Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: آسیب های اجتماعی از جمله مسائلی است که امروز به کلید واژه ای برای مسئولین و رسانه ها تبدیل شده است، معضلی که اعتیاد، طلاق، بزه کاری و دیگر جرائم اجتماعی باعث ایجاد آن می شود.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

 

آسیب های اجتماعی از جمله مسائلی است که امروز به کلید واژه ای برای مسئولین و رسانه ها تبدیل شده است، معضلی که اعتیاد، طلاق، بزه کاری و دیگر جرائم اجتماعی باعث ایجاد آن می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

علی القاصی مهر، رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به اینکه یکی از مشکلات موجود جامعه ما که باعث افزایش جرایم می شود، آسیب های اجتماعی است، می گوید: آسیب های اجتماعی یکی از اولویت های مسئولین نظام است که رهبری معظم انقلاب هم روی آن تاکید جدی دارند.

 

رئیس دستگاه قضا در فارس، علل و عوامل متعددی در وقوع این آسیب ها تاثیرگذار است که می توان به فقر، اعتیاد، بیکاری و عدم اشتغال اشاره کرد و می افزاید: باید برای مدیریت آسیب های اجتماعی بخش های دولتی و خصوصی پای کار بیایند.

 

به گفته بتول معلم، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی استانداری فارس، آمار صدقه و زکات در فارس نشان می دهد که مردم پای کار خیر هستند و از این رو مشارکت مردمی می تواند به کاهش معضلات اجتماعی منجر شود؛ این مسئله ایست که القاصی مهر به آن تاکید دارد و می گوید: نباید از ظرفیت مردم برای رفع این آسیب ها غافل شد.

 

خشکسالی 10 سال اخیر استان فارس باعث شده تا بسیاری از روستائیان به سمت شیراز، هجوم آورده و بحث حاشیه نشینی ایجاد و شیراز به یکی از 10 کلان شهری که با معضل آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی دست و پنجه نرم می کنند، مبدل شود.

 

حاشیه نشینی یکی از معضلات امروز است که با آسیب های اجتماعی گره خورده است، این مطلبی است که القاصی مهر روی آن صحه می گذارد.

 

محمدباقر الفت، معاون قوه قضائیه هم در این خصوص می گوید: اجازه ندهیم سکونت گاه های حاشیه توسعه یافته و در این مسئله خود شخص رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)، مسئله کاهش آسیب ها را پیگیری کرده و برنامه ها را چک می کنند از اولویت های مطرح شده از سوی ایشان، بحث حاشیه نشینی است.

 

مهندس اسماعیل تبادار، استاندار فارس در جلسه شورای اداری آذرماه 96، استان فارس گفته بود: خشکسالی باعث مهاجرت به شهرهای بزرگ استان شده است و خروجی مهاجرت فقر و بیکاری بیشتر و سپس آسیب اجتماعی است.

 

تبادار می گوید: دغدغه مسئولین استان آسیب های اجتماعی است البته همه بر اثر بیکاری نیست اما یک مولفه مهم است.

 

به گفته معلم، تعداد زنان بی سرپناه در شیراز در ایام نوروز 96، تعداد 70 نفر بود، اما بهنام علوی، مدیرگروه پایان کارتن خوابی در شیراز اعتقاد دارد تعداد زنان بی سرپناه در شیراز اکنون بالای 150 نفر است.

 

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس می افزاید: گرم خانه در محلات آسیب خیز شیراز باید راه انداری شود چرا که گرم خانه ایستگاه پایانی کارتن خوابی است.

 

مدیر گروه پایان کارتن خوابی در شیراز از راه اندازی آشپرخانه ای با نام «اهل بیت (ع)» برای توزیع غذای گرم میان افراد بی خانمان خبر می دهد و می گوید: روزانه 6 هزار وعده غذای گرم به شکل رایگان بین افراد بی خانمان توزیع می شود.

 

معلم می گوید: تا نوروز 96، تعداد یک هزار و 200 نفر بی خانمان در شیراز وجود داشت که احتمالا تعداد آنان افزایش یافته است؛ به گفته مدیر گروه پایان کارتن خوابی در شیراز، مسئله ای بغ رنجی که وجود دارد اینست که 80 درصد کارتن خواب ها، از لیسانس تا دکتری دارند.

 

وی می گوید: کلینیکی در توسط این گروه در شیراز برای افراد نیازمند راه اندازی شده است که متخصصین داخلی، قلب و عروق، زنان و زایمان و دندان پزشکی فعالیت دارند که تمام این خدمات به همراه داروخانه این مرکز به شکل شبانه روزی فعال خواهد بود.

 

مدیر گروه پایان کارتن خوابی در شیراز که به گفته خودش 2 سال است که فعالیت مستمر در حاشیه شهر شیراز دارد و پیش از این هم در تهران فعال بوده است، از یک معضل دیگر پرده بر می دارد و می گوید: متاسفانه محل تجمع زنان بی سرپناه به کانونی از فساد مبدل شده و هر زن بی سرپناه حاضر در این جمع، هفته ای 30 مرتبه رابطه نامشروع برقرار می کند که باعث افزایش انتشار ویروسHIV  می شود که ما برای عدم انتقال ویروس، وسایل پیشگیری به شکل رایگان در اختیار آنان قرار می دهیم.

 

استاندار فارس می گوید: ۱۱۹ نقطه آسیب دیده از اعتیاد در فارس شناسایی شد که ۱۵ منطقه در شیراز و ۹ محله وضعیت بحرانی دارند.

 

خبرگزاری مهر، پنج شنبه گذشته به نقل از مرتضی موسوی، مدیر کل بهزیستی فارس نوشت: ۲۲۰ هزار معتاد در فارس شناسایی شدند که ۸۵ درصد مرد و ۱۵ درصد زن هستند، میانگین سن اعتیاد بین ۲۵ تا ۳۹ است اما اعتیاد در حال کودکانه شدن است و سن آن به ۱۵ سال رسید.

 

مدیرکل بهزیستی فارس می افزاید: متاسفانه مصرف مواد مخدر در بانوان در حال رشد است که در دهه ۷۰ حدود یک درصد، در دهه ۸۰ حدود سه درصد و امروز به ۱۵ درصد رسیده است که رتبه اول مصرف مواد مخدر مربوط به تریاک و سپس به هروئین و مواد صنعتی می رسد، دومین آمار فوتی ناشی از اعتیاد کشور مربوط به استان فارس است که این وضعیت زنگ خطر جدی است.

 

علوی می گوید: اگر وضع به همین منوال پیش برود، 10 تا 15 سال آینده شیراز، جایی برای زندگی نخواهد بود.

 

احمد رحمانیان، معاون پیشگیری دادگستری فارس هم با اشاره به اینکه در حوزه پیشگیری هرچه هزینه کنیم به طور حتم یک سرمایه گذاری را انجام داده ایم، می گوید: پیشگیری از وقوع آسیب های اجتماعی وظیفه همگان است.

 

آنچه مهم است، اینست که معضلات اجتماعی در اطراف شهر کم کم باعث تسری به سطح شهر می شود که به هیچ عنوان زیبنده نام سومین حرم اهل بیت (ع) نیست.

 

گزارش: محسن تورع

 

 

پایان پیام/130

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۰۶۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیروزآباد با ۱۰۴ میلی متر پیشتاز بارندگی اخیر فارس

مسعود حقیقت اعلام کرد: براساس آمار بارندگی بهاری اخیر که در ۴۴ ایستگاه فارس و تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه به ثبت رسیده است، فیروز آباد با ۱۰۴ و چهار دهم میلی متر پیشتاز است و در شیراز هم ۲۴ و پنج دهم میلی متر باران باریده است.

او اظهار کرد: پس از فیروز آباد که صدرنشین شد، نورآباد ممسنی با ۹۱ و هشت دهم میلی متر، میمند با ۸۳ و سه دهم، قیرو کارزین با ۶۳ و ۶ دهم، کازرون و خنج با ۵۸ و چهار دهم، کوار با ۴۷، جهرم با ۴۲ و یک دهم، زرین دشت با ۴۱ و چهار دهم و سپیدان با ۴۰ و ۲ دهم در رتبه‌های بعدی جای دارند.

حقیقت اضافه کرد: در سایر ایستگاه‌ها هم از ۳۷ تا یک میلی مترباران گزارش شده است و میزان بارندگی اخیر در شیراز ۲۴ و پنج دهم و در شهرک گلستان شیراز هم ۳۱ و هشت دهم به ثبت رسیده است.

مدیرکل هواشناسی فارس تاکید کرد: میانگین بارندگی اخیر در فارس ۲۴ و پنج دهم میلی متر بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • لزوم هوشیارسازی اجتماعی نسبت به آسیب‌های پیری جمعیت
  • آنچه در یکصد و پنجاه و دومین جلسه شورای شیراز گذشت
  • تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان
  • معلمان در کنترل آسیب‌های اجتماعی جامعه نقش کلیدی دارند
  • رعد و برق ۵۰ راس گوسفند عشایر حومه شیراز را تلف کرد
  • مصونیت از آسیب‌های اجتماعی با ویدئو کتاب‌های مهارتی برای کودکان
  • فیروزآباد با ۱۰۴ میلی متر پیشتاز بارندگی اخیر فارس
  • تعویض قرآن دروازه ورودی شیراز
  • بررسی یک اتفاق بزرگ؛ مصطفی آجورلو به مدیرعاملی استقلال نزدیک است؟
  • تخریب برخی جاده‌های روستایی ممسنی / لزوم کارهای آبخیزداری در فارس