Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@03:06:24 GMT

راز تشنگي «شهيد پازوکي» در تفحص شهدا!

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۱۴۸۱۶

راز تشنگي «شهيد پازوکي» در تفحص شهدا!

خبرگزاري آريا - هر روز وقتي برمي گشتيم، بطري آب من خالي بود، اما بطري مجيد پازوکي پر بود. توي اين هُرم آفتاب، لب به آب نمي زد. همه اش دنبال يک جاي خاص مي گشت.
به گزارش جام نيوز، هر روز وقتي برمي گشتيم، بطري آب من خالي بود، اما بطري مجيد پازوکي پر بود. توي اين هُرم آفتاب، لب به آب نمي زد. همه اش دنبال يک جاي خاص مي گشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نزديک ظهر، روي يک تپه خاک با ارتفاع هفت هشت متر نشسته بود. تا حالا اين طور نديده بودمش. هي مي گفت پيدا کردم. اين همون بلدوزره، اين همون خاکريزه!
يک خاکريز بود که جلوش سيم خاردار کشيده بودند. روي سيم خاردار دو شهيد افتاده بودند که به سيم ها جوش خورده بودند و پشت سر آنها چهارده شهيد ديگر. مجيد بعضي از آنها را به اسم مي شناخت. جمجمه شهدا با کمي فاصله روي زمين افتاده بود. مجيد بطري آب را برداشت، روي دندان هاي جمجمه مي ريخت و گريه مي کرد و مي گفت: «بچه ها! ببخشيد اون شب بهتون آب ندادم. به خدا نداشتم. اگر هم داشتم، آب براتون ضرر داشت!...»
مجيد روضه خوان شده بود و ما گريه مي کرديم.

جزئياتي از اختراعات شهيد پازوکي براي تفحص استخوان‌هاي شهدا
"عبدالله سماوي" از همکاران شهيد پازوکي به تشريح کارکرد اختراعات اين شهيد براي تفحص استخوان‌هاي شهدا پرداخت.
به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، "عبدالله سماوي" از دوستان و همکاران شهيد تفحص‌گر نور "محمد پازوکي طرودي" در خصوص نحوه آشنايي خود با اين شهيد گفت: آشنايي بنده با اين شهيد در همکاري‌هاي فني صورت گرفت. شهيد پازوکي در بحث الکترونيک و فرکانس يک نخبه بود و مسائل اين حوزه را به صورت ذهني تجزيه و تحليل ‌مي‌کرد.
وي اضافه کرد: در سفرهايي که براي عمليات‌هاي تفحص داشتيم، شهيد پازوکي اين اختراع خود را براي نمايندگاني که از ارتش آمده بودند به نمايش گذاشت بدين صورت که يک گرم استخوان به صورت ثابت و متحرک را موقعيت يابي‌ مي‌کرد.
سماوي تصريح کرد: شهيد پازوکي به دليل علاقه‌اي که به شهدا و تفحص پيکرهاي آنان داشت وارد اين کار شد و در چندين عمليات تفحص حضور داشت که در پنجمين سفر خود بر اثر انفجار مين در پنجوين عراق به شهادت رسيد.
وي در خصوص اين اختراع توضيح داد: اين دستگاه راديويي مي‌تواند با فرستادن امواج و فرکانس استخوان‌هاي شهدا را تفحص کند به طوري که پس از بازگشت فرکانس‌ها، دستگاه آن فرکانس‌ها را تجزيه و تحليل مي‌کرد. بعد از تکميل شدن اين دستگاه مي‌توانست تا شعاع يک و نيم کيلومتري وجود استخوان را اعلام کند.
سماوي خاطرنشان کرد: همچنين در کنار اين دستگاه‌ها، دستگاه‌هاي ديگري بودند که مي‌توانستند عمق قرارگيري استخوان‌ها را شناسايي کند که حداکثر عمق قابل شناسايي 14 متر بود. همچنين پلاک شهدا را شناسايي کند. در حالي که گاهي وقت‌ها بر اثر خاک گرفتن پلاک‌ها و يا به دليل عدم خاکبرداري دستي، اين پلاک‌ها گم مي‌شد.
وي ادامه داد: در تفحص‌هاي نخست، تعدادي استخوان پيدا مي‌شدند که بعد از تفحص مشخص مي‌شدند که باقي‌مانده‌هاي استخوان‌هاي شهدا است. لذا شهيد پازوکي با تکميل کردن طرح خود توانست وزن استخوان‌ها را نيز تخمين بزند.
همکار شهيد پازوکي گفت: در عمليات اخير تفحص که ايشان به همراه سردار شمسي‌پور به شهادت رسيدند، 15 پيکر شهيد يافت شد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۱۴۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان در یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در مسجد جامع گوراب زرمیخ با بیان اینکه بالاترین ارزش‌ها نزد خداوند شهادت است گفت: یادواره شهدا فرصت مناسبی برای تبیین افکار و آرمان های شهدا به نسل جوان است.

بهروز جلائی با اشاره به اینکه راه شهدا راه انبیاء، اولیا و مردان الهی است افزود: وصیت نامه شهدا پر از معنویت و درس زندگی برای همه ما است و پیام شهدا به ما حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی و پیروی از ولایت و رهبری است.
سردار شهید سیدمعروف ایرانی فرمانده گروهان حق از گردان سلمان لشگر ۱۶ قدس گیلان در سال ۶۷ در منطقه ماووت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
در پایان مراسم لوح سپاس و تندیس یادواره شهدا به خانواده شهید سیدمعروف ایرانی اهدا شد.

دیگر خبرها

  • علت تشنگی بعد از خواب چیست؟
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم
  • جزئیات اجلاس ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد
  • جزئیات اجلاسیه ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد
  • شهرداری‌ها متصدی حفظ و نگهداری گلزار شهدا هستند
  • کشف پیکر مطهر پنج شهید دیگر در دهلران
  • دیداری از جنس تکریم خانواده شهدا
  • گلزار شهدا یک فرصت برای کار فرهنگی است
  • یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا