Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@20:29:49 GMT

ساخت وسازهای ناهمگون روی شهر تاریخی 1600 ساله

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۶۸۱۲۰

ساخت وسازهای ناهمگون روی شهر تاریخی 1600 ساله

باستان‌شناس و کارشناس میراث فرهنگی ایلام از تشکیل پایگاه پژوهشی «سراب کلان» خبر داد و گفت: با فعالیت این پایگاه شاهد رونق گردشگری در شهرستان سیروان خواهیم بود.

دکتر «بهزاد فریادیان» درباره‌ی این شهر به خبرنگار ایسنا گفت: شهرتاریخی «سراب کلان»  که در بخش مرکزی شهرستان سیروان قراردارد با قدمت بیش از 1600 سال یکی از زیباترین شهرهای مستحکم وتمام سنگی کشور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مجموعه بناهای این شهر تاریخی شامل برج وبارو ، زیرزمین، سردابه و بناهای  یک و دوطبقه است، گفت: مصالح بکاررفته سنگ وآهک وقطر دیوارها بین 60 تا 90 سانتیمترپایداری و استحکام شهر را نمایان کرده و به عنوان مرکز ایالت ماه سبدان(ماسبذان) در کنار چشمه‌ای پر آب احداث شده و امروزه بنام سراب کلان(چشمه خرابه‌ها) شناخته می‌شود.

این متخصص باستان‌شناسی با بیان اینکه این شهر تاریخی زیبا در مساحتی بالغ بر 15 هکتار ساخته شده یکی از بهترین جاذبه های گردشگری غرب کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: مناطق بکر و زیبای دشت سیروان از  جنگل، مراتع، باغات انار، برنج کاری، رودخانه خروشان سیمره با هوای معتدل تشکیل شده اما با وجود این همه جاذبه تاریخی طبیعی متاسفانه در ادوار گذشته به علت بی‌توجهی متولیان امر مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

فریادیان با بیان اینکه رفتارهای نسنجده و غیرعملی مسئولان در ادوار گذشته از قبیل جابجایی روستای سراب کلان سبب تخریب آثار معماری و تشدید ساخت و سازهای بی‌رویه توسط اهالی شد، تصریح کرد: متاسفانه این رفتار دستاویزی برای اهالی روستا شد تا به بهانه نیاز به محل سکونت و دریافت بهایی بیشتر شاهد ساخت وسازهای ناهمگون و بدون الگوی معماری ایرانی بر روی این شهر تاریخی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه دفاعیات فنی توسط اینجانب منجر به تصویب پایگاه پژوهشی ملی تحت عنوان پایگاه پژوهشی «سراب کلان» شده است، تصریح کرد: از این پس شهر تاریخی سراب کلان با مدیریت پایگاه پژوهشی مستقر در محل برنامه‌های همه جانبه جهت ساماندهی محوطه شهرتاریخی با ردیف بودجه‌های مشخص سالانه، شاهد پویایی و ساماندهی محوطه و رونق اقتصادی بواسطه جذب گردشگران داخلی و خارجی خواهیم بود.

این باستان‌شناس تصریح کرد: از جمله اقدامات پیش روی مدیریت پایگاه پژوهشی تازه نوپای سراب‌کلان پاکسازی، مرتب سازی محوطه ، تجهیز و آماده سازی برخی خانه‌های روستایی به منظور عرضه خدمات رفاهی و فروش صنایع‌دستی بومی به گردشگران داخلی و خارجی است.  
انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۶۸۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ساخت پایگاه امداد جاده‌ای در روستای حسن قشلاق بهار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ فرماندار بهار در این مراسم گفت: ساختمان ستاد اورژانس ۱۱۵ حسن قشلاق با پیش بینی سه میلیارد تومان اعتبار در زمینی به مساحت ۳۰۰ متر مربع و زیربنای ۱۲۰ متر مربع ساخته خواهد شد.

آقای فیض اللهی افزود: اعتبار مورد نیاز برای ساخت این پایگاه، از محل اعتبارات استانی تامین می‌شود.

دیگر خبرها

  • برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • آغاز ساخت پایگاه امداد جاده‌ای در روستای حسن قشلاق بهار
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس در بویراحمد
  • فناوری‌های نوین برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز استفاده شود
  • ساخت پایگاه سلامت در محله تاریخی کهنه‌دژ سمنان آغاز شد
  • آغاز ساخت پایگاه سلامت شهدای محله کهنه دژ در سمنان