Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، کامبیز بازرگان روز شنبه درحاشیه آیین گشایش کارگاه آموزشی تهیه نقشه رقومی کربن آلی خاک های کشور در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی مستقر در محمد شهر کرج در گفت وگو با خبرنگاران افزود: این درحالی است که این میزان برای کشاورزی پایه باید 2 درصد باشد، ارگانیک کربن برای پایداری کشاورزی و تولید،یک نقش مهم را ایفا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: ارگانیک کربن توان بالقوه و بالفعل خاک را در تولید بیشترمی کند زیرا تقویت مواد عالی
خاک موجب بازدهی بالای محصول می شود.
بازرگان گفت: همچنین جذب کربن در خاک میزان انتشار دی اکسیدکربن در هوا را کاهش داده و از گرم شدن کره زمین می کاهد.
وی با بیان اینکه خاک ها درایران به طورعمده دچار فقر مواد آلی هستند خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی درحال بررسی این موضوع بوده و پیشنهادهایی نیز در این خصوص داده شده است.
رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور ادامه داد: افزودن مواد آلی به خاک ها و مدیریت مواد آلی موجود در خاک با هدف جلوگیری از بین رفتن یا تجزیه مواد آلی به عنوان 2 برنامه در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.
بازرگان گفت: در تلاش هستیم که با استفاده از کودهای دامی ، باگاس نیشکر و سرشاخه های درختان مواد الی را به اراضی بازگرانیم.
رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور افزود: با توجه به اینکه به مقدار زیادی منابع مواد آلی در خاک کشور نیاز داریم و باید بیشترین تلاش مان را بر روی بهتر شدن عملیات کشاورزی در جهت حفظ مواد آلی بگذاریم که در این مسیر مهمترین اصل ، موضوع کشاورزی حفاظتی است.
بازرگان با بیان اینکه موضوع کشاورزی حفاظتی در برنامه های وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، اظهار داشت: با اجرای کشاورزی حفاظتی به تدریج سطح اراضی به لحاظ مواد الی بهبود می یابد.
وی ادامه داد: سیستم کشاورزی حفاظتی و برگرداندن بقایای گیاهی به خاک از تجزیه و تخریب مواد آلی بومی خاک و کاهش درصد مواد آلی خاک جلوگیری می کند.
این مسئول گفت: تجارب و مدارک معتبرعلمی نشان می دهد که درکشاورزی حفاظتی علاوه بر بالابردن مواد آلی خاک، می توان میزان نگهداری رطوبت و بازدهی تولید باردهی خاک را افزایش داد.
بازرگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی تهیه نقشه رقومی کربن آلی خاک بیان داشت: هدف عمده از برگزاری این کارگاه، شناسایی دقیق تر وضعیت مواد آلی خاک در مناطق مختلف کشور است .
وی ادامه داد: در این کارگاه که به مدت پنج روز ادامه دارد، با استفاده از اطلاعات داخلی می توان نقشه ارگانیک کربن را برای خاک های کشور استخراج کرد.
7414/ 6155خبرنگار:وحیده عسکری**انتشار دهنده: انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۹۸۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ملی زراعت چوب در لالی اجرا شد

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی هزاریان شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای با یادآوری اینکه اجرای طرح ملی زراعت چوب در لالی یکی از برنامه جهاد کشاورزی این شهرستان است، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۵۰ هکتار از اراضی این شهرستان به زیر کاشت زراعت چوب رفته است.

وی ادامه داد: این طرح با مشارکت بنیاد برکت در حال اجرا است و این بنیاد تاکنون بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات در شهرستان لالی اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لالی بیان کرد: استفاده و احیای زمین‌های غیرقابل زراعت و شیب دار از مزایای مزرعه چوب است.

کد خبر 6087009

دیگر خبرها

  • بریتانیا در یک قدمی شبکه برق بدون کربن
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • طب ایرانی می تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد
  • نرخ تورم ماهانه چهارمحال و بختیاری از میانگین کشوری کمتر است
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • گیلان، تأمین کننده جوجه یکروزه کشور 
  • آب نمی‌خورید؟؛ این ۸ سبزی را بخورید
  • طرح ملی زراعت چوب در لالی اجرا شد
  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی
  • معاون وزیر جهاد کشاورزی از چه می ترسد؟