Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برای این‌که بیشترین فواید را از مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها به ‌دست بیاوریم، باید حداقل در طول هر روز یک وعده مصرفی از هر ۵ گروه رنگی را به برنامه غذایی خودمان اضافه کنیم. این ۵ گروه رنگی عبارت‌اند از آبی/بنفش، سبز، سفید، زرد/نارنجی و قرمز. کمپین Color Way یا همان رژیم غذایی پنج‌رنگ با محوریت استفاده از این مواد غذایی و ارتقای سلامت انسان‌ها راه‌اندازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تاریخچه

در سال ۱۹۸۸ National Cancer Institute در آمریکا، پروژه آزمایشی ویژه‌ای را با نام «۵ وعده در روز برای سلامت بهتر» طراحی کرد تا میزان استفاده از میوه‌ها و سبزی‌ها را در میان مردم افزایش بدهد. این برنامه آزمایشی سریعا مورد حمایت ملی قرار گرفت و در سال ۱۹۹۱ نیز گسترش بیشتری پیدا کرد. در دهه ۹۰ میلادی، شعار «۵ وعده در روز» از طریق رسانه‌ها، سوپرمارکت‌ها و تمامی امکانات دیگر به گوش مردم رسانده شد و نقش موثری در راستای ارتقای سلامت عمومی و آگاهی تغذیه‌ای آنان ایفا کرد. در سال ۲۰۰۱ نیز این پروژه بیشتر از قبل گسترش یافت و مراکز نظارتی مهمی مانند مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها آمریکا (CDC) نیز به آن پیوستند. در سال ۲۰۰۲، کمپین Color Way با محوریت همین رژیم غذایی پنج‌رنگ راه‌اندازی شد تا اهمیت استفاده متنوع از میوه‌ها و سبزی‌های مختلف را به مردم جهان گوشزد کند.

بیشتربخوانید: رژیم غذایی ناسالم و ۶ هشداری که بدن به شما می دهد!

اهمیت

آمارها نشان می‌دهند که بخش قابل توجهی از مردم جهان در حال حاضر به اضافه‌وزن یا چاقی مبتلا هستند. این میزان در میان مردم آمریکا به بالای ۵۰ درصد از کل جمعیت‌شان رسیده است. به‌علاوه، تعداد کودکان مبتلا به اضافه‌وزن نیز شدیدا رو به ‌افزایش است. اضافه‌وزن و چاقی، دو عامل مهمی هستند که می‌توانند به بیماری‌های قلبی، سرطان‌ها، بیماری دیابت نوع ۲، سکته مغزی، آرتریت، بیماری‌های قلبی-عروقی و اختلال‌های روان‌شناختی منجر شوند.در نتیجه انتخاب مواد غذایی سالم‌تر می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری‌ها و مشکلات کمک کند.

ویژگی‌ها

- رنگ آبی/بنفش شامل این موارد است: بلوبری، انگور بنفش، آلو، کشمش و بادمجان. این میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی فلاونوئیدها، فیتوکمیکال‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند آنتوسیانین‌ها، ویتامین C، اسید فولیک و پلی‌فنول‌ها هستند.

- رنگ سفید شامل این موارد است: سیر، پیاز، گل‌کلم، سیب‌زمینی، موز و گلابی.

- رنگ قرمز شامل این موارد می‌شود: گوجه‌فرنگی، هندوانه، گریپ‌فروت، تمشک، سیب قرمز و لوبیا قرمز. این محصولات حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مهمی مانند لیکوپن و آنتوسیانین‌ها هستند.

- رنگ سبز شامل این موارد است: اسفناج، سبزی‌های برگ‌دار و کیوی. این محصولات میزان بالایی از فیتوکمیکال‌ها هستند و ویتامین‌های ضروری،‌ مواد معدنی و فیبر زیادی هم به بدن می‌رسانند.

- رنگ نارنجی/زرد شامل چنین مواردی می‌شود: هویج، سیب‌زمینی شیرین، کدو، طالبی، هلو، پرتقال و آناناس. این میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی بتاکاروتن، ویتامین C، ویتامین E، فولات و بیوفلاونوئیدها هستند.

مزیت‌ها

مصرف میوه و سبزی به‌طور منظم می‌تواند به بدن در مقابله با سرطان‌ها، کنترل فشار خون بالا، تثبیت حافظه، مقابله با روندهای پیری، کنترل وزن و داشتن دندان‌ها و استخوان‌های سالم کمک کند. کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی-عروقی و بیماری‌های ریوی و تنفسی از دیگر فواید مصرف منظم میوه و سبزی است.

منبع: سلامتیسم

انتهای پیام/

رژیم غذایی 5 رنگ چیست؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۹۷۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب نمی‌خورید؟؛ این ۸ سبزی را بخورید

آب نه تنها مایع حیات که نیاز مبرم بدن برای حفظ و ارتقای سلامتی در همه سنین است بلکه به ویژه در فصل گرما که نیاز به هیدراتاسیون (آبرسانی) بیشتر می‌شود، اهمیت آن بیش از پیش افزایش می‌یابد چرا که در گرما بدن ما تمایل دارد آب بیشتری را از طریق تعریق در شرایط آب و هوایی سوزان از دست بدهد.

به گزارش مهر، بدن ما همچنین به تغذیه کافی برای جبران مواد مغذی از دست رفته و حفظ تعادل الکترولیت‌ها نیاز دارد.

یک راه ساده برای هیدراته (پر آب) نگه داشتن بدن، افزودن سبزیجات تازه به رژیم غذایی است که سرشار از مواد مغذی و همچنین محتوای آب بالا هستند، در این مطلب به برخی از سبزیجات رایج که برای آبرسانی به بدن به طور طبیعی عالی هستند، اشاره شده است.

اهمیت سبزیجات آبرسان

سبزیجاتی مانند خیار و کرفس دارای محتوای آب بالایی هستند و برای حفظ تعادل الکترولیت سالم ضروری هستند. این سبزیجات ساده نه تنها سرشار از آب هستند، بلکه در عین حال مقادیر زیادی از مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم دارند که به تنظیم تعادل مایعات در بدن کمک می کنند. گنجاندن این مواد غذایی آبرسان در رژیم غذایی تابستانی نه تنها بدن را سرحال و پرانرژی نگه می‌دارد، بلکه به جلوگیری از کم آبی بدن و گرمازدگی نیز کمک می‌کند.

خیار

خیار به طور طبیعی سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی حیاتی است و محتوای آب بالایی در حدود ۹۵ درصد دارد.

کاهو

انواع کاهو حاوی حدود ۹۶ درصد آب هستند که آن‌ها را به گزینه‌ای عالی برای آبرسانی به بدن تبدیل می‌کند. رایج ترین شیوه مصرف کاهو در سالاد است اما همچنین می‌توان آن را به عنوان سبزی شاداب کننده نیز به تنهایی مصرف کرد.

کرفس

کرفس به طور طبیعی از حدود ۹۵ درصد آب تشکیل شده است که نه تنها آبرسان است، بلکه کالری کمی نیز دارد، که آن را به میوه‌ای ایده‌ال برای قصل گرما تبدیل می‌کند.

تربچه

تربچه یکی دیگر از سبزیجات ترد است که با حدود ۹۵ درصد آب یک سبزی آبرسان محسوب می‌شود که برای تابستان بسیار مناسب است.

کدو سبز

کدو سبز با محتوای بالای آب در حدود ۸۵ درصد، نه تنها آبرسان است، بلکه همه کاره است و می‌تواند به روش‌های بسیار جالبی استفاده شود.

گوجه فرنگی

این سبزی آبدار تقریبا ۹۴ درصد آب دارد و افزودن آن برای افزایش رطوبت به سالادها، ساندویچ‌ها و سس‌ها عالی است.

فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای قرمز، سبز و زرد تقریبا ۹۲ درصد از آب تشکیل شده‌اند که آنها را به یک مکمل رنگارنگ و آبرسان برای وعده‌های غذایی تبدیل می‌کند.

اسفناج

این سبزی برگ سبز حاوی حدود ۹۱ درصد آب و هم آبرسان و هم غنی از مواد مغذی است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • پیامک هایی که رویای لاغری تبلیغ می کنند
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • آب نمی‌خورید؟؛ این ۸ سبزی را بخورید
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | طبع زیتون گرم است یا سرد ؟ ؛ هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول