Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-29@05:42:19 GMT

خواص درمانی نارنج

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۳۶۶۷۹

خواص درمانی نارنج

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز، میوه، پوست، برگ، هسته و شکوفه نارنج (بهارنارنج) فواید درمانی بسیار دارد. کاهش ترشح صفرا و تصفیه خون از مهمترین خواص نارنج (Bitter orange) است.


نارنج یکی از گیاهان بومی ایران است که بخشهای مختلف آن مصارف درمانی فراوان داشته، در طب سنتی از خواص نارنج برای درمان اختلالات کبدی و صفرا استفاده میشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوردن این میوه ترش و پرخاصیت و استفاده از شکوفه های این گیاه که به بهارنارنج معروف است و از آن عرق گیاهی تهیه میشود، برای همه گروههای سنی مفید بوده، استفاده از آن در رژیم غذایی به صورت مصرف میوه نارنج، عرق بهارنارنج، چای، رب نارنج و ... علاوه بر خوش طعم نمودن غذاها به تغذیه و سلامت کمک شایانی خواهد نمود. برای آشنایی بیشتر با خواص نارنج و فواید آن برای سلامتی و دفع سموم بدن، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.


درخت نارنج به نظر میرسد، از دورگه گیری دو گونه دیگر از مرکبات شامل نارنگی و دارابی به دست آمده است. این گیاه همیشه سبز بوده، گاهی میوه های سال قبل هنوز باقی مانده که میوه های جدید حاصل میشوند.

ارتفاع این درخت 3 تا 9 متر بوده، بسیار به درختان پرتقال شباهت دارد، با این تفاوت که تاج درخت نارنج انبوه تر و متراکم تر و ارتفاع آن کوتاه تر از درخت پرتقال است.


برگها و شکوفه های درخت نارنج بسیار معطر بوده، همانند میوه آن از خواص درمانی بسیاری برخوردارند. از مهمترین خواص بهار نارنج، تقویت اعصاب، درمان بی خوابی و رفع غم و افسردگی است.

خواص نارنج (طبیعت و خواص درمانی)
طبع میوه نارنج سرد و خشک است و هرچه میزان ترشی آن بیشتر باشد، درجه سردی آن نیز افزایش می یابد. برخی از مهمترین خواص نارنج و فواید درمانی آن عبارتند از:


نارنج حالت لزجی دارد که این لزجت برای درمان سرفه و مشکلات مجاری تنفسی که علت ایجاد آن از حرارت و خشکی است، بسیار مفید میباشد . به این منظور میوه نارنج را از وسط به دو نیم تقسیم کرده، هسته های آن را خارج نمایید و مقداری نبات کوبیده شده روی آن بپاشید، سپس کمی به آن حرارت دهید تا حد نزدیک به جوش آب برسد. این ترکیب، داروی خوبی برای قفسه سینه، مشکلات حنجره و مجاری تنفسی و درمان سرفه است.


کمک به هضم بهتر غذا، پیشگیری و درمان نفخ و سوء هاضمه، افزایش اشتها و درمان حالت تهوع از خواص نارنج برای حفظ سلامت دستگاه گوارش است.


نارنج به دلیل ترکیبات شیمیایی مفیدش، به درمان اختلالات عصبی و سردرد هایی که حاصل از مشکلات صفراوی است خاتمه می دهد. همچنین از خواص نارنج، کمک به تصفیه خون، درمان اختلالات کبدی و کاهش ترشح صفرا است.


پوست میوه نارنج، تقویت کننده قلب بوده، خاصیت نشاط آور و آرامبخش دارد. همچنین مصرف میوه، شکوفه و سایر فراورده های این گیاه و حتی بوییدن آن، به درمان اختلالات خواب و افزایش احساس شادی و سرخوشی کمک میکند. جالب است بدانید برگ درخت نارنـج را اگر با دست تحت فشار قرار داده و له کنید، عطر ملایم و مطبوعی از آن خارج می شود که استشمام آن برای آرامش اعصاب و برطرف نمودن اندوه مفید بوده، انسان را فرحناک می نماید .

ارزش غذایی نارنج
میزان کالری نارنج بسیار پایین بوده، پیشنهاد خوبی برای افزایش سطح سلامت میباشد. به طور کلی ارزش غذایی و خواص نارنج شبیه به خواص پرتقال و خواص نارنگی بوده، سرشار از ویتامین ث است. در ۱۰۰ گرم آب نارنج مقدار ویتامین ها به قرار زیراست :
ویتامین آ،۳واحد – ویتامین ب۱، ۱۴میلی گرم – ویتامین ب۲، ۶ میلی گرم – ویتامین سی۲۵۰ میلی گرم .

مضرات نارنج (موارد احتیاطی و منع مصرف)
زیاده روی در خوردن نارنج، کبد را ضعیف میکند، مخصوصا اگر ناشتا خورده شود.


با توجه به اینکه عرق بهارنارنج بسیار زود فاسد شده و کپک میزند، توصیه میشود همیشه از عرق گیاهی تازه استفاده نموده وبرای نگهداری آن را در شیشه های تیره و دور از نور قرار دهید.


زیاده روی در خوردن عرق بهار نارنج میتواند باعث بیخوابی شود.


بهترین نوع میوه نارنج، نوعی است که هم پوست رویی و هم پوست نازک داخل میوه خیلی ضخیم نباشد و هر چه پوسته ها نازکتر باشند کیفیت و خواص نارنج بالاتر بوده و هضم و جذب آن نیز راحت تر است.

 

باشگاه خبرنگاران
 

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۳۶۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند

مدیرعامل موسسه محک با بیان اینکه از سال ۷۰ که این موسسه ایجاد شد تاکنون ۴۲هزار بیمار کودک سرطانی تشکیل پرونده داده اند، گفت:تا امروز ۱۶ هزار کودک سرطانی بهبودی پیدا کرده و به زندگی بازگشته اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری کنگره دوسالانه بین المللی آنکولوژی کودکان یادبود «پروانه وثوق» در بیمارستان فوق تخصصی درمان سرطان «محک» برگزار شد.

هادی موسی خانی، فوق تخصص آنکلوژی در این نشست بیان داشت:۲۰درصد کودکان سرطانی کشور در بیمارستان محک تحت درمان قرار می‌گیرد و شایع‌ترین سرطان در کودکان سرطان خون و پس از آن تومور مغزی است.

وی ادامه داد:درمان آنکولوژی به یک کار تیمی نیاز دارد. در محک به این موضوع توجه خاصی دارد. استید این بیمارستان سابقه هیات علمی دانشگاه دارند و همه آنکولوژیست‌ها آرزوی کار کردن در محک را دارند.

آراسب احمدیان، مدیر عامل موسسه خیریه درمان کودکان سرطانی محک با بیان اینکه درمان کودکان سرطانی در محک رایگان است؛ ضمن اینکه حمایت‌های لازم در طول بیماری کودک نیز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در محک یک پلن درمانی یکپارچه در درمان بیماران سرطانی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶ هزار کودکان سرطانی به زندگی طبیعی خود بازگشتند، خاطرنشان کرد:از ابتدای تأسیس محک از سال ۷۰ بالغ بر ۴۲ هزار بیمار کودک سرطانی تشکیل پرونده داده اند.

وی با بیان اینکه محک ۳۰سال پیش با هدف درمان کودکان سرطانی ایجاد شده، افزود: مجوز مرکز تحقیقات سرطان در محک گرفته شده تا پروتکل‌های درمانی کامل شود.

احمدیان تاکید کرد:خیرین هزینه‌های درمانی در محک را تامین می‌کنند؛ ضمن اینکه محک از نظر علمی و تخصصی با بیمارستان‌های خارج کشور ارتباط دارد؛ از جمله پزشکان ایرانی خارج از کشور.

دانشگری، معاون درمان بیمارستان محک تصریح کرد:این کنگره ۲۶لغایت ۲۸ اردیبهشت برگزار می‌شود و اساتید خارجی و داخلی در این کنگره شرکت می‌کنند و امتیاز باز آموزی دارد.

وی ادامه داد:یکی از نیاز‌های همیشگی رسیدن به درمان‌های روز دنیا در درمان سرطان است؛ باتوجه به اینکه محک بیشترین بیماران کودک سرطانی را در تومور‌های مغزی دارد.

وی متذکر شد:محیط، ژنتیک و وراثت از جمله علل بروز سرطان در کودکان است؛ در نتیجه اینکه بیماری صعب العلاج گفته می‌شود به دلیل نامشخص بودن علت بیماری است.

دانشگری خاطرنشان کرد:در بیمارستان محک کودکان تا ۱۸سال مبتلا را درمان می‌کنیم و سرطان خون و لنفوم شایع‌ترین سرطان در بین کودکان است.

وی گفت:در ایران و محک ۶۵تا ۷۰ درصد کودکان سرطانی درمان می‌شوند

میترا قالیبافان آنکولوژیست ابراز کرد:تومور‌های مغزی اولین علت مرگ در سرطان‌های کودکان است.

وی ادامه داد:تومور‌های کودکان با تومور‌های بزرگسالان متفاوت است؛ در نتیجه برخورد تیم درمان با کودک سرطانی باید متفاوت باشد.

قالیبافیان خاطرنشان کرد:هدف اول این کنگره این است که تومور‌های مغزی در کودکان و بزرگسالان متفاوت است؛ نحو برخورد با این کودکان نیز متفاوت است و سوم اینکه این کودکان نیازمند بازتوانی دارند و باید برای این بیماران فکری شود.

وی تصریح کرد:زمان بقای کودکان مبتلا به تومور سرطانی به زمان مراجعه به پزشک بستگی دارد. کودکان به عوارض درمان بیماری سرطان نسبت به بزرگتر‌ها حساس‌تر هستند. جراحی، شیمی درمانی و رادیو تراپی سه روش درمانی در کودکان سرطانی است.

این آنکولوژیست زمان بقای یک کودک سرطانی را به میزان توانایی بدن کودک در مقابله با روش‌های درمانی برشمرد و گفت:در برخی کودکان پس از ۵سال درمان کاملا بهبودی حاصل می‌شود.

وثوق جراح اطفال بیان داشت:پیگیری درمان کودکان در محک تا ۱۸ سالگی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در دنیا یک درصد سرطان‌ها کودکان را شامل می‌شود، گفت:سالانه هزار تا ۱۵۰۰ مورد جدید از کودک سرطانی در ایران شناسایی می‌شود.

دیگر خبرها

  • با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • مکملی که ریزش مو را درمان می‌کند
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال از امروز
  • با مصرف این میوه جوان شوید
  • خواص شگفت انگیز خرما برای درمان بیماری‌ها و سلامتی بدن (فیلم)