Web Analytics Made Easy - Statcounter

اهمیت برگزاری این نشست در شرایط فعلی منطقه و ضمانت اجرای تصمیمات اخذ شده توسط شورای مرکزی «ساف» به چه نحو قابل ارزیابی است؟

شورای مرکزی «سازمان آزادیبخش فلسطین» (ساف) طی دو روز نشست تصمیم‌های مهمی را اتخاذ کرد. برگزاری این جلسه با توجه به شرایط زمانی منطقه از جمله تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن «قدس» به‌عنوان پایتخت رژیم اسرائیل، تلاش برخی از کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و «معامله بزرگ قرن» در جهت حل و فصل موضوع فلسطین، می‌طلبید که این نشست برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنرانی‌ها انجام شده از لحاظ محتوا به طور نسبی در وضعیت خوبی ارزیابی می‌شود و مواضع محکمی بیان شده است، اما از همه مهم‌تر این‌که قابلیت اجرایی پیدا کند. البته باید توجه داشت که سازمان آزادیبخش فلسطین از دهه 1990 و بویژه بعد از ورود به روند سازش و فرآیند صلح از جمله توافق‌نامه پیمان «اسلو» در 1993 از سابقه خوبی در اذهان عمومی برخوردار نیست و در واقع طی این بازه زمانی از لحاظ سیاسی به نوعی خود را خلع سلاح کرده است. لازم به ذکر است که ساف فقط نهاد رسمی و قانونی پذیرفته شده توسط جامعه بین‌المللی به‌عنوان نماینده فلسطینیان است که حتی در سازمان ملل متحد هم صاحب کرسی است. در این نشست اخیر چند تصمیم مهم توسط سازمان آزادیبخش فلسطین گرفته شده که عبارتند از:

اول: توقف همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی

دوم: ملزم کردن کمیته اجرایی ساف برای تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل

سوم: مخالفت با اسرائیل به‌عنوان یک کشور یهودی

اینها تصمیمات مهمی است؛ به طور نمونه مورد اول که شامل توقف همکاری امنیتی می‌باشد، اگر اجرایی شود بسیار دستاورد بزرگی است. ما در گذشته شاهد بوده‌ایم که بسیاری از عملیات‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی قبل از اجرا توسط تشکیلات خودگردان فلسطینی کشف و افراد آن دستگیر می‌شدند و این باعث می‌شد که رژیم صهیونیستی بدون ترس از واکنش، به جنایت‌های خود در کرانه باختری ادامه دهد و بر شدت آن می‌افزود. آنچه اهمیت دارد لزوم اجرای آن است.

گروههای مختلف فلسطینی نسبت به این نشست و تصمیمات آن چه واکنشی داشتهاند؟

جنبش حماس و جهاد اسلامی دو گروه بزرگ و مهم فلسطینی هستند که به‌علت برخی مخالفت‌ها در این نشست حضور پیدا نکردند. علت مخالفت این بود که حماس و جهاد اسلامی معتقد بودند که برگزاری چنین نشست‌هایی احتیاج به یک توافق ملی در درون فلسطین دارد که متناسب با شرایط منطقه باشد و به تعبیری دیگر آشتی ملی به معنای واقعی محقق شود. متاسفانه موضوع این آشتی ملی به سرانجام مطلوب خود نرسید. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی باوجود توافقاتی با جنبش حماس اما به مانند گذشته تصمیماتی علیه نوار غزه اخذ و تحریم‌هایی را علیه ساکنان این منطقه اعمال می‌کند. جنبش حماس اعلام کرده است باید هماهنگی از جمله مطابق با توافق‌نامه «قاهره» ابتدا میان خود فلسطینی‌ها انجام گیرد و اوضاع داخلی ساماندهی و سپس به اخذ مواضعی در رابطه با موضوعات خارجی فلسطین پرداخته شود. یکی از انتقاداتی که به نشست سازمان آزادیبخش فلسطین و محمود عباس به‌عنوان رئیس تشکیلات خودگران وارد است این که از سرکنسول آمریکا در قدس دعوت کردند در این نشست حضور یابد. به‌عنوان نتیجه‌گیری، خواسته اصلی گروه‌های فلسطینی این است که از لحاظ داخلی به یک هماهنگی و انسجام دست یابند و از لحاظ برخورد با رژیم صهیونیستی تصمیمات جنبه اجرایی پیدا کند. البته در کنار چالش‌های داخلی فلسطین، موضوع مهم این است که فلسطین قربانی اختلافات برخی کشورهای اسلامی با یکدیگر شده است و این موجب تقویت رژیم صهیونیستی می‌شود.

تاسیس نهادی عربی برای کمک به پناهجویان فلسطینی که توسط برخی شخصیتها مطرح شده است تا چه اندازه قابلیت اجرایی دارد؟

کاهش یا حتی قطع کمک‌ها به آژانس امدادرسانی و اشتغال پناهجویان فلسطینی (آنروا) توسط آمریکا برنامه‌ای است که فقط جنبه مالی ندارد بلکه طرح اصلی این است که با به تعطیلی کشاندن این نهاد، موضوع پناهجویان فلسطینی در چارچوب «معامله بزرگ قرن» از بین برود. حتی برخی کشورهای اروپایی تسهیلاتی برای اعطای تابعیت به فلسطینیان در نظر گرفته‌اند که بر این اساس قابل ارزیابی است. با توجه به دو دستگی و تفرقه برخی کشورهای عربی، تاسیس این نهاد بعید به نظر می‌رسد.

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۱۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اسرائیل خاورمیانه را دچار بدترین چرخه خشونت کرده است/ تلاش‌ها برای راه حل دو دولتی باید افزایش یابد

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به جنگ غزه و بحران انسانی در این باریکه تصریح کرد که پاسخ نامتناسب (رژیم) اسرائیل به عملیات هفتم اکتبر (طوفان الاقصی)، خاورمیانه را دچار بدترین چرخه خشونت کرده است.

بورل که به انگلیس سفر کرده است، روز جمعه در سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه آکسفورد، گفت: «آنچه پس از گذشت هفت ماه در غزه رخ می‌دهد بسیار وحشتناک است.»

وی با تکرار مواضع خصمانه غرب علیه عملیات جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) علیه رژیم صهیونیستی عنوان کرد: «اما یک اتفاق وحشتناک نمی‌تواند اتفاق وحشتناک دیگری را توجیه کند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از سخنان خود، به معیارهای دوگانه غرب در قبال جنگ در اوکراین و غزه اعتراف کرد و گفت: مردم واکنش سریع و قاطع ما را در حمایت از اوکراین مشاهده کردند اما نسبت به رفتار ما در قبال فلسطین تردید دارند. برداشت آنها این است که ارزش غیرنظامیان اوکراینی با مردم غزه، جایی که بیش از ۳۴ هزار غیرنظامی کشته شده و گرسنگی کودکان فلسطینی را می‌کشد، متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه (رژیم) اسرائیل قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس در غزه را نقض کرده است تصریح کرد: ما باید در ادبیات خود به طور یکپارچه و منسجم عمل کنیم. اگر در جایی اعلام می‌کنیم که جنایت جنگی رخ داده است باید در هرجای دیگری که چنین اتفاقی رخ می‌دهد، با همین ادبیات سخن بگوئیم.

بورل همچنین خواستار افزایش تلاش‌ها برای تحقق راه‌ حل موسوم به دو دولتی شد و ادعا کرد که این مسیر، تنها راه رسیدن به صلح در خاورمیانه است.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی طی نزدیک به هفت ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

این رژیم همچنین به بهانه نابودی حماس قصد دارد تا به شهر مرزی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته‌اند، حمله کند. این مساله نگرانی‌های بین‌المللی را برانگیخته و به رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند که چنین اقدامی بحران انسانی در نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه پیش قطعنامه‌ای را در حمایت از برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه برای انتقال فوری کمک‌های بشردوستانه تصویب کرد؛ اما رژیم صهیونیستی با حمایت تمام‌قد واشنگتن این قطعنامه را نادیده گرفته است و به کشتار مردم فلسطین ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون افزون بر ۳۴ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۷۷ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

دیگر خبرها

  • سازمان همکاری‌ اسلامی نسل‌کشی فلسطینی‌های غزه را محکوم کرد
  • جلوگیری تشکیلات خودگردان برای آزادی اسیر فلسطینی
  • تاکید مقاومت فلسطین بر کارشکنی اشغالگران در مذاکرات/ الرشق رژیم صهیونیستی را تهدید کرد
  • استفاده از واژه «اسرائیل» در رسانه‌ها ممنوع
  • دولت عراق استفاده از واژه «اسرائیل» را در رسانه‌ها ممنوع کرد
  • ممنوعیت استفاده از کلمه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی
  • طی ۲۱۱ روز جنگ، چند فلسطینی در غزه شهید یا زخمی شدند؟
  • استفاده از واژه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی ممنوع شد
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اسرائیل خاورمیانه را دچار بدترین چرخه خشونت کرده است/ تلاش‌ها برای راه حل دو دولتی باید افزایش یابد
  • اسرائیل: در پاسخ به تصمیم ترکیه اقدامات «مهم و عملی» اتخاذ کرده‌ایم