Web Analytics Made Easy - Statcounter

بغداد – ایرنا – وزیر نفت عراق روز یکشنبه اعلام کرد که سواپ نفت از چاه های نفت کرکوک در شمال عراق به جمهوری اسلامی ایران از اواخر ماه جاری میلادی آغاز می شود.

به گزارش ایرنا، 'جبار اللعیبی' در اظهاراتی که در رسانه های عراقی منتشر شد گفته است که اولین محموله صادرات نفت عراق شامل حدود 30 هزار بشکه نفت از چاه های نفت کرکوک در شمال عراق در اواخر ماه جاری میلادی به پالایشگاه کرمانشاه صادر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرده است که این صادرات در راستای سواپ نفتی بین عراق و ایران صورت می گیرد و قرار است که به طور میانگین روزانه 60 هزار بشکه در روز به پالایشگاه کرمانشاه صادر شده و در مقابل به همین میزان ایران از پالایشگاه های نفتی خود در جنوب این کشور، محموله نفتی تحویل خریداران نفت عراق دهد.
سوآپ یا معاوضه فرآورده های نفتی شامل واردات فرآورده از یک نقطه مرزی جهت مصرف در داخل کشور و در قبال آن صدور فرآورده با همان مشخصات و به همان مقدار یا صدور فرآورده بصورت غیرهمنام (با فرآورده های دیگر) و یا به صورت ارزشی(معادل ارزش محموله های وارده) از مرز خروجی دیگر است.
جمهوری اسلامی ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر اروپا - آسیا ظرفیت مناسبی از نظر سوآپ فرآورده های نفتی دارد.
براساس اعلام پورتال اطلاع رسانی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ملی ایران، حجم تولید فرآورده های نفتی در کشورهای آسیای میانه به ویژه ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و عدم دستیابی مستقیم کشورهای مذکور به آبهای بین ‏المللی خلیج فارس و نیز بازارهای منطقه ای مانند ترکیه، پاکستان، و افغانستان نقش ایران را در سوآپ فرآورده های نفتی بسیار مؤثر و تعیین کننده کرده است.
طبق این گزارش، تمرکز مراکز جمعیتی در استان های شمالی کشور و دور بودن آنها از مبادی تامین داخلی (پالایشگاه ها) مزیت های نسبی فراوانی را جهت انجام سوآپ عاید کشور می کند.
سواپ نفتی بین عراق و ایران نیز در همین راستا صورت می گیرد به ویژه اینکه استان نفت خیز کرکوک به دلیل تحولات بعد از همه پرسی 25 سپتامبر 2017 (3 مهر 96) کردستان عراق، عملا صادرات نفت آن متوقف شد و با گشوده شدن این گزینه جدید تبادل نفتی، دولت عراق می تواند بخش بیشتری از نفت خود را از چاه های نفت شمال عراق به خارج از کشور صادر کند.
وزیر نفت عراق پیشتر اعلام کرده بود که در صدد افزایش صادرات نفت از چاه های نفت عراق از میانگین 300 هزار بشکه در روز در حال حاضر به یک میلیون بشکه در روز است.
سواپ نفتی بین ایران و عراق در راستای قراردادی است که در دسامبر گذشته بین وزارتخانه های نفت دو کشور به امضا رسیده و به موجب آن بین 30 تا 60 هزار بشکه نفت از چاه های کرکوک به ایران سواپ می شود.
خاورم *353*380*

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۷۴۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق مهم امنیتی ایران و عراق + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین، علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای شرکت در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ در این شهر روسیه حضور دارد، عصر امروز (سه‌شنبه) چهارم اردیبهشت ماه با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار احمدیان و الاعرجی ضمن مرور روند اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق توافق کردند کمیته‌های فرعی و عالی‌ هر چه‌ زودتر تشکیل جلسه دهد.

الاعرجی با راهبردی خواندن روابط عراق با جمهوری اسلامی ایران، بر اجرای مصوبه‌ پارلمان عراق درباره اخراج نیروهای نظامی ائتلاف تأکید کرد.

مشاور امنیت ملی عراق، در این ملاقات از نقش جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت منطقه و ایجاد صلح و ثبات در منطقه قدردانی کرد.

احمدیان در رأس هیأتی برای شرکت در دوازدهمین نشست بین‌المللی مقامات عالیرتبه مسئول در امور امنیتی و نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو بریکس در سن‌پترزبورگ حضور دارد و در حاشیه این نشست‌ها نیز با تعدادی از همتایان خود دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات جاری در منطقه به رایزنی خواهد پرداخت.

کد خبر 846777 منبع: فارس برچسب‌ها خبر ویژه عراق - اقلیم کردستان ایران و عراق عراق

دیگر خبرها

  • اجرای رسمی طرح باک پُر از روز شنبه در مرز رسمی پرویزخان
  • واریز ۷۰۰۰ میلیارد ریال به خزانه از محل فروش مرزی فرآورده‌های سوختی در خراسان جنوبی
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • جزئیات توافق مهم امنیتی ایران و عراق
  • فروش ۷ هزار میلیارد ریالی فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • انعقاد تفاهم نامه سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۸ میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی​
  • قهر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سبزوار به ضرر بردسکن است
  • تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق + جزئیات