Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، این کتاب که به «بررسی تاریخ و زمینه‌های شکل‌گیری تئاتر و سینما در ایران و جهان» پرداخته، در 12 فصل تنظیم شده است و در نگارش و تدوین آن، تلاش شده آن دسته از مطالبی که بیش از سایر موارد با فرهنگ ارتباط وثیق و مستقیم دارند، مورد اشاره قرار گیرند.

دکتر فائزه تقی‌پور نویسنده کتاب «تئاتر و سینما در ایران و جهان» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز، در معرفی این اثر گفت: «حجم مطالب مرتبط با تاریخ تئاتر در ایران و گستردگی و تنوع این موضوع در سراسر ایران، بسیار مهم بود؛ به شکلی که هر شهر و روستایی برای خود، گونه‌ای از نمایش‌های طبیعی یا رسمی داشت که در قالب آداب و رسوم، گاه هنوز نیز اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید به عنوان یک کار فرهنگی لازم باشد که هنرهای آیینی و نمایش ایران به صورت استانی بررسی شده، برای هر منطقه ایران، کتابی مجزا پیرامون نمایش و آیین‌های سنتی آن منطقه پیش‌بینی شود. همچنین تنوع آیین‌ها و نمایش‌های ایران در مقایسه با سایر کشورها بی‌نظیر است.»

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) خاطر نشان کرد: «در فصل اول این کتاب با عنوان «تئاتر در جهان» علاوه بر اشاره‌هایی به خاستگاه‌های تئاتر در نقاط مختلف جهان، به صورت مجزا به بیان ریشه‌ها و خاستگاه‌های هنرهای نمایش در ادوار مختلف تاریخ در نقاط و کشورهای متعدد پرداخته شده است. فصل دوم کتاب به معرفی «انواع نمایش‌های ایرانی و برخی آیین‌های مربوط به تقلید» و فصل سوم نیز به معرفی «برخی آیین‌های مربوط به عزاداری محرم» اختصاص یافته است. در فصل چهارم، موضوع «رقص‌ها و حرکات فیزیکی و نمایشی» و در فصل پنجم، موضوع «برخی آیین‌های مربوط به سوگ در ایران» مورد توجه قرار گرفته است. فصل ششم کتاب به معرفی انواع «نمایش‌های فردی» از جمله معرکه‌گیری، نظم‌خوانی، شاهنامه‌خوانی، نقالی و دیگر نمایش‌های فردی اختصاص یافته است. فصل هفتم، در برگیرنده‌ معرفی انواع «بازی‌های متداول در ایران» و فصول هشتم و نهم کتاب نیز شامل «هنرهای نمایشی مرتبط با اقوام و مناسبت‌های ملی- محلی» و «تئاتر نمایشی» است.»

دکتر تقی‌پور افزود: «در فصل دهم کتاب، «تاریخ سینما در جهان»؛ در فصل یازدهم «تاریخ سینما در ایران» و در فصل پایانی کتاب نیز موضوع «مباحث علمی مرتبط با سینما» مطرح شده است.»

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، دکتر فائزه تقی‌پور، دانش‌آموخته‌ دکتری علوم ارتباطات و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) است که تا پیش از این، کتاب‌هایی همچون «واکاوی‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی» (با همکاری عباس زمانی) و «مطالعه قوم‌نگارانه‌ی فرهنگ نامگذاری» (با همکاری با نگین فروغی) را به بازار نشر عرضه کرده است.

کتاب «تئاتر و سینما در ایران و جهان» را انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با شمارگان 1000 نسخه، به بهای 360 هزار ریال منتشر کرده است.

دکتر فائزه تقی‌پور دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) تئاتر و سینما در ایران و جهان

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۱۷۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت

ابراهیم حافظی، رئیس اداره مطبوعات این سازمان، به نمایش بیش از 50 عنوان روزنامه، سالنامه و مجله از قدیمی ترین و نفیس ترین منابع موجود در این نمایشگاه اشاره کرد که در معرض دید عموم مراجعان، محققان، پژوهشگران و علاقه مندان قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه فرهنگ مکتوب از دیرباز پایدارترین و ماندگارترین جلوه گاه فکر و دانش بشر بوده، مطبوعات هم از آغاز پیدایش خود بخشی از فرهنگ مکتوب به شمار می‌روند، به طوری که از آن به عنوان یکی از مواد مهم اولیه نگارش تاریخ و بررسی رویدادها نام می‌برند و در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی و ساختن افکار عمومی نقش مهمی بر عهده دارند. 
حافظی بر این اساس، نشریات قدیمی و نفیس را دارای جایگاهی ویژه برای معرفی میراث مکتوب و ارزشمند تاریخی یک کشور توصیف کرد که شاکله هویت فرهنگی هر جامعه را تشکیل می دهد.  
جمیله جهانی، کارشناس مطبوعات، آثار به نمایش درآمده را معرفی کرد و گفت: «کاغذ اخبار»(اولین نشریه ایران)، «وقایع اتفاقیه»(نخستین روزنامه رسمی ایران)، «زاهریر دباهرا»(به معنای پرتوی روشنایی): نخستین نشریه غیرفارسی ایران و دومین نشریه ایران و کهن‌ترین نشریه آسوری زبان دنیا و چاپ ارومیه، «سالنامه شرق ایران» منتشر شده در سال 1316 توسط عبدالباقی و قاسم طهرانیان با قطع 17×10 و چاپ سربی، «روزنامه شرف»اولین روزنامه گرافیکی ایران منتشر شده در محرم 1300 قمری با چاپ سنگی، «سالنامه تمدن» که توسط احمد تمدنی در سال 1314 توسط چاپخانه خراسان به شکل سربی در قطع 21×16 به چاپ رسیده، ازجمله مطبوعاتی است که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.


وی همچنین «روزنامه صوراسرافیل» در تهران به مدیریت میرزاجهانگیرخان شیرازی و میرزاقاسم خان تبریزی در  ربیع الثانی 1325 قمری، «دانش» اولین نشریه آموزشگاهی در رجب 1299 قمری در تهران و مطبعه خصوصی مدرسه دارالفنون به خط نسخ منتشر شده، «مکتب تشیع»، «مجله فلاحت و تجارت»، روزنامه «تربیت» و «مجله الکمال»: نخستین مجله دینی چاپ مشهد را از دیگر این منابع عنوان کرد.  
این نمایشگاه در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از 2 لغایت 15 اردیبهشت 1403 برای بازدید علاقه مندان برقرار است.
آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی با موجودی بیش از 2 میلیون نسخه روزنامه، مجله و سالنامه، یکی از غنی ترین آرشیوهای ایران محسوب می‌شود که از قدیمی‌ترین روزنامه های چاپ شده و نفیس تا منابع روز را در بردارد.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت
  • نمایش فیلم تئاتری از عباس جوانمرد در خانه هنرمندان ایران
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران/ لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد
  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم
  • «تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • «رضاخان را بهتر بشناسیم»
  • انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!