Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-29@03:35:42 GMT

مهم ترین دلیل برای طلاق عاطفی زوجین؟؟؟

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۸۹۰۷۹

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، طلاق عاطفی، شاید این واژه را بارها و بارها شنیده باشید اما به راستی طلاق عاطفی چیست؟ چه نشانه هایی دارد و چه عواملی باعث بروز آن در زندگی مشترکی می شود که شاید چند سال قبل با عشق و علاقه ای وصف ناپذیر، تشکیل شده بود.

 

از طلاق عاطفی به عنوان یک مرحله گذر برای رسیدن به طلاق قانونی می توان نام برد که مدت زمان آن در بین خانواده ها با توجه به نوع سبک زندگی شان کوتاه مدت یا دراز مدت و گاهی هم مادام العمر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میترا خسروبیک کارشناس مسائل خانواده در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس معتقد است: طلاق عاطفی در خانواده هایی دیده می شود که زن و شوهر مخصوصا "زن" به طور اسمی نیازمند وجود یک مرد در خانه یا شناسنامه است.

 

وی ادامه می دهد: این نوع نگرش به ادامه زندگی مشترک زمانی رخ می دهد که ازدواج دستخوش تباهی شده است؛ اما زن یا مرد به دلیل نگاه جامعه به زن و مرد مطلقه و فرزندان طلاق یا همان ترس از نگاه دیگران است. همچنین گاهی وجود چندین فرزند در خانه دلیلی برای زن و مرد می شود تا اقدام به طلاق قانونی نکنند! اگر چه زندگی کردن در چنین خانه ای بدون تبادل عاطفه قطعا خالی از خلل و پیامد نخواهد بود .

 

این کارشناس مسائل خانواده با اشاره به اینکه عدم تأمین سرپناه یا درآمد برای گذران زندگی یکی دیگر از دلایل انتخاب طلاق عاطفی از سوی زوجین هست، گفت: در نهایت آستانه تحمل زوج برای با هم بودن در زیر یک سقف نیز در مدت زمان گذر از طلاق عاطفی تا رسیدن به طلاق قانونی تأثیرگذار است.  

 

خسروبیک در ادامه با بیان اینکه  از شروع طلاق عاطفی تا رسیدن به طلاق قانونی 5 مرحله مجزا وجود دارد؛ افزود: این 5 مرحله معمولا 3 تا 5 سال طول می کشد ولی ممکن است مدت آن در عده ای کمتر و در عده ای دیگر بیشتر باشد. این مراحل دارای ترتیب خاصی هستند و زوج ها به ترتیب از آنها عبور می کنند تا به طلاق قانونی برسند.

 

وی اجبار به ادامه زندگی زیر یک سقف را مهم ترین حس برای زوج هایی دانست که دچار طلاق عاطفی شده اند! و افزود: مهم ترین نشانه های طلاق عاطفی عبارتند از :

 کاهش چشمگیر وقت گذاشتن برای همدیگر

 کاهش وابستگی ها و گیرایی های همسران در رابطه با همدیگر

  افزایش سرگرمیهای برون زناشویی و تمرکز بر مسائل بیرون از خانواده

 فاش شدن رازها و اشتباهات همسران در بیرون از خانواده .

  عدم استفاده از راهبردها حل مسئله.

  کاهش میزان نوازش کلامی،  جسمی و روابط جنسی که منجر به از دست دادن روابط عاطفی و وفاداری و زمینه ساز روابط فرا زناشویی خواهد شد.

 عدم اعتماد همسران به یکدیگر در حل مشکلات و یاس و نامیدی در حل مسائل که منجر به ادامه مشاجره در خانواده میشود.

 وقت گذاشتن بیش از اندازه برای فرزندان و غافل شدن از روابط بهینه زناشويي که منجر به تشکیل ائتلافی علیه همسر دیگر میشود.

  به رخ کشیدن اشتباهات یکدیگر.

 پرداختن به مسائل گذشته به جای اندیشیدن به مخاطرات پیش رو.

 کاهش شور و هیجان در زندگی.

 پرداختن به سریال ها و برنامه های تلویزیون به جای صرف وقت برای همدیگر.

  عدم پذیرش مشکل یا ماندن در وضعیت سکوت.

این کارشناس مسائل خانواده، مهم ترین دلایل به وجود آمدن طلاق عاطفی را عدم تعلق خاطر زن ومرد به همديگر، عدم ارضاي نيازهاي عاطفي و جنسی همديگر، توقعات فزاينده و پيش رونده زوجين از ، عدم تناسب روحيات زن و مرد با يكديگر ، استقلال مالي زن، افزايش آگاهي زنان از حقوق خود و گرایش به فمینیسم! برشمرد.

 

وی از به هم ريختگي و نابساماني روابط خانوادگي و عدم انسجام خانواده، -حاكم شدن روح تجمل‏پرستى و اسراف و تبذير بر خانواده‏ها، مشكلات اقتصادي ،اعتياد و طولاني شدن محكوميت همسر15-عدم همساني در ازدواج (هم كفو نبودن ) ، ارتباطات نامشروع در دوران تجرد، دخالت هاى بيجاى اقوام و بستگان و آشنايان در زندگى خصوصى همسران به عنوان سایر دلایل بروز اختلافات و طلاق در خانواده های جوان نام برد.

 

خسروبیک ضعف در مکانیزم آموزش قبل از ازدواج یا همان « سوادهمسرداری» را حلقه مفقوده ای برای جوانانی دانست که تازه پا به مسیر زندگی مشترک گذاشته اند و گفت: در این زمینه باید مسئولان و متولیانی چون آموزش و پرورش و آموزش عالی مطابق با سن و فرهنگ جامعه به آموزش همسرداری و همسرگزینی بپردازند.

 

وی،  افزایش خیانت در زن و شوهرهایی که از یکدیگر طلاق عاطفی گرفته اند را بیشتر از سایر زن و شوهرها دانست و افزود: در طلاق عاطفی زن و مرد به جای همگرایی، به سمت و سوی خودگرایی کشیده می شوند در این صورت زن و مرد ناخواسته در فقدان بازار تبادلات عاطفی، خلاء تبادل عاطفی خود را با شخص دیگری چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی پُر می کند.

این کارشناس مسائل خانواده با تأکید براینکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و حتی ممکن است در برخی از شرایط دیگر راه های درمانی پاسخ گوی بحران موجود در خانواده نباشد! افزود: بالا بردن آستانه تحمل زن  شوهر و چشم پوشی کردن از اشتباهات یکدیگر و یادگیری روش های تنش زدایی و بالا بردن زمان گفت وگو بین زن و شوهر از راه هایی است که می تواند خانواده ها را از بحران طلاق عاطفی دور کند. /طنین یاس

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۸۹۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره مراکز و خدمات اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه زوجین جوان مشهدی دچار پنج باور ارتباطی غلط هستند، گفت: برای مثال ۶۷ درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند، یعنی اصلا گفتمان زناشویی در بین آنها وجود ندارد و مفهوم زوجیت را درک نکرده‌اند.

عباس نظافت، امروز ۷ اردیبهشت‌ماه در همایش روز روانشناسی و مشاوره با شعار «روانشناسی در خدمت جامعه» که در مرکز همایش‌های شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در سال جاری و سال‌های گذشته شهرداری مشهد طرح‌های جامعه‌محوری را برنامه‌ریزی کرده و توانسته اقداماتی را جهت آشنایی مردم با مولفه‌های روانشناسی و مشاوره انجام دهد.

رئیس اداره مراکز و خدمات اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد ادامه داد: یکی از این اقدامات طرح «باشگاه اجتماعی همسران مشهدی» یا «باهم» است که بر اساس رفرنس‌های علمی انجام شد. وقت برای ما اهمیت زیادی دارد و هر لحظه آمار طلاق افزایش پیدا می‌کند؛ بالاترین رشد طلاق در بین زوجین جوان مشهدی است.

نظافت اضافه کرد: در اولین اقدام از دانشگاه فردوسی کمک گرفته و علت بالا بودن آمار طلاق بین زوجین جوان مشهدی را جویا شدیم؛ به این نتیجه رسیدیم که زوجین جوان مشهدی دچار پنج باور ارتباطی غلط هستند و این پنج باور غلط پاشنه آشیل زندگی‌ها شده است. اقتصاد در بین این موارد ردیف ۱۲ را دارد.

وی با اشاره به پنج باور ارتباطی غلط بین زوجین جوان مشهدی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ۶۷ درصد از این افراد باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند، یعنی اصلا گفتمان زناشویی در بین آنها وجود ندارد و مفهوم زوجیت را درک نکرده‌اند.

رئیس اداره مراکز و خدمات اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد تصریح کرد: طرح «ترنم زندگی» ویژه زنان سرپرست خانواده در حاشیه شهر مشهد نیز از جمله دیگر اقدامات شهرداری مشهد بوده و ۲۰ هزار زن در این طرح آموزش دیدند. در نظرسنجی‌ها بیش از ۶۴ درصد از این بانوان با مولفهٔ‌های روانشناسی و مشاوره آشنایی نداشتند.

نظافت عنوان کرد: همچنین طرح «شهید مهرورزی» از جمله دیگر طرح‌های شهرداری مشهد بوده و هدف آن پیشگیری از اعتیاد است. با ورود به این حوزه به این نتیجه رسیدیم که تعداد مربی متخصص پیشگیری از اعتیاد در مشهد بسیار کم بوده و طی سال گذشته ۳۰۰ نفر به ما اضافه شدند. امیدواریم در سال جاری ۱۷۰۰ مربی متخصص پیشگیری از اعتیاد داشته باشیم.

وی اضافه کرد: وظیفه ما در شهرداری مشهد آشنا کردن مردم با مولفه‌های مشاوره و روانشناسی و معرفی اساتید و مشاوران متعهد و متخصص است. کلینیک‌های متعهد و متخصص از سمت ما حمایت ویژه خواهند شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید
  • برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • برگزاری ۱۵هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • آغاز زندگی مشترک دو زوج ناشنوا در سلامت شهر
  • روایت خزعلی از جنبش تعهد به خانواده
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است
  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر
  • دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است