Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@14:46:09 GMT

مراسم یادمان «شهدای سانچی» در بندرعباس برگزار شد

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۱۵۲۳۴

مراسم یادمان «شهدای سانچی» در بندرعباس برگزار شد

خبرگزاری شبستان: مراسم یادمان شهدای سانچی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، جانشین منطقه یکم نیروی دریایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و جمعی از مولفان و ناشران حوزه دریا در محل برگزاری پانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، در این مراسم پس از اجرای گروه موزیک منطقه یکم دریایی به یاد شهدای نفتکش سانچی، ناخدا یکم ستاد کوروش محرابی، جانشین منطقه یکم دریایی در جایگاه سخنرانی حاضر و ضمن گرامیداشت شهدای این سانحه گفت: طی روزهای اخیر شاهد دو سانحه دلخراش در حوزه دریا بودیم که یکی مربوط به کشتی نفتکش سانچی و دیگری نیز مربوط به ناوشکن دماوند که در شرایط نامساعد جوی هنگام پهلوگیری دچار سانحه شد و چند تن از فرزندان وطن به درجه شهادت نائل آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: نیروی دریایی ایران در طول تاریخ دستخوش تغییر و تحولات زیادی بوده است و ایرانیان در زمان باستان با حفر کانال سوئز و داشتن بیش از دو هزار کشتی پهنه وسیعی از دریای هند تا مدیترانه را زیر قدرت خود داشتند .

 

ناخدا یکم ستاد کوروش محرابی ادامه داد: پس از اسلام تا زمان صفویه نیروی دریایی ایران رو به ضعف نهاد و در زمان صفویه و افشاریه مجددا تقویت شد و در زمان قاجار و ابتدای پهلوی نیز دوباره رو به افول گرایید.

 

جانشین منطقه یکم نیروی دریایی عنوان کرد : در قرآن کریم نیز در خصوص اهمیت دریا و دریانوردی بیش از 43 آیه وجود دارد که به نعمت های موجود در دریا و استفاده از آن تاکید شده است و می دانیم کشورهایی در جهان پیشرفت و رفاه را برای مردم خود به ارمغان آورده اند که توانسته اند از مرزهای خشکی عبور و پا به پهنه وسیع دریا و کشف منابع جدید دست یابند.

 

وی اظهار داشت : پس از پیروزی انقلاب در هشت سال جنگ تحمیلی ناوگان دریایی ایران در جنگ به خوبی درخشید و در جنگ 34 روزه ، پایگاه دریایی خرمشهر به خوبی بر دشمن فائق آمد و علاوه بر آن در مدت 8 سال بیش از 12 هزار کشتی تجاری ایران توسط ناوگان دریایی اسکورت و به سلامت به مقصد رسید .

 

کوروش محرابی در ادامه گفت : پس از جنگ رهبر معظم انقلاب بر گسترش نیروی دریایی و افزایش این قدرت تاکید نموده و هم اکنون نیروی دریایی ایران یکی از قدرتمندترین نیروها در سطح بین المللی است.

 

جانشین منطقه یکم نیروی دریایی به بیان مصداق های ضرورت گسترش نیروی دریایی در بخش نظامی و تجاری پرداخت و افزود : کشور ایران دارای هشت هزار کیلومتر مرز است که سه هزار کیلومتر آن آبی است که 93 درصد تبادل اقتصادی کشور از طریق دریا صورت می گیرد.

 

وی عنوان کرد : 95 درصد شهرهای مهم جهان و 75 درصد جمعیت جهان در کنار دریاها و رودهای بزرگ قرار دارند و این دلایل ، نشان می دهد که گسترش قدرت دریایی از چه اهمیت ویژه ای برای اقتصاد ایران در آینده برخوردار است .

 

این مقام مسئول یادآور شد : در گذشته مبادلات تجاری ایران از طریق بندر ماهشهر انجام  می گرفت اما هم اکنون بندرعباس و اسکله شهید رجایی بیش از 60 درصد مبادلات را انجام می دهد و در چشم انداز توسعه دریانوردی ایران گسترش بنادر جنوب شرق ایران همچون جاسک و چابهار در دستور کار قرار دارد.

 

محرابی درباره گسترش فرهنگ دریانوردی در میان توده مردم عنوان کرد : مقام معظم رهبری تاکید داشتند که باید خدمات حوزه دریا به صورت مصور به سمع و نظر مردم  و آینده سازان برسد و به همین دلیل کمیته ای تشکیل و هم اکنون در مقاطع مختلف تحصیلی این مطالب جهت فرهنگ سازی در کتاب های درسی گنجانیده شده است.

 

کتاب و مطالعه بهترین وسیله برای گسترش فرهنگ صنعت دریانوردی است

 

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با حضور در مراسم یادمان شهدای کشتی سانچی در پانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب هرمزگان گفت : کتاب و مطالعه بهترین وسیله برای گسترش فرهنگ و صنعت دریانوردی است.

 

اله مراد عفیفی پور ضمن تسلیت حادثه کشتی سانچی به مردم شریف ایران گفت : 85 درصد عملیات تجاری جهان از طریق شناورها انجام می گیرد که در ایران این رقم به بیش از 90 درصد می رسد و در حوزه نفت نیز به صورت 100 درصد انتقال آن از راه های دریایی و با نفتکش های بزرگ انجام می شود.

 

وی افزود : این حجم از مبادله کالا در دریا و حرکت کشتی های متعدد امکان برخورد و سانحه را در دریا بالا می برد و به عنوان مثال می توان به سانحه کشتی تایتانیک در سال 1912 که بیش از 1500 کشته برجای گذاشت و همچنین حادثه نفتکش اکسون والدز در سال 1982 در آلاسکا اشاره کرد که عواقب زیست محیطی گسترده ای را به جای گذاشت .

 

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به سانحه کشتی سانچی اشاره کرد و یادآور شد : برای رسیدن به دلایل اصلی این سانحه نیازمند بررسی ها و تحقیق های بیشتری هستیم که با بررسی اطلاعات جعبه سیاه بخش زیادی از مسائل شفاف خواهد شد و تا آن موقع لازم است برخی افراد از اظهار نظرهای غیر کارشناسی در فضای مجازی پرهیز کنند.

 

عفیفی پور اضافه کرد : یکی از مزیت های سانحه های دریایی علیرغم دلخراش بودن این است که به ارتقای سطح ایمنی دریایی و استاندارد سازی دریاها و شناورها و قوانین کمک می کنند همانگونه که سانحه کشتی تایتانیک باعث تدوین اولین کنوانسیون استاندارد دریایی شد.

 

وی از برگزار کنندگان نمایشگاه کتاب تقدیر و تشکر کرد و گفت : کتاب ، بهترین وسیله برای افزایش اطلاعات در حوزه دریا و استانداردهای آن است و هم اکنون نیز در نمایشگاه ، کتاب های متعددی در این حوزه وجود دارد.

 

علیرضا درویش نژاد د، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز عنوان کرد : دریا و دریانوردی بخش قابل توجهی از فرهنگ ، معیشت ، سنت و آداب و رسوم هرمزگان را به خود اختصاص داده است .

 

وی افزود : به همین منظور با همکاری انجمن ناشران و نویسندگان استان زمینه لازم برای انجام کارهای پژوهشی و چاپ کتاب در این حوزه مهیا شد و در نمایشگاه پانزدهم شاهد رونمایی از سه اثر ارزنده در این حوزه هستیم .

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان اظهار داشت : در راستای نشر کتاب با موضوع دریا و دریانوردی و همچنین تجارت و اقتصاد دریایی برخی از دستگاه های مرتبط می توانند با حمایت های خود مثمر ثمر باشند و امید داریم در آینده شاهد چاپ و انتشار بیشتر آثار مکتوب با موضوع دریا باشیم .

 

در ادامه این مراسم، از سه کتاب «چشم انداز صنعت سوخت رسانی با کشتی ها در جهان» به نویسندگی داوود عبدالهی و مهدی بهرامشاهی و «مالزی و استراتژی رشد، ایران، چشم انداز توسعه» به نویسندگی بهزاد الصفی و «اصول و قوانین کاربردی در مناطق ویژه اقتصادی بندری» به نویسندگی حمید جهرمی نژاد رو نمایی شد و با اهدای لوح سپاس از آن ها تقدیر به عمل آمد.

 

گفتنی است: پانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب هرمزگان از یکم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه ها واقع در سه راه جهانبار بندرعباس آغاز و تا 7 بهمن همه روزه در دو نوبت صبح و عصر میزبان دوستداران فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

 

 

 

پایان پیام/88

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۱۵۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری سفر راهیان نور جامعه ورزش کشور در خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، کاروان راهیان نور جامعه ورزش کشور با حضور جمعی از قهرمانان و ملی‌پوشان عرصه ورزش، پیشکسوتان، مربیان و مدیران ورزش کشور از یادمان‌های دفاع مقدس در شهرستان‌های خرمشهر و آبادان بازدید کردند.

بازدید از یادمان شهدای شلمچه، موزه جنگ خرمشهر، یادمان شهدای اروند از جمله برنامه‌های این سفر دو روزه کاروان راهیان نور ورزش کشور به استان خوزستان است.

همچنین این بازدید با همکاری وزارت ورزش و جوانان و سازمان بسیج ورزشکاران کشور به مدت ۲ روز (۴ و ۵ اردیبهشت) به میزبانی خوزستان در شهرهای آبادان و خرمشهر در حال برگزاری است.

کد خبر 6086777

دیگر خبرها

  • نماد فرهنگی فرزندآوری و جوانی جمعیت هرمزگان کلنگ‌زنی شد
  • سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌ دراز
  • دیدار نمایندگان روسیه، پاکستان و فلیپین با خدمه‌های خود در کشتی‌ توقیفی MCS Arie
  • برگزاری نمایشگاه و جشنواره سلامت در بندرعباس
  • بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان
  • امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس
  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس
  • امدادرسانی به ۴۲ شناور و نجات ۱۷۲ دریانورد در آب‌های استان بوشهر
  • بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی در قم برگزار شد
  • برگزاری سفر راهیان نور جامعه ورزش کشور در خوزستان