Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی گفت: معتقد هستیم ازدیاد کتاب های کمک درسی به صورتیکه کتاب های درسی را تحت الشعاع قرار دهد یک انحراف جدی و آشکار در آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ناصری صبح امروز در نشست خبری درباره اهداف، برنامه ها و جزئیات برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره کتاب های آموزشی- تربیتی رشد، گفت: ما طی ۱۶ سال فهرست کتاب های مناسب کمک درسی را برای اطلاع اولیا و مدارس تهیه کرده ایم و فهرست این موارد چه موارد مکتوب و چه دیدنی را در اختیارشان گذاشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حداقل یک نسخه از این فهرست در اختیار تمام مدارس کشور هست.

مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی ادامه داد: ما کتاب ها را به سه گروه تقسیم می کنیم و از بین کتاب های مناسب فقط کتاب های درجه یک را در انتهای کتاب های درسی معرفی می کنیم و با برگزاری این جشنواره سعی داریم در تنور کتاب های مناسب بدمیم و الگوهای موفق تر را به نمایش بگذاریم. البته از نظر ما هر کتاب خواندنی، کتاب کمک درسی محسوب می شود و کتبی که تحت عنوان کمک درسی می شناسیم تنها قطعه ای از این دایره است. در جشنواره هم ممکن است ۲۲ کتاب معرفی کنیم و کتاب بیست و سوم عنوان کمک درسی داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما کتاب های حوزه های مختلف را در ۷۲ درصد مواقع مناسب می دانیم اما در مورد کتاب های کمک درسی، تنها ۲۲ تا ۲۳ درصدشان را مناسب می دانیم، بیان کرد: جامعه نشر کشور همراهی زیادی با ما داشته است و اگر همین روند ادامه پیدا کند در کتاب های آزاد کمک درسی به جایی می رسد که نیاز به امر ساماندهی نداریم و فقط باید کتاب های موفق را در این حوزه معرفی کنیم. اما در کتاب های کمک درسی راه بسیاری تا رسیدن به مطلوب داریم.

حضور ۲۸۰۰ کتاب از ۴۰۰ ناشر در جشنواره پانزدهم

ناصری اظهار کرد: تعامل ما با ناشران و مدیران تولید که کتاب هایی مناسب با اهداف آموزش و پرورش تهیه می کنند بسیار خوب است و مولفان کتاب های درسی جلسات مستمری برای مدیران نشر جهت تبیین رویکردهایشان در تالیف کتاب ها می گذارند تا آنها جاهای خالی که در این تالیفات هست را برای یک آموزش پایدار پر کنند.

در ادامه وی به ارایه آمارهای جشنواره پانزدهم کتاب های آموزشی- تربیتی رشد پرداخت و گفت: ما یک دبیرخانه دایمی داریم که ناشران کتاب های خود را مستمر برای ما ارسال می کنند. از بین کتاب ها پایشی توسط داوران صورت می گیرد به این معنا که اگر قرار باشد امتیاز نهایی صد باشد از نظر ما کتاب های مناسب، کتاب هایی است که بالای ۶۰ امتیاز گرفته باشد. ما همه کتاب هایی که از طریق وزارت ارشاد مجوز گرفته را به خانواده ها و مدارس توصیه نمی کنیم.

وی ادامه داد: اگر کتابی بین ۶۰ تا ۷۰ امتیاز گرفته باشد درجه سه، بین ۷۰ تا ۸۰ امتیاز گرفته باشد درجه دو و اگر ۸۰ تا ۱۰۰ امتیاز گرفته باشد درجه یک می گیرد و در جشنواره کتاب های بالای ۶۰ امتیاز حضور دارد اما ما پشت کتاب های درسی فقط کتاب های درجه یک را معرفی می کنیم. با این تعریف امسال ۲۸۰۰ کتاب از ۴۰۰ ناشر در جشنواره حضور دارد که البته ما به طور کلی با ۹۰۰ ناشر همکاری داریم.

ناصری بیان کرد: در بخش داوری نیز هر گروه می تواند کتاب یا کتاب هایی را به عنوان برگزیده یا تقدیری معرفی کند که ما در مجموع ۱۲۷ نامزد داشتیم و در نهایت ۱۰ اثر برگزیده و ۳۱ اثر تقدیری خواهیم داشت که ۱۰۰ میلیون تومان نیز برای جوایز به طور کلی در نظر گرفته شده است. این جشنواره ۱۱ دی ساعت ۱۵ در مدرسه دارالفنون افتتاح می شود.

در بخش تولیدات غیرمکتوب کمک درسی به استاندارد نزدیک تر هستیم

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی درباره بخش های جنبی نمایشگاه گفت: بخش نمایشگاهی که بخش اصلی ماست و در کنار آن ما آثار غیرمکتوب را هم ارایه می دهیم که همینجا باید بگویم ما در بخش تولیدات غیرمکتوب بسیار به استاندارد نزدیک هستیم اما این منابع معمولا خوب دیده و استفاده نمی شوند و تعدادشان هم کم است چون هزینه بر هستند اما نکته خوب این بخش این است که برای تولید از ما کمک می گیرند و ما در بخش تولید حضور داریم. این بخش را فیلم های آموزشی و نرم افزارها تشکیل می دهند.

وی همچنین از رونمایی از راهنماهای جدید تولید در این جشنواره خبر داد و اضافه کرد: ما دو مستند درباره کسانی که در ترویج کتاب و کتابخوانی عاشقانه حضور داشته اند نیز تهیه کرده ایم که در اختتامیه آنها را پخش و از این افراد تجلیل می کنیم.

ناصری اظهار کرد: در نهایت وظیفه ما این است که خواندن و ذوق خواندن را در جامعه توسعه بدهیم. پیاممان به ناشران برای سال ۹۷ این است که از روش های تکراری در نشر کتاب چه در ظاهر و چه در تولید و عرضه آن فاصله بگیرند و به کارهای خلاقانه روی بیاورند. همچنین توصیه می کنیم این ناشران فرایند کتاب های درسی را بهتر بشناسند چرا که برخی کتاب هایی که در این زمینه تولید می شود گاه با اهداف آموزش و پرورش تناقض دارد. ضمن اینکه به نظر می رسد ناشران ما هنوز نیازهای واقعی دانش آموزان را نسنجیده اند و بیشتر بر اساس سلیقه مولفان خود دست به انتشار کتاب می زنند.

ناصری همچنین گفت: نکته مهم دیگر این است که کتاب هایی که در حوزه تفکر و مهارت های زندگی داریم عمدتا ترجمه است و آفت آن این است که با فضای فرهنگی ما سنخیت ندارد. از همین رو داوران ما روی تالیف بسیار تاکید دارند. امیدواریم در حوزه تصویرسازی نیز کتاب های هنرمندانه تری ارایه شود.

ازدیاد کتاب های کمک درسی یک انحراف است

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی همچنین بیان کرد: معتقد هستیم ازدیاد کتاب های کمک درسی به صورتیکه کتاب های درسی را تحت الشعاع قرار دهد یک انحراف جدی و آشکار در آموزش و پرورش است و باید جلوی آن گرفته شود. رواج کتاب های کمک درسی در مدارس، مدارس ما را به آموزشگاه تبدیل می کند نه محلی برای تربیت و پرورش دانش آموزان. این روزها عمده کتاب های کمک درسی ما به تقویت برخی مهارت ها و تقویت حافظه معطوف شده است و بیشتر نگاهشان معطوف به این موضوع است که بچه ها را برای المپیادها و کنکور و... آماده کند. به این شکل حجیم کتاب کمک درسی در فضای آموزشی اثرات مخربی دارد.  

ناصری در ادامه بازگرداندن کتابدارها به چرخه آموزش و پرورش و کتابخانه مدارس را یک راهکار جدی در امر توسعه کتابخوانی بیان کرد.  

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۹۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به دغدغه‌های فرهنگیان مورد تاکید جدی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدباقر برقراری در خطبه‌های نمازجمعه اسلامشهر ضمن تبریک هفته معلم گفت: شأن و جایگاه معلم یک جایگاه الهی و رفیعی است که می‌بایستی گرامی داشته شود.

وی افزود: شایسته است دست اندرکاران آموزشی کشور خصوصاً وزارتخانه آموزش و پرورش در برطرف کردن دغدغه‌ها و مشکلات فرهنگیان بیش از گذشته همت بگمارند تا معلم هیچ دغدغه‌ای به غیر از تعلیم و تربیت دانش آموزان نداشته باشد.

امام جمعه اسلامشهر اهمیت آموزش مفید و کاربردی در مجموعه آموزش و پرورش را مهم و ضروری دانست و گفت: شایسته است متولیان تدوین کتب درسی، در افزایش کیفیت آموزشی و مفید و مؤثر بودن آموزش‌های کتب درسی دانش آموزان بازنگری داشته باشند تا شاهد یک آموزش و پرورش پیشرو در آموزش و پرورش دانش آموزانی در تراز جمهوری اسلامی باشیم.

کد خبر 6095648

دیگر خبرها

  • طراحی سؤالات امتحانات نهایی فقط از کتب درسی است
  • احداث ۴۲ هزار متر مربع فضای آموزشی در ایلام
  • چه نوع سؤالاتی در امتحان نهایی طرح می‌شود؟
  • سوالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان چطور طراحی می‌شود؟
  • کیفیت بخشی به مقوله آموزش از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش
  • سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل ۲.۵ برابر شد
  • سنجش ۸۸ درصدی دانش آموزان پایه اول در اردبیل
  • توجه به دغدغه‌های فرهنگیان مورد تاکید جدی است
  • هشدار درباره افت درسی و ترک تحصیل دانش‌آموزان
  • ۱۷۶ رتبه برتر آموزشی در رامسر کسب شد