Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنندج - ایرنا - مدیرکل گمرکات کردستان گفت: حجم کالاهای صادره از این استان از ابتدای امسال تاکنون (9 ماه)، 969 هزار تُن بود که نسبت به سال گذشته از نظر وزنی 9 درصد رشد داشته است.

بختیار رحمانی پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این مدت، 729 میلیون و 126 هزار دلار کالا از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 24 درصد افزایش نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: امسال، تشریفات گمرکی 425 هزار تُن کالای صادراتی به ارزش بیش از 297 میلیون دلار از گمرکات استان انجام گرفت که به نسبت مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش دلاری، 18 درصد رشد داشته است.
رحمانی پور یادآور شد: در 9 ماه منتهی به آذر ماه سال جاری، بازارچه سیرانبند بانه با رشد 121 درصدی از نظر ارزش دلاری، سهم نخست میزان رشد صادرات را در بین گمرکات استان کردستان به خود اختصاص داد.
مدیرکل گمرکات کردستان از رشد 50 درصدی ترانزیت از تنها مرز ترانزیتی استان (باشماق) خبر داد و گفت: طی 9 ماه گذشته، یک میلیون و 668 هزار تن کالا به ارزش بیش از سه میلیارد و 395 هزار دلار ترانزیت از این مرز انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه در سال 95 از نظر وزنی 58 درصد و از نظر ارزی 50 درصد رشد داشته است.
رحمانی پور اضافه کرد: دراین مدت تشریفات واردات 46 هزار تن کالا به ارزش 52 میلیون و 240 هزار دلار از گمرکات کردستان انجام گرفته که رشد 130 درصدی را در این رویه گمرکی شاهد هستیم.
به گفته وی، این رشد مربوط به واردات ماشین آلات خط تولید، مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی بوده است.
وی تاکید کرد: پایانه مرزی باشماق از نظر تردد و ورود و خروج مسافر و کالا نقش ارزنده ای را در ایجاد روابط و تعامل دوستانه میان ایران و منطقه شمال عراق ایفا می کند.
مدیر کل گمرکات استان کردستان عمده کالاهای صادراتی از طریق گمرکات استان را سبزیجات و میوه، محصولات سرامیکی، مواد پلاستیکی، ماشین آلات و تراکتور کشاورزی عنوان کرد و افزود: بیشتر این کالاها به کشور عراق صادر شده است.
رحمانی پور به مسایل اخیر منطقه شمال عراق نیز اشاره کرد و افزود: با وجود برخی نا آرامی ها در داخل عراق نزدیک مرز باشماق، فعالیت بازرگانی و رفت و آمد کامیون های حامل بار در مرزهای این استان با شمال عراق برقرار است.
به گفته وی، با وجود کمبود امکانات و افزایش حجم مبادلات تجاری در مرز باشماق، تشریفات گمرکی در این مرز به صورت شبانه روزی بدون هیچگونه مشکلی انجام می شود.
او ادامه داد: امسال، 217 هزار و 695 مسافر ورودی و 225 هزار و 450 مسافر خروجی از مرز باشماق تردد کردند که نشان از رشد هشت درصدی مسافر ورودی و 10 درصدی خروجی، نسبت به سال گذشته دارد.
به گزارش ایرنا، گمرکات استان کردستان با چهار شعبه فعال در سنندج، باشماق، سیرانبند و بانه خدمات گمرکی به فعالان اقتصادی ارائه می کند.
گمرک سیرانبند بانه و باشماق مریوان از مرزهای گمرکی فعال استان است که در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال هستند.
کردستان از استان های مرزی کشور است که 227 کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق، سه بازارچه و یک مرز رسمی و پنج معبر کولبری فعال با مجوز ورود 75 قلم کالا دارد.
روزانه نزدیک به پنج هزار تن کالا به ارزش 12 هزار دلار از مرز باشماق مریوان ترانزیت می شود.
مرز سیرانبند بانه نیز دومین و نزدیک ترین مرز مشترک استان کردستان با منطقه شمال عراق است که از حیث حجم صادرات کالا و شمار فعالان و شاغلان اقتصادی رتبه دوم بازارچه های این استان را به خود اختصاص داده است.
خبرنگار: وریا کرمی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7355/9102

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۷۱۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند ۱۷۱ هکتار از اراضی ملی پردیس صادر شد

به گزارش خبرنگار مهر، حسین جنتی پیش از ظهر جمعه گفت: ۱۷۱ هکتار سند اراضی ملی پلاک ۲۱۷ فرعی از ۲۶ اصلی موسوم به «گل خندان» پردیس به نام دولت و به نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن صادر شد.

وی گفت: طی دو سال اخیر تلاش‌های زیادی کردیم که برای این اراضی سند بگیریم و لازم به ذکر است که ارزش این اراضی بالغ بر ۸۵ هزار میلیارد ریال است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران اضافه کرد: یکی از وظایف وزارت راه و شهرسازی‌ها اخذ سند برای اراضی ملی است و این امر باعث می‌شود که راحت تر و با اهرم قانونی برای حفظ بیت المال به مبارزه با زمین خواران بپردازیم.

کد خبر 6089021

دیگر خبرها

  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سند ۱۱۰ هکتاری نهضت ملی مسکن اشکذر صادر شد
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • امسال ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد
  • رشد ۶۵ درصدی ترانزیت مبدأ در مرز باشماق
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • گاف دولتی در اعلام خودرو‌های وارداتی دپویی
  • سند ۱۷۱ هکتار از اراضی ملی پردیس صادر شد