Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، کامبیز حسن‌زاده امروز در کارگروه سلامت و امنیت غذایی در سنندج، گفت: مقوله ایمنی مواد غذایی بایستی در کنار سلامت و امنیت غذایی از سوی نهادهای متولی با اهمیت و پر رنگ‌تر دیده شود.

وی با اشاره به شاخص‌های متعددی که در حوزه ایمنی مواد غذایی وجود دارد، گفت: بررسی و واکاوی شاخص‌هایی چون میزان سموم و نیترات و فلزات سنگین در محصولات خام کشاورزی از سوی متولیان امر نیاز و بلکه ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن‌زاده اظهار داشت: در راستای ایمنی و تضمین محصولات ارائه شده از سوی کشاورزان طرحی برای نخستین بار سال ۹۵ در کردستان، جهت نمونه یابی و ارزیابی از محصولات به لحاظ شاخص‌های مذکور نیز اجرا و عملیاتی شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان عنوان کرد: سال گذشته ۱۵۰ نقطه ی استان را جهت ارزیابی محصولات شناسایی و اخطارهای لازم را به کشاورزان در نتیجه عدم انطباق میزان شاخص ها با پارامتر های استاندارد ارسال کردیم.

حسن‌زاده، افزایش نقاط تحت پوشش استان را به ۲۰۵ مکان از رویکردهای امسال دانشگاه علوم پزشکی کردستان برشمرد و گفت: عمده محصولاتی که مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند، گندم با ۳۱ نقطه، پیاز با ۱۱ نقطه و انواع سیب با ۳۵ نقطه و نیز توت فرنگی با ۴۱ نقطه محصولاتی بودند که بیشترین ارزیابی را به خود اختصاص دادند.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه کشاورزان از مصرف بی‌رویه انواع کود و سموم که بعضا منشاء نیترات و زمینه ساز بیماری‌های خطرناک است جلوگیری کنند، سلامت غذایی در جامعه تضمین خواهد شد.

حسن‌زاده اهمیت نظارت جهاد کشاورزی را به عرضه محصولات مهم ارزیابی کرد و گفت: عطاری‌ها مکانی برای عرضه مواد انسانی تلقی می‌شود اما شاهد عرضه محصولات کشاورزی در این حوزه هستیم از این جهت جلوگیری از عرضه محصول در خارج از شبکه از ملزومات مورد توجه جهاد کشاورزی قلمداد می شود.

وی عنوان کرد: الزام کشاورزان به رعایت شاخص‌های مورد ارزیابی و آموزش‌های ارائه شده به این جامعه مخاطب نیز از بسیاری از بیماری‌ها کاسته و سلامت روح و جسم را بهبود می‌بخشد.

 

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۷۵۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود

محمد رضا حاجی رضا گفت: با توجه به نیاز استان به افزایش تولید گوشت مرغ، موضوع احداث واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در یک سال گذشته در اولویت برنامه‌های معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: برای تحقق این هدف، جلسات و مکاتبات مرتبط صورت گرفته و طرح‌های فنی و توجیه اقتصادی تهیه و ارائه شده‌است، همچنین استاندارد‌های لازم مشخص شده و با تعدادی از سرمایه گذاران و متقاضیان جلسات هماهنگی و معرفی برگزار گردید و موضوع با جدیت در حال پیگیری است.

حاجی رضا با اشاره به این که استان قم در اسفند ماه سال گذشته و فروردین ماه امسال رتبه اول جوجه‌ریزی مرغ گوشتی نسبت به تعهد را در سطج کشور کسب کرد، ادامه داد: با همکاری بهره‌برداران روند افزایش ظرفیت تولید گوشت مرغ در قم طی ماه‌های آینده بر اساس نیاز بازار دنبال خواهد شد.

گفتنی است افزایش تعداد واحد‌های مرغداری فعال در زمینه پرورش مرغ گوشتی از مهمترین اولویت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران در حوزه کشاورزی قم است و این موضوع در قالب تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی استان دیده می‌شود که نقش مهمی در تامین امنیت غذایی مردم خواهد داشت.

بر اساس اعلام نظر مسئولان سازمان جهاد کشاورزی قم در راستای تامین امنیت غذایی پایدار در قم، سطح تولید محصولات راهبردی همچون گوشت مرغ در این استان با مشارکت فعال بخش خصوصی افزایش می‌یابد و در همین رابطه از حضور سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه حمایت می‌شود.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • پرداخت غرامت به کشاورزان بیمه شده خوزستانی
  • فرصت ۲ ماهه دستگاه‌ها برای تهیه برنامه عملیاتی امنیت غذایی
  • شاخص بهره مندی روستا‌های کردستان از راه‌ آسفالته به ۷۵ درصد رسید
  • واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود
  • خسارت ۵۰ درصدی بارندگی به گندمزار‌های خوزستان
  • ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت خوزستان از دست رفت
  • طوفان ۲۰۰ هزار تن گندم این استان را از بین برد !
  • خسارت بارندگی به گندمزارهای آماده برداشت در خوزستان
  • خسارات سنگین طوفان به ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای خوزستان
  • خسارت سنگین باران به کشاورزان خوزستان/ چقدر گندم از بین رفت؟