Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@23:23:32 GMT

میزگرد ایرنا/الزامات 40 سالگی انقلاب اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۴۵۸۰۷

میزگرد ایرنا/الزامات 40 سالگی انقلاب اسلامی

کرج - ایرنا - انقلاب اسلامی با اهداف و آرمان های ویژه ای شکل گرفت که یـکی از اهداف آن از دیدگاه و سیره عملی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهـبـری نـفی وضع گذشتـه، بـهـبـود و سامان یـابی حال وترسیم نظام ایده آل آینده بود که امروز انقلاب اسلامی حرکت پرشتابی به سمت آینده درخشان دارد.

به گزارش ایرنا، دلیل رویکرد به اندیشه امام(ره) و رهبری از آن روست کـه انـدیشه های تابناک حضرت امام خمینی (ره)، فرهنگ جامع انقلاب اسلامی است که با تـار و پـود اعـتـقـادات دیـنـی مـردم در هـم تـنـیـده و نوشتارهای مقام معظم رهبری نیز ترسیم کـنـنـده ادامـه راه امـام و زمـیـنـه سـاز اجرای طرح ها برای استحکام بنیان های نظام جمهوری اسـلامـی اسـت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 به رهبری بزرگ مرد تاریخ، حضرت امام خمینی(ره) و حضور و حمایت چشمگیر مردم ‌متدین ایران، این سؤال به ذهن می‌رسید که آیا این انقلاب در مقابل هجمه های دشمنان داخلی و خارجی توان ایستادگی دارد و در نهایت، برای ماندن و تحقق آرمان‌های خود، چه برنامه‌هایی را باید در دستور کار قرار دهد؟
شکستن ابهت پوشالی ابرقدرتها، صف آرایی دربرابر نمایش قدرت آمریکا، انتقال وحشت از دل مظلومان به دل مستکبران، بازکردن دریچه نور و امید در دل مسلمانان، الگوسازی برای ملت های مستضعف، حمایت از مسلمانان آزاده، بیداری امت اسلام، باوراندن امکان ایستادگی مقابل مستکبران به مستضعفان، صدور انقلاب و دفاع از مستضعفان، دگرگون سازی سرنوشت امت اسلام، انتفاضه فلسطین و جهانی سازی دفاع از آرمان فلسطین و مظلومان جهان از دستاوردهای انقلابی به شمارمی رود که در زمره مهمترین پدیده های اجتماعی عصر حاضر است.
الزامات انقلاب اسلامی در آغاز دهه پنجم آن، ارزیابی وضعیت موجود و ویژگی های اصلی شکل گیری انقلاب اسلامی، پرسش هایی بود که در میزگرد ایرنا مرکز البرز با حضور رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد البرز، روسای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی استان البرز مورد تبادل نظر و بررسی قرار گرفت.
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان البرز گفت: انقلاب اسلامی با تمام انقلاب هایی که در دنیا صورت گرفت یک تفاوت ماهوی داشت چراکه در هرکجای دنیا که انقلابی صورت گرفت، بیشتر جنبه مادی داشت یا اگر تفکری هم حاکم شد، مثل انقلاب چین، الجزایز و کوبا، تفکر مادی بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین روحی یزدی افزود: دوشاخصه انقلاب که در سایر انقلاب ها نبود، مردمی و اسلامی بودن آن محسوب می شود و مبنای این تحلیل آن است که حضرت امام (ره) از همان ابتدا تاکید برآن داشتند که هرکاری که می شود با اتکا برمردم باشد.
وی ادامه داد: در 12 بهمن سال 57 که امام (ره) به ایران آمد، نخستین سخنرانی رسمی خود را در بهشت زهرا (س) ایراد کردند که با اتکا به مردم اقدام می کنند. جمله تاریخی ایشان که من به پشتوانه مردم توی دهن این دولت می زنم، خود گواه این مدعا است.
روحی یزدی گفت: ویژگی دیگر انقلاب دینی و مذهبی بودن آن است که در این زمینه نیز باید اظهار کرد امام(ره) از همان ابتدا بر این باور بودند که نباید پا روی ارزش های دینی گذاشت و ملاک حاکمیت باید دین اسلام و آن هم اسلام ناب محمدی(ص) باشد.
وی افزود: با نگاهی گذرا به تاریخ انقلاب اسلامی می توان به این نکته دست یافت که در 12 فروردین 58 عده ای به دنبال آن بودند تا یک نام جدیدی یا دنیا پسندی را پیشنهاد دهند که درنهایت نام جمهوری اسلامی برگزیده شد.
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان البرز گفت: با این نام مردمی بودن و اسلامی بودن که دو رکن اساسی انقلاب بود، حفظ شد.
وی افزود: امروز نیز با رهبری عالمانه مقام معظم رهبری مسیر انقلاب، همان راه تحقق آرمان ها پیش می رود، این انقلاب با راه امام شناخته شده است.
روحی یزدی تاکید کرد: یکی از اسرار موفقیت جمهوری اسلامی در دنیا حفظ این دو ویژگی است که سایر کشورها در مباحث بیداری اسلامی وقتی این دو ویژگی را دیدند به سراغ جمهوری اسلامی آمدند.
وی خاطرنشان کرد:جمهوری اسلامی با حفظ این ویژگی ها می تواند مدافع مظلومان و مستضعفان باشد که باید مسیر تقویت این دو ویژگی همواره حفظ شود.
**ضرورت حفظ ولایت فقیه و تقویت نهادهای انقلاب اسلامی
روحی یزدی گفت: انقلاب اسلامی نهاد نوپایی بود که در هیچ کجای دنیا روش حکومتی آن وجود نداشت، اینکه امور با نظارت ولایت فقیه عادل، آگاه و شجاع و مدیر و مدبر اداره شود را در هیچ کجای جهان نداریم.
وی افزود: اولین بار حضرت امام (ره) آن را به وجود آورد و برای حاکمیت دین و اسلام هیچ روشی غیر این این ایده مهم و تاثیرگذار نبود.
روحی یزدی اظهار کرد: دشمن متوجه جایگاه ولایت فقیه شده و برای کم رنگ کردن آن دست به توطئه های متعدد می زند.
**مقابله در مقابل افکار انحرافی دشمنان برای تضعیف سپاه
وی خاطرنشان کرد: ولی فقیه در ابتدا نقش نظارتی دارد، تا اگر در مسیرانحرافی بود جلوگیری شود.
وی ادامه داد: امروز شاهد آن هستیم که برخی از فرصت طلبان با پرسش هایی نظیر اینکه ولی فقیه نقشی ندارد، به دنبال کم اهمیت جلوه دادن این جایگاه مهم هستند.
روحی یزدی گفت: کشتی نجات بخش ولی فقیه، بازوانی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارد که به برکت نظام اسلامی رسمیت پیدا کرده است.
وی افزود: اگرچه امروز برخی به دنبال زیرسوال بردن این نهادها هستند، اما شاهد آن بودیم که سپاه در دوران صلح با سازندگی و در دوران جنگ با همراهی نظامی توانست کمک نظام اسلامی باشد.
وی یادآورشد: هدف عمده دشمن زیر سوال بردن و تضعیف جایگاه ولایت فقیه است و برای اینکه این جایگاه تضعیف شود چاره ای جز مقابله با سپاه و سایر نهادهای اسلامی که منتسب به جایگاه رهبری است، ندارد.
**مصاف رسانه ای با دشمن ضرورت آینده
روحی یزدی در ادامه به بحث رسانه و جنگ نرم پرداخت و گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری، هرچه قدر دشمن سرمایه گذاری دراین بخش کرده متاسفانه برخی از مسئولان نسبت به آن بی توجه بوده اند.
وی اضافه کرد: با تشکیل شورای عالی فضای مجازی به فرمان مقام معظم رهبری برای مقابله با این هجمه ها که نوک پیکان آنها دین است، امید آن می رود بتوان به نتایج بهتری دست یافت.
**دشمن به دنبال ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان البرز گفت: برای مقابله با جمهوری اسلامی گاهی اوقات امریکا از منافع خود انعطاف نشان می دهد، اکنون دشمنان از ناحیه کشورهای عربی بیمی ندارند و تنها کشوری که مقاومت را تقویت می کند ایران اسلامی است.
وی افزود: دشمنان به دنبال آن هستد که بگویند دین امورات مردم را نمی تواند تامین کند و نیازهای اجتماعی مردم را تدبیر داشته باشد.
روحی یزدی تاکید کرد: ناکارآمد نشان دادن دین و نظام دینی از حربه های دشمنان است که مردم روی این شبهه افکنی ها باید بصیرت لازم را داشته باشیم.
وی یادآورشد: امروز باید در عرصه جنگ نرم باید جهاد اکبر و اصغر داشت و پا روی نفس خود گذاشته و برای صلاح کشور نهایت تلاش را داشت، حضور درمیدان جنگ نرم به مراتب سخت تر از حضور در جنگ نظامی است.
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجداستان البرز نیز در این میزگرد گفت: انقلاب اسلامی در برهه ای شکل گرفت که جهانیان مایوس از حاکمیت از یک جریان مذهبی در دنیا بود.
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سعیدی افزود: این انقلاب درشرایطی رخ داد که اروپاییان تجربه تلخ را از حاکمان مسیحی داشتند و ابرقدرت ها به معنای تمام درجهان حاکم شده بودند.
وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که امام (ره) با همت مردم شکل داد، شکسکتن حکومت مستکبران درجهان بود و به تمام مردم جهان روحیه داد که می توان درمقابل ظالمان و مدعیان شرق و غرب برای حاکمیت جهان ایستاد.
**ضرورت حفظ و تداوم مردمی و اسلامی بودن نظام
سعیدی گفت: مردمی و اسلامی بودن دو رکن اساسی این انقلاب است که از دل این انقلاب اسلامی ابهت مستکبریان شکست.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی نشان داد که می شود درمقابل ظالم ایستاد و حق مظلوم را گرفت و مردم را به این باور رساند که اسلام می تواند جامعه را مدیریت کند، مدیریتی اسلامی که آرزوی دیرینه انبیاء بوده است.
سعیدی خاطرنشان کرد: حکومت اسلامی پیش از انقلاب ایران بیشتر در حوزه تئوری بوده ولی هیچ وقت به منصه ظهور نرسیده بود.
وی یادآورشد: یکی از ویژگی های انقلاب آن بود که امکانات در اختیار مردم قرار گرفت و تمام تلاش مسئولان این بود که به امور مستضعفان رسیدگی کنند.
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان البرز گفت: این انقلاب به نفع مستضعفان رقم خورد وشاخصه های این دوران 39 ساله انقلاب اسلامی کنار رفتن نگرش سرمایه داری و مستکبرین بود.
**حفظ اهداف والای انقلاب اسلامی
وی یادآورشد: بزرگترین خیانات به این انقلاب آن است که از آن هدف والایی که داشته منحرف شود.
سعیدی گفت: انقلاب اسلامی مباحث انسانی را از ماده به معنا سوق داد و در39سالگی آن باید تمام تلاش را برای مقابله با موانع تحقق اهداف آن داشت.
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان البرز اضافه کرد: شرایط ما سخت تر از گذشته نیست به نظرمن دشمنان باید مایوس تر باشند، چراکه در گذشته مردم تجربه های مثبتی از حاکمیت ولایت فقیه و اسلامی را نداشتند اما توانستند انقلاب اسلامی را شکل دهند.
وی گفت: از طرف دیگر جنگ هشت ساله جنگی با دنیا بود که شرایط ایران را پیچیده تر کرد، همراه با ترور شخصیت ها، بنابراین وقتی تمام هجمه های مختلف نتوانست ضربه به نظام اسلامی وارد کند از این پس هم نمی تواند.
سعیدی اضافه کرد: اتفاقات موجود نمی تواند نهال قدرتمند انقلاب اسلامی را که امروز یک تنه تنومند است از بین ببرد و دشمن خوب این موضوع را تشخیص داده است.
**تقویت جبهه فرهنگی
وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ما به تعبیر مقام معظم رهبری و امام (ره) یک انقلاب فرهنگی بود و امروز دشمنان از نتیجه بخشی توطئه های خود ناامید شده اند.
سعیدی افزود: موشک های امروز ماهواره ها هستند و بحث فضای مجازی که مقام معظم رهبری گفتند از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی گفت: دشمنان با عملیات فرهنگی به دنبال از بین بردن باورها هستندو به نهادهای تاثیرگذاری مانند سپاه و روحانیت هجمه وارد می سازند.
وی تاکید کرد: جنگ فرهنگی را باید خوب بفهمیم و دراین جنگ که هجمه به اعتقادات است، باید خوب عمل کنیم.
سعیدی گفت: دشمن با جنگ نرم تمام عیار به ایران اسلامی حمله کرده بر این اساس باید مساجد فعال تر شود و کشور ما برای تداوم انقلاب باید از شبکه های مسجد در تمام محلات و نماز جمعه ها استفاده بیشتر داشته باشد.
وی اضافه کرد: آشنا کردن جوانان با اصل انقلاب و توطئه های دشمنان در مسجد توسط علما صورت گیرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز نیز در این میزگرد گفت: انقلاب اسلامی دارای برکات بسیاری بود که در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی قابل لمس است.
حجت الاسلام والمسلمین سید عباس مسعودی گفت: نکته مهم انقلاب اسلامی که کمتر به آن توجه شده نعمت بزرگ مردمی ولایت مدار است که باهمه سختی ها و مشقاتی که دشمنان به ما تحمیل کرده اند هیچ گاه دست از پشتیبانی نظام و ولایت فقیه برنمی دارند.
**قدردانی از مردم الزام امروز است
وی ادامه داد: امروز باید درآستانه چهل سالگی انقلاب قدردان عملی از مردم شریف، بصیر و ولایت مدار داشت.
مسعودی گفت: این قدردانی شدنی نیست مگر با کارکردن صادقانه و خالصه برای آنان، رفع مشکلات، توجه ویژه به فرهنگ که بیش از پیش باید مدنظر قرارگیرد.
وی اضافه کرد: امید می رود همه مسئولان و مردم کشور با یک خودباوری و اعتقاد به توانمندی ملی و دانش بومی درزمینه اهتمام لازم را داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: توجه به مطالبات مردم و تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری می تواند راهگشای مشکلات کشور باشد که انتظار می رود از این پس با برنامه ریزی عملیاتی و دقیق بتوان گام های موثرتری را برای توسعه و پیشرفت کشور برداشت.
8029/1535 خبرنگار:حکیمه کشاورز** انتشاردهنده:داریوش غفاری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۴۵۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپردن امور به دست مردم افتخار انقلاب اسلامی است

محمد رادمهر فرماندار ویژه شهرستان میناب در حاشیه برگزاری آئین روز شوراها در بخش سندرک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: یکی از ابعاد مهم جمهوری اسلامی ایران، شوراها هستند، شوراهایی که قانون اساسی برای تمام سطوح آن را دیده است.

وی افزود: کشور در سطح کلان دارای شوراهای عالی بسیاری است تا تصمیمات مهم ملی از حوزه امنیتی گرفته تا مباحث مرتبط با حوزه تقنین بر اساس خرد جمعی گرفته شود.

معاون استاندار هرمزگان و سرپرست فرمانداری ویژه میناب، عنوان‌کرد: مجالس کشور، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شوراهای استان‌ها، شوراهای شهری و روستایی و حتی هیأت دولت و کارگروه‌های تخصصی استانی بر اساس شورا بودن و خرد جمعی اداره می‌شوند و این از افتخار نظام اسلامی است.

رادمهر تأکید کرد: هنر انقلاب اسلامی این است که در تمام سطوح اعم از شهرها، بخش‌ها و روستاها کار را به دست خود مردم سپرده است و مردم با انتخاب نماینده اراده خود را بر امور حاکم می‌کنند.

وی افزود: در نظام اسلامی گره‌گشایی از کار مردم در اولویت کار مدیران قرار دارد و شوراها و منصوبین شوراها از آن جایی که به نمایندگی از مردم در مرکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی قرار گرفته‌اند باید اهتمام و مواظبت بیشتری در انجام وظایف محموله داشته باشند و کارها را به احسن وجه پیگیری کنند.

فرماندار ویژه میناب عنوان‌کرد: شوراها حلقه وصل مردم با ارکان حاکمیت هستند و پیوند حاکمیت با مردم را تکامل بخشیده و قوی‌تر می‌شوند؛ انقلاب اسلامی ایران به عنوان انقلابی مردمی با این ساختار مردم را در تصمیم‌گیری‌ها صاحب نظر قرار داد چرا که برای جامعه پر تراکمی مانند ایران امکان نظر خواهی از تک تک مردم وجود ندارد و مردم بایستی از این طریق اراده خود را به نمایش بگذارند.

رادمهر در پایان خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم از بدو آغاز به کار افزایش نقش مردم در تصمیم‌گیری‌ها را در اولویت کار خود قرار داده است و سعی کرده حلقه‌های وصل با مردم را تقویت کند، امر مقام معظم در نامگذاری سال و تأکید بر روی مسئله مردمی‌سازی ضمن اینکه تائیدی بر مشی دولت بود تلاش در حوزه مردمی‌سازی را جدی‌تر کرده است.

وی تاکیدکرد: در مجموعه اداری شهرستان میناب، از همه شوراها حمایت خواهیم کرد تا بتوانند مردمی‌سازی را بیش از پیش دنبال کنند از این رو افزایش مشارکت مردم در ابعاد و ساختارهای مختلف جامعه اولویت کارمان در تعامل با شوراها قرار گرفته است تا نشاط در روستاها و شهرهای شهرستان میناب افزایش یابد.

کد خبر 6088919

دیگر خبرها

  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • انقلاب اسلامی دشمنان را مستهلک کرده است
  • شورا‌ها نتیجه انقلاب‌اسلامی برای خدمت به مردم هستند
  • ایستادگی مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • شوراها از نگاه بخشی و کوتاه مدت پرهیز کنند
  • اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است
  • ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم موجود در استان فارس معرفی شود
  • مسؤولان پیگیر رفع بیکاری و مشکلات معیشتی مردم باشند
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • سپردن امور به دست مردم افتخار انقلاب اسلامی است