Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@12:57:57 GMT

ساماندهی، پایان رنج 'پیسا'

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۰۳۴۰۲

ساماندهی، پایان رنج 'پیسا'

همدان- ایرنا- تپه باستانی 'پیسا' نخستین سکونتگاه مردم همدان که پیشینه ای به قدمت تاریخ دارد، سالیانی دراز جولانگاه معتادان متجاهر بود و با وجود ظرفیت های باستان شناسی، همواره از نابسامانی رنج می برد.

به گزارش ایرنا، تپه باستانی پیسا که به اعتقاد تاریخ شناسان، مربوط به یک هزار و 500 سال قبل از میلاد مسیح است، قدمتی بسیار قدیمی تر از تپه هگمتانه همدان دارد و در سی ام خردادماه سال 1377با شماره ثبت 2023 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید تا از این طریق بر ارزش تاریخی این مکان باستانی صحه گذاشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


منطقه ای که کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند انجام برنامه‌ های حفاری در این تپه می ‌‌تواند به آشکار شدن رازهای تاریخ نهفته در دل آن کمک شایانی کند و با داشتن پیشینه ای کهن و ظرفیت های پژوهشی غنی به یکی از مراکز جهانی مطالعه باستان شناسی تبدیل شود.
بسیاری از کارشناسان و مسئولان معتقدند که این منطقه که یکی از مهمترین تپه‌ های تاریخی استان همدان است و پس از بررسی و پژوهش ‌های باستان‌ شناسی می‌ تواند یکی از جاذبه‌ های گردشگری استان همدان باشد. اما در سال های اخیر به دلیل عوامل متعددی از جمله کمبود اعتبارات، گستردگی فضا، نیمه تمام ماندن کاوش‌ ها و گسترش زمین‌های کشاورزی، آنطور که انتظار می رفت این منطقه حفاظت نمی شد تا اینکه پهنه تاریخی آن که تاریخ کهن این دیار را در دل خود جای داده، به جولانگاه معتادان و خرده فروشان مواد مخدر تبدیل شد.
تهدید جایگاه تاریخی این منطقه، خطرهای حضور معتادان در نزدیکی مناطق مسکونی و قرار گرفتن این تپه در مسیر جاذبه های گردشگری استان همچون شهر جهانی سفال و غار علیصدر، مسئولان و مدیران شهری را بر آن داشت تا با اعلام یک ضرب العجل، به جمع آوری معتادان و ساماندهی این فضا بپردازند.
در این راستا معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با تاکید بر ضرورت ساماندهی تپه پیسا شهر همدان گفت: طرح ساماندهی منطقه تپه پیسا شهر همدان باید به صورت مستمر اجرایی شود تا شاهد حضور معتادان و خرده فروشان در این منطقه نباشیم.
سید سعید شاهرخی با تاکید بر اینکه باید پاتوق های تجمع معتادان و فروشندگان موادمخدر را ناامن کرد تا آنها فضا را برای فعالیت خود ناامن ببینند، ادامه داد: مراکز درمانی و بهزیستی باید برای پذیرش، درمان و غربالگری معتادان دستگیر شده آماده باشند.
پس از ضرب العجل معاون استاندار همدان برای ساماندهی تپه پیسا، عوامل پلیس مباره با مواد مخدر با همکاری یگان امداد و کلانتری ها در محل حاضر شدند.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان که از نزدیک فرماندهی این عملیات را بر عهده داشت، در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: تاکنون هشت طرح در تپه پیسا برای برخورد با معتادان متجاهر اجرا شده است.
سرهنگ هادی قزوینه ای افزود: با اجرای هر طرح به طور میانگین 20 نفر دستگیر و با هماهنگی مرجع قضایی تحویل مراکز 15 و 16 شدند.
وی ادامه داد: طرح برخورد با معتادان متجاهر به صورت مستمر و 45 روز یکبار در حال انجام است و اجازه نمی دهیم معتادان و فروشندگان مواد مخدر احساس امنیت کنند.
وی ادامه داد: طرح ساماندهی تپه پیسا نیز با هماهنگی فرماندهی انتظامی استان و درخواست مسئولان امروز اجرایی شد و از حداکثر ظرفیت پلیس مبارزه با مواد مخدر، پلیس های تخصصی، کلانتری، پاسگاه ها و همکاری دستگاه های مسئول اجرایی شد.
مدیرکل بهزیستی همدان نیز با اعلام آمادگی برای پذیرش معتادان جمع آوری شده از منطقه پیسا در کمپ های میان مدت استان، به ایرنا گفت: معتادان دستگیر شده در صورتی که شرایط پذیرش در کمپ های میان مدت و مراکز 15 را داشته باشند، به این مراکز اعزام می شوند.
حمیدرضا الوند افزود: همچنین پس از غربالگری، چنانچه معتادان شرایط لازم را داشته باشند تحویل مرکز ماده 16 می شوند و در این محل سم زدایی و دیگر خدمات مورد نیاز برای حمایت و توانبخشی آنها ارائه می شود.
وی بیان کرد: 12 کمپ ترک اعتیاد در شهرستان همدان وجود دارد و این کمپ ها می توانند 250 نفر را پذیرش کنند بنابراین معتادان دستگیر شده پس از غربالگری تحویل این کمپ ها می شوند.
اما با انجام اقدامات گسترده برای جمع آوری معتادان از این منطقه تاریخی و اجرای چندین طرح برای پاکسازی این منطقه از لوث معتادان، ساماندهی تپه پیسا پایان نیافت و ادامه آن به طرح پیشنهادی از سوی استاندار همدان ختم شد که می تواند این منطقه را از بحران به فرصتی برای رونق گردشگری تبدیل کند.
استاندار همدان پس از اینکه به همراه معاونان خود و مدیران عامل دستگاه های خدمات رسان، روز پنجشنبه هفته پیش از تپه پیسا بازدید کرد، خواستار احداث پارک تفریحی در حاشیه این تپه تاریخی شد.
محمدناصر نیکبخت در این خصوص گفت: تپه پیسای شهر همدان که پیشتر محلی برای جولان معتادان بود باید به بوستان و مکان تفریحی برای شهروندان تبدیل شود و برای تغییر وضعیت تپه پیسا باید شهرداری اقدام کند.
وی با تاکید بر اینکه باید محل تجمع و پاتوق معتادان در تپه پیسا به پارک و بوستان برای تفریح مردم تبدیل شود، اضافه کرد: در این راستا یک سوم هزینه تبدیل وضعیت تپه پیسا به پارک توسط استانداری تامین می شود؛ بنابراین انتظار می رود کار تبدیل وضعیت این مکان به زودی آغاز شود.
نیکبخت خواستار اجرای طرح های پلیسی در محدوده تپه پیسا شد و یادآوری کرد: نباید طرح ساماندهی و پاکسازی این منطقه رها شود بلکه به صورت مستمر باید طرح هایی اجرایی شده تا معتادان احساس امنیت نکنند.
اما بعد از طرح این پیشنهاد از سوی استاندار همدان، برخی از دوستداران میراث فرهنگی نسبت به حفظ حریم تاریخی این تپه واکنش نشان دادند که مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان در پاسخ به دغدغه این افراد اعلام کرد: اجازه دخل و تصرف در اثر تاریخی تپه پیسای همدان داده نمی‌شود و دستور استاندار مبنی بر احداث پارک در این منطقه به طور قطع مربوط به اطراف این تپه تاریخی است.
علی مالمیر تبیین کرد: تپه پیسا یکی از آثار تاریخی ارزشمند است که عرصه آن ضوابط خاصی دارد و هیچ‌ گاه نمی‌ توان به یک اثر تاریخی دخل و تصرف داشت و به یقین منظور استاندار از ایجاد پارک در محوطه اطراف این تپه تاریخی بوده است؛ چرا که نه تنها میراث فرهنگی و استانداری بلکه همه دستگاه‌های استان دغدغه حفظ آثار تاریخی را دارند.
مالمیر با بیان اینکه تپه پیسا یکی از مهمترین تپه‌های تاریخی استان همدان است خاطرنشان کرد: این اثر تاریخی با استفاده از مانیتور رصد شده و حفاظت از آن به شیوه گشت و کنترل است.
اما پس از این در جلسه کمیسیون معماری شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان موضوع ایجاد موزه در محدوده تپه پیسا و ایجاد حصار در اطراف این تپه تاریخی مطرح شد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان در این خصوص، گفت: با توجه به اینکه تپه پیسا پیشینه پنج هزار ساله دارد و از طرفی استانداری یک‌ سوم هزینه تبدیل این منطقه به پارک را پرداخت می کند، انتظار میرود این موضوع به صورت کارشناسی و بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
علی فتحی ادامه داد: با توجه به اینکه با کاوش های گذشته آن ‌هم در چند متر از محدوده تپه پیسا، آثار ارزشمندی کشف شد و نیمی از آثار ارزشمند و تاریخی موزه هگمتانه به این منطقه اختصاص دارد، به نظر می رسد اگر در این منطقه موزه ای ایجاد شود، منطقی ‌تر است.
آنچه معلوم است با توجه به قدمت این تپه تاریخی، موزه شدن آن، یک قدم برای جذب بیشتر گردشگر، به ویژه گردشگران خارجی و راهکاری موثر برای شتاب دادن به توسعه فرهنگی و اقتصادی همدان است.
امید است که با دستور قابل تقدیر استاندار همدان برای ساماندهی تپه پیسا و اختصاص اعتبار لازم برای ایجاد پارک تفریحی و بوستان در حاشیه آن، علاوه بر تبدیل شدن این منطقه به یک فضای تفریحی و گردشگری، راهکارهایی برای حفظ فضای تاریخی و باستانی آن نیز ارائه و چهره پلید اعتیاد برای همیشه از نمای این تپه باستانی پاک شود.
1181/2090
گزارش از الهام تدین**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۰۳۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از ساماندهی بازار آهن شادآباد تا تسریع پیگیری طرح شن‌چاله‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد خسروی، شهردار منطقه ۱۸ تهران در خصوص مصوبات، تصمیم‌گیری ها و نتایج حضور رئیس و برخی اعضای هیأت دولت در منطقه ۱۸ پایتخت، اظهار کرد: شروع حضور رئیس‌جمهور در منطقه با بازدید از بیمارستان شهدای یافت آباد بود که ایشان در خصوص توسعه بیمارستان، دستورات لازم را صادر کرد.

وی با بیان اینکه با حضور وزیر کشور، استاندار و فرماندار تهران از مجموعه ۳۰۰ هکتاری شن چاله‌های منطقه ۱۸ بازدید شد، افزود: از آنجایی که ما یک سری توافقات با مالکین شن چاله‌ها داشتیم و روند آن در کمیسیون ماده ۵ در حال طی شدن است، طرحی که مدنظر شهرداری برای شن چاله‌ها است را برای وزیر کشور تشریح کردیم تا مقدمات تسریع آن فراهم شود.

خسروی ادامه داد: شن چاله‌ها هم مشکلات زیست محیطی دارند و هم مشکل ایمنی، یعنی مشکل ریزگردها را در زمان وزش باد دارند و از آنجایی که در مجاورت رودخانه کن واقع شده‌اند می‌توانند در زمان سیلاب خطر آفرین باشند. می‌توان با اجرای طرح مناسب این مشکلات را حل کرد و از فرصتی که برای شهر تهران ایجاد می‌کند، استفاده کرد.

شهردار منطقه ۱۸ اضافه کرد: توافقات خوبی در این دو سال در خصوص شن چاله‌ها انجام شده و مراحل کار کمیسیون ماده پنج آن در حال انجام است تا در این پروژه فرصت گردشگری برای شهر تهران ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه بازار آهن شادآباد دیگر نقطه‌ای بود که وزیر کشور به صورت میدانی از آن بازدید کرد، بیان کرد: جزو دستور کارها این بود که بتوانیم نسبت به ساماندهی مناسب بازار آهن با کمک استانداری، فرمانداری و شهرداری تهران و مساعدت قوه قضائیه در کوتاه مدت اقدام کنیم و بعد از آن در فاز دوم فرآیند انتقال بازار را داشته باشیم.

خسروی عنوان کرد: همچنین بازدیدی از فاز دوم پروژه شهید بروجردی داشتیم که وزیر کشور در این بازدید نسبت به تسریع رفع معارضین تاسیساتی پروژه نکات لازم را تاکید کرد تا بتوانیم امسال این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

شهردار منطقه ۱۸ با اشاره به بازدید وزیر کشور از پروژه باغ‌راه حضرت زهرا (س) گفت: این پروژه در دو منطقه ۱۷ و۱۸ واقع شده که قریب به ۹ کیلومتر است که حدود ۶ کیلومتر آن در منطقه ۱۸ قرار دارد. از وزیر کشور در خواست کردیم که صحبت‌هایی با مجموعه مرتبط در دولت و وزیر راه و شهرسازی داشته باشد تا با همراهی و کمک آنها این پروژه را زودتر به نتیجه برسانیم.

وی در پایان با بیان اینکه حدود ۴۰۰ هکتار از مساحت منطقه ۱۸ در بافت فرسوده است، خاطرنشان کرد: همچنین در جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور، وزرا و شهردار تهران بحث بافت فرسوده دو منطقه ۱۷ و ۱۸ نیز مطرح و قرار شد بررسی‌هایی در خصوص ارائه بسته‌های تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده انجام و روند نوسازی آن تسریع شود.

کد خبر 6089895

دیگر خبرها

  • طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی ادامه دارد
  • آخرین آمار جمع آوری متکدیان و معتادان در تهران
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • تاج طلسم تاریخی علیه فوتسال زنان را شکست؛ دلتنگی برای جام ملت ها به پایان رسید
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • از ساماندهی بازار آهن شادآباد تا تسریع پیگیری طرح شن‌چاله‌ها
  • مسؤولان اصفهان عزمی جدی برای ساماندهی منطقه جوی‌آباد ندارند
  • محور فرعی و کوهستانی گنجنامه- تویسرکان بازگشایی شد