Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با روز پرستار خبرنگار بیجار بام ایران مصاحبه ای با پرستار نمونه کشوری در بیمارستان امام حسین(ع) بیجار داشته که در ادامه می خوانید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بیجار بام ایران، امروز 5 جمادی الاول ، روز ولادت دُر درخشان مهر و عاطفه ، پرستار زخم های به خون نشسته دشت کربلا حضرت زینب (س) است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزی که چه زیبا به نام روز پرستار مرین شده است ، فرشتگان سفید پوش زمینی که خستگی را خسته کرده اند تا مبادا شرمسار خانواده ای شوند که چشمشان به التیام دردهای کسی است که قوت لایموتشان را تامین می کند و در و دیوار بیمارستان از او بابت این همه پایداری و صبوری شرمسار است.

امروز در کنار تعدادی از مسئولان که به همت بسیج جامعه پزشکی برای تبریک روز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار با شاخه گل و شیرینی راهی بیمارستان امام حسین(ع) شده بودند همراه بودیم.

در ابتدای حضور مسئولان در اورژانس ، فرماندار بیجار از زهرا ذوالفقاری بعنوان پرستار نمونه کشوری با اهدا شاخه گل و تقدیر نامه تجلیل کرد، ما هم بر آن شدیم مصاحبه ای با این پرستار نمونه داشته باشیم.

 

همراه پرستار نمونه در استیشن اورژانس مستقر شدیم و مصاحبه خود را با گفتن تبریک به پرستار نمونه آغاز کردیم و از او

نمونه خواستیم بیشتر خودش را برای خوانندگان ما معرفی کند؟

زهرا ذوالفقاری هستم ، متولد سال 1355 شهر بیجار، 18 سال سابقه کار در بیمارستان را دارم که 14 سال آن مدیریتی بوده و 4 سال آن بر بالین مریض خدمت کرده ام و در حال حاضر هم سرپرستار اورژانس هستم.

 

خانم ذوالفقاری برگردیم به دوران تحصیلی و چطور شد رشته پرستاری را انتخاب کردید؟

سال 70 در رشته تجربی دوران دبیرستان خودم را آغاز کردم و در سال 74 فارغ التحصیل شدم و همان سال با رتبه 3800 پرستاری روزانه دانشگاه علوم پزشکی کردستان پذیرفته شدم و سال 78 فارغ التحصیل شدم.

حقیقتا با توجه به تلاشی که کرده بودم از آوردن رشته پرستاری خیلی راضی نبودم و از اینکه نتوانسته بودم در رشته پزشکی ادامه تحصیل بدهم کمی ناراحت بودم.

ترم سوم تحصیلی برای انجام کارهای عملی وارد بیمارستان شدم و همینجا بود که با تمام وجودم حس کردم پرستاری شغل نیست ، بلکه یک کار دلی و احساسی است که باید از تمام وجودت برایش مایه بگذارید.

اینم بگم که در طول 4 سالی که بر بالین مریض بعنوان پرستار خدمت کرده ام به یاد ندارم با گریه مریضی من هم گریه نکرده باشم و خانواده ام به این مشکل من زیاد خرده می گرفتند و جوابم این بود قرار نیست چون پرستار هستید نسبت به درد و غم مریض بی توجه باشید.

خانم ذوالفقاری فرمودید 14 سال کار مدیریتی در بیمارستان امام حسین(ع) بیجار داشته اید از مشکلات کار مدیریتی برایمان بگوئید؟

در طول 14 سال سابقه مدیریتی ام با تمام وجود برای رفع مشکلات پرسنل سعی و تلاش نمودم.

تغییر مدیریت بیمارستان در فاصله هر سه چهار ماه یکبار موجب ایجاد چالش هایی می شد که سنگینی آن بر دوش بنده بود و باید طوری کار می کردم که تغییر مکرر مدیران موجب بروز مشکلی برای بیمارستان نمی شد.

در طول سه دوره ارزشیابی اعتبار بخشی که بنده حضور داشتم بیمارستان امام حسین(ع) بیجار بعنوان درجه یک معرفی شد.

شکر خدا بیمارستان بیجار از لحاظ مراقبت و فرایندهای پرستاری در حد استاندارد است اما کمبود نیرو از مشکلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می کنیم و ساختار آن متوجه مسئولان بالادستی در سازمان است.

 

نظر خودتان در خصوص اینکه بعنوان پرستار نمونه انتخاب شدید چیست؟

خوشحالم بعد از 18 سال سابقه کار با نیت خالص رزومه کاری موفقی داشته باشم و به لطف مدیران بیمارستان ابتدا بعنوان پرستار نمونه شهرستانی و بعد از معرفی به استان با توجه به سابقه کاری که از من خبر داشتند بعنوان پرستار نمونه کشوری به وزارتخانه معرفی شدم.

خانم ذوالفقاری اگر پرستار نمی شدید چه شغلی را انتخاب می کرد؟

پرستار نمونه کشوری با اشکی که در چشمانش جمع شد ، گفت: سوال خیلی سختی پرسیدی ، اما باور کنید پرستاری را با هیچ چیز در دنیا عوض نمیکنم ، زیرا دعای یک مریض چنان انرژی مثبتی در روح و کالبد من می دمد که با هیچ چیز قابل تغییر نیست.

مورد مهمی که در مورد شغل پرستاری باید مورد توجه قرار بگیرد ، که در شغل پرستاری اگر با وجدان و توانایی علمی بالا کار کنید هم موجب رضایتمندی بیماران می شوید و هم باری از دوش همکارت برمی دارید.

از پرستار نمونه دیار گروس می خواهیم بیشتر در مورد زندگی اش برایمان توضیح دهد؟

دارای 2 فرزند پسر هستم ، شکر خدا تا کنون کاری نکرده ام که شغلم برای زندگی شخصی ام مشکلی به وجود بیاورد، همیشه با برنامه ریزی کارهایم را به طور جدگانه و خوب انجام داده ام.

در هنگامی که در بیمارستان هستم چنان غرق در کار می شوم که اگر بچه هایم هم مریض باشند اصلا فراموش میکنم زنگ بزنم و احوالشان را بپرسم.

پرستاری یکی از مشاغل سخت است که اگر برنامه ریزی و یار خوب نداشته باشید می تواند در زندگی اثر گذار باشد.

در همین جا از همسرم که در تمامی مراحل زندگی همرام بوده و تمام سختی زندگی را به تنهایی به دوش می کشد قدردانی میکنم و موفقیت هایم را مدیون وی می دانم.

دقیقا به یاد دارم زمانی که مدیر دفتر پرستاری بودم ساعت 2 نصف شب با بنده تماس گرفتن که مریض تصادفی و اورژانسی در بیمارستان داریم در حالی که فرزندم تب خیلی بالائی داشت در منزل جا گذاشتم و آمدم سرکار.

خانم ذوالفقاری از مشکلات جامعه پرستاری برایمان بگوئید؟

کمبود امکانات تفریحی ، رفاهی و ورزشی یکی از مشکلاتی است که پرستاران شهرستان بیجار با آن رو به رو هستند.

معوقات پرسنلی هم از دیگر مشکلات است که دیروز وزیر بعد از چند ماه قول دادند که حتما پرداخت می شود .

البته جا دارد از همین جا از شما و دیگر اصحاب رسانه تقاضا کنم که صدای ما رو به گوش مردم عزیز برسانید و بگوئید که مردم به پرستاران اعتماد کنند زیرا کمبود نیرو در قسمت پرستاری واقعا بی داد می کند و همین موجب می شود شاخص پرستاری رعایت نشود.

طبق شاخص پرستاری در بخش عمومی هر شش مریض یک پرستار است و در بخش های ویژه هر دو مریض یک پرستار هست که بعلت کمبود نیروی انسانی این شاخص ها در بیمارستان ما اصلا رعایت نمی شود و موجب می شود گاهی همراهان مریض نگران و پرخاشگری کنند.

اضافه کاری اجباری، تحمل حجم بالای کار در طول شیفت ها از مشکلاتی است که پرستاران با آن دست و پنجه نرم کنند.

مردم بدانند که تمامی پرستاران مریض ها را به یک چشم نگاه می کنند و با آگاهی که دارد می داند کدام مریض در اولویت است.

سخن پایانی شما ؟

از همسرم به خاطر همراهی بی نظیرش در طول این 18 سال شغل پرستاری تشکر میکنم ، اگر همراهی اون نبود من نمونه کشوری نمی شدم.

از مسئولین هم تقاضا دارم تبعیض بین تیم درمان به ویژه پزشکان و پرستاران را بردارند و به قشر پرستار هم توجه بیشتری کنند.

 

 

خداحافظی ما با پرستار نمونه کشوری و دیگر همکارانش در اورژانس بیمارستان امام حسین(ع) با گرفتن عکس یادگاری انجام شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۷۶۸۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی گفت: ۲۱ هزار نفر از پرستاران که بخش عمده آن‌ها در دوران کرونا نیرو‌های طرحی بودند استخدام شدند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر جذب پرستاران در مراکز درمانی در اولویت وزارت بهداشت بوده و تعداد محدودی از همکاران ما در مناطقی که مجوز استخدام در آن‌ها وجود ندارد، برای جذب باقی مانده اند.

وی از تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران خبر داد و گفت: این لایحه دارای ۳۱ ماده است که یک ماده آن به جذب پرستارانی که بحران‌هایی مانند کرونا و ... در خدمت نظام سلامت هستند، اختصاص دارد و امیدواریم با تصویب آن‌ها در مجلس بتوان اقدمات موثرتری برای این قشر زحمتکش برداریم.

عبادی با بیان اینکه کمبود نیروی پرستاری یک چالش عمومی جهانی است و کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست، گفت: با افزایش پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌ها و تسهیلاتی که برای استخدام و تبدیل وضعیت آن‌ها در حال انجام است، چنانچه قانونگذار از این بابت به نظام سلامت کمک کند، امیدوار خواهیم بود تا چندسال آتی مشکل کمبود پرستار در کشور کاهش یابد.

وی تصریح کرد: اکنون ۲۰۹ هزار کادر درمان اعم از همکاران پرستار، اتاق عمل، هوشبری، بهیار و کمک پرستار در مراکز درمانی وزارت بهداشت، بخش خصوصی، تامین اجتماعی و نیرو‌های مسلح مشغول به خدمت هستند، و نسبت پرستار به تخت، ۹ دهم و نسبت گروه پرستاری به تخت، ۱.۲ است که امیدواریم با افزایش جذب و تربیت نیروی انسانی، فاصله ۱.۲ تا ۱.۸ در سال‌های آتی برطرف شود.

عبادی اظهار داشت: از اقدامات خوب دولت سیزدهم اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است، زیرا این قانون پس از ۱۵ سال مسکوت ماندن و در دوره طرح تحول سلامت که زمان طلایی اجرای این طرح بود و اتفاقاً برخی افراد که امروز منتقد اجرای این طرح هستند در آن دوران مسوولیت داشتند، می‌توانست اجرایی شود، اما نشد.

وی افزود: ارزش نسبی خدمات پرستاری در بخش‌هایی که سختی کار بیشتر است، بالاتر است. در سال جاری، مثلا در بخش‌های عمومی و داخلی جراحی ارزش نسبی معادل ۸ کا و در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تا ۳۳.۴ کا هم افزایش پیدا می‌کند. البته، چون تعداد بیماران بخش‌های عمومی نسبت به بخش‌های ویژه بیشتر است، نوعی تعادل در پرداختی‌ها صورت می‌گیرد؛ در آیین نامه هم پیش بینی شده که نباید بین همکاران پرستار هم رده تفاوت کارانه بیشتر از ۲.۵ برابر باشد.

دیگر خبرها

  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس
  • چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان
  • ضرب و شتم پرستار در بیمارستان این شهر
  • پیگیری قضایی ضاربان پرستار در بیمارستان چالوس
  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • استخدام ۲۱ هزار پرستار / تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران