Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در اولین گردهمایی ائمه جماعات و استادان گروه معارف دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خوزستان که امروز 6 دی ماه در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه حوزه‌های علمیه و شهیدان راه اهل بیت(ع) به تشکیل جمهوری اسلامی ایران منتهی شده است، گفت: به همین دلیل امام فرمود: «اگر به واسطه عملکرد ما شکستی به وجود بیاید اسلام چنان سیلی خواهد خورد که صد سال از جا بلند نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی ادامه داد: همه سرمایه و داشته‌ها در این مسیر تقدیم شد تا انقلاب اسلامی به ثمر رسید و نظام جمهوری اسلامی شکل پیدا کرد. امام دلیل همه دشمنی ها به نظام اسلامی را اینگونه بیان می‌کنند که «همه دشمنی نظام سلطه با ما برای این است که ما می‌گوییم اسلام برای اداره امور توانمند است و اگر از این حرف دست بکشیم همه دشمنی‌ها تمام می‌شود»

شفیعی با تصریح بر اینکه اسلام تئوری اداره بشر از گهواره تا گور است، عنوان کرد: دشمنی استکبار صرفا با دست برداشتن از ادعای توانمندی اسلام پایان می‌یابد. در ده سال عمر رهبری امام راحل، صحنه‌های بسیار مهم ـ به تعبیر رهبرمعظم انقلاب ـ پیچ‌های تاریخی مهمی پیش آمد که با هدایت امام از آنها عبور کردیم و هرکدام از آنها می‌توانست یک ملت را از پا درآورد. تحمیل جنگ یک حادثه عادی نبود و واژه جنگ میان تانک و تن کلمه قاصر و ناتوان است و نظام 8 سال از این صحنه‌ها عبور اما حتی سر خم نکرد. امام در پذیرش قطعنامه 598 به رغم تفسیرهای غلط این روزها با سربلندی پذیرفت و شدیدترین حملات امام به نظام سلطه استکبار جهانی از زمان پذیرش قطعنامه به بعد است.

وی گفت: ارتحال امام حادثه کمی نبود و می‌توانست بنیاد نظام اسلامی را به باد دهد اما به دلیل جان‌دار و استوار بودن ریشه‌ها در برابر این طوفان خود را حفظ کرده است. هر روز در این سال‌ها حادثه‌ای وجود داشت و همه این هزینه‌ها که تاکنون در حال پرداخت آن هستیم امروز در یک مواجهه نرم در معرض هجوم است و در این مواجهه از اهرم تشکیک، تردید و تزلزل و ایجاد پرسش‌های غیرمبتنی بر مقدمات صحیح استفاده می‌شود و این جنگ از دفاع مقدس خطرناک تر است.

شفیعی به توضیح ابزارهای این مواجهه پرداخت و گفت: ناکارآمد نشان دادن دین و حکومت دینی، سیاه‌کاری چهره کسانی که به یُمن دین در مسندیی قرار گرفته‌اند به مراتب کار دشوارتر و پیچیده‌تری است. دفاع از جمهوری اسلامی و مبانی دینی بسیار سخت و پیچیده می‌باشد که همه باید در این میدان حضور داشته باشند.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقتم معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان تصریح کرد: به دلیل فاصله میان دوران قبل از انقلاب جوانان را به سادگی نمی‌توان به مقایسه نظام اسلامی و رژیم پهلوی ارجاع داد. جوانان امروزی نظام را صرفا در محدوده چهار دهه انقلاب اسلامی می‌دانند و وضع موجود را با وضعیت آرمانی مقایسه می کنند که این کار پیچیده ای است. آسیب‌هایی به واسطه برخی جریانات و دست اندرکاران خودی به غیر از این جنبه ایجاد شده که پاسخ به این مسائل بسیار پر هزینه و پر مقوله است که البته از برد بلند برخوردار خواهد بود.

وی فرصت‌های موجود را سرمایه‌های الهی دانست و افزود:  اگر فطرت پاک و عنایت الهی نبود در این مصاف نابرابر چیزی از نظام باقی نمی‌ماند. زنده بودن میل به معنویت، دین، عدالت و انتقاد با وجود همه فشار و هجمه‌ها در شرایط امروزی منبعث از این میل است. نقد به اشرافیت برخاسته از آموزه ‌علوی و امیرالمؤمنین(ع) است.بخش عمده‌ای از این بار بر دوش ائمه جماعات، استادان معارف و بخشی از جامعه دینی است که امروز در دانشگاه حضور قانونی دارد.

شفیعی تصریح کرد: امروز در ساختار نظام جمهوری اسلامی و در واحدهای درسی دانشگاه، دروس معارف، نمازخانه، اعتکاف دیده شده است. هیچ حوزه علمی و درسی در مراکز آموزش عالی نمی تواند جوانی را از دین مگر حوزه دروس معارف گریزان کند. هیچ حوزه‌ای به اندازه دروس معارف نمی‌تواند در دانشگاه بر جوانانی که در شرایط عادی با ما ارتباط برقرار نمی‌کنند موثر باشند. افرادی وجود دارند که در همین دانشگاه‌ها مذهبی می‌شوند. در کنار آسیب‌ها و اشکالاتی که وارد است این مسائل نیز وجود دارد و این فرصت را انقلاب اسلامی ایران ایجاد کرده است.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان اظهار کرد: فرصت دفاع از دین فرصت انحصاری است که امروز در اختیار دروس معارف، ائمه جماعات قرار گرفته و حساسیت به این حوزه به دلیل تأثیرگذاری نقش روحانیت و حوزه معارف است. اگر عدالت استاد معارف و امامت دانشگاه زیر سوال رفت، هزینه آن را دین پرداخت خواهد کرد. تردید در نمره، پاسخ به سوال و.. در مورد هیچ استادی به جز استاد دروس معارف به دین آسیب نخواهد زد. این فرصت برآمده از خون شهدا و همسرانی است که سال‌ها بدون حضور شریک زندگی فرزندانشان را بزرگ کرده‌اند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۹۹۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری چهل‌وپنجمین سالگرد شهادت استاد آیت‌الله مرتضی مطهری صبح امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت برگزار شد. 

رشید جعفرپور قائم مقام وزیر علوم و دبیر ستاد سالگرد شهید مطهری در ابتدای این جلسه با اشاره به حوادث اخیر پیرامون غزه و جنبش اساتید و دانشجویان آمریکایی و برخورد شدید پلیس ایالت متحده با معترضان، از اساتید و دانشجویان آزادیخواه آمریکایی و اروپایی تقدیر کرد.

وی درخصوص رویداد سالگرد شهید مطهری گفت: در هفته معلم هستیم و به همه زحمت‌کشان این حوزه تبریک می‌گویم. ما ۱۰۰ هزار استاد و بیش از ۹۰۰ هزار معلم داریم که همه آن‌ها به نوعی آینده سازان این کشور هستند. 

شهید مطهری دارای مکتب است

وی افزود: در مورد استاد شهید مطهری چند ویژگی بارز وجود دارد، یکی اینکه ایشان شهیدی دارای مکتب است. ما شهدای زیادی را در دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و پس از آن تقدیم نظام و انقلاب کردیم و توجه و تکریم همه آن‌ها وظیفه ماست ولی برخی از شهدا دارای مکتب هستند. مثل شهید سلیمانی که مکتب حاج قاسم را دارد، شهید مطهری نیز صاحب مکتب است و اثار ایشان در پرورش و ساخت نیروهای انقلاب تاثیر دارد. به تعبیر امام خمینی همه آثار ایشان جریانساز است و این نشان می دهد چه سطح والایی داشتند که مورد توجه امام خمینی قرار گرفته و نسل های ما در دهه‌های گذشته با آثار شهید مطهری مانوس بوده و این مکتب همچنان برای نسل های آینده تاثیرگذار است. 

وی ادامه داد: شهید مطهری یک شهید جامع الاطراف بوده است و در هر حوزه‌ای اثرگذار ورود کرده است. در حوزه فلسفه بسیار دقیق است و یک فیلسوف مطرح و توانمند است. در حوزه فقه، کلام، تفسیر و مباحث مختلف نیز نگاه ویژه‌ای دارد. ایشان در زمان تحصیل در حوزه علمیه قم بسیار دقیق همه کارهایش را انجام می‌داده و الگو و نمونه‌ای برای طلاب بوده است. هم در حوزه عمل و تقوا و هم در حوزه نظر انسان الگویی بوده است. 

آثار و برکات شهید مطهری همچنان در نظام ما وجود دارد

دبیر ستاد اضافه کرد: نکته سوم این است که شهید مطهری دارای نظریه و تئوری برای نظام‌مندی نظام اسلامی بوده است. ایشان پیش از انقلاب نیز در این حوزه حرف‌هایی داشته است. در سال ۴۸ ایشان علیه اسرائیل صحبت می‌کند و هنوز هم سخنرانی ایشان درخصوص رژیم قابل بررسی است. همین ویژگی‌ها در این شخصیت بوده که حضور ایشان را مخالفان نظام اسلامی نپذیرفتند. ایشان خریده نمی‌شد و تنها راه برای اینکه نظام را از این شخصیت محروم کنند حذف فیزیکی بود که آن را عملی کردند. البته آثار و برکات شهید مطهری همچنان در نظام ما وجود دارد و می‌تواند برای نسل‌های آینده کشور موثر باشد. 

برگزاری بیش از ۱۲۰ برنامه ملی

وی در رابطه با ستاد بزرگداشت شهید مطهری گفت: ۲۵ دستگاه اجرایی و فرهنگی اعم از وزارت کشور، آموزش و پرورش، علوم، فرهنگ و ارشاد و دستگاه‌های نظامی کشور در آن عضو هستند. این ۲۵ دستگاه جلسات متعددی را سالانه دارند و برنامه‌های ملی شان را ارائه می‌دهند. تقریباً هر دستگاه ۵ برنامه سطح ملی دارد و در مجموع بیش از ۱۲۰ برنامه ملی وجود دارد. ما در ۱۸۰۰ واحد دانشگاهی برنامه تقدیر از اساتید را داریم یا آموزش و پرورش برای تقدیر باید تعداد زیادی از مدارس در سراسر کشور را در نظر بگیرد و به این صورت این برنامه‌ها با ضریب چند برابری عملی می‌شود.

دبیر ستاد درخصوص برنامه‌های چهل‌وپنجمین سالگرد شهید مطهری عنوان کرد: برنامه ها دو دسته است، یکی تبلیغی و ترویجی که ماهیت آن فضاسازی محیطی است. همه شهرداری‌ها در این هفته شهرها را مزین به تصاویر و جملات شهید مطهری یا جملاتی مربوط به ایشان می‌کنند. یا از معلم‌ها در سراسر کشور تقدیر صورت می‌گیرد. دسته دیگر از برنامه‌ها تبیینی است که ماهیت پرداختن به اندیشه‌های شهید مطهری دارد و یک حوزه از اندیشه‌های ایشان در آن طرح می‌شود. موضوعاتی مثل حجاب و عفاف، خانواده و مسایلی از این دست که در این خصوص بسیار بحث کرده‌اند. 

برگزاری ۵ همایش ملی در هفته گرامی‌داشت مقام معلم

وی افزود: ۵ همایش ملی در این هفته در سطح کشور برگزار می‌شود. همایش مطهر به همت سازمان بسیج مستضعفین در ۱۰ اردیبهشت برگزار می‌شود. همایش وبیناری در سطح بین‌المللی هم داریم که مربوطه گفتمان مقاومت و رسالت دانشگاهیان و نخبگان کشورهای اسلامی و اندیشه‌های استاد مطهری با محوریت فلسطین و غزه در روز ۱۲ اردیبهشت برگزار می‌شود.

همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت در دانشگاه صداوسیما برگزار می‌شود

وی افزود: همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت در دانشگاه صداوسیما برگزار می‌شود. در دانشکده الهیات دانشگاه تهران در ۱۰ اردیبهشت همایشی با سخنرانان مهم از فیلسوفانی همچون دکتر اعوانی، دکتر مقیمی و دکتر واعظی برگزار می‌شود. در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هم نشست علمی با عنوان نقش عفاف در نظام خانوادگی اسلام برگزار می‌شود و شخصیت‌های برجسته علمی در این رویداد حضور دارند.

رونمایی از ۵ کتاب جدید در مورد اندیشه شهید مطهری

وی با اشاره به تالیفات جدید در این حوزه گفت: امسال ۵ کتاب جدید در مورد اندیشه شهید مطهری رونمایی می‌کنیم. سه کتاب توسط ندای فطرت وابسته به بنیاد شهید مطهری منتشر می‌شود. کتاب «مطهری و قرآن» که نوشته دکتر معارف است، دیگری «مطهری و ادراکات اعتباری» به قلم دکتر هوشنگی، و کتاب «مطهری و عرفان» نوشته دکتر رودگر به انتشار می رسد. دو کتاب دیگر هم توسط انتشارات صدرا آماده شده. یکی «مقدمه‌ای بر تاریخ فلسفه جدید» و دیگری «خطابه‌های اخلاقی» است که در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب‌ها در سرای اهل قلم رونمایی می‌شوند. کار خوب دیگر ما سیر مطالعاتی اندیشه و کتاب‌های شهید مطهری در دانشگاه‌هاست. در دانشگاه‌ها انجمن‌های علمی و علاقه مندان به آثار شهید مطهری در این سیر مطالعاتی شرکت می‌کنند و بیست و دومین دوره این سیر مطالعاتی با حضور اقشار مختلف برگزار می‌شود. اندیشه شهید مطهری جذابیت‌های خاصی دارد و افرادی که به ان وارد شدند ان مسیر را ادامه می‌دهند. 

برنامه‌های تلویزیون برای هفته معلم

جعفرپور در مورد برنامه‌های صداوسیما در این مدت هم گفت: در شبکه آموزش سیما به مناسبت گرامیداشت مقام معلم پویش معلم خوب من راه‌اندازی شده است که امیدواریم اثرگذار باشد. همچنین مستند مرتضی امت که در سال‌های قبل تولید شده بازپخش خواهد شد. مستندی که روایت خوبی از زندگی شهید مطهری داشته است. همچنین شبکه‌های مختلف صداوسیما برنامه‌های متعددی دارند که یا مستقیماً به زندگی شهید مطهری می‌پردازد یا به اندیشه‌های ایشان. 

وی افزود: در مجموعه دانشگاه‌های کشور نیز برنامه‌های متعددی داریم. کرسی های آزاداندیشی اندیشی با محوریت اندیشه‌های شهید مطهری به همت دانشجویان برگزار می‌شود. کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی هم در سطح اساتید در عمده دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. همچنین در آموزش و پرورش، در وزارت علوم و دستگاه‌های که واحد عقیدتی دارند از خانواده‌های شهدای استاد و دانشجو بازدید و تقدیر می‌کنیم.  مزار شهدای موجود در دانشگاه‌ها نیز گلباران می‌شوند. محل تولد، محل شهادت و محل تدفین استاد مطهری نیز در این هفته مراسم‌هایی برگزار می‌شود. محل شهادت و تدفین ایشان گلباران خواهد شد. در شهر فریمان زادگاه استاد نیز مراسم ویژه‌ای داریم که یاد و نام ایشان گرامی داشته می‌شود. همچنین منزل استاد در تهران که به موزه تبدیل شده، برنامه‌هایی برای سالگرد دارد که به همت خانه موزه و شهرداری منطقه برگزار می‌شود. امسال سوژه این موزه شهید مطهری و مطبوعات است که حضور ایشان در مطبوعات داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین در مسجد جامع نارمک برنامه‌ای عمومی است که ۱۳ اردیبهشت با حضور اقشار مردم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
  • مطهری امام
  • ادعای آزادی‌خواهی آمریکا با «سرکوب معترض‌ها» زیر سوال رفته است
  • تاکید رئیس قوه قضائیه در راستای عدم تأثیرپذیری از فضاسازی‌ها
  • قدردانی جمعی از استادان و شخصیت‌های حوزوی از آیت‌الله جوادی آملی
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود
  • توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای