Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرام شریفی روز چهارشنبه در جلسه بررسی اشتغال خانگی بانوان شهرستان که با حضور اعضای کارگروه در فرمانداری دماوند برگزار شد، با اشاره به اینکه شهر دماوند جزو 14 شهر نمونه گردشگری است و هفت منطقه نمونه گردشگری نیز در این منطقه موجود دارد، اظهار کرد: موضوع گردشگری و صنایع‌دستی در شهرستان دماوند با وجود پتانسیل ها و قابلیت های مطلوب آنچنان که باید در این شهرستان رونق نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به وجود بیش از یکهزار هنرمند و صنعتگر در این شهرستان، بیان کرد: 500 هنرمند از این تعداد در حال فعالیت و تعداد 12 نفر نیز جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده اند که 11 نفر از این تعداد را بانوان تشکیل می دهند.
این مقام مسئول با بیان اینکه متاسفانه با مشکلات عدیده‌ای در بحث گردشگری و صنایع‌دستی در شهرستان دماوند مواجه هستیم، بیان کرد: شهرستان دماوند پتانسیل بسیاری در حوزه صنایع‌دستی دارد و این افراد می‌توانند با سرمایه اندک و دریافت آموزش به فعالیت بپردازد که می‌توان گفت که صنایع‌دستی در بحث اشتغال زودبازده پتانسیل بالایی دارد.
رئیس میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند با اشاره به وجود بیش از 260 رشته در حوزه صنایع‌دستی کشور، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد 50 رشته مربوط به حوزه صنایع‌دستی شهرستان دماوند است که در صورت استقبال، اقدام به معرفی اساتید از سایر مناطق خواهیم کرد.
شریفی با اشاره به اینکه گلیم و فرش بافی بازار بزرگی در کشور دارد، افزود: شهرستان توانایی قطب تولید محصول فرش و گلیم بافی را در سال های آتی دارد در صورتی که مشکلات هنرمندان و صنعتگران در دماوند مرتفع شود چراکه بیشتر آنان توان ایجاد کارگاه گسترده را ندارد و در منزل به این مهم می پردازند.
این مقام مسئول ادامه داد: هنرمندی که جایی برای عرضه و فروش محصول خود ندارد تنها کارت خود را صرفا برای بیمه تمدید می‌کند و این اولین انحراف در این حوزه شغلی است که لازمه آن تامین مکانی برای عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی در شهرستان است که با هزینه اندک در اختیارهنرمندان قرار گیرد.
رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند با اشاره به اینکه صنایع‌دستی ارزش‌افزوده بالایی دارد، گفت: این حوزه شغلی در ابتدا با هزینه کم و ارزش‌ افزوده مطلوب ایجاد می شود و همچنین هنرمندان می توانند در فضای مختلف مجازی و شبکه‌های اجتماعی کار خود را ارائه می‌کنند که گردش مالی خوبی نیز در حوزه های مختلف صنایع دستی به ویژه زیور آلات، کار روی شیشه، گلیم و فرش خواهد داشت.
شریفی با اشاره به موضوع گردشگری در شهرستان دماوند گفت: در حوزه گردشگری بحث حوزه روستایی مطرح است و ما بیش از 100 روستای توانمند در شهرستان دماوند داریم؛ هم اکنون مجموعه اقامتی 'دماوند اسکان' در هشت‌ماه اخیر حدود 300 نفر به صورت ماهانه پذیرش داشته که می‌توان از ظرفیت خانه‌های قدیمی، باغ‌ ویلا و بافت‌های سنتی استفاده کرد.
وی ادامه داد: سوغات شهرستان دماوند نیز که شامل حلوا لوز، توتک و دیگر محصولات می باشد، بهترین نوع اشتغال زایی است.
شهرستان دماوند با جمعیتی افزون بر 100هزار نفر در 45 کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است. این شهرستان از شمال با استان مازندران، از شرق با شهرستان فیروزکوه، ازجنوب با استان سمنان و از غرب با شهرستان شمیرانات و تهران همسایه است که این شهر از 2 بخش مرکزی و رودهن تشکیل می شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: الهام حیدری**انتشار: محمد آجورلو
تهرانم/7246//1348

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۱۵۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای راهبردی توسعه گردشگری در ساری شکل گرفت

محمد قادری در گفت وگو با خبرنگار مهر از تشکیل شورای راهبردی توسعه گردشگری در راستای تحقق شعار سال و افزایش مشارکت عمومی در این شهرستان خبر داد و افزود: فعالیت های تخصصی این شورا در ۵ کمیته از جمله کمیته آمو زش و پژوهش، کمیته گردشگری و برند سازی، کمیته رسانه، تبلیغات و فضای مجازی، کمیته صنایع دستی و صادرات و همچنین کمیته صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی خواهد بود.

وی در ادامه افزود: در این شورا همه حوزه های فعال در گردشگری شامل دفاترسیاحتی، اقامتگاههای بوم گردی وخانه مسافر، هتل ها، رستوران‌ها، راهنمایان تور، صنایع دستی و سایر مراکز بخش خصوصی نماینده خواهد داشت.

قادری تصریح کرد: سرفصل های کاری این شورا در راستای تحقق شعار سال با مشارکت حداکثری مردم و ارائه کیفیت مطلوب به گردشگران خواهد بود و خروجی‌ها و جمع‌بندی‌های انجام شده در این کمیته ها جهت پیگیری فعالیت‌ها و رفع نواقص و مشکلات احتمالی و سرعت بخشیدن به توسعه همه حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی در اختیار مدیریت شهرستان و استان قرار می گیرد.

وی عنوان کرد: سرفصل های کاری این شورا را در ۲۰ محور از جمله آموزش در حوزه گردشگری، شناسایی ظرفیت های گردشگری شهرستان و تبدیل آن به برند، پژوهش و هماهنگی چرخه اطلاعات و اقتصاد بین جوامع گردشگری دارای مجوز، ایجاد بانک جامع اطلاعات گردشگری شهرستان و ارائه به مدیران و برنامه ریزی با قابلیت اجرایی کردن آن، ایجاد سایت متمرکز گردشگری جهت معرفی جاذبه ها و خدمات گردشگری، آسیب شناسی حوزه گردشگریو صنایع دستی و ارائه راهکار است.

قادری گفت: تسریع درانتقال دستورالعمل ها و بخشنامه های اداری و کمک به اجرای آن، اولویت بندی سرفصل های گردشگری شهرستان و تلاش در جهت پیگیری آن، شناسایی فرصت های فصلی در جهت برگزاری جشنواره ها و کمک به اقتصاد شهر و جامعه گردشگری، پیگیری و شناسایی قابلیت های مناطق مختلف گردشگری، شناسایی مناطق دارای ظرفیت موزه، آداب و رسوم، گردشگری و مردم شناسی روستایی و پیگیری ایجاد آن، تهیه کتابچه و سند توسعه گردشگری شهرستان، راه اندازی بازارچه دائمی و نمایشگاههای ماهانه صنایع دستی، تبلیغات محیطی و پیگیری نصب تابلوهای راهنمایی گردشگر در حوزه شهری و روستایی با مشارکت بخش خصوصی و دولتی، صیانت از آثار و بافت تاریخی و نمای بومی و محلی، معرفی بسته های سرمایه گذاری و کمک به جذب سرمایه‌گذار و ایجاد اشتغال پایدار از دیگر محورها است.

کد خبر 6093734

دیگر خبرها

  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • افتتاح هتل و آغاز اجرای تله کابین خوشاکو در ارومیه
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی
  • انعقاد تفاهم‌نامه مشترک حوزه گردشگری با ۶ استان در نمایشگاه ایران اکسپو
  • معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی از خانه انصاری ارومیه بازدید کرد
  • شورای راهبردی توسعه گردشگری در ساری شکل گرفت