Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@17:28:38 GMT

مجلس یادبود مرحوم محسن سلیمانی برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۱۷۳۶۸

مجلس یادبود مرحوم محسن سلیمانی برگزار شد

تهران - ایرنا - مجلس ترحیم و یادبود زنده یاد محسن سلیمانی رایزن فقید فرهنگی ایران در صربستان با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابوذرابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از مسئولان و خانواده آن مرحوم در مسجد نور تهران برگزار شد.

به گزارش عصر سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز و با ذکر مصیبت و مرثیه سرایی توسط مداحان اهل بیت(ع) ادامه یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ادامه سخنران این مراسم با تسلیت فرا رسیدن دهه اول فاطمیه (به روایتی) و همچنین گرامیداشت یاد و خاطر زنده یاد محسن سلیمانی، نخستین معرف حضرت فاطمه زهرا (س) این بزرگ بانوی جهان اسلام را قرآن و خداوند عنوان کرد.
حجت الاسلام محمد علی مداح با اشاره به ابعاد وجودی و شخصیتی بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س)، گفت: آن حضرت که سوره کوثر به نام و بزرگداشت شان و منزلت او نازل شده در قرآن برای آیات تکرار فراوان وجود دارد ولی برای این سوره تکراری وجود ندارد چون حضرت فاطمه زهرا(س) تک است.
این پژوهشگر مذهبی دنیا را به ظرفی تشبیه کرد و گفت: انسانها باید بدانند که در این دنیا چه چیزی را در این ظرف می ریزند تا در آخرت برای آنها منشا خیر و برکت و اعمال صالحش محسوب شود.
حجت الاسلام مداح با اشاره به مراحل زندگی انسان از تولد تا مرگ ، اظهار داشت: انسانها باید خداوند و مرگ را هرگز در زمان حیات فراموش نکرده و همواره به فکر زندگی بعد از مرگ خود باشند چرا که مرگ بشارتی است از سوی خداوند متعال که ای انسان زندگی شما با مرگ تمام نمی شود بلکه مرحله ای دیگر آغاز می شود، پس بفکر زندگی بعد از مرگ خود در آخرت باشید.
این مدرس حوزه و دانشگاه تاکید کرد: اینگونه مجلس یادبود در واقع تلنگری به انسان برای یادآوری خالق یکتا و معاد روز قیامت است.
از جمله حاضران در این مراسم، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه‌زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، محمدرضا سرشار، محمدعلی ابطحی، محمدرضا بایرامی، محمدعلی زم، موسی بیدج، قاسمعلی فراست، فریدون عموزاده خلیلی، احمد غلامی، محمد ناصری، علی کاشفی خوانساری، علیرضا قزوه، مجتبی رحماندوست، اسدالله امرایی و... بودند.
به گزارش ایرنا، محسن سلیمانی دوم بهمن‌ماه در پی حمله قلبی در بلگراد از دنیا رفت و هشتم بهمن‌ماه در قطعه‌ نام‌آوران بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.
در معرفی این نویسنده، مترجم و پژوهشگر نوشته شده است: «محسن سلیمانی متولد 1338 در تهران و فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات انگلیسی است. او که در حوزه ترجمه و نقد ادبیات داستانی و داستان‌نویسی فعالیت دارد، کار نویسندگی را در «حوزه اندیشه و هنر اسلامی» از سال 1359 شروع کرد. در آن‌جا چند سالی مسئول واحد ادبیات داستانی بود و سردبیری جُنگ‌های سوره از شماره 1 تا 9 را برعهده داشت. در سال 1366 همراه با تعدادی از هنرمندان از حوزه جدا شد و به کیهان فرهنگی رفت و مسئول بخش ترجمه ادبی و ادبیات داستانی کیهان فرهنگی شد. بعد از سه سال نیز از آن‌جا به معاونت امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت و چند سالی هم در لندن و نیویورک مسئول بخش فرهنگی ایران بود. او همچنین دبیر سرویس ادبی روزنامه‌های همشهری (1370)، روزنامه صبح امروز (1379) و بهار (1379) نیز بوده‌ است. سلیمانی تاکنون در زمینه نقد ادبی، اصول داستان‌نویسی و نیز داستان در حدود 70 کتاب ترجمه و تألیف کرده‌ است. همچنین چند سالی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران داستان‌نویسی تدریس کرده‌ است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 18 تیرماه 1394 به سلیمانی نشان درجه یک هنری در زمینه ادبیات داستانی اعطا کرد.»
از آثار محسن سلیمانی به این عنوان‌ها می‌توان اشاره کرد: «سالیان دور(مجموعه داستان)، آشنای پنهان(مجموعه داستان)، چشم در چشم آینه (مجموعه نقد و یک گفتار)، تأملی دیگر در باب داستان (ترجمه)، رمان چیست؟ (ترجمه و نگارش)، درسهایی درباره داستان‌نویسی(ترجمه)، فن داستان‌نویسی (ترجمه)، از روی دست رمان‌نویس (ترجمه)، شاهکارهای ادبیات جهان (6 جلد)، 28 اشتباه نویسندگان(ترجمه)، واژگان ادبیات داستانی(انگلیسی - فارسی و فارسی -انگلیسی)، چگونه زندگینامه بنویسیم؟، اسرار و ابزار طنزنویسی (نگارش و ترجمه)‍، شوخی‌های دختران حوا، شوخی‌های پسران آدم، جادوی زاویه دید (ترجمه)، طرح و ساختار رمان (ترجمه)، آموزش داستان‌نویسی به دانش‌آموزان ابتدایی، 2 جلد (ترجمه)، رمان‌نویسی در وقت اضافه، طنزپردازی به زبان ساده، فرانکنشتاین، اثر مری شلی، تصویر دوریان گری، اثر اُسکار وایلد، اوژنی گرانده، اثر اونوره دو بالزاک، دکتر جکیل و آقای هاید، اثر رابرت لویی استیونسن، بابا لنگ‌دراز، اثر جین وبستر و پینوکیو، اثر کارلو کلودی.»
بسیاری از مسئولان، شخصیت ها و سازمانها با ارسال تاج گل مراتب همدردی و تسلیت خود را با خانواده و همکران زنده یاد محسن سلیمانی اعلام داشتند.
فراهنگ ** 1355 ** 1823 خبرنگار: علی اکبر قزوینیان ** انتشار: طاهره نبی اللهی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۱۷۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدکاپ ۸ رویدادی برای ترویج برنامه‌نویسی در سراسر ایران

مدیر مسابقات کوئرا گفت: هدف از برگزاری لیگ ملی برنامه‌نویسی کدکاپ ۸، ترویج برنامه‌نویسی در سراسر کشور است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی لطفی؛ مدیر مسابقات کوئرا با بیان اینکه ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال حامی برگزاری هشتمین دوره کدکاپ است، اظهار کرد: معاونت علمی در فعال کردن درگاه‌های اطلاع‌رسانی در خصوص این دور از مسابقات و شناخته‌شدن آن در سطحی ملی و تامین برخی هزینه‌های مسابقه پای کار آمده است و از آن جهت که هدف ترویج برنامه‌نویسی در سطح کشور را دنبال می‌کند، صرفا بحث الگوریتم و مبانی برنامه‌نویسی را موضوع مسابقات قرار دادیم.

علی لطفی؛ مدیر مسابقات کوئرا با بیان اینکه هدف از برگزاری لیگ ملی برنامه‌نویسی کدکاپ 8، ترویج برنامه‌نویسی در سراسر کشور است، اظهار کرد: در این مسابقه ضمن ترویج برنامه‌نویسی، بحث آموزش برنامه‌نویسی گنجانده شده است و افراد می‌توانند در هر سطحی که هستند، آموزش متناسب با خودشان را دریافت کنند.

وی در خصوص نحوه برگزاری مسابقات توضیح داد: مسابقات انتخابی در لیگ ملی برنامه‌نویسی کدکاپ 8 به صورت استانی است، به همین دلیل، دانشجویان همه استان‌ها خود را مخاطب این مسابقه می‌بینند و شانس خود را در آن کمرنگ نمی‌ببینند.

حضور 240 طرح در دومین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی دانش‌آموزی؛ از رباتیک تا هوش مصنوعی

لطفی ادامه داد: این لیگ در 6 دوره مسابقات انتخابی آنلاین برگزار می‌شود که تاکنون چهار دوره آن برگزارشده است، دور اول این مسابقات از اوایل اسفند ماه کلید خورد و هر سه هفته یک مسابقه انجام می‌شود که ان‌شاءالله دور پنجم مسابقات انتخابی 28 اردیبهشت ماه برگزار خواهدشد.

به گفته او، در این مسابقات انتخابی دانشجوی برتر هر استان، سهمیه رقابت فینال را به انضمام یک میلیون تومان جایزه نقدی دریافت خواهد کرد. همچنین بعد از هر مسابقه، جلسه آنلاین حل سؤالات مسابقه توسط طراحان سؤالات، برگزار می‌شود و از هر استان، به سه نفر از شرکت‌کنندگانی که در این جلسه حضور یافته‌اند، دوره آموزشی رایگان اهدا می‌شود که شامل 20 دوره آموزش آنلاین برنامه‌نویسی به‌صورت تعاملی در سطوح مقدماتی و پیشرفته است و افراد می‌توانند به انتخاب خودشان یکی از دوره‌ها را به عنوان هدیه دریافت کنند.

مدیر مسابقات کوئرا  افزود: گذراندن موفقیت‌آمیز این دوره‌‌ها بین یک تا سه ماه به صورت آنلاین طول می‌کشد، علاوه بر این به 10 نفر از شرکت‌کنندگان مسابقه تی‌شرت یادبود اهدا می‌شود و هر کس که در این مسابقه  کد ارسال کرده باشد، شانس برخورداری از این جوایز را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه فینال به صورت حضوری با دعوت از نفرات برتر در سراسر کشور در تهران برگزار خواهد شد، اظهار کرد: از نفر اول تا سی‌ام جایزه در فینال دریافت خواهند کرد. همچنین در رتبه‌های بعد، به نفرات برتر هر استان جوایز اهدا می‌شود و مجموعا حدود 200 میلیون تومان فقط در مرحله فینال به شرکت‌کنندگان جایزه اهدا خواهدشد.

لطفی همچنین، در خصوص چرایی عنوان «کدکاپ8» توضیح داد: از سال 95، مسابقات برنامه‌نویسی کشوری را با عنوان کدکاپ برگزار می‌کنیم که البته دوره‌های اول آن با همکاری دانشگاه صنعتی شریف بود و در ادامه این رویداد به صورت سالیانه برگزار شد و بزرگترین مسابقه برنامه‌نویسی کشور از نظر تعداد شرکت‌کنندگان شناخته می‌شود. امسال، هشتمین دوره برگزاری این مسابقات است که این دوره را با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و در قالب لیگ ملی برنامه‌نویسی دانشجویی برگزار می‌کنیم.

وی در ادامه مخاطب کدکاپ را دانشجویان دانست و گفت: کدکاپ در سال‌های مختلف به شیوه‌های گوناگونی برگزار شده‌ است. هر سال برخی شرکت‌ها با هدف جذب و استخدام حامی مسابقات می‌شدند، موضوعات مسابقات هم مطابق فناوری‌هایی بود که آنها نیاز داشتند اما امسال از آن جهت که هدف معاونت علمی، ترویج برنامه‌نویسی در سطح کشور بود، صرفا بحث الگوریتم و مبانی برنامه‌نویسی را موضوع مسابقات قرار دادیم و هر شش دوره انتخابی به انضمام فینال، حاوی سوالات الگوریتمی است.

علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی https://codecup.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تمرکز نشر صاد بر انتشار داستان‌هایی با روایت ایرانی است
  • مراسم یادبود مسعود اسکویی امروز برگزار می‌شود
  • مراسم یادبود اسکویی امروز برگزار می‌شود
  • نویسنده و پژوهشگر کرمانی درگذشت
  • مراسم یادبود صدای ماندگار ورزش امروز برگزار می شود
  • مراسم یادبود «خبرنگاران آسمانی» در قزوین برگزار می‌شود
  • کدکاپ ۸ رویدادی برای ترویج برنامه‌نویسی در سراسر ایران
  • لیگ ملی برنامه‌نویسی دانشجویی کدکاپ برگزار می‌شود
  • مستند «نغمه های فروزان» فیلمی درباره بدیع الزمان فروزانفر
  • چهره‌های مشهور ادبیات که مست عشق پارسا پیروزفر را دیدند | میرجلال‌الدین کزازی: از آغاز تا انجام، شادمان و خشنود بودم...| تصاویر