Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-02@02:45:10 GMT

۱۲ جایگزین تخم‌ مرغ برای انواع غذا و کیک

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۵۵۷۰۹

۱۲ جایگزین تخم‌ مرغ برای انواع غذا و کیک

شاید باورش برایتان سخت باشد ولی ماست یا دوغ یک جایگزین مناسب برای تخم مرغ هستند. حتما از ماست ساده و بدون طعم در مخلوط خود استفاده کنید. ۴/۱ پیمانه معادل ۶۰ گرم ماست یا دوغ می‌تواند برای یک عدد تخم مرغ جایگزین مناسبی باشد. این جایگزین را در کاپ کیک‌ها، مافین و کیک‌ها استفاده کنید.

سرویس سبک زندگی فردا؛ محدثه انسی‌نژاد: در حال حاضر که با بالا رفتن قیمت تخم مرغ، این ماده غذایی به یک خوراکی تجملاتی تبدیل شده و بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند مثل گذشته تخم مرغ بخرند، باید فکری برای جایگزین کردن آن کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه درباره بعضی غذاها چنین امکانی وجود ندارد اما با راهکارهایی می‌شود چنین کاری کرد. در ادامه خواندن این مطلب را به کسانی که به تخم مرغ آلرژی دارند یا رژیم کم چرب و کم کلسترول دارند، توصیه می‌کنیم.

 

 

 

جایگزین تخم مرغ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟


تخم مرغ به ۴ دلیل در شیرینی پزی استفاده می‌شود؛ اول برای ترکیب و کنار هم نگه داشتن مواد. دوم برای ورآمدن و پف کردن کیک‌ها، شیرینی‌ها و غذاهایی مثل سوفله. سوم به دلیل رطوبت کافی؛ مایع به دست آمده با تخم مرغ معمولا بسیار نرم و مرطوب است و چهارم به خاطر عطر و طعم. تخم مرغ‌ کمک می‌کند تا طعم مواد به مخلوط منتقل شود و وقتی در معرض گرما قرار می‌گیرد، رنگی طلایی یا قهوه‌ای به آن می‌بخشد. حال باید به دنبال مواد غذایی‌ای باشیم که دارای چنین ویژگی‌هایی باشد.

 

 


پوره سیب یک جایگزین مناسب و همیشگی


پوره سیب مجموعه‌ای از سیب‌های پخته شده است. معمولا این پوره را شیرین یا با ادویه‌هایی مثل جوز و دارچین شیرین می‌کنند. از ۴/۱ پیمانه پوره سیب که حدود ۶۵ گرم می‌شود، می‌توان به عنوان یک عدد تخم مرغ در اکثر دستورها استفاده کرد. توصیه ما این است که از پوره سیب شیرین نشده استفاده کنید، اما اگر می‌خواهید از پوره سیب شیرین شده استفاده کنید، مقدار شکر را هم در دستور غذایی‌تان لحاظ کنید.

 

پودر تخم کتان یا تخم شربتی جایگزین دوم


پودر تخم کتان یا تخم شربتی را به عنوان دومین جایگزین به شما معرفی می‌کنیم. این دو دانه دارای ارزش غذایی بالایی هستند. آنها سرشار از فیبر، امگا۳ و سایر ترکیبات گیاهی هستند. توصیه می‌کنیم حتما این دانه‌ها را خودتان در خانه پودر کنید، چرا که پودرهای آماده به مرور خاصیت خود را از دست می‌دهند. پس از اینکه این دانه‌ها را پودر کردید، حتما آنها را در یک ظرف دربسته ریخته و داخل یخچال قرار دهید. اما برای جایگزینی یک عدد تخم مرغ چه مقدار از این دانه‌ها لازم است؟ یک قاشق غذاخوری معادل ۷ گرم از تخم کتان یا تخم شربتی با 45 گرم یا همان 3 قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید تا کاملا آب غلیظ شود. استفاده از این جایگزین برای کیک‌ها و شیرینی‌ها توصیه نمی‌شود، چون باعث غلظت و سنگینی مخلوط شما می‌شود. بهترین استفاده از این جایگزین برای پنکیک، مافین، نان و کلوچه است.


موز له شده یک جایگزین محبوب ولی با یک اشکال


موز له شده جایگزین بسیار مناسبی برای تخم مرغ است. تنها اشکال موز این است که مخلوط نهایی شما طعم موز می‌گیرد. البته به جای موز له شده می‌توانید از کدوتنبل له شده استفاده کنید که طعم کمتری به مخلوط شما می‌دهد. به یاد داشته باشید هر چیزی که جایگزین تخم مرغ می‌کنید، ۶۵ گرم یا یک چهارم پیمانه آن به اندازه یک عدد تخم مرغ است. غذاهایی که در فر با پوره میوه‌ها درست می‌شوند، رنگ قهوه‌ای و طلایی به خود نمی‌گیرند اما رطوبت و غلظت خوبی دارند. این جایگزین در کیک، مافین، براونی و نان‌هایی با پخت سریع بهتر جواب می‌دهد.

مخلوط جوش شیرین و سرکه


یک قاشق چایخوری معادل ۷ گرم جوش شیرین، یک قاشق غذاخوری معادل ۱۵ گرم سرکه را با هم مخلوط کنید و جایگزین یک عدد تخم مرغ کنید. برای سرکه می‌توانید از سرکه سیب یا سرکه سفید استفاده کنید. ترکیب جوش شیرین و سرکه باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی شده که دی اکسید کربن و آب تولید می‌کند. چیزی که باعث سبکی و هوادهی به مخلوط شما می‌شود. این جایگزین مناسبی برای کیک و پنکیک‌هاست.


پنیر سویا یا تافوی ابریشمی


به شیرسویای غلیظ شده که تخمیر به پنیر تبدیل شده است، تافوی ابریشمی گفته می‌شود. بافت این ماده غذایی بر اساس میزان آب آن متفاوت است. هر چه قدر میزان آب آن کمتر باشد، تافو سفت‌تر است. تافوی ابریشمی که در اینجا ذکر کردیم دارای مقدار زیادی آب است و به همین دلیل دارای بافت نرمی است. برای جایگزین کردن یک عدد تخم مرغ از 4/1 پیمانه تافو معادل 60 گرم از آن استفاده کنید. از خصوصیات مثبت تافو این است که بدون طعم است اما می‌تواند مخلوط شما را سفت کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از آن در براونی، کیک، نان و کلوچه استفاده کنید.


ماست یا دوغ به جای تخم مرغ


شاید باورش برایتان سخت باشد ولی ماست یا دوغ یک جایگزین مناسب برای تخم مرغ هستند. حتما از ماست ساده و بدون طعم در مخلوط خود استفاده کنید. ۴/۱ پیمانه معادل ۶۰ گرم ماست یا دوغ می‌تواند برای یک عدد تخم مرغ جایگزین مناسبی باشد. این جایگزین را در کاپ کیک‌ها، مافین و کیک‌ها استفاده کنید.


مایع نخود یا لوبیا سفید یک جایگزین عالی

مایعی که از نخود یا لوبیای سفید به دست می‌آید که به آکوفابا معروف است، یک جایگزین مناسب برای تخم مرغ است. این همان مایعی است که در کنسرو نخود سبز مشاهده کردید. پس یادتان باشد که مایع نخود سبز را دور نریزید، چرا که این مایع غلظتی عالی به شکل تخم مرغ دارد. ۳ قاشق غذاخوری معادل ۴۵ گرم از این مایع به اندازه یک تخم مرغ در مخلوط شما عمل می‌کند. از این مایع در دستورهای غذایی که سفید تخم مرغ در آنها قید شده، کاربرد بهتری دارد. مارشمالو، ماکارون یا نوقا از این موارد هستند.


کره بادام زمینی یک جایگزین خوشمزه به جای تخم مرغ


کره بادام زمینی یا کره بادام شیرین را در اکثر دستورهای غذایی می‌توان استفاده کرد. ۳ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی معادل ۶۰ گرم به اندازه یک تخم مرغ عمل می‌کند. این ماده غذایی بر طعم مخلوط شما تاثیر می‌گذارد. پس در مخلوط کلوچه، کیک و براونی آن را استفاده کنید.


آب گازدار مخلوط شما را پف دار می‌کند


آب گازدار رطوبت کافی را به مخلوط شما می‌دهد و به مواد شما پف کافی می‌دهد. این آب با به دام انداختن حباب‌های هوا یک خوراکی سبک و پف دار به شما می‌دهد. ۴/۱ پیمانه معادل ۶۰ گرم آب گازدار مثل یک یک عدد تخم مرغ عمل می‌کند. این جایگزین را برای کیک و کاپ کیک به شما توصیه می‌کنیم. همچنین برای تهیه انواع بیسکوییت می توان از ترکیب یک قاشق غذاخوری آرد نخود یا آرد سویا یا نشاستۀ ذرت و دو قاشق غذاخوری آب می‌توان استفاده کرد.


در سالادها چی بریزیم به جای تخم مرغ؟


در سالادها به جای تخم مرغ می‌توان از پنیر سویا به طعم‌های مختلف استفاده کرد.


املت‌ها را چه کنیم؟


در املت‌ها به جای تخم مرغ می‌توان از پنیر سویای پوره شده استفاده کرد و طعم جدیدی را تجربه کرد.


کتلت را چطوری درست کنیم؟


برای کتلت‌ها می‌توان از ترکیب دو قاشق غذاخوری آرد سویا، آرد لپه، آرد نخود و یا آرد حبوباب استفاده کرد. توجه داشته باشید که یکی از موارد برای مخلوط شما کافی است. فقط یکی از آردهای ذکر شده را با سه قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و درون مایع کتلت خود بریزید.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۵۵۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوق‌ستاره ژاپنی جایگزین گران‌ترین والیبالیست جهان

به گزارش "ورزش سه"، یوکی ایشیکاوا ستاره و کاپیتان تیم ملی والیبال ژاپن که در چند فصل اخیر درخشش بی نظیری از خود نشان داد، سرانجام مزد تلاش خود را گرفت و به بهترین تیم جهان پیوست.

بنابر اعلام جینو سرچی مدیر باشگاه پروجای ایتالیا، یوکی ایشیکاوا دریافت کننده تیم میلانو ایتالیا به عضویت پروجا درآمد و جانشین ویلفردو لئون ستاره کوبایی لهستانی در این تیم شد.

ایشیکاوا که حدود پنج سال پیش از سیه‌نا در لیگ ایتالیا شروع به کار کرده بود، پله های ترقی را یکی یکی پیمود و حالا در بهترین تیم ایتالیا و جهان از فصل آینده بازی خواهد کرد.

همچنین آگوستین لوزر سرعتی زن آرژانتینی میلانو نیز به همراه ایشیکاوا راهی پروجا شد تا این باشگاه دو خرید خوب در همین اول کار انجام دهد. پروجا در فصلی که گذشت چهار قهرمانی لیگ، حذفی، سوپر کاپ و جام باشگاه های جهان را کسب کرد.

دیگر خبرها

  • قاضی تبریزی از برترین‌های کشور در صدور حکم مجازات جایگزین حبس
  • انتصاب در ساترا/ کریمان جایگزین حسام‌پور شد
  • فوق‌ستاره ژاپنی جایگزین گران‌ترین والیبالیست جهان
  • «طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش» جایگزین ۱۷ طرح پتروشیمی شدند
  • (ویدیو) آموزش تصویری غذای مورد علاقه بچه در مهمونی
  • «نقض حکم اعدام» بابک زنجانی اعلام رسمی شد / مجازات جایگزین او چیست؟
  • نقض حکم اعدام بابک زنجانی اعلام رسمی شد / مجازات جایگزین او چیست؟
  • «خودروی برقی» راه‌حلی بدون جایگزین
  • چه کار کنیم نعناع روی دوغ نماند؟ | ترفند مخلوط شدن سبزی خشک در دوغ با کمک آب جوش
  • آیا پاسپورت برای آیلتس لازم است؟ نکاتی که باید بدانید!