Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: وجود این نظام حرفه‌ای (کانون سردفتران) به معنای واسپاری بخشی از ماموریت عمومی دولت و اعتماد به مردم است

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، همایش گرامیداشت روز کانون سردفتران و دفتریاران شب گذشته با حضور مسوولان این کانون، تعدادی از نمایندگان مجلس، مولاوردی دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی و لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عظیمیان دبیر این همایش در ابتدا با بیان اینکه نقش دفاتر اسناد رسمی در تحقق و ارتقای بهداشت قضایی انکارناپذیر است گفت: دفترداران و دفتریاران به واقع از حدود مرزهای کشور پاسداری می کنند و بدون تحمیل هزینه به دولت در عوض سالانه حجم زیادی مالیات و درآمد به دولت ارایه می کنند.

وی ادامه داد: بهره مندی از 7300 دفتردار و حقوقدان و به همین میزان دفتریار، سهم زیادی در ارایه خدمات حقوقی به آحاد جامعه دارد و ارایه  17 میلیون خدمت و مشاوره رایگان، در تصمیم سازی نهادهای تصمیم ساز می تواند دخیل باشد.

به گفته عظیمیان 6 دی روز گرامیداشت و تقدیر از حافظان سند رسمی است که در طول حدود یک قرن از تشکیل این نهاد بهترین مجریان قوانین عمومی نام گرفته اند.

در ادامه این مراسم محمدرضا دشتی اردکانی رییس کانون سردفتران و دفتریاران کشور اظهار کرد: این روز را برای تبرک و تذکر دستور خداوند به اهل ایمان برگزیدیم تا اهمیت این منشور را متذکر شویم و بر اجرای آن همت گماریم.

وی ادامه‌داد: متن طولانی ترین آیه قرآن مسلمانان را به راهی دعوت می‌کند که قانونگذارش خداوند است و عمل به آن وظیفه همه مسلمانان و ترویجش وطیفه کاتبان عادل است.

دشتی اردکانی با بیان اینکه امروز فرصتی است برای یادآوری این اصل به جامعه گفت:
امروز روز بازنگری و دقت در توان سنجی و آسیب شناسی مسوولیت خطیر اسناد رسمی است. نگارش قداردادهای اجتماعی و اسناد ازدواج به شکل نوین قطعا بدون ریشه نبوده و نیست. نمونه های زیادی از اسناد وقف و بیمه و کار را در الواح گلی تخت جمشید و دوران اسلامی می‌توان دید.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران کشور ادامه داد: همه باور داریم که دفاتر اسناد رسمی قابلیت‌های های فراوانی برای توسعه اقتصادی مخصوصا در شرایط فعلی کشور دارد. مقام معظم رهبری در سیاست های ابلاغی برنامه ششم توسعه و در بخش امور قضایی و حقوقی راهکار خود را در بندهای 66 و 67 تاکید کردند که می‌توان به مواردی چون حمایت قضایی موثر در تضمین مالکیت و توسعه ثبت رسمی و مالکیتهای دولت و مردم بر املاک  و اراضی در حوزه کاداستر اشاره کرد که نمونه ای از این تاکیدات است که نتیجه آن رشد متوازن و درمان حکیمانه مشکلات است.

دشتی اردکانی با اشاره به اینکه ما در این راه گام های متعددی برداشته و مسیر را روشن کرده‌ایم گفت: توان دفاتر در بهداشت و توسعه قضایی و اقتصادی و سرمایه‌گذاری و شفافیت معاملات بسیار عظیم است. استعدادهای زیادی در این زمینه وجود دارد. مخصوصا الان که فعالیت در دفاتر اسناد رسمی مجهز به تکنولوژی شده است.

وی گفت: در مسیر تحقق اهداف و ماموریت‌های دفاتر اسناد رسمی، نهادها و سایر دستگاه‌های مرتبط هم باید همراه و هماهنگ باشند.  

دشتی اردکانی با بیان اینکه در لایحه بودجه 97، بودجه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رشد منفی داشته است گفت: در ماده  مربوط به کاداستر که طرحی ملی در رفع منازعات است به سازمان‌های دیگه بودجه دادند که این اقدام اجرای طرح را خیلی طولانی تر می کند و در نهایت سودجویان از این موضوع نفع می برند در حالی که
بسیاری از کشورهای منطقه سالهاست از این مرحله عبور کرده‌اند.

وی ادامه داد: کانون سردفتران از درون قوه هم نیازمند تبادل و همراهی است و بهتر است قوانین مرتبط با دفاتر اسناد رسمی با کمک مجریان آن که دفترداران هستند نگاشته شود.

دشتی اردکانی در پایان سخنان خود با بیان اینکه در حال پیوستن به اتحادیه جهانی ثبت هستیم گفت: تمام همکاران خود در کانون سردفتران و دفتریاران را به ایجاد نهضت هدفدار و علمی در توسعه دفاتر فرامیخوانم.

• روز سردفتران باید جای خود در تقویم رسمی را پیدا کند

در ادامه این مراسم شهیندخت مولاوردی که خود از سردفتران تهران است و به گفته خودش چندسالی است از این حوزه دورافتاده است، در سخنرانی کوتاه گفت: امیدواریم روز سردفتران و دفتریاران به زودی در تقویم رسمی جای خود را باز کند.

وی ادامه داد: این جایگاه با تاثیرات بسیار مهمی که بر عملکردش مترتب است از اینکه گامی است برای تضمین و تحقق حقوق شهروندی، شفافیت معاملات اقتصادی و پیشگیری از دعاوی و تثبیت حقوق مالکانه مردم و امنیت اقتصادی بسیار می تواند تاثیرگذار باشد.

مولاوردی در پایان گفت: آرزو دارم کانون سردفتران و دفتریاران  هر روز جایگاه بهتری پیدا کند و اهمیتش بر همگان روشن شود و نقشش بر توسعه و پیشرفت کشور را دریابد.

• فعالیت کانون سردفتران یعنی برون‌سپاری ماموریت دولتی و اعتماد به مردم

در پایان این همایش لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: یکی از قدیمی‌ترین  متون دیوانسالاری را می‌توان در شاهنامه پیدا کرد. وقتی به دفاتر اسناد رسمی فکر و نگاه میکنم به نظرم یکی از مشخصات ایران مدرن را  میتوان کار دفاتر اسناد رسمی پس از مشروطه دانست.

وی با بیان اینکه این کار یک گذار مهم تاریخی است که سیستم کشورداری را عوض کرد گفت: اثر این کار شما ابعادش ابعادی اساسی در حوزه‌های سیاسی،تاریخی،فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.

جنیدی با بیان اینکه کشور ما در رده‌بندی فضای کسب و کار از 190 کشور رتبه 122 را در اختیار دارد و قطعا نیاز به بهبود بیشتر این وضعیت داریم گفت: هرقدر درجه شفافیت و تثبیت معاملات و مالکیت‌ها بیشتر باشد در بهبود شاخصها سهیم خواهید بود.

وی ادامه داد: همان قدر که احراز و انعقاد قرارداها موجب ثبات و امنیت بازار خواهد بود به همین میزان حوزه اجرای قراردادها هم موثر خواهد بود که رتبه ما در این بخش 70 است.

معاون حقوقی رییس جمهوری در پایان گفت: بودن و وجود این نظام حرفه‌ای به معنای واسپاری بخشی از ماموریت عمومی دولت و اعتماد به مردم است. یک ماموریت مهم عمومی را انجام می‌دهد و در اداره بهتر کشور بدون اینکه باری به دوش دولت باشد و درعین حال اشتغالزایی هم می کند سهیم است و همین امر نشان دهنده ضرورت توجه دولت به این جامعه است.

به گزارش تسنیم، در پایان این مراسم ضمن تقدیر از تعدادی از بازنشستگان، تمبر یادبود کانون سردفتران و دفتریاران نیز رونمایی شد.

انتهای پیام/

R1014142/P1011117/S2/CT47

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۰۶۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور کیفرخواست برای باند جعل اسناد سازمان یافته املاک در قم

 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن غریب،دادستان عمومی و انقلاب قم با اشاره به انهدام باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم اظهار کرد: این باند با شناسایی املاک با ویژگی‌های خاص و جعل قولنامه‌های غیررسمی انتقال آنها و طرح دادخواست حقوقی الزام به تنظیم سند رسمی با شگرد‌های متقلبانه، اقدام به ابطال سند رسمی مالکین واقعی و صدور سند رسمی به نام متهمین می‌کرد.

دادستان عمومی و انقلاب قم با بیان این‌که با شکایات مردمی و انجام تحقیقات فنی این باند کلاهبردار حرفه‌ای شناسایی شد، افزود: با صدور دستورات قضایی شعبه ۲ دادستانی استان، هفت نفر از متهمان سابقه‌دار این باند شناسایی و رسیدگی تخصصی به اتهامات آنان آغاز شد.

وی در خصوص شگرد این باند، تصریح کرد: آنها با شناسایی و کسب اطلاعات و مدارک قطعات و زمین‌های مختلف با اسناد رسمی و عادی دارای ویژگی‌های خاص، مبادرت به تنظیم قولنامه‌های عادی جعلی بین مالکان و همدستانشان یا افرادی که در گذشته فوت شده‌اند می‌نمود و با طرح دادخواست‌های حقوقی با شگرد‌های متقلبانه و مجرمانه اقدام به اخذ سند‌های رسمی برای این املاک کرده و در نهایت اقدام به فروش و انتقال رسمی آن در بازار به افرادی که هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتند می‌کردند.

غریب استفاده از سند مجعول انتقال مال غیر کلاهبرداری و جعل سند‌های عادی را از اتهامات مندرج در کیفرخواست متهمان این باند برشمرد و گفت: تاکنون بیش از ۲۰ شکایت از این متهمان در دادسرای قم ثبت شده‌است، این افراد با اقدامات مجرمانه خود موفق به اخذ ۱۸ مورد صدور اجراییه و ابطال اسناد رسمی مالکان اصلی و اخذ سند رسمی به نام خود شده‌اند.

دادستان عمومی و انقلاب قم با اشاره به این‌که زمین‌های دارای مالکین فوت شده، املاکی که سالیان زیاد بلاتکلیف از سوی مالکان و وارثان آنها مانده است و زمین‌هایی که مالکان اصلی آنها در خارج از کشور ساکن هستند بیشتر در خطر نقل و انتقالات غیرقانونی هستند، عنوان کرد: برخی مالکان مالباخته در این پرونده به دلیل عدم ثبت‌نام در سامانه ثنا از روند دادرسی حقوقی علیه املاک شان بی‌اطلاع مانده بودند.

وی با بیان این‌که خریداران این املاک که با سند رسمی اقدام به خرید و ساخت این زمین‌ها کرده اکنون دچار مشکلات عدیده به لحاظ مالی و حقوقی شده‌اند، هشدار داد: ضروری است شهروندان برای تمامی اعضای خانواده خود بالاخص افراد مسن خانواده در سامانه ثنا ثبت‌نام نمایند تا از سوءاستفاده‌های احتمالی از مشخصات و اطلاعاتشان به سرعت مطلع شوند.

دادستان قم اظهار داشت: همچنین نسبت به املاک و اموال بلاتکلیف خود حساسیت و پیگیری لازم را داشته باشند و نظارت و سرکشی مستمر نسبت به این املاک را به عمل آورند؛ وارثان مالکان متوفی حتی‌الامکان نسبت به تعیین تکلیف اموال وراثتی اقدامات لازم را به انجام رسانند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • فعالیت ٦١ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در کردستان
  • بی‌هویتی اراضی به یک ابرچالش تبدیل شده است
  • افتتاح نخستین کانون بازنشستگان ثبت اسناد و املاک کشور در مشهد
  • تحت تاثیر پیشرفت دفاتر اسناد رسمی ایران قرار گرفتم
  • آمادگی کانون سردفتران ایران برای همکاری با روسیه
  • بسیاری از مراجعات مردم به محاکم به دلیل اعتبار دادن به اسناد عادی است
  • دیدار وزیر دادگستری با رییس کانون فدرال سردفتران روسیه
  • ممنوعیت نقل و انتقال واحدهای طرح نهصمت ملی مسکن 
  • ایران و روسیه در حوزه دفاتر اسناد رسمی تفاهم نامه امضا کردند
  • صدور کیفرخواست برای باند جعل اسناد سازمان یافته املاک در قم