Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- غذاهاي سنتي در گذر زمان و بر حسب شرايط اقليمي، اجتماعي و اقتصادي هر قوميت و منطقه به وجود آمده اند ولي برخي از آنها در جريان گسترش روزافزون سبک زندگي پرشتاب مدرن فراموش شده و يا در معرض فراموشي قرار گرفته اند.

آرام غذاها يا `Slow Food` غذاهايي هستند سنتي، مغذي و مربوط به سبکي از زندگي که غذا را به ابعاد اجتماعي، اخلاقي و شيوه زندگي آرام و توام با فعاليت طبيعي در مسير زندگي مربوط مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در مسير توسعه شهري و تغييرات ايجاد شده در سبک زندگي، افزايش فعاليتهاي افراد در طول روز، کم توجهي به کيفيت غذا و تلاش صرف براي سيري شکمي و نه سيري سلولي و شيوع مصرف فست فودها توجه به پخت آرام غذا از جمله غذاهاي سنتي مانند آبگوشتو انواع خورشت روز به روز در بين خانواده هاي ايراني کمرنگتر شده است.
ديگر به ندرت ديده مي شود در خانواده اي از صبح زود قابلمه غذا بر روي حرارت کم `به دل پخته شود` و غذايي لذيذ براي وعده ناهار مهيا گردد. اين روزها غذاهاي آسانپز و سريع(Fast Food) و در بهترين حالت غذاهاي آماده با مواد اوليه منجمد سهم را در بشقاب غذايي تشکيل داده اند.
واژه هايي مانند `وقت ندارم، ديرم شده، هرچه خورديم خورديم، فقط سير شوم کافيست، همه همينطور غذا مي خورند` و جملات مشابه همه و همه توجيهات کلامي است که هر يک از ما براي اين سبک غلط غذايي طرح مي کنيم.
اين در حالي است که اين مدل و سبک زندگي توام با عجله، هراس از کمبود وقت، ساعات کاري فراوان دور از خانه و انحراف مشغوليت فکري افراد از سلامت تن به مباحث کاري و ساير وجوه زندگي به هيچوجه با ساختار بدني، نياز تغذيه اي و سلامت انسان سازگاري ندارد و به مرور زمان موجب به خطر افتادن سلامت، کاهش توان جسمي، ضعف عمومي و کاهش آمادگي و توان مقابله بدن با بيماريها مي شود.
* غذاهاي سنتي پايه گردشگري غذايي
در اين ميان `گردشگري غذا` يکي از شاخه هاي جديد و جذاب صنعت گردشگري محسوب مي شود که غذاهاي بومي، محلي و سنتي که اکثر قريب به اتفاق آنها در رده گروه آرام غذاها قرار مي گيرند در آن قرار داشته و مورد استقبال فراوان گردشگران است.
بخشي جدايي ناپذير از سفر ارتباط با مردم هر منطقه و فرهنگ آنها است. براي آشنايي با فرهنگ يک منطقه کارهاي زيادي را مي توان انجام داد از جمله ديدن مناظر، برقراري ارتباط با مردم، ديدن آثار تاريخي، پياده روي ساده و البته خوردن غذاهاي آن منطقه. محصولات غذايي بخش مهمي از سنت و فرهنگ است. انواع خاصي از مواد غذايي در بسياري از فرهنگهاي مختلف مشترک هستند اما هر فرهنگ روشهاي منحصر به فردي براي تهيه، آماده سازي و طعم دهي غذاها را دارد.
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي به خبرنگار ايرنا گفت: گردشگري غذايي فرصت و ظرفيتي نو در عرصه گردشگري است که بسيار جذاب براي همه انواع گردشگران مي باشد.
محمدرحيم رهنما افزود: يکي از ظرفيتهاي مثبت و نقطه قوت در مناطق مختلف ايران به خصوص در خراسان غذاهاي متنوع و متعدد اين سرزمين است. مشهد به عنوان قطب گردشگري زيارتي کشور داراي ويژگيهاي خاص ديگر در زمينه تاريخي و تنوع قوميتي است که اين ويژگيها و آب وهواي مطلوب برخي مناطق استان تنوع غذايي را فراهم کرده است.
وي ادامه داد: اين تنوع غذايي مي تواند جذابيت بسياري براي گردشگران داخلي و خارجي داشته باشد در حالي که هنوز از اين ظرفيت بالقوه بطور کامل بهره گرفته نشده است.
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي گفت: غذاهاي محلي و بومي خراسان از تنوع بسيار برخوردارند. عرضه غذاهاي سنتي و بومي در تاسيسات گردشگري حمايت مي شود و در اين ارتباط هيچگونه مشکل و مانعي وجود ندارد.
* آرام غذاها نياز گمشده امروز
وي گردشگري غذايي را پرجاذبه ترين انواع گردشگري در دنيا توصيف و بيان کرد: بشر امروز بيش از هر زماني گرايش به معنويت و آرامش دارد و در اين شرايط غذاهاي سريع (فست فودها) براي وي رضايتبخش و سالم نيستند.
رهنما افزود: به همين دليل گرايش به غذاهاي آرام پز که گروه غذاهاي بومي، محلي و سنتي را در بر مي گيرند بسيار افزايش داشته است. اسلوفودها يا غذاي آرام دو عامل گمشده و مورد نياز جامعه يعني آرامش و هويت را با يکديگر به همراه دارند و به همين دليل نياز گمشده جامعه امروز هستند.
وي ادامه داد: در گذشته غذاهاي بومي و محلي به شيوه آرام همراه با با مصرف بهينه انرژي و حفظ محيط زيست طبخ مي شدند و به همين دليل صرف اين غذاها در تامين نيازهاي غذايي بدن، سلامت و آرامش فرد تاثير بسيار داشته است.
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي گفت: بايد براي معرفي هرچه بيشتر و بهتر هويت و فرهنگ کشور و استان در معرفي دقيق تر و تخصصي تر غذاهاي بومي و محلي کوشيد.
* آرام غذاها، خوراک خوب و پاک
نماينده انجمن جهاني اسلوفود در مشهد به خبرنگار ايرنا گفت: غذاهاي آرام در حقيقت رويايي جهاني است که در آن همه مردم امکان دسترسي و لذت بردن از غذايي را دارند که براي آنها، براي توليدکننده و براي سياره خاکي خوب او مفيد ست.
شهره پودينه افزود: با توجه به اينکه دنيا رو به صنعتي شدن رفته شاهد نوعي جنون در پس شتاب در زندگي هستيم ولي بايد تلاش شود اين روند اصلاح گردد.
وي ادامه داد: فعاليت انجمن جهاني اسلوفود به هيچوجه اقتصادي نبوده و نام آن نيز برند تجاري نيست. فعاليت اين انجمن در سراسر جهان و ايران يک اقدام فرهنگي و شيوه تفکر محسوب مي شود.
نماينده انجمن جهاني اسلوفود در مشهد گفت: در پس هر غذاي سنتي که متعلق به اقليم خاصي است تاريخچه بزرگي از سياست، کشاورزي، اقتصاد و شغل مردم در گذشته وجود دارد و تلاش فعاليت اعضاي انجمن اسلوفود حفظ غذاهاي سنتي و نيز حفظ سنتهاي غذايي است.
وي افزود: گاسترونومي يا علم مطالعه غذاهاي يک فرهنگ بطور اجتناب ناپذيري با سياست، تاريخ ، کشاورزي و همچنين مسائل مختلف اجتماعي و زيست محيطي در ارتباط است. حق هر کسي است که تجربه لذت بردن از غذاي خود را با ديگران به اشتراک بگذارد و به دنبال آن مسئول پاسداشت از ميراث فرهنگي غذايي است که منشاء اين لذت مي باشد.
* سيري شکمي جايگزين سيري سلولي
عضو هيات علمي موسسه پژوهشي علوم و صنايع غذايي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: در روند انتخاب غذا سيري شکمي جايگزين سيري سلولي و تامين نيازهاي سلولي براي رشد بدن شده است.
دکتر رسول کدخدايي افزود: تغيير محسوس سبک غذايي بخاطر تغيير سبک زندگي سلامت جامعه را به شدت درگير کرده است. در سبک زندگي امروز جامعه در خانواده اي که پدران و مادران شاغلند و کمتر فرصت طبخ غذا فراهم مي شود گرايش به سوي غذاهاي آماده، فست فودها و استقبال از غذاهاي نيمه آماده بيشتر شده است.
وي ادامه داد: اين سبک زندگي موجب شده زمان کمتري در خانواده ها براي پخت و پز و تهيه غذاهاي سنتي اختصاص داده شود. از سوي ديگر حاکم شدن فرهنگ غلط در جامعه به مصرف فست فودها دامن زده است.
عضو هيات علمي موسسه پژوهشي علوم و صنايع غذايي گفت: به دليل ظاهر زيبا و طعم مناسبتر غذاهاي آماده که ناشي از افزودنيهاي مختلف است کودکان و نوجوانان اقبال بيشتري به استفاده از اين غذاها پيدا مي کنند و والدين هم به دليل کمي وقت و عدم طبخ غذاي سنتي تابع نظرات فرزندان در استفاده از اين مواد مي شوند.
وي افزود: همين امر عامل اصلي قرار گرفتن فست فودها به عنوان بخشي مهم در رژيم غذايي خانواده است که صدمات و آسيبهاي فراوان بر سلامت نسل آينده دارد.
کدخدايي ادمه داد: در غذاهاي آماده نمک و چربي بيش از اندازه وجود دارد که باعث ايجاد احساس سيري کاذب در فرد مي شود و در اغلب افراد مصرف کننده که کودکان هستند موجب کم شدن اشتها و سيري کاذب مي گردد. خوشمزگي و سيري کاذب ناشي از مصرف فست فودها سبب مي شود فرد از مصرف مواد غذايي اصلي از جمله ميوه و سبزيجات که جايگاه والايي در هرم غذايي دارند باز بماند و ديگر تمايلي به خوردن آنها نداشته باشد.
وي گفت: مصرف غذاهاي آماده موجب سيري شکمي در فرد مي شود در حالي که ما غذا مصرف مي کنيم تا به سيري سلولي و تامين نيازهاي سلولي برسيم و رشد و نمو در فرد طي روند طبيعي تامين شود. مصرف فست فود رشد سلولي و در نتيجه رشد و افزايش قواي بدن نسل آينده را تهديد مي کند که اين خطر بايد جدي گرفته شود.
گزارشگر: آرزو جاوداني **انتشار: حسين کريم زاده
7496/1858
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۳۸۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکارهایی برای کمتر گرسنه شدن

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، توصیه می‌کنیم از غذاهای سالم مصرف کنید. هر اتفاقی، از استرس کار گرفته تا نگرانی‌های مالی، مشکلات سلامتی ممکن است سبب پرخوری عصبی باشد. ما توصیه‌هایی را برای شما داریم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: آیا خوردن جوش شیرین خطرناک است؟

آرزوی خیلی از افراد این است که با کاهش اشتها، وزن کم کنند. ما در متن زیر راهکار سریع برای رفع گرسنگی کاذب را به شما در مقاله زیر خواهیم گفت. به عبارتی خیلی بهتر این که خود را به گرسنگی سالم وصل کنید. روش‌های دور زدن حس «گرسنگی»، برای رژیم و لاغری و کم کردن اشتها، وجود دارد.

حذف حس گرسنگی

برای رژیم و لاغری و کم کردن اشتها، حرف‌های زیادی وجود دارد. هر فردی یک نظری می‌دهد و هر چه بیشتر تلاش می‌کنید، کمتر به نتیجه دلخواه می‌رسید. آن‌هایی که می‌خواهند لاغر شوند و البته تلاش هم می‌کنند، اما هنوز نتیجه دلخواه را پیدا نکرده اند، شاید بتوانند با این ۴ روش ساده، تا اندازه‌ای آرزوی خود را محقق کنند.

آووکادو را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید

با اینکه آووکادو چرب است، اما خاصیت چاق کنندگی که ندارد هیچ، چربی‌های غیراشباع مونو نیز دارد که برای بدن مفید هستند و باعث می‌شوند تا فرد برای مدت طولانی احساس سیری داشته باشد. بر اساس گزارش مجله تغذیه در آمریکا، افرادی که دچار اضافه وزن هستند اگر نیمی از یک آووکادو را به ناهار خود اضافه کنند، در سه ساعت بعدی تا ۴۰ درصد تمایل خود به زیاد غذا خوردن را از دست می‌دهند. در بازه زمانی ۵ ساعتی نیز این تمایل حدود ۲۸ درصد کاهش خواهد داشت. آووکادو یکی از بهترین مواد خوراکی سیرکننده است که در همه فصل‌های سال موجود است.

جویدن آدامس

جویدن خاصیت بسیاری دارد. البته منظورمان جویدن و قورت ندادن است. دانشمندان هلندی در تحقیقاتی از مردم خواستند تا غذای خود را به مدت یک یا ۸ دقیقه بجوند، اما آن را قورت ندهند. پس از ۳۰ دقیقه، آن‌ها آزمایش کردند و متوجه شدند کالری غذاها وارد بدن افراد شده است.

همچنین ثابت شد، افرادی که غذاها را ۸ دقیقه جویده بودند، ۱۹ درصد غذای کمتری از گروه دوم که یک دقیقه جویده بودند، غذا خورده اند. بنابراین، جویدن آدامس‌های بدون قند پس از غذا نه تنها باعث خوشبویی دهان می‌شود بلکه میزان حس گرسنگی را در فرد کاهش می‌دهد.

کربوهیدرات بخورید

در رژیم‌های غذایی کربوهیدرات همیشه کم یا حذف می‌شود. اما بدانید با ممنوع کردن همه کربوهیدرات ها، شما احساس گرسنگی بیشتری خواهید داشت. بهترین روش استفاده از کربوهیدرات، خوردن میوه، سبزیجات و غلات است. این مواد برای مدت طولانی انسان را سیر نگه می‌دارند و برای خوردن غذاهای چرب و سنگین تمایل کمتری خواهید داشت. کربوهیدرات‌های سفید را می‌توانید در سیب‌زمینی پیدا کنید. سیب‌زمینی نشاسته پایدار دارد که برای مدت طولانی احساس سیری به آدم می‌دهد. بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه انگلستان، نشاسته‌های پایدار تا ۲۴ ساعت انسان را سیر نگه می‌دارند و باعث می‌شوند تا روزانه ۳۲۰ کالری کمتری مصرف شود.

ورزش

برخلاف تصور عموم، ورزش باعث ایجاد حس گرسنگی در فرد نمی‌شود. بر اساس تحقیقاتی که در برزیل انجام شده اند، دویدن هنگامی که احساس گرسنگی دارید باعث فعال شدن سلول‌های ارسال پیام سیری می‌شوند و حس گرسنگی را مهار می‌کند. هنگامی که واقعا احساس گرسنگی دارید، یک وعده اسنک کوچک که فیبر زیادی دارد، همچون سیب یا یک کاسه جودوسر به شما کمک می‌کند تا کاملا احساس سیری داشته باشید.

منبع: تابناک

انتهای پیام/

کد خبر: 1228822 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • اجرای پروژه غذایی و گردشگری در بام اصفهان پس از ۳ سال
  • مراسم آیینی سنتی کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • بی‌نمک زندگی کنید!
  • بهره برداری از ۱۵ طرح تفریحی و گردشگری در اصفهان
  • راهکارهایی برای کمتر گرسنه شدن
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی
  • آیا خوردن جوش شیرین خطرناک است؟
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • کوالالامپور؛ خواهر مدرن اما سنتی اصفهان
  • این غذاها را با هم نخورید!