Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کرمانشاه- ايرنا- کندي و سختگيري بانک‌ها در پرداخت تسهيلات مصوب به زلزله ‌زدگان کرمانشاه آنقدر بالا گرفته که مديرکل دفتر بازسازي و نوسازي بنياد مسکن کشور گفت: همکاري نکردن بانک‌ها به پاشنه آشيل عمليات بازسازي مناطق تخريب ‌شده تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، مالکان حدود 78 هزار واحد از خانه هاي آسيب ديده در زلزله 7.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

3 ريشتري کرمانشاه، براي دريافت تسهيلات بازسازي، نيازمند عقد قرارداد در بانک ها هستند.
طبق مصوبه هيات دولت پس از آنکه بنياد مسکن پرونده واحدهاي آسيب ديده را به هفت بانک عامل دولتي فرستاد، اين بانک ها موظف به عقد قرارداد آنها هستند اما عملکرد کند بانک ها و سختگيري در پرداخت تسهيلات، سبب وقفه در عمليات بازسازي شده است.
استاندار کرمانشاه تاکنون دست کم سه بار از سهل انگاري بانک ها در کمک به بازسازي مناطق زلزله زده انتقاد کرده است.
هوشنگ بازوند 20 دي به شبکه خبر گفت: نگران کندي کار در روند عقد قرارداد و خواستار تسريع آن هستيم.
طبق توافق انجام شده، قرار بوده است که طي 50 روز و تا اوايل اسفند عقد قراردادها همه پرونده ها انجام شود.
50 درصد اين کار را بر عهده بانک مسکن است؛ ندا کسري کرمانشاهي، رئيس اداره تسهيلات اين بانک 20 دي گفت که `ما آمادگي کامل براي انجام کارها کمتر از 50 روز را داريم` اما گويا شرايط به گونه ديگري پيش مي رود.
استاندار کرمانشاه 27 دي در انتقاد مجدد از عملکرد بانک ها گفت: از بانک ها به دليل کندي و سختگيري در عقد قرارداد با زلزله زگان گله ‌مند هستيم؛ دولت مصوب کرده که اين کار انجام شود بانک ها نيز بايد در پرداخت ها سرعت عمل داشته باشند و نبايد سليقه اي عمل کنند.
او افزود: برخي بانک ها بدون توجه به وضعيت مردم هنوز براي پرداخت تسهيلات چند ضامن مي خواهند که اين سليقه اي عمل کردن بانک ها درست نيست.
بازوند با بيان اينکه اگر بانک ها در پرداخت تسهيلات سختگيري کنند روند بازسازي با مشکل رو به رو خواهد شد، يادآور شد: پس از حضور رييس جمهوري در کرمانشاه در روزهاي نخست پس از زلزله تاکيد کرديم که روند پرداخت تسهيلات تسريع شود و آقاي روحاني نيز بر تسريع در خدمات رساني به زلزله زدگان تاکيد کردند.
نماينده مردم پاوه و اورامانات نيز در مجلس شوراي اسلامي در جلسه ستاد بازسازي مناطق زلزله زده استان در 27 دي ماه در استانداري کرمانشاه گفت: بانک ها در پرداخت تسهيلات به زلزله زدگان سليقه اي برخورد مي کنند و مردم را با مشکل روبه رو کرده اند.
شهاب نادري افزود: اگر روند کاري بانک ها در پرداخت تسهيلات به اين شکل ادامه داشته باشد نمي توانيم مناطق زلزله زده را بازسازي کنيم.
خبرنگار ايرنا براي پيگيري کم کاري بانک ها ابتدا به سراغ رضا حواس بيگي، نماينده بانک مرکزي در استان کرمانشاه رفت اما او گفت که اجازه مصاحبه ندارد. دايره روابط عمومي بانک مرکزي هم گفت که اين بانک نمي تواند در اين باره راهنمايي و پاسخ مناسبي داشته باشد.
**شرط سه ضامن، بجاي يک ضامن
خبرنگار ايرنا در ادامه به سراغ مجيد جودي، مديرکل دفتر بازسازي و نوسازي بنياد مسکن کشور رفت.
جودي به خبرنگار ايرنا گفت: طبق تصويب و ابلاغ بانک مرکزي، اعطاي تسهيلات به زلزله زدگان استان کرمانشاه بايد به آسانترين شيوه يعني ضمانت ضربدري صورت گيرد؛ به اين ترتيب که هر سه نفر از وام گيرندگان ضامن يکديگر شوند.
او افزود: برخي از بانک‌ها با يک برداشت غلط از دستورالعمل بانک مرکزي، براي پرداخت هر وام شرط سه ضامن را گذاشته اند؛ به اين صورت که مثلا در ازاي سه وام بايد 9 نفر به بانک مراجعه و سه نفر سه نفر ضامن يکديگر شوند؛ اقدامي که در عمل امکان پذير نيست زيرا پيدا کردن 9 نفري که به يکديگر اعتماد داشته باشند سخت است.
**بانک‌ها، پاشنه آشيل بازسازي
مديرکل دفتر بازسازي و نوسازي بنياد مسکن، همکاري نکردن بانک‌ها را پاشنه آشيل بازسازي مناطق زلزله زده استان کرمانشاه عنوان و تاکيد کرد: 80 تا 90 درصد اعتبار لازم براي آغاز بازسازي، تسهيلات بانکي است و سهم کمک هاي بلاعوض تنها 10 تا 15 درصد است، بنابراين اگر پرداخت وام سرعت نگيرد بازسازي با مشکل جدي مواجه مي شود.
جوي گفت: بانک ها در ابتدا به خوبي وارد ميدان شدند اما در ادامه عملکرد آنها در گرفتن مدارک و شرط ضامن سليقه اي و همراه با سخت گيري هاي بي مورد است که موجب گير کردن پرونده ها در بروکراسي اداري شده است.
آنچنان که او بيان کرد: اکنون مصالح و نيروي کار براي تسريع در روند بازسازي آماده است اما پولي که به مانند خون در رگ عمليات بازسازي جاري شود، وجود ندارد.
**وضعيت پرونده هاي بانکي
به گفته جودي، تاکنون 28 هزار پرونده براي عقد قرارداد به بانک هاي عامل ارسال شده است اما تنها 12 هزار پرونده عقد قرارداد و هفت هزار و 500 فقره وام پرداخت شده است.
البته از نظر جودي مشکل اصلي عقد قرارداد است و پرداخت وام با صلاحديد بنياد مسکن و با توجه به پيشرفت کار صورت مي گيرد.
طبق اعلام بنياد مسکن، در مرحله نخست بين 31 تا 32 هزار و در مرحله دوم نيز همين حدود پرونده تشکيل و عقد قرارداد مي شود.
جودي ابراز اميدواري کرد که هيات دولت در جلسه هفته جاري مرحله دوم پرداخت تسهيلات را تصويب کند تا ما کار را آغاز کنيم.
**پيمانکاران بلاتکليف
مديرکل دفتر بازسازي و نوسازي بنياد مسکن به يکي ديگر از پيامدهاي نامطلوب سخت گيري و کم کاري بانک ها اشاره کرده و گفت: تاکنون پيمانکاران حدود 13 هزار قرارداد بازسازي با زلزله زدگان امضا کرده اند اما در عين حال نيم نگاهي هم به وضعيت پرونده بانکي متقاضيان دارند زيرا از دريافت طلب خود در مورد مقرر مطمئن نيستند.
او گفت: کندي بانک ها در عقد قرارداد علاوه بر زمانبر شدن پرداخت وام، اثر رواني منفي هم در جريان بازسازي مي گذارد.
به اعتقاد جودي اگر بانک‌ها همين روند کنوني را ادامه دهند، عمليات بازسازي و زندگي مردم با مشکل جدي مواجه مي شود.
البته او گفت که تلاش بنياد مسکن اين است که زلزله زدگاني که با تمام سختي ها در حال سپري کردن زمستان در چادر و کانکس هستند، ديگر مجبور به تحمل گرماي تابستان در وضعيت فعلي نباشند.
**بانک ها از ديگر استان ها کمک بياورند
يکي از موضوعاتي که بانک ها به عنوان دليل کند بودن روند عقد قرارداد عنوان مي کنند، کمبود نيرو و امکانات است.
مشاهدات خبرنگاران ايرنا اين مشکل را تاييد مي کند اما جودي اين حرف را قبول ندارد زيرا به گفته او `بانک هاي عامل براي تسريع در کارها مي‌توانند از امکانات و نيروهاي شعب ساير استان ها استفاده کنند، همانند کاري که بنياد مسکن انجام داده است.`
به گفته او `با توجه به اينکه بنياد مسکن استان کرمانشاه از انجام عمليات بازسازي ناتوان بود، ما دست کم 50 درصد نيرو و صد درصد توان بنياد مسکن 10 استان ديگر را به کمک آورده ايم.`
زمين لرزه 7.3 ريشتري 21 آبان در 11 کيلومتري بخش ازگله، 32 کيلومتري شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
اين زلزله به 10 شهرستان و يک هزار و 930 روستاي استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزيابي هاي صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکوني شهري و روستايي نيز آسيب کلي و جزئي ديده است.
7444/8066 خبرنگار:عبدالله الماسي ** انتشاردهنده:علي مولوي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۹۰۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل هیئت ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: هیئت ویژه مرکب از چند دستگاه اجرایی ظرف مدت یک هفته آینده با هدف نظارت بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا آذربایجان‌غربی، رسول عطایی امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در جلسه شورای تأمین مسکن آذربایجان‌غربی با اشاره به تشکیل هیأت ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن اظهار کرد: نمایندگان استانداری، راه و شهرسازی، بانک مسکن، بانک ملی به عنوان رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در استان، اداره اقتصاد و دارایی و بنیاد مسکن در این هیأت ویژه حضور خواهند داشت.

وی افزود: بررسی عملکرد بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن از مهمترین اهداف تشکیل هیأت ویژه نظارت است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: در بخش مسکن حمایتی بانک‌های عامل کمتر از ۳۰ درصد عملکرد در پرداخت دارند و این رقم باید ظرف ۲ ماه آن ده به بالای ۵۰ درصد برسد.

عطایی ادامه داد: بانک‌های عامل مکلف شدند نسبت به عقد قرارداد مشارکت مدنی برای طرح‌های دارای پروانه ساخت اقدام کنند.

وی تصریح کرد: عملکرد بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات بانکی در طرح خود مالکی شهری ۲۹ درصد و در بخش روستایی نیز ۵۰ درصد است.

عطایی عنوان کرد: بانک‌های عامل باید ظرف ۲ ماه آینده نسبت به تعیین و تکلیف کل پرونده‌های ارجاع داده شده اقدام کنند و درصد مشارکت را به بالای ۶۰ درصد برسانند.

کد خبر 748499

دیگر خبرها

  • دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی
  • تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • حمایت بانک مسکن از خانواده‌ها با پرداخت بیش از ۴۴ هزار فقره تسهیلات در سال ۱۴۰۲
  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • تشکیل هیئت ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود