Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا-رييس سازمان برنامه و بودجه با تاکيد بر اين که دولت مُر قانون بودجه 96 را اجرا کرده است، گفت: 11 هزار و 500 ميليارد تومان براي خريد تضميني گندم تا آبان ماه امسال پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، نمايندگان مجلس امروز - سه شنبه - با حضور محمد باقر نوبخت رييس سازمان برنامه و بودجه به بررسي عملکرد هشت ماهه دولت در اجراي قانون بودجه سال 96کل کشور پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نوبخت در اين جلسه نظرات رييسان کميسيون هاي تخصصي مجلس از عملکرد هشت ماهه بودجه سال 96 کل کشور را رهنمودهاي ارزشمندي توصيف کرد و يادآور شد: از اين نظرات استفاده مي کنيم.
وي افزود: نظرات ديوان محاسبات را قابل قبول مي دانيم اما قصدمان از گزارش بودجه ميزان قدرت پيش بيني دولت از منابع و مصارف بود که اگر بيش از آن پيش‌بيني، اضافه شود تخصيص نمي يابد.
رييس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: رييس مرکز پژوهش‌هاي مجلس به درستي بيان کرد که بودجه 96 دولت در بدترين شرايط 300 هزار ميليارد تومان از 309 هزار ميليارد تومان را تخصيص داده است و اين يعني تحقق 97 درصد درآمد پيش بيني شده است.
نوبخت به انتقاد رييسان کميسيون ها از انتشار اوراق مالي و پرداخت آن به پيمانکاران پاسخ داد و گفت: اگر بخواهيد اوراق مالي را کنار مي گذاريم اما دولت به جاي آن که اجازه دهد نقدينگي سرگردان به بازارهاي ارزي، پولي و مسکن برود با اجراي مصوبه مجلس در بودجه 96 اين نقدينگي را به پروژه ‌هاي عمراني هدايت کرده است.
وي يادآور شد: هرچند که ما اصراري به انجام اين کار نداريم و شما مي توانيد رديف مربوطه را از بودجه حذف کنيد مشروط بر آن که محل درآمدي جديد غير از منابع موجود در بودجه به دولت پيشنهاد دهيد.
رييس سازمان برنامه و بودجه تصريح کرد: اگر نمايندگان تاييد کنند 38 هزار و 500 ميليارد تومان منابع واگذار شده ناشي از اوراق مالي را حذف مي کنيم يا اگر صلاح مي‌دانيد به همين ميزان از هزينه‌هاي دولت کم کنيد.
نوبخت اضافه کرد: دولت با در نظر گرفتن جميع جهات اوراق مالي را طبق حکم بودجه 96 واگذار مي کند و انجام اين کار با توجه به وضعيت درآمدي کشور غيرقابل اجتناب است. ولي شما مي توانيد آن را حذف کنيد.
وي ادامه داد: وقتي از واگذاري اوراق مالي يا واگذاري دارايي‌ها مالي صحبت مي کنيم، فروش سهام کارخانجات در قالب اصل 44 قانون اساسي نيز انجام مي شود.
وي خطاب به نمايندگان مجلس گفت: شما در بند ل قانون بودجه 96 حکمي آورده ايد که آنچه از اوراق مالي با تعهد دولت واگذار مي‌شود نبايد بيشتر از 34 هزار و 500 ميليارد تومان باشد.
وي افزود: در قانون بودجه دو نوع حکم براي انتشار اوراق مالي به دولت داده ايد يکي همان 34 هزار و 500 ميليارد تومان است که در دل آن چهار ، پنج حکم ديگر نيز آورده شده است که خارج از سقف هم در آن وجود دارد و دوم در بند ز تبصره 5 قانون بودجه اجازه انتشار 9500 ميليارد تومان در طول سال به دولت داده شده است که ما هم طبق همين مصوبه عمل مي کنيم.
رييس سازمان برنامه و بودجه همچنين گفت: البته بند الف تبصره 5 قانون بودجه 96 به شرکتهاي دولتي اجازه انتشار اوراق مشارکت را داده است. هرچند که دولت از همه ظرفيت اين حکم استفاده نکرده است.
نوبخت ادامه داد: بنده فکر کردم با پرداخت 11 هزار و 500 ميليارد توماني براي خريد تضميني گندم که تا پايان آبان ماه انجام داديم، کميسيون کشاورزي از ما تشکر مي کند، ما با توجه به وضعيت منابع درآمدي حاضر شديم سود انتشار اوراق مالي را بدهيم اما کشاورزان عزيز مشکل پيدا نکنند.
وي اضافه کرد: بايد هم منابع تامينِ مصارف را، منابع مطمئني تعيين کنيم و هم اين سفره گسترده را جمع کنيم.
نوبخت درادامه از رييس واعضاي کميسيون انرژي مجلس اين سوال را پرسيد که تبصره 18 قانون بودجه 96 که عين بند الف ماده 39 برنامه ششم توسعه است، مگر به دولت تکليف نمي کند که از محل اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي، اشتغال کشور بهبود داده شود؟ چرا کميسيون انرژي به اين موضوع توجه ندارد؟
سخنگوي دولت در ادامه از نمايندگان خواست از نتايج اين جلسه استفاده کرده و در قالب پيشنهاد در حين رسيدگي به جزئيات لايحه بودجه 97 در صحن علني مجلس بهره ببرند.
نوبخت در ادامه داد: ما قول مي دهيم دولت هم از پيشنهادهاي قابل اجرا حمايت کند.
در ادامه علي مطهري نايب رييس دوم مجلس که رياست ساعتي از جلسه امروز مجلس را بر عهده داشت از نوبخت پرسيد که براي بنده روشن نيست که مزيت واگذاري داراي هايي مالي چيست؟
وي گفت: در حالي که بودجه 96 مجوز انتشار 34 هزار و 500 ميليارد تومان اوراق مشارکت را داده است ولي 39 هزار و 500 ميليارد تومان با عملکرد 114 درصد که بيش از مصوبه مجلس است را به اجرا در آورده ايد.
محمدباقر نوبخت رييس سازمان برنامه و بودجه نيز در پاسخ به اين گفته هاي مطهري اظهارداشت: در بندهاي تبصره 5 قانون بودجه 96 علاوه بر اوراق، درج شده از سقف مذکور مستثني است.
وي افزود: اين حکم يعني دولت مي تواند از محل سررسيدهاي اوراق مالي، پنج هزار ميليارد تومان تهاتر کنيد. بنابراين دولت مُر قانون بودجه 96 را اجرا کرده است.
سيام**9121 **1336
خبرنگار: سميه لاري**انتشار:مهرنوش خانزائي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۶۵۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب جدول مرتبط با اختصاص بودجه به طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) در جریان بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول ۲۰ مرتبط با بودجه طرح‌ها و پروژه‌های مختلف با ۱۲۴ رأی موافق، ۵۴ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

حاجی بابایی: کمیسیون تلفیق جدول مرتبط اجرایی شدن طرح‌ها و پروژه‌ها را احیا کرد

بنابراین گزارش، در ابتدا حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق در رابطه با جدول شماره ۲۰ گفت: اگرچه این جدول در بودجه ۱۴۰۳ حذف شده بود، اما ما آن را به لایحه بازگرداندیم چرا که جدول فوق جایگاهی برای وارد کردن هر پروژه‌ای است که امکان اجرایی شدن دارد.

وی افزود: وقتی که یک پروژه‌ای ۵ سال به نام یک شهرستان در جدول شماره ۲۰ قرار گرفته است اکنون مردم با حذف آن چه فکری خواهند کرد؟ و با حذف این جدول چه بلایی بر سر پروژه‌ها و طرح‌های شهر‌ها و روستا‌ها خواهد آمد؟ بنابراین آبروی مجلس و نمایندگان خواهد رفت چرا که منجر به کأن لم یکن تمام پروژه‌های واجد شرایط خواهد شد.

سلیمی: جدول شماره ۲۰ سرابی است که می‌خواهد صرفا دل نمایندگان را خوش کند

بنابراین گزارش، علیرضا سلیمی در مخالفت با جدول شماره ۲۰ گفت: معتقدم این جدول سرابی است که به نمایندگان نشان داده می‌شود تا دلشان به اجرای یکسری پروژه‌ها خوش شود، اما امروز با توجه به تدوین برنامه هفتم دیگر این جدول جایگاهی ندارد و یک سراب و وعده توخالی بیش نیست.

وی افزود: چندین هزار پروژه بر زمین مانده از همین جدول شماره ۲۰ نشأت می‌گیرد و با اصول ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی مغایرت دارد چرا که باید مشخص شود که چه میزان عددی مشخصا به چه پروژه‌ای تعلق می‌گیرد نه آن که هر کسی که زور بیشتری داشت از این اعداد بردارد.

میرتاج‌الدینی: با حمایت از جدول مرتبط با اجرای پروژه‌ها قدم محکمی در راستای رونق کشور برداشته می‌شود

در ادامه، محمدرضا میرتاج‌الدینی در موافقت با جدول فوق گفت: ترانزیت شرق به غرب نمونه اقداماتی است که توسط جدول شماره ۲۰ به سرانجام خواهد رسید بنابراین این جدول مسیری آینده را روشن می‌کند، در واقع اگر ترانزیت شرق به غرب انجام شود درآمد آن کمتر از نفت برای کشور نخواهد بود لذا باید با حمایت از جدول قدم محکمی در راستای رونق کشور برداریم.

نماینده دولت: جدول شماره ۲۰ فقط گسترش انتظارات، عدم پاسخگویی و کاهش توانایی دولت در انجام پروژه‌ها را به دنبال خواهد داشت

همچنین نماینده دولت در مخالفت با جدول مذکور گفت: با توجه به اینکه اعتبارات لازم برای بسیاری از طرح‌ها که در جدول شماره ۲۰ گنجانده شده‌اند، وجود ندارد، این جدول فقط گسترش انتظارات، عدم پاسخگویی و کاهش توانایی دولت در انجام پروژه‌ها را به دنبال خواهد داشت و نتیجه دیگری از آن حاصل نمی‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • اختصاص هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به متروی قم
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • خرید تضمینی ۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان فارس
  • خرید تضمینی گندم در فارس به ۶۰ هزار تن رسید
  • تبعات بند مشکل ساز بودجه بر صنعت بیمه و پیشنهاد عدم لحاظ بر درآمدها
  • برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد
  • بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان+فیلم
  • تصویب جدول مرتبط با اختصاص بودجه به طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در مجلس
  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت