Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا اسماعیلی، دبیر گروه تخصصی جشنواره «چهل چراغ» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره این جشنواره گفت: بیست و چهار محور برای این جشنواره در نظر گرفته شده که شاعران و نویسندگان می‌توانند به آنها بپردازند که در این محورها بیشتر به فراز و نشیب‌های انقلاب اسلامی، ورود امام خمینی(ره) به میهن اسلامی، دفاع مقدس، مخاطراتی که انقلاب اسلامی با آن مواجه بوده و یا بحث مبارزه با گروهک‌های معاند و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. پرداخته شده است که به نوعی بازخوانی وقایع انقلاب اسلامی است.
وی افزود: با توجه به اینکه بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی آغاز شد، وقایع انقلاب اسلامی در حاشیه قرار گرفته است، به عنوان مثال در رابطه با انقلاب، خیلی کم دست به تولید آثار ادبی زدیم و ابهامات فراوانی در این راستا برای نسل جوان وجود دارد و این تلاشی است تا شاعران و نویسندگان آنها را تبیین کنند.
اسماعیلی ادامه داد: به منظور تعیین اهداف و محورهای جشنواره، نشست‌های متعددی با مجمع ناشران انقلاب اسلامی داشتیم و یکی از کارهای خوبی که این مجمع انجام داده این است که، محور کتاب‌هایی که در رابطه با انقلاب اسلامی منتشر شده، را شناسایی و استخراج کرده است و در این نشست قرار شد براساس این محورها، فراخوان جشنواره انجام شود و یکسری از این محورها قابلیت این را دارند که به عنوان یک رساله پژوهشی یا تحقیقی یا به عنوان محور مقاله علمی قرار بگیرد. اما ما بیشتر سعی کردیم نویسندگان و شاعران را به الهام‌گیری از این محورها سوق بدهیم تا دست به خلق آثار و آفرینش ادبی بزنند. به عنوان مثال فرض کنید درباره کودتای نوژه می‌توان یک کتاب پژوهشی نوشت و یا کودتای طبس یا بسیاری از وقایعی که در دوران انقلاب اتفاق افتاده است، زمینه کار پژوهشی رافراهم کرد.
وی تصریح کرد: به اغلب این موضوعات پژوهشی در ادبیات داستانی پرداخته نشده است، در حالی که جای نگارش رمان و فیلم‌نامه وجود دارد و آثار پژوهشی بسیاری در این زمینه به چاپ رسیده است و اکنون این نیاز در جامعه احساس می‌شود که ما در حوزه تاریخ انقلاب به تولید داستان‌های کوتاه، رمان، فیلم‌نامه و ... بپردازیم و از دل رمان‌ها و فیلم‌نامه‌ها آثار فاخر سینمایی بیرون بیاید.
وی در ادامه با بیان اینکه ما فیلمنامه فاخر و درخوری که بتوان آن را تبدیل به فیلم ارزشمند در حوزه انقلاب اسلامی کرد، نداریم، بیان کرد: نه تنها فیلم‌نامه و فیلم فاخر، بلکه رمان‌های قابل اعتنا نیز نداریم که این نشان دهنده این است که ما بیشتر در آن ابعاد پژوهشی و علمی در رابطه با تاریخ انقلاب توجه کردیم یعنی تاریخ‌نگاری، گزارش‌گری و پژوهش مورد توجه بوده است، اما این محورها به عنوان مواد خام یک داستان، رمان و نمایشنامه مورد استفاده قرار نگرفته است و از همین رو امروز با فقر ادبیات داستانی مواجه هستیم یعنی در حوزه ادبیات داستانی اگر بخواهیم 10 عنوان کتاب فاخر را دستچین و معرفی کنیم، واقعاً به سختی می‌توانیم این کار را انجام بدهیم. در حوزه دفاع مقدس کارهای زیادی انجام شده است.
اسماعیلی گفت: دفاع مقدس وجه برجسته‌تر و غالب‌تر انقلاب اسلامی است، ما تا چشم باز کردیم با جنگ مواجه شدیم و تمام اصحاب فکر و فرهنگ، هنرمندان، نویسندگان و شاعران به این سمت و سو رفتند تا دفاع مقدس را به تصویر بکشند؛ از این رو در حوزه دفاع مقدس کارنامه پرباری داریم، اما در رابطه با انقلاب اسلامی و حوادث مربوط به آن کارهایی انجام نشده است، به عنوان مثال در رابطه با گروهک‌های معاند و به ویژه فرقان که جنایت‌های بسیاری را مرتکب شدند، نسل جوان این گروهک و دیگران را کمتر می‌شناسند و یا نسل امروز کمتر مطلع هستند که هفت تیر و هشت شهریور چه اتفاقی افتاده است و اینها نیاز به بازنگری و ورود دارد و باید تاریخ انقلاب توسط نویسندگان و شاعران بازخوانی شود و تلاش کنیم در قالب داستان، رمان، نمایشنامه و اشعار دوباره اینها روایت شوند تا تاریخ انقلاب به فراموشی سپرده نشود.
وی در ادامه درباره مراسم اختتامیه جشنواره «چهل چراغ» گفت: چهل سالگی انقلاب سال 97 می‌شود و ما به نوعی به پیشواز این موضوع رفتیم؛ از این رو پایان خردادماه 97 مهلت ارسال آثار است و بعد از خردادماه نیز تیم‌های داوری تشکیل می‌شود و آثار را بررسی می‌کنند و مراسم اختتامیه که در واقع مراسم اهدای جوایز برگزیدگان و اعلام نتایج است، سعی کردیم در آستانه دهه فجر یعنی بهمن ماه باشد، با توجه به اینکه این جشنواره به مناسبت چهل سالگی انقلاب برگزار شده است، در نظر داریم در هر حوزه از جمله داستان بزرگسال، داستان کودک و نوجوان و شعر چهل اثر برتر انتخاب و معرفی کنیم.
اسماعیلی با بیان اینکه در فرهنگ ما «چهل» نشانه پختگی، بلوغ و بالندگی است، عنوان کرد: «چهل» معنای عمیقی دارد و ما سعی کردیم آن را مبنا قرار بدهیم و علاوه بر این فراخوان که معمولاً پیشکسوتان و افراد شاخص اثر خود را ارسال نمی‌کنند و طبیعی هم هست؛ از این رو ما در کنار این فراخوان به صورت غیررسمی سعی کردیم، شاعران و نویسندگان شاخص را هم که در این حوزه آثاری را دارند و یا می‌توانند آثاری را خلق کنند، دعوت به همکاری کردیم تا با موضوع انقلاب اسلامی دست به تولید اثر بزنند و با توجه به اینکه تا خرداد سال آینده فرصت هست، این بزرگواران می‌توانند در این فرصت اثر خود را نوشته و آماده کنند تا حضور پیشکسوتان و چهره‌های شاخص را در این جشنواره داشته باشیم و در کنار آن هم، جوانان و چهره‌های نوقلم و تازه وارد عرصه ادبیات نیز دیده شوند و به فراموشی سپرده نشوند.
دبیر کارگروه تخصصی چهل سالگی انقلاب در ادامه گفت: در این کارگروه افرادی چون جمال شورجه، یوسف قوجق، قدرت الله میرزایی، سلیمی، راضیه تجار حضور دارند و یکسری از چهره‌های دانشگاهی را هم به این کارگروه دعوت کردیم، یعنی در واقع این کارگروهی که تشکیل شده، یک هیئتی متشکل از 8، 9 نفر از نویسندگان و چهره‌های شاخص ادبی وهنری هستند که دیدارهایی را هم با مسئولان و متولیان فرهنگی کشور هماهنگ می‌کنیم تا سایر نهادها نیز در برگزاری این جشنواره مشارکت داشته باشند و این جشنواره تبدیل به یک همایش ملی شود.
وی در ادامه با اشاره به حضور سینماگران در کارگروه انقلاب اسلامی جشنواره «چهل چراغ» بیان کرد: سینماگران به عنوان عضو کارگروه هستند و در همین راستا چهل اثر فاخر سینمایی را معرفی و از برترین‌های این حوزه تجلیل خواهیم کرد. همچنین چاپ و رونمایی از تمبر یادبود انقلاب نیز از برنامه‌های جنبی دیگر این جشنواره است و با توجه به اینکه نشستها و جلسات این کارگروه ادامه دارد، برنامه‌های جنبی دیگری نیز از سوی نهادها و سازمان‌های مختلف پیش‌بینی و اجرا خواهد شد.
یادآور می‌شود، در آستانه چهل سالگی انقلاب و در راستای پاسخگویی به ضرورت تأمل و تحقیق در حوزه ادبیات انقلاب و تبیین و تحلیل ابعاد گوناگون انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با بهره‌گیری از زبان گویای ادبیات(شعر و داستان)، انجمن قلم ایران به منظور بازآفرینی هنرمندانه فراز و نشیب‌های انقلاب اسلامی و صیانت و پاسداری از این میراث فرهنگی، جشنواره ادبی« چهل چراغ» را در دو بخش داستان کوتاه و شعر و در دو مقطع سنی «بزرگسال» و «کودک و نوجوان» برگزار می‌کند.
نقش رهبری حضرت امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب، تأثیر انقلاب اسلامی در تحول انفسی و اعتقادی افراد، بررسی کارنامه خیانت‌ها و جنایت‌های پهلوی، دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، نقش بسیج و سپاه پاسداران در صیانت و پاسداری از دستاوردهای انقلاب، نقش اقلیت‌های مذهبی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی، توطئه‌های شیطان بزرگ آمریکا پیش و پس از انقلاب، نقش روحانیت در رهبری و هدایت انقلاب اسلامی، نقش روشنفکران دینی و خواص، نقش نهضت حسینی و هیئت مذهبی در پیروزی انقلاب، سنگ‌اندازی‌ها و توطئه‌های منافقین و گروهک‌های معاند( سلطنت‌طلب‌ها، حزب توده، چریک‌های فدایی، فرقان، جنبش مسلمانان مبارز، و…)، رویش‌ها و ریزش‌های انقلاب، نقش جنبش دانشجویی و جامعه دانش‌آموزی در پیروزی انقلاب، قیام تاریخی ۱۵ خرداد ۴۲ و ماجرای تبعید امام، نقش هنرمندان و اصحاب قلم در همراهی و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی، نقش بانوان در پیروزی انقلاب، امدادهای غیبی در انقلاب، بررسی تأثیرات جهانی انقلاب اسلامی و روایت‌های هنرمندانه و خلاقانه مُلهم از حوادث انقلاب در طول چهل سال گذشته از محورهای عمده این جشنواره محسوب می‌شود.
علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند آثارشان را در قالب فایل DOX یا DOCX به نشانی anjomanghalam1393@gmail.com یا نشانی تهران، خیابان سید جمال‌الدین اسدآبادی، بالاتر از میدان سیدجمال‌الدین اسدآبادی، بعد از کوچه ۴۴، شماره ۳۶۰، انجمن قلم ایران ارسال کنند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۵۲۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی بعدازظهرشنبه در دیدار با اعضای هیات علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) که در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: فلسفه، اخلاق و فقه سه عامل تحول آفرین در علم و دانش هستند و تحقق آنها مسلتزم اهتمام به لایه‌های عملیاتی می‌باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: امروز متاسفانه در برخی از حوزه‌ها از جمله معماری و شهرسازی اسلامی از الگوی اسلامی علی رغم وجود افراد فرهیخته در تاریخ همچون شیخ بهایی بی بهره هستیم.

امام جمعه قم ابراز کرد: زن و خانواده را مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است ضمن اینکه انقلاب اسلامی منطق قابل اجرایی در جهان دارد.

این عضو شورای نگهبان تصریح کرد: انقلاب اسلامی الگوهایی را در موضوع زن خلق کرده و دشمنان نیز با تمرکز به این مسائل قصد کمرنگ نمودن یکسری دستاورها را دارد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: تعهد به ارزش‌ها و الگوهای مبنی بر اسلام و انقلاب منطق یک زن مسلمان می‌باشد و این الگوها باید در جامعه نهادینه شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اذعان کرد: دانش فنی و بنیه علمی باید در دانشگاه حضرت معصومه (س) و سایر دانشگاه‌ها تقویت بشود ضمن اینکه حضور موثر حوزه علمیه و دانشگاه در عرصه‌های فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر 6090460

دیگر خبرها

  • تجلیل از ایستادگی کارگران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها
  • تجلیل از ٣٨ خیر مدرسه ساز در خراسان جنوبی
  • بازخوانی کارنامه 8 تیم برتر جام حذفی؛ 3 قهرمان در کنار 5 مدعی
  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود
  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم
  • نهضت هنر انقلاب در خوزستان شعله‌ورتر از گذشته‌ شد‌
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • تجلیل از فرماندهان و مربیان برتر عقیدتی سیاسی
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • ما نیازمند معلمان تراز انقلاب هستیم