Web Analytics Made Easy - Statcounter

بندرعباس - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: چشمه‌های آب شیرین در بخش بستری خلیج‌فارس شناسایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، راضیه لک ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران بیان داشت: مطالعات دریایی از نظر سرمایه اقتصادی، تضمین امنیت و کمک به تولید اطلاعات پایه بسیار با اهمیت است که بر همین اساس کلیه اطلاعات مربوط به بستر و مطالعات فیزیک و شیمیایی سواحل جنوبی انجام شده و مطالعات بستر دریا و مرز آبی بدون کمک خارجی‌ها انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لک افزود: نقشه‌های رسوب‌شناسی بستر دریا که به عنوان اطلاعات پایه برای توسعه بنادر و اسکله‌ها استفاده می‌شود نیز توسط این سازمان تهیه شده و همچنین مطالعات و مغزه‌گیری در سواحل خلیج فارس برای مطالعه و بازسازی  گذشته این منطقه و بررسی وضعیت جغرافیایی، تغییرات سطح آب دریا، تغییرات اقلیم، دوره‌های خشکسالی و ترسالی انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد کره زمین را آب پوشانده که ۶۰ درصد از این آب به صورت مشاع بین کشورها است، یادآور شد: همه کشورها حق مطالعه و شناسایی ذخایر معدنی در آب‌های معدنی دنیا را دارد که بر همین اساس که بر همین اساس در حال حاضر کشور هند به استخراج منگنز و آهن پرداخته است که با توجه به نزدیکی این منطقه به ایران جای ورود برای مطالعات و شناسایی ذخایر برای ما وجود دارد.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هیچ کشوری حق برداشت و مطالعه در بخشهای سرزمینی و دریاهای مجاور کشورها را ندارد ولی با این وجود آمریکا و دیگر کشورها به آب‌های بین‌المللی ما به منظور مطالعه و انجام فعالیت‌های اکتشافی وارد شده‌اند.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که طی سالهای آینده به دلایل موضوعات زیست‌محیطی و کمبود آب نوار 30تا ۶۰ درجه کره زمین به عنوان نوار خشکی غیر قابل سکونت خواهد بود، خاطرنشان کرد: ایران هم در این نوار قرار گرفته و متاسفانه با توجه به مشکلات زیست‌محیطی و کمبود آب و تغییرات اقلیمی باید به فکر توسعه مطالعات سرزمینی خود در قطب جنوب باشیم.

وی استفاده از دستگاههای موجود برای تصویر برداری از بستر دریا را به عنوان بخشی از تجهیزات این سازمان یاد کرد که از داده‌های ژئوفیزیک دریایی باید برای توسعه سازه‌های دریایی استفاده کرد و در ادامه گفت: نقشه هم شدت میدان مغناطیسی منطقه لارک و همچنین شناسایی چشمه‌های آب شیرین در بخش بستری خلیج‌فارس و همچنین مطالعات ژئوفیزیک دریایی جنوب کشور به همت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور انجام شده است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن اشاره به ایجاد پل برای اتصال دو منطقه پهل و لافت که باعث به خطر افتادن جنگل‌های حرا و بروز مشکلات زیست محیطی در منطقه شده، یادآور شد: ایجاد جزایر کوچک و بزرگ و برداشت ماسه برای ساخت‌ و ساز توسط کشور امارات نیز باعث بروز مشکلات زیست‌محیطی برای خلیج فارس شده و متاسفانه سواحل این کشور به واسطه ایجاد موج‌شکن‌ها با سرعت زیاد به سمت دریا گسترش یافته و در ادامه باعث خشک شدن دریا و درختکاری و ساخت‌ و ساز در ساحل شده است.

وی تاکید کرد: بر همین اساس امارات ساحل خود را را به سمت خلیج‌فارس افزایش می دهد و می تواند نسبت به جزایر سه‌گانه ایران ادعا کند که همه این فعالیت‎ها از سال‌ها پیش مورد توجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بوده و به وزارت‌خارجه و موسسات تحقیقات آب نیز ارائه شده است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۹۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۲۸۹ محدوده معدنی راکد و غیرفعال در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به شناسایی ۲۸۹ محدوده معدنی، اکتشافی و بهره برداری راکد و غیر فعال در استان گفت: این محدوده ها از طریق مزایده عمومی به اشخاص دارای صلاحیت فنی و مالی لازم واگذار می شود.

عبدالحمید سرتیپی افزود: در راستای استمرار روان‌سازی فعالیتهای کسب‌وکار بخصوص توسعه اقتصادی معدنی استان، اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در نیم سال اول امسال ۲۸۹ محدوده معدنی، اکتشافی و بهره برداری را که بنا به دلایلی راکد و یا غیر فعال شده بودند، شناسایی کرده و برای فعال سازی، این معادن را از طریق مزایده عمومی به اشخاص دارای صلاحیت فنی و مالی لازم واگذار خواهد کرد.

سرتیپی، با اشاره به اینکه ۷۶۰ محدوده معدنی و اکتشافی در سال گذشته به مزایده گذاشته شد، اظهارکرد: در راستای سیاستهای ابلاغی وزارت صمت و همچنین روان‌سازی و توسعه کسب ‌وکارهای استان علی الخصوص فعالیتهای اقتصاد معدنی استان، نخستین مزایده محدوده‌های معدنی استان در سالجاری از امروز آغاز شده و بر این اساس ۸۷ محدوده اکتشافی، ۱۱۳ محدوده اکتشافی دارای پروانه اکتشافی، ۷۴ معدن دارای پروانه بهره برداری، ۱۳ معدن دارای گواهی نامه کشف و دو محدوده دارای مجوز برداشت برای سرمایه گذاری جدید از طریق مزایده عمومی واگذار خواهد شد.

سرتیپی تصریح کرد: اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط برای شرکت در مزایده عمومی معادن استان باید در سامانه الکترونیکی دولت(ستاد) به نشانی www.setadiran.ir ثبت نام کنند.

وی اضافه کرد: متقاضیان مزایده می‌توانند از امروز شنبه ۸ اردیبهشت تا ساعت ۱۲:۰۰ روز چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه از طریق سامانه ستاد مدارک لازم برای حضور در این مزایده را اخذ و پس از تکمیل مدارک درخواستی مجدد نسبت به بارگذاری آنها در سامانه ستاد اقدام کرده و اصل ضمانت نامه بانکی یا اصل برگ واریزی نقدی حداکثر تا ساعت ۱۲:۰۰ روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در قالب یک پاکت مهر و موم شده به دبیرخانه اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تحویل دهند.

 

 

دیگر خبرها

  • امیر فخری: کسی نمی‌تواند نام «خلیج فارس» را جعل کند
  • ۸۰ درصد تجارت ما از خلیج فارس است
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک
  • ایجاد بانک اطلاعات خلیج فارس توسط سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح
  • کسی نمی‌تواند نام «خلیج فارس» را جعل کند
  • دریا منبع قدرت و ثروت است/ ۸۰ درصد تجارت ما از خلیج فارس است
  • کشف نقوش صخره‌ای جدید در ورزقان
  • سرپرست بیمارستان خلیج فارس منصوب شد
  • شناسایی ۲۸۹ محدوده معدنی راکد و غیرفعال در آذربایجان‌غربی
  • شناسایی ۲۸۹ محدوده معدنی راکد و غیرفعال در آذربایجان غربی