Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@06:35:43 GMT

ارتباط سرطان با عفونت و التهاب لثه

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۷۲۲۸۵۲

ارتباط سرطان با عفونت و التهاب لثه

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان فنلاندی در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند ابتلا به بیماری‌های لثه می‌تواند سبب ابتلای افراد به بیماری سرطان شود.

پریودنتیت یا بیماری التهابی لثه، یکی از بیماری‌های شایع در زمینه دهان و دندان است و رابطه مستقیمی با ابتلای افراد به سرطان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنانچه این بیماری به سرعت درمان نشود و به پیشرفت خود ادامه دهد سبب تخریب لثه‌ها و حمله تهاجمی و نابود کردن استخوان‌های فک می‌شود.

کارشناسان دانشگاه هلسینکی فنلاند دریافتند باکتری ایجاد کننده بیماری پریودنتیت به نام (Treponema denticola) می‌تواند سبب ابتلای افراد به سرطان پانکراس شود.

این باکتری نوعی ماده شیمیایی و آنزیم به نام (Td-CTLP) از خود تولید می‌کند که نمونه آن در برخی تومور‌های سرطانی مشاهده شده است.

آنزیم Td-CTLP می‌تواند سبب تحریک و ترشح سایر آنزیم‌هایی شود که باعث گسترش سرطان و از بین رفتن سلول‌های سالم بدن می‌شوند.

نتیجه این پژوهش در مجله بین المللی سرطان منتشرشده است و کارشناسان داده‌های خود را از حدود ۶۸ هزار فرد بزرگسال طی 10 سال پژوهش و بررسی ارتباط سرطان با عفونت و التهاب لثه در این داوطلبان به دست آورده اند.

التهاب لثه و رشد باکتری مولد بیماری پریودنتیت سبب سفر راحت آن دربدن و ابتلای بخش‌های مختلف بدن به سرطان می‌شود و یک نوع ماده کمکی خوب برای رشد این بیماری مرگباراست.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند توجه ویژه‌ای به بهداشت و سلامت دندان‌های خود داشته باشند، شیوه بیماری پریودنتیت دربانوان میانسال و سالمند بیشتر از آقایان است به همین دلیل انجام معاینه‌های دوره‌ای و طی کردن دقیق روند درمان درصورت ابتلا به بیماری می‌تواند سبب افزایش سلامت و کاهش خطر ابتلا به سرطان شود.

مصرف مواد غذایی سالم، اهمیت به بهداشت و نظافت شخصی دندان ها، معاینه‌های دوره ای، شستشوی لثه درکنار مسواک زدن دندان ها، استفاده از نخ دندان و اجتناب از مصرف سیگار و مواد دخانی سبب سلامت دندان‌ها می‌شود.

پریودنتیت افزون بر بالا بردن احتمال ابتلا به سرطان می‌تواند سبب ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی عروقی نیز شود.

منبع: medicalnewstoday

انتهای پیام/

لثه‌ها چه هشداری درباره سلامتتان به شما می‌دهند؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۲۲۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، زهرا سیدمعلمی گفت: سلامت دهان ودندان به نوعی سرمنشاء سلامتی جسم، روح و روان است و حتی در سلامت اجتماعی نیز نقش آفرین بوده و می‌تواند در روابط اجتماعی افراد را تقویت یا در آن اختلال ایجاد کند.

وی افزود: امسال تمرکز ما این است که از تمام حوزه‌ها و رده‌های بهداشتی و درمانی برای بهبود سلامت دهان و دندان مردم استفاده کنیم. از بهورز در روستا‌ها تا مراقبان سلامت در شهرها، پزشکان و کارشناسان بهداشتی در تمام مراکز متعلق به حوزه سلامت می‌توانند به ما در این عرصه کمک کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این که عواملی که می‌توانند در ناحیه دهان و دندان بیماری ایجاد کنند می‌توانند در بقیه قسمت‌های بدن نیز ایجاد بیماری کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال بین بیماری‌های شدید لثه و دیابت ارتباط وجود دارد. این دو بیماری بر یکدیگر اثرگذار هستند. همچنین بین بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دهان و دندان و لثه ارتباط وجود دارد.

سیدمعلمی یادآور شد: مادر باردار نیز می‌تواند برای جنین و نوزادش از طریق بیماری‌های دهان و دندان مشکلاتی ایجاد کند؛ بنابراین سلامت دهان و دندان به سلامت سایر قسمت‌های بدن کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: بنابراین نقش مشترک تمام افراد درگیر بهداشت و درمان در سلامت دهان و دندان مشهود است و این مساله تنها وظیفه بهداشت کاران دهان و دندان و دندانپزشکان نیست.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از اهداف مشخص ما در سال جاری این است که از دیدگاه عامل خطر مشترک، یعنی توجه به عواملی که هم بیماری‌های دهان را ایجاد می‌کنند و هم بیماری‌های دیگر را، به مساله بهداشت دهان و دندان بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: البته در این راستا نقش ویژه متوجه بهداشت کاران و مراقبان سلامت دهان و دندان و دندانپزشکانی است که در بخش‌های دولتی و خصوصی کار می‌کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اعلام این که ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت «پویش سلامت دهان و دندان» با هدف افزایش آگاهی عمومی در سلامت دهان و دندان در سطح کشور برگزار می‌شود، گفت: در این سه روز برنامه‌های مختلفی برای دانش آموزان، مدارس و جامعه برگزار خواهیم کرد که شناساندن عوامل سلامت و بیماری دهان و دندان از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این پویش خواهد بود.

سیدمعلمی در پایان دندانپزشکان بخش خصوصی و دولتی را به همکاری در این پویش برای آموزش و ارتقای سلامت دهان و دندان مردم دعوت کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • دلیل آبریزش دائمی بینی احتمالا «التهاب سینوسی مزمن» است
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید