Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در نشست خبری هفته بسیج ملی تغذیه به اهمیت اصلاح الگوی تغذیه برای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر پرداخت.
وی در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر اهمیت دسترسی مردم به غذای سالم و ایمن اظهار کرد: برای تولید غذای سالم و دسترسی به آن از سوی مردم تنها وزارت بهداشت، نقش ندارد بلکه وزارت‌های صنعت معدن، جهاد کشاورزی و سازمان استاندارد و حتی رسانه‌ها باید پای کار بیایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عبداللهی ادامه داد: یکی از ابعاد مهم تغذیه، سالم بودن غذا است؛ سالم بودن تنها شامل آلوده بودن نیست بلکه میزان نمک، چربی و شکر غذا هم باید بررسی شود تا فاکتورهای خطر را نداشته باشد.
عبداللهی با بیان اینکه تبلیغات مواد غذایی که مصرف زیاد آن نیز می‌تواند مشکل ساز باشد گفت: این گونه تبلیغات باید ممنوع شوند، علت اضافه وزن و چاقی در کشور ما، الگو و فرهنگ غذایی نامناسب است؛ در نتیجه باید روی فرهنگ مردم کار کنیم تا مصرف بی‌رویه فست‌فود‌ها و نوشابه‌های گازدار و خوردنی‌های شیرین و ... کاهش پیدا کند.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: اگر کسی که دچار اضافه وزن و چاقی می‌شود، ریسک ابتلا به بیماری‌ها در او بالاتر می‌رود، مشکل چاقی نه تنها در قشر مرفه، بلکه در اقشار کم درآمد نیز وجود دارد.
وی همچنین در رابطه با سلامت لبنیات سنتی و صنعتی اظهار کرد: لبنیات سنتی و فله‌ای به دلیل عدم نظارت و احتمال ابتلا کردن مردم به تب مالت سلامت مردم را تهدید می‌کند لذا توصیه ما به استفاده از مواد لبنی پاستوریزه و صنعتی و کم چرب است؛ چرا که نظارت و کنترل بر آن‌ها صورت می‌گیرد.
عبداللهی در ادامه با بیان اینکه از آغاز طرح تحول سلامت ۱۱۰۰ کارشناس تغذیه به کار گرفته شده‌اند عنوان کرد: این کارشناسان در شهر‌های کوچک و مناطق محروم که مردم دسترسی کمتری به مشاوران تغذیه دارند، به صورت رایگان ارائه خدمت می‌کنند، این موضوع بسیار موثر بوده و کسانی که چاق هستند یا اضافه وزن و دیابت دارند، از مشاوره تغذیه استفاده می‌کنند، این اقدام قطعا منجر به کاهش مشکلات تغذیه‌ای جامعه خواهد شد.
وی افزود: قرار نیست فقط با اقدامات وزارت بهداشت مشکلات اضافه وزن و چاقی را اصلاح کنیم، بلکه همه بخش‌هایی که در تولید و تامین مواد غذایی نقش دارند نیز باید مشارکت کنند. باید با وزارت ورزش و جوانان نیز هماهنگی‌هایی برای انجام فعالیت‌های ورزشی انجام شود. زیرا علت دیگر چاقی بحث عدم تحرک است؛ ۷۰ درصد مردم کشور تحرک کافی ندارند و متاسفانه خانواده‌ها نیز به این رفتار‌ها دامن می‌زنند.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اصلاح و بازنگری هرم غذایی و تدوین آن بر اساس فرهنگ ایرانی عنوان کرد: با هرم غذایی جدید باید مردم را به مصرف بیشتر حبوبات تشویق کنیم. هرم تغذیه‌ای و رهنمود‌های غذای ایرانی با کمک آموزش و پرورش در تمام مدارس کشور توزیع شده است؛ توصیه به کاهش مصرف مواد قندی، نمک و مصرف بیشتر شیر و لبنیات کم چرب، سبزی‌ها و ... در این رهنمود‌ها وجود دارد.
عبداللهی همچنین در رابطه با راه اندازی دفاتر خدمات سلامت و نظارت بر مراکز تولیدی و عرضه مواد غذایی توسط این دفاتر گفت: از سال گذشته با حمایت وزیر بهداشت دفاتر خدمات سلامت در حال راه‌اندازی است و یکی از وظایف مهم آن‌ها کنترل و نظارت بر مراکز عرضه مواد غذایی است. اگر این دفاتر خدمات سلامت در تمام شهر‌های کشور راه اندازی بشوند، قدم مهمی در جهت کنترل بیشتر و نظارت بر رستوران‌ها خواهیم داشت. یعنی از دوجنبه می‌توان نگاه کرد. اول مسائل بهداشتی و دوم بحث کیفیت ماده غذایی عرضه شده خواهد بود.
وی افزود: کارشناسان تغذیه که در سیستم هستند بر اساس گذراندن دوره‌های آموزشی تمام خدماتی که گروه‌های مختلف نیاز دارند را ارائه می‌کنند. این افراد یک سری خدمات تغذیه‌ای را به مردم ارائه می‌کنند که شامل مکمل یاری‌ها و ریزمغذی‌ها و ... است. به طور مثال توزیع مکمل ویتامین D. از سال ۹۳ در کل کشور در حال انجام است. تمام جمعیت اعم از دانش آموزان این مکمل‌ها را دریافت می‌کنند و حدود ۱۳ میلیون زن میان سال نیز این مکمل را دریافت می‌کنند.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در رابطه با اهمیت وجود سبوس در نان‌ها عنوان کرد: موضوع سبوس‌گیری از آرد از طریق دبیرخانه شورای عالی سلامت، کارگروه تغذیه و امنیت غذایی دنبال می‌کنیم. بحث بهبود کیفیت آرد و نان در حال پیگیری است. میزان سبوس‌گیری باید کمتر شود. در حال حاضر جلسات نهایی در کمیته عالی سازمان استاندارد برگزار می‌شود و در نهایت به نتیجه خواهد رسید. دامنه سبوس‌گیری باید کاهش پیدا کند تا آرد‌ها سبوس بیشتری داشته باشند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۸۹۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت عضویت ایران در کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک

رئیس گروه هماهنگی استانداردهای بین‌المللی برق و الکترونیک ایران، با اشاره به اهداف کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک (IEC) گفت: ایران یکی از اعضای فعال این کمیسیون است و این عضویت بر حسب بنیه و فعالیت اقتصادی کشورها به صورت عضو اصلی و یا عضو مرتبط خواهد بود.

به گزارش ایسنا، ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو میزبان جمعی از اعضای کمیته فنی الکترونیک چاپی و نمایندگان سازمان ملی استاندارد ایران بود. در این نشست زهرا شادروانان، رئیس گروه هماهنگی استانداردهای بین‌المللی برق و الکترونیک ایران، چارت سازمانی و اهداف کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک (IEC) را تشریح کرد و گفت: این عضویت بر حسب بنیه و فعالیت اقتصادی کشورها به صورت عضو اصلی و یا عضو مرتبط خواهد بود و پس از آن باید بنا به پتانسیل کاری خود در یکی از کمیته‌های فنی مرتبط نیز عضو شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ایران عضو اصلی (Full Member) این کمیسیون است، حق مشارکت فعال در همه کمیته‌های فنی را دارد و کمیته فنی متناظر الکترونیک چاپی به‌عنوان یکی از زمینه‌های فعالیت تشخیص داده شده‌ است.

شادروانان، ضمن توضیح کلیات نظام‌نامه کمیته ملی برق و الکترونیک ایران (INEC)، اهداف، وظایف و ارکان کمیته ملی (شامل شورای کمیته ملی، هیئت راهبری کمیته ملی، دبیرخانه کمیته ملی و کمیته‌های فنی/ فرعی) را تبیین کرد و یادآور شد: نقش کمیته‌های فنی INEC در تدوین استانداردهای بین‌المللی و نیز ایجاد، هماهنگی و هدایت طرح‌های ارزیابی انطباق بسیار با اهمیت است و هدف غایی عضویت در IEC ارتقاء مشارکت مؤثر در زمینه سیاستگذاری در راستای منافع کشور، افزایش توانمندی و مشارکت فعال کارشناسان خبره از طریق توسعه همکاری‌های بین‌المللی و پذیرش استانداردهای بین‌المللی IEC منطبق با شرایط و الزامات کشور است.

رئیس گروه هماهنگی استانداردهای بین‌المللی برق و الکترونیک ایران، خاطر نشان کرد: در این راستا و با عنایت به اهمیت حفظ و ارتقاء جایگاه کشور به‌عنوان عضو فعال (Participanting Member) کمیته فنی الکترونیک چاپی، معرفی کارشناسان خبره جهت مشارکت در بررسی، اظهارنظر و اعلام رأی‌ در مورد پیش‌نویس استانداردهای بین‌المللی در مراحل مختلف تدوین آنها و پیشنهاد تدوین استاندارد بر اساس مزیت‌های اقتصادی کشور، حضور در اجلاسیه‌های بین‌المللی و نیز همکاری در تدوین استانداردهای ملی مرتبط، از اقدامات مؤثر در این زمینه به شمار می‌رود.

به نقل از ستاد نانو و میکرو، در پایان این نشست نادری، دبیر کمیته استانداردسازی ضمن تقدیر از مشارکت حاضرین در جلسه، به تبادل نظر در خصوص نحوه اخذ تصمیمات در سال جاری و اولویت‌های پیشنهادی پرداخت و مقرر شد با تداوم برگزاری جلسات حضوری کمیته، علاوه بر مشارکت در تدوین استاندارد و ارزیابی انطباق با سیاست‌ها در تمامی سطوح، از ظرفیت‌های فنی و حمایتی برنامه میکرو نیز استفاده شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز
  • تشکیل کمیته تخصصی «سبز و آبی» در راستای اهمیت امنیت غذایی در کشور
  • وزارت بهداشت و درمان در اصلاح فرهنگ فرزندآوری یاری‌رسان‌ باشد
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی
  • حمایت یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان
  • ۱۶ طرح حجاب و عفاف در مدارس در حال اجراست
  • اهمیت عضویت ایران در کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک