Web Analytics Made Easy - Statcounter

با افزایش صادرات در هر کدام از استان‌های کشور به فراخورِ ظرفیت‌های آن، می‌توان دستیابی به موفقیت‌های اقتصادی را به‌صورتی مضاعف تقویت کرد.

باشگاه خبرنگاران: صادرات یکی از پایه‌های اساسی در پیشبرد هر چه بیشتر اهداف تعیین شده در مسیر توسعه اقتصادی به شمار می‌رود، مقوله‌ای که در سیاست‌های موسوم به اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از جامع‌ترین و راهبردی‌ترین نقشه راه اقتصادی، به آن تاکید بسیاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بدون تردید، صادراتی باعث پیشرفت اقتصادی خواهد شد که در قالب غیرنفتی معنا و مفهوم پیدا کند، در غیر این‌صورت با خام فروشی امکان تحقق و دستیابی به افق و چشم انداز ترسیم شده غیرممکن خواهد بود. بنابریان هر اندازه در صادرات غیرنفتی به توفیقات بیشتری نائل شویم، شاهد دستاورد‌های ارزنده تری در عرصه اقتصادی کشور خواهیم بود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده؛ ایران در نیمه نخست امسال، حدود ۲۰ میلیارد و ۵۴۵ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال قبل، بیش از ۳ درصد، کاهش را نشان می‌دهد و با عنایت به لزوم افزایش هر چه بیشتر صادرات محصولات غیرنفتی، این اعداد و ارقام نوید بخش به نظر نمی‌رسد.

محمد اسماعیلی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، با اشاره به اهمیت صادرات غیرنفتی در توسعه اقتصادی کشورها، اظهار کرد: قدرتمندترین اقتصاد‌های جهان با اتکای به صادرات غیر نفتی به توسعه پایدار اقتصادی دست یافته اند.

وی افزود:کشور‌های بسیاری همچون چین آلمان، ژاپن، ترکیه، کره جنوبی و... در همین مسیر از چنان بنیه اقتصادی توانمندی برخوردار شده اند که در مناسبات و معادلات اقتصادی جهان امکان نادیده انگاشتن نقش و سهم آن‌ها وجود ندارد.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: انتظار می‌رود دستگاه‌های ذی ربط داخلی با برنامه ریزی هدفمند، اتخاذ تدابیر مقتضی و حمایت از تولید داخلی بر پایه محصولات غیرنفتی، بستر ارتقای این مولفه مهم و ضروری را به نحوی هموار کند که هر ساله شاهد افزایش حجم صادرات غیرنفتی ایران و تقویت آورده ارزی آن برای کشور باشیم.

وی افزود: طبق نظر برخی مسئولان ذی ربط؛ بیشترین میزان صادرات در میان تمامی استان‌های کشور به استان بوشهر با هفت میلیارد و ۳۹۱ میلیون دلار و پس از آن، خوزستان با شش میلیارد دلار و سپس تهران با چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بیشترین صادرات محصولات غیر نفتی را به خود اختصاص داده اند.

اسماعیلی گفت: طبق اخبار منتشر شده؛ صادرات محصولات غیرنفتی در استان بوشهر در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۹۵، تغییری نداشته که انتظار می‌رود با تلاش هر چه بیشتر از ظرفیت‌های صادراتی این استان در بخش‌های گوناگون، شامل میعانات گازی، کود‌های معدنی، سیمان، محصولات پتروشیمی، ماهی و میگوی پرورشی، گوگرد، سنگ گچ، هندوانه، خربزه و آهن بهره‌وری هر چه بیشتری حاصل شود.

وی افزود: افزایش و رشد ۱۲ درصدی صادرات غیرنفتی در استان خوزستان به عنوان حوزه جغرافیایی که رتبه دوم کشور را در این حوزه به خود اختصاص داده، گام مثبت و شایسته‌ای است که باید برای ارتقای هر چه بیشتر آن بیش از پیش کوشید.

استان تهران، بیشترین رشد صادراتی را به خود اختصاص داده است

در میان استان‌های کشور، استان تهران با رشد ۹۰ درصدی، بیشترین میزان افزایش صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده که این موضوع نشان دهنده، دمیده شدن روحی جدید در کالبد اقتصادی این استان از لحاظ صادرات است.

محمد اسلامی، کارشناس بازار در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، با اشاره به استقرار ۱۶ شهرستان در استان تهران، اظهار کرد: هر کدام از شهرستان‌های قرار گرفته در خطه جغرافیایی تهران، از ظرفیت‌های خاص به خود برخوردار هستند و با وجود قابل تقدیر بودن تدابیر اتخاذ شده برای رشد ۹۰ درصدی صادرات محصولات غیرنفتی از این استان، همچنان فرصت‌های مغفول بسیاری در این عرصه وجود دارد که باید شناسایی، حمایت و به کار گرفته شوند.

استان اصفهان نیز دومین استان از حیث رشد و افزایش صادرات غیرنفتی به شمار می‌رود و برآورد‌ها حاکی از افزایش ۲۱ درصدی وزن و ۱۷ درصدی ارزشِ صادرات غیرنفتی در این حوزه است.

اسلامی در ادامه گفت: طبق آمار؛ در انتهای جدول نیز استان کهکیلویه و بویر احمد و سپس اردبیل، چهار محال و بختیاری، خراسان شمالی، همدان، قم، البرز، گلستان و سمنان قرار گرفته اند که هر کدام در مجموع شش ماهه نخست امسال، ارزش صادراتی محصولاتشان کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی در خاتمه یادآور شد: در هر یک از استان‌های کشور، ظرفیت‌هایی وجود دارد که باید با شناسایی و حمایت، به‌صورت بالفعل در آیند و به طور قطع در چنین شرایطی، فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی امری سهل و آسان خواهد بود.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۲۸۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کشورها در سال ۲۰۲۴ بیشترین تعداد میلیاردرهای جهان را دارند؟ (+ اینفوگرافی)

از امپراطوران روم گرفته تا جان دی. راکفلر که به اولین میلیاردر جهان تبدیل شد، دنیا شاهد زندگی ثروتمندان بسیاری بوده است. اما ثروتمندترین افراد حال حاضر جهان کجا زندگی می کنند؟ اینفوگرافی زیر، کشورهایی را که بیشترین تعداد میلیاردرها را در سال ۲۰۲۴ در خود جای داده اند را نشان می دهد.

کشورهای دارای بیشترین میلیاردرها در سال ۲۰۲۴

به گزارش روزیاتو، طبق فهرست ثروتمندان جهان Hurun در سال ۲۰۲۴، چین ۸۱۴ میلیاردر دارد که بیشترین تعداد میلیاردرها در جهان است. چین علیرغم حفظ رتبه اول، طی یک سال ۱۵۵ میلیاردر را از دست داد، در حالی که ایالات متحده ۱۰۹ میلیاردر به دست آورد. شکاف بین دو کشور اکنون به ۱۴ میلیاردر کاهش یافته است.

ایالات متحده و چین با هم نزدیک به نیمی از ۳,۲۷۹ میلیاردر جهان را در خود جای داده اند. پس از آنها هند با ۲۷۱ میلیاردر و بریتانیا با ۱۴۶ میلیاردر قرار دارند.

با این حال، در مجموع، کشورهای اروپایی شش کشور از ۱۰ کشور برتر و هشت کشور از ۲۰ کشور برتر با بیشترین تعداد میلیاردرها هستند.

به طور طبیعی، بزرگترین اقتصادهای جهان در تعداد میلیاردرها بیش از حد حضور دارند، زیرا فرصت های بیشتری برای تولید ثروت فراهم می کنند.

سوئیس، سنگاپور و سوئد از این نظر با دیگر کشورها فرق می کنند و تنها یکی از آنها در بین ۲۰ اقتصاد برتر از نظر تولید ناخالص داخلی قرار دارند. تصور می‌شود که هر سه کشور دارای نرخ‌های مالیاتی بالایی هستند که معمولاً برای ثروت اندوزی مفید نیستند. اما برداشت ها می تواند گمراه کننده باشد. به عنوان مثال، سوئد مالیات بر ارث، نرخ ثابت بر عایدی سرمایه و نرخ مالیات شرکتی ۲۱ درصدی ندارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • فولادمبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی ایران
  • صادرات بیش از ۳۳۲ هزار تن کالای غیرنفتی از کهگیلویه و بویراحمد طی یک‌ماه
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ شد
  • کدام کشورها در سال ۲۰۲۴ بیشترین تعداد میلیاردرهای جهان را دارند؟ (+ اینفوگرافی)
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • کدام کشورها بیشترین تعداد میلیاردرهای جهان را دارند؟ + اینفوگرافیک
  • مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات
  • (اینفوگرافیک) کدام کشور‌ها در سال ۲۰۲۴ بیشترین تعداد میلیاردر‌های جهان را دارند؟