Web Analytics Made Easy - Statcounter

حلواشکری، یکی از غذاهای سنتی هرمزگان است که در گذشته پای ثابت احسانات ، مراسمات ختم و عزاداری بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از فرهنگ کده؛استان هرمزگان دارای آداب و رسوم و سنن مختلف، زبان و لهجه و لباس های محلی بندری خاص و غذاهای سنتی بومی که در نوع خود بی نظیر است.

هر منطقه از استان هرمزگان دارای غذاهای سنتی مخصوص به‌خود است که ریشه در فرهنگ اصیل ایرانی هرمزگانی دارد و غذاهای سنتی این استان آمیختگی قابل‌توجهی با شرایط جوی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش مهمی از غذاهای سنتی استان هرمزگان مجموعه غذاهایی است که با ترکیب آرد ، روغن ، شکر، نشاسته تهیه می‌شود و غذاهایی که به دلیل کالری بالا در فصول سرد سال بیشتر مورد استفاده قرار می گیردو افراد خانواده با اشتیاق غذای پخته شده را صرف کنند.

حلواشکری، غذای احسانات و مجالس ختم هرمزگانی ها   حلواشکری، یکی از غذاهای آرد در هرمزگان که زمان زیادی برای پخت آن لازم است و به عنوان غذایی ممتاز در مراسمات ختم و احسانات مورد استفاده قرار می گیرد که کمتر پیدا می شود که این غذا را دوست نداشته باشد.   در زمان قدیم وقتی کسی از افراد خانواده یا فامیل فوت می کرد نزدیکان آن مرحوم سریعا دست به کار شده و حلوا شکری را تدارک می‌دیدند تا در مجلس عزای وی پخش شود.

مهتاب زارعی، یکی از زنان میانسال هرمزگانی در این رابطه، اظهار کرد: در قدیم حلوای صنعتی،شکلات و شیرینی نبود که در مراسمات استفاده کنیم و لذا هر خانواده خود حلوای آن مرحوم از دست رفته را تهیه می‌کرد و بسیاری اعتقاد داشتند که بی‌توجهی به این احسان یک نوع بی‌احترامی به آن مرحوم است.

 حلوا شکری یکی از غذای مراسمات عزاداری

این بانوی هرمزگانی با بیان اینکه حلوا شکری در مراسم های عزاداری دیگر از جمله تاسوعا و عاشورا و نیز در خانه‌ها و مساجد پخته و احسان می‌کردند، گفت: در قدیم رسم بوده که حلوا بعد از پخت لای نان لواش در قطعات کوچک برش داده قرار می‌گرفت و به عنوان نذری به در منازل پخش می کردند.

 نحوه پخت حلواشکری

زارعی در خصوص نحوه پخت حلواشکری افزود: در مرحله اول آردها را تف داده و بعد روغن را داغ کرده و زردچوبه را داخل روغن می ریزیم و برخی ها به جای روغن از کره هم استفاده می کنند و بعد شکر مورد نیاز را در آب بهم میزنیم.

وی ادامه داد: آرد و شکر و روغن ها را با هم ترکیب می کنیم و باید چند ساعت آنها را هم بزنیم تا از یک طرف نسوزد و از طرف دیگر نرم و خمیری و یک دست شود.

بانوی میانسال هرمزگانی گفت: بعد از نرم شدن، مخلوط را از روی اجاق برمی‌داریم و در آخر زعفران هم به آن اضافه می کنیم و بعد از آن هم به سلیقه خود بر روی آن تزئین می کنند.

زارعی افزود: بعد از نرم شدن مخلوط را از روی اجاق برمی‌دارند و شیره آب و شکر که قبلاً تهیه شده را به همراه زعفران به آن اضافه می‌کنند.

وی یادآور شد: بسیاری از افراد حلوا شکری را یک شیرینی ایرانی می دادند اما این شیرینی با قدری تغییر در ساختمان و اجزایش به راحتی می‌تواند به عنوان یک دسر یا حتی یک غذا مورد استفاده قرار گیرد.

غبار فراموشی بر غذاهای محلی

افسوس گذشته همراه غذاهای سنتی به کتاب‌های تاریخ پیوسته است و این روزها از خشیل مادربزرگ‌ها خبری نیست و غذاهای صنعتی و فست فودی به حدی در برنامه غذای خانواده‌ها رشد پیدا کرده که بسیاری از  جوانان و نوجوانان نام غذاهای سنتی استان و منطقه خود را نمی شناسند.

غذاهای سنتی و بومی استان هرمزگان به خوبی به مردم معرفی نشده و هر چند برخی رستوران‌های تاریخی در هرمزگان مشغول به فعالیت هستند اما رستورانی با غذاهای مختص بومی محلی هرمزگانی وجود ندارد و این خلا یکی از گله‌مندی‌های گردشگران و مسافران این استان است و این موضوع باید در آستانه عید نوروز مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۹۰۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی

 

به گزارش  تابناک به نقل از ایسنا ،سیده معصومه تقی‌زاده با اشاره به نقش تغذیه در پیشگیری و کنترل آسم اظهار کرد: داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب، بخش مهمی در کنترل آسم است زیرا چاقی، یکی از معضلاتی است که با آسم در ارتباط است.

 وی افزود: اگر میزان مصرف کالری از میزان سوخت آن بیشتر باشد، ‌قطعا فرد اضافه وزن پیدا می‌کند. این حالت نه تنها برای سلامت فرد ضرر دارد بلکه علائم آسم را نیز تحریک می‌کند. افراد چاق، نشانه‌های شدیدتری از آسم دارند و داروهای بیشتری مصرف می‌کنند بنابراین بهتر است همیشه وزن متعادل باشد.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: کاهش مصرف سبزیجات و میوه‌ها و افزایش مصرف غذاهای فرآوری‌شده موجب افزایش شیوع آسم می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که ویتامین C، بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین A)، منیزیم و امگا ۳ بیشتری مصرف می‌کنند، کمتر در معرض آسم قرار دارند.

وی بیان کرد: همچنین افرادی که به میزان کافی میوه، و ویتامین‌های C و E و به طور کلی از آنتی اکسیدان‌ها را مصرف نمی‌کنند، اغلب دچار مشکلات ریوی می‌شوند. به نظر می‌رسد رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان‌ها برای مثال دریافت بیشتر میوه‌ها، سبزی‌ها و روغن زیتون اثر محافظتی بر آسم دوران کودکی داشته باشد.

تقی‌زاده گفت: ماهی و غذاهای دریایی از منابع خوب امگا ۳ هستند و بهتر است سعی شود از مصرف اسیدهای چرب ترانس و روغن‌هایی که درصد زیادی امگا ۶ دارند، خودداری شود.

پیشنهادهای تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به آسم
وی با بیان اینکه اغلب افراد مبتلا به آسم، کمبود ویتامین D دارند، افزود: شیر، تخم مرغ و ماهی منابع خوب این ویتامین هستند ولی تابش مستقیم نور خورشید منبع اصلی این ویتامین است.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: برخی از افراد عدم تحمل به لاکتوز دارند که در واقع حساسیت محسوب نمی‌شود اما علائم آسم را تشدید می‌کند. برخی افراد نیز نسبت به تخم مرغ، شیر و یا ماهی حساسیت دارند. حتی مصرف بسیار کمی از این مواد غذایی، منجر به بروز واکنش‌های حساسیتی و تحریک آسم می‌شود. از آن جایی که آلرژی منجر به تشدید علائم آسم می‌شود، اگر والدین احساس می‌کنند با مصرف هر غذایی تنگی نفس کودک تشدید می‌شود باید آن ماده غذایی را در برنامه غذایی کودک محدود کنند. انواع فلفل، زعفران، کرفس، انگور و خربزه برخی از این مواد غذایی هستند.

چه موادی علائم آسم را تشدید می‌کنند؟
وی عنوان کرد: سولفیت یکی از موادی است که به غذاها اضافه می‌شود تا به تازگی مواد غذایی کمک کند و از رشد کپک جلوگیری کند اما همین ماده می‌تواند منجر به تشدید علائم آسم در افراد مبتلا به این بیماری شود. سولفیت‌ها در برخی غذاها مانند میوه‌های خشک، میگو، آبمیوه‌های اسیدی، نوشابه‌های کولا و بسیاری از غذاهای فرآوری شده وجود دارند، بنابراین توجه به برچسب غذایی مواد غذایی اهمیت دارد.

تقی‌زاده عنوان کرد: درصد زیادی از افراد مبتلا به آسم، دچار اختلال ریفلاکس اسید معده هستند که موجب می‌شود آسم به راحتی کنترل نشود. کاهش وزن در این افراد، یکی از راه‌های رفع این اختلال و آسم است. پرهیز از مصرف غذاهای تند، کافئین، غذاهای اسیدی، شکلات، الکل و غذاهایی که موجب تشدید نشانه‌های ریفلاکس اسید معده می‌شود نیز از دیگر راهکارهای موثر در این زمینه است.

وی افزود: محدود کردن مصرف غذاهای پرچرب و کاهش حجم وعده غذایی نیز می‌تواند از ترشحات معده که موجب تشدید رفلاکس می‌شود، جلوگیری کند.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: بیماران مبتلا به آسم از کورتون به صورت استنشاقی یا اشکال دیگر دارویی استفاده می‌کنند و بنابراین بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند، لذا توصیه می‌شود لبنیات کم چرب را در برنامه غذایی خود داشته باشند و مصرف نمک و مواد غذایی غنی از نمک را محدود کند.

وی بیان کرد: بیماران مبتلا به آسم همچنین باید مقدار کلسترول و چربی دریافتی رژیم خود را کاهش دهند. البته قبل از ایجاد هر گونه تغییر در عادات غذایی، حتما باید با کارشناسان تغذیه مشاوره شود.

دیگر خبرها

  • در زمستان پیاز سبز بخورید!
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با تغذیه مناسب
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • وظیفه دستگاه اجرایی برای تامین امنیت غذایی مردم
  • غذای پزشکی تولید شد
  • پرداخت حق بیمه بیش از ۲ هزار زن سرپرست خانوار هرمزگانی
  • تهیه «غذای پزشکی» از امول ژل‌های حامل لیپاز پانکراسی
  • جشنواره غذاهای سنتی شهرستان گرمی برگزار شد
  • اهداء بیش از ۴ هزار سری جهیزیه به نوعروسان هرمزگانی
  • برپایی نخستین جشنواره غذای سنتی در شهر مریانج