Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- دبیر کل پیشین شورای عالی عتف درباره اقدامات چهار سال گذشته در این شورا گفت: تدوین شرح تفصیلی وظایف شورا و ساماندهی طرح های کلان ملی از جمله مهم ترین اقدامات است.

شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری که به اختصار شورای عالی عتف خوانده می شود؛ بالاترین مرجع از نظر سیاستگذاری در این زمینه است که دبیر کل آن با حکم رییس جمهوری (معمولا معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم) انتخاب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این شورا که سال 1383 به موجب ماده 99 قانون برنامه سوم توسعه و مواد 3 و 4 قانون تشکیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب مرداد 1383) بنیان نهاده شد، با حضور 7 وزیر، روسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بانک مرکزی، فرهنگستان‌ علوم، نمایندگان روسای دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی تشکیل می شود و وزارت علوم وظایف دبیرخانه دائم شورا را باید انجام دهد.
این شورا 11 کمیسیون تخصصی و یک کمیسیون دائم دارد که با حضور دبیر کل ماهانه جلسه ای برای بررسی طرح ها و مصوبات کمیسیون های تخصصی و بقیه وظایف شورا تشکیل جلسه می دهند و جلسات شورای عالی نیز با حضور رییس جمهوری یا معاون اول وی در بازه های زمانی تقریبا 6 ماهه تشکیل می شود.
کمیسیون دائم شورای عالی بر اساس ماده 9 آیین نامه داخلی شورای مزبور و برای استمرار و تسریع فرایند تصمیم گیری و کارشناسی اولیه دستور کارهای شورای عالی تشکیل شده است.
به گفته دبیر کل پیشین شورای عالی عتف، با اینکه وزارت آموزش عالی در سال 83 به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تغییر کرد و برای اینکه وزارتخانه نقش اصلی را در حوزه پژوهشی و علمی داشته باشد، عتف در قانون دیده شد؛ جایگاه قانونی برای دبیرخانه عتف در نظر گرفته نشد.
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در سال های 92 تا 96 و دبیر کل شورای عالی عتف بود که آبان گذشته مسئولیت معاونت پژوهش وزارت علوم را به دکتر مسعود برومند سپرد، وی همچنین دی ماه قبل بر اساس حکم ریاست جمهوری به دبیر کلی شورای عالی عتف نیز منصوب شد.
احمدی اکنون مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور همچنین عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس است.
وی روز جمعه در ارائه گزارشی از عملکرد شورای عالی عتف در 4 سال گذشته به خبرنگار علمی ایرنا گفت: این شورا جایگاه مشخصی نداشت؛ در حالی که شورای عالی عتف مرجع سیاستگذاری و هماهنگ کننده دستگاه‌ها مختلف است از این رو اقدام به تنظیم شرح تفضیلی وظایف شورا کردیم که در نهایت به تصویب رسید.
احمدی با بیان اینکه تدوین شرح وظایف شورای عالی عتف دو سال طول کشید، خاطر نشان کرد: تصور اکثریت جامعه بر این است که وظیفه شورای عالی عتف معرفی و تصویب طرح‌های کلان ملی و پیگیری اجرای آنها است ولی بر اساس شرح تفضیلی وظایف، این شورا وظایف گسترده ‌تری دارد.
رییس فعلی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور یادآور شد: با ابلاغ شرح وظایف تفصیلی شورای عالی عتف، دبیرخانه این شورا ردیف مستقل اعتباری به دست آورد.
احمدی وظایف این شورا را در چهار حوزه سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی، پایش و ارزیابی علم و فناوری، تامین منابع مالی و راهبردی طرح‌های کلان ملی و پشتیبانی و برنامه ریزی ساختاری برشمرد و اظهار کرد: در حوزه سیاستگذاری سه محور مدیریت و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری پیگیری شد که موفق به راه اندازی پنج منطقه ویژه علم و فناوری با هدف ایجاد زیست بوم نوآوری منطقه‌ای شدیم.
دبیرکل سابق شورای عالی عتف با تاکید بر اینکه مناطق ویژه علم و فناوری فعال شده است، یادآور شد: منطقه ویژه آذربایجان شرقی در زمینه طراحی و ساخت قطعات خودرو با اتریش همکاری‌ هایی آغاز و ارتباط خوبی میان این کشور با شرکت ‌های دانش ‌بنیان داخلی در این زمینه ایجاد شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس همکاری علمی منطقه ویژه بوشهر با یونیدو منطقه ویژه یزد با فرانسه را از دیگر اقدامات این مناطق ویژه نام برد و ادامه داد: منطقه ویژه خلیج فارس در حوزه کشاورزی و شیلات با یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) و کشور اتریش قرار داد همکاری امضا کرده است.

***ساماندهی وضعیت شرکت های دانش‌ بنیان
وی با اشاره به اقدامات شورای عالی عتف در حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در حوزه‌های دانش‌بنیان، افزود: مسئولیت اجرا و پیگیری اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس قانون بر عهده شورای عتف است ولی در سال‌ های گذشته به این وظیفه توجه نشد بود که برای اجرای این مصوبه قانونی تلاش کردیم.
رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور خاطرنشان کرد: بر این اساس علاوه بر راه اندازی سامانه رسیدگی به شکایات شرکت‌ های دانش بنیان، برای ارتباط با صندوق نوآوری و شکوفایی و دستگاه‌های مرتبط با حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان گام هایی برداشته شد.
احمدی دریافت گزارش عملکرد دستگاه‌ها در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی را از دیگر اقدامات این شورا نام برد و خاطر نشان کرد: اصلاحیه مرتبط با لوایح قانونی در زمینه رفع موانع توسعه علم و فناوری، تاکید بر افزایش نیافتن مالیات‌ های پژوهشی تا سقف 20 درصد و تدوین لایحه‌ای برای کاهش مالیات ها به 5 درصد از دیگر اقدامات بود.

*** پایش و ارزیابی علم و فناوری
احمدی با تاکید بر اینکه برای اولین بار، مرجع رسمی پایش و ارزیابی علم و فناوری از سوی دولت معرفی شد، گفت: بر اساس ابلاغیه دولت، دبیرخانه شورای علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان مرجع رسمی پایش و ارزیابی علم و فناوری معرفی شد و در این راستا این دبیرخانه با همکاری سایر دستگاه‌ ها و نهادهای مرتبط شاخص ‌های علم و فناوری را تعیین و ابلاغ کرد.
به گفته وی بر اساس این ابلاغیه وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری مسئول ارزیابی در حوزه علم و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عهده دار ارزیابی تجاری سازی است و گزارش دستگاه ‌ها را دبیرخانه تجمیع و به دولت ارائه خواهد کرد.
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: همچنین سامانه مدیریت اطلاعات تحقیقاتی (سمات) برای ثبت طرح‌های پژوهشی دستگاه‌های اجرایی راه اندازی شد و مصوب شد که همه دستگاه‌ ها موظف هستند طرح‌های پژوهشی خود را در این سامانه به ثبت برسانند.
به گفته وی تا سال 1392 تنها 40 درصد دستگاه ‌ها اقدام به ثبت طرح‌های خود در این سامانه کردند ولی این میزان در حال حاضر به 70 درصد رسیده است.

***ساماندهی طرح های کلان ملی
احمدی با اشاره به تصویب 47 طرح کلان ملی در شورای عتف، گفت: زمانی که این تعداد طرح مصوب شد منابع مالی، دستگاه سفارش دهنده و ساختار آنها مشخص نبود که با برگزاری جلسات متعدد خلاها و مشکلات آنها استخراج شد.
وی با بیان اینکه در این جلسات کارفرما و دستگاه‌های سفارش دهنده و منابع مالی طرح‌های کلان تعیین شدند، خاطر نشان کرد: در این ارزیابی‌ها همچنین طرح‌هایی که باید از گردونه اجرا خارج شوند، مشخص شدند.
رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تنها مشکل طرح‌های کلان مصوب را تامین منابع مالی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر هیچ مشکل و ابهامی به غیر از تامین منابع مالی در خصوص این طرح‌های کلان ملی وجود ندارد.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه عرضه و تقاضای پژوهش (ساعت) در این شورا، اظهار کرد: سامانه ساعت پایگاهی جامع از تقاضا (نیازها و حمایت‌ها) و عرضه پژوهش (توانمندی‌ها و نیاز به حمایت) است و سازمان‌ ها می‌توانند در این سامانه درخواست ‌ها و حمایت ‌های خود را به پژوهشگران برسانند و از سوی دیگر دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌توانند توانمندی‌ها و گرایش‌های پژوهشی خود را به سازمان‌ها اعلام می‌کنند.
علمی**9157
خبرنگار: منصوره شوشتری**انتشار: محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۷۷۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه«تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان

به گزارش خبرگزاری مهر، ماده واحده «تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان» در جلسه ۸۹۷ مورخ هشتم اسفند ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسید که آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی ابلاغ کرد.

براساس اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن ابلاغیه ماده واحده «تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده است، به شرح ذیل است:

وزارت آموزش و پرورش

دانشگاه فرهنگیان

هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی

ماده واحده «تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۶۶ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌گردد:

«ماده واحده - با استناد به بند «ج» ماده ۲ مصوبه سیاست‌ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان (مصوب جلسه ۸۷۹ مورخ ۱۴۰۲/۰۱/۲۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی)، ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان به شرح بندهای ذیل تعیین می‌شود:

الف- اعضای حقوقی:

وزیر آموزش و پرورش (رئیس هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان)

رئیس دانشگاه فرهنگیان (نایب رئیس و دبیر هیأت مرکزی جذب دانشگاه فرهنگیان)

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یا نماینده تام الاختیار وی

دبیر ستاد نظارت و راهبری تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی

دبیر هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

ب- اعضای حقیقی:

اسدالله اسدی گرمارودی

سعید غیاثی ندوشن

سیدنقی موسوی

فهیمه فرهمندپور

فخرالسادات نصیری

تبصره- مدت زمان عضویت اعضای حقیقی ۴ سال است».

سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی

کد خبر 6094463

دیگر خبرها

  • همایش هفته شورا‌ها در جغتای برگزار شد
  • برگزاری جلسه کمیسیون راهبردی شورای اجرایی فناوری اطلاعات
  • ابلاغ ماده واحده «تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان»
  • ابلاغ مصوبه‌ای درباره «هیات علمی دانشگاه فرهنگیان»
  • تشکیل هیات امنای واحد برای ستادهای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • مصوبه«تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان
  • آغاز بررسی پیش‌نویس سند کوآنتوم / تشکیل هیئت امنای واحد برای ستاد‌های توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • حکمرانی نخبگانی، سلسله مراتبی نیست بلکه یک شبکه است/ هیئت‌های اندیشه‌ورز با حضور حداکثری نخبگان در استان‌ها تشکیل شود
  • هیات های اندیشه ورز در استان ها تشکیل شود
  • ضرورت تدوین کلان روندها برای طراحی آینده متناسب با زیست بوم ایران