Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا از قزوین، عباس زارع مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری در جلسه ستاد آبیاری نوین استان قزوین افزود: این میزان سیستم آبیاری نوین در قالب ۱۶ هزار و ۵۰۰ طرح اجرا شده و یا در دست اجراست .

وی افزود: در سال جاری ۳ هزار و ۱۴۰ هزار میلیارد تومان از بودجه سنواتی و صندوق توسعه ملی برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری اختصاص داده شده که اعتبار خوبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زارع با بیان این که؛ نظام ، دولت و مقام معظم رهبری از اجرای طرح‌های آبیاری نوین حمایت می‌کنند، اظهار داشت: در سال ۹۵ از صندوق ملی ۵۰۰ میلیون دلار و امسال ۳۰۰ میلیون دلار تخصیص داده شده که در سال آینده نیز اعتبارات خاص و ویژه‌ای به این امر اختصاص خواهد یافت .

وی با اشاره به این که سامانه‌های نوین آبیاری یکی از ۱۶ پروژه اولویت‌ دار وزارت جهادکشاورزی در اقتصاد مقاومتی کشور است، خاطرنشان ساخت: برنامه ۱۰ ساله طرح سامانه نوین آبیاری کشور به ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه شده است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری گفت: طی چهار سال اخبر ۲۱ میلیون تن افزایش تولید محصولات کشاورزی را داشته‌ایم بدون این که افزایش سطح زیر کشت داشته باشیم.

زارع اضافه کرد: سطح کلی اراضی کشاورزی آبی کشور کمتر از سطح اراضی سال ۹۲ و ۹۳ است و اثربخشی طرح سامانه‌های نوین آبیاری در تولید و صرفه‌جویی آب، کاهش مصرف برق، کاهش مصرف کود و سم بوده است.

وی با بیان این که در راستای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری برنامه استراتژیک تهیه شده است گفت: نظام‌نامه آبیاری نوین در کشور تهیه و بروزرسانی شده و بزودی به استان‌های سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در راستای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری باید تمام زیربخش‌های کشاورزی شامل زراعت، باغبانی و ترویج مشارکت داشته باشند تا شاخص بهره‌وری افزایش یابد.

این مسوول خاطر نشان کرد : طرح سامانه آبیاری نوین در اراضی کشاورزی یک طرح زود بازده است که صفر تا صد این سیستم و بالای ۹۰ درصد لوازم و قطعات سیستم های نوین آبیاری در کشور تولید می شود .

به گفته وی، در حال حاضر ۱۲۰۰ مجری و پیمانکار ، ۴۰۰ مشاور و ۳۲۰۰ تولید کننده قطعات و لوازم سیستم های آبیاری در کشور فعالیت دارندکه اشتغال پایدار را برای فارغ التحصیلان این بخش ایجاد کرده است.

زارع اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی کف اجرای سالانه سامانه‌های نوین آبیاری کشور ۲۵۰ هزار هکتار تعیین شده که در استان قزوین ۶ هزار هکتار است.

این مسوول با بیان این که ؛ استان قزوین یکی از استان‌های پیشرو طی دو سال گذشته در اجرای سامانه های نوین آبیاری بوده، افزود: استان قزوین در تشویق و ترغیب کشاورزان به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری به صورت طرح تجمیع اقدامات خوبی انجام داده که جای تقدیر دارد.

وی یادآور شد: اولویت اول در اجرای طرح‌های آبیاری نوین، کنترل برداشت‌های غیر مجاز از سفره‌های زیرزمینی است بنابراین برداشت‌ مجاز و استفاده از روش‌های بهینه مصرف آب با اجرای سامانه نوین آبیاری ضروری است.

در این نشست، رییس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین با اشاره به موقعیت کشاورز ی استان، بر تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای سامانه نوین آبیاری تاکید کرد.

فاطمه خمسه گفت: تنها راه صیانت از منابع آبی استان اجرای سامانه نوین آبیاری و همچنین مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی است .

 

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۱۵۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین ۱۱ برنامه کشاورزی برای تحقق شعار سال در قزوین

محمدحسین عطایی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: امیدواریم با پیشبرد این برنامه‌ها شاهد افزایش تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی باشیم که البته بخش قابل توجهی از آن با مشارکت بخش خصوصی محصص خواهد شد.

وی اضافه کرد: گفتمان مشارکت مردم جز سیاست‌های و اولویت‌های اصلی و مهم بخش کشاورزی استان قزوین است که امیدواریم با ورود سرمایه گذار به این بخش شاهد افزایش تولیدات کشاورزی باشیم.

این مسئول ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکیدات و توجه خوبی به دشت قزوین داشته اند تا اینکه در اردیبهشت ۱۴۰۱ و تاکید مجدد بر اهمیت دشت قزوین و پیگیری این دستور توسط رییس جمهور، وزیر جهادکشاورزی و استاندار، ستاد احیا و پایدار سازی دشت قزوین تشکیل شد.

عطایی شبکه آبیاری دشت قزوین را یک فرصت بسیار مهم در استان برشمرد و بیان کرد: شبکه آبیاری دشت قزوین به وسعت ۶۰ هزار هکتار بزرگترین شبکه کشور است که متاسفانه در چند سال اخیر برای تامین این میزان اراضی با مشکل مواجه شده ایم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه ۲۷۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی و ۱۳۰ هزار هکتار اراضی دیم در استان زیر کشت قرار دارد، یادآور شد: اقدامات جهش تولید در کشاورزی استان قزوین از دهه ۴۰ آغاز شده و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز گسترش پیدا کرده است.

استان قزوین در تولید ۱۶ محصول کشاورزی رتبه یک تا ۶ کشور را به خود اختصاص داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • تدوین ۱۱ برنامه کشاورزی برای تحقق شعار سال در قزوین
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین