Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@20:10:11 GMT

مرد پشت صحنه تاریخ انقلاب؛ هم هست هم نیست

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۰۱۳۲۶

مرد پشت صحنه تاریخ انقلاب؛ هم هست هم نیست

این مهم‌ترین ویژگی او در مقایسه با دیگران است. در پشت صحنه او را می­‌توان یافت، ولی وقتی زمان تقسیم تندیس‌ها یا جوایز می‌رسد، جایی برای خود بر روی سِن قائل نیست؛ سعید فخرزاده هم هست هم نیست. ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات

باشگاه خبرنگاران پویا ؛ جواد موگویی (پژوهش‌گر و مستندساز)             

برخی افراد جریان­‌ساز هستند و برخی محصول محور.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دسته اول دنبال ایجاد جریان در حوزه فعالیت خود هستند، اما دسته دوم تنها تولید یک محصول را دنبال می‌کنند. سعید فخرزاده از معدود افرادی است که دنبال ایجاد جریان تاریخ­‌نگاری انقلاب است. از حوزه هنری گرفته تا هیئت معارف جنگ.

 برایش تفاوتی ندارد محصول تولید شده چیست. او تنها به استحکام و ادامه جریان تاریخ‌­نگاری فکر می­‌کند. برای همین است که این محصول، فیلم داستانی باشد، کتاب، عکس، تئاتر یا هر قالب هنری دیگر، برایش تفاوتی ندارد و همه تلاش خود را معطوف به تولید آن می­‌کند.

در بررسی وضعیت تاریخ نگاری دو دهه اخیر در عرصه انقلاب و دفاع مقدس، می­‌توان ادعا کرد سعید فخرزاده در تولید آثار برجسته نقش موثری داشته است. از ضبط خاطرات رزمندگان در اوج سال‌های جنگ تا ضبط خاطرات اسیران ایرانی و حتی عراقی!

نویسنده یا فیلم­سازی که دست کمک به سمت فخرزاده دراز می‌کند، مهم نیست به کدام جریان سیاسی تعلق‌خاطر دارد، از نظر فخرزاده مهم این است که او دنبال روایت بخشی از تاریخ نگاری انقلاب است، حتی اگر این روایت با سلایق شخصی سیاسی او همسو نباشد. شاید برای همین است که بزرگان جریان‌­های چپ و راست سیاسی، کسی را امین­‌تر از او برای بیان خاطرات خود نیافته‌اند؛ از بهزاد نبوی و سیدمحمد موسوی‌خوئینی‌ها تا محسن رضایی و شهید صیاد شیرازی و حتی برخی اعضای نهضت‌آزادی و جبهه ملی.

بارها شاهد بودیم برخی با انگیزه‌های سیاسی و جناحی به او مراجعه کردند و درخواست استفاده از این خاطرات را داشتند، اما این استفاده را منوط به اجازه صاحب خاطره دانسته و اخلاق و رسم امانت‌داری را مقدم بر هرچیزی دانسته. امری که امروز در دنیای ژورنالیستی حاکم بر رسانه‌ها هر روز کم رنگ و کم رنگ‌­تر می‌شود.

امضای فخرزاده را پای کمتر محصولی در تاریخ شفاهی یا تاریخ­‌نگاری می‌بینید، اما با کمی جست‌وجو می‌توان رد پای او را در بسیاری از کتاب‌های تولید شده و مشاوره در پژوهش‌های فیلم‌­های داستانی یا مستند دید.

این مهم‌ترین ویژگی او در مقایسه با دیگران است. در پشت صحنه او را می­‌توان یافت، ولی وقتی زمان تقسیم تندیس‌ها یا جوایز می‌رسد، جایی برای خود بر روی سِن قائل نیست؛ سعید فخرزاده هم هست هم نیست! 

انتهای پیام/

R1013198/P1013197/S4,35/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۰۱۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام قدردانی از حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع و تدفین شهید گمنام

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، در متن پیام مسئولان اشکذر آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم 
وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ». (سوره مبارکه آل‌عمران؛ آیه۱۶۹)
ذات اقدس الهی را شکرگزار هستیم که در این برهه از زمان به ما فرصت داد؛ تا در آئین استقبال، وداع، تشییع و تدفین پیکر مطهر #شهید_گمنام که فضای شهرمان را عطرآگین نمود شرکت کنیم.
بر هیچ کسی پوشیده نیست همان قدر که شهدا در میان خاکیان گمنام هستند در پیشگاه افلاکیان شناخته شده‌اند.
امروز در آیین تشییع پیکر شهید گمنام، به چشمِ دل دیدیم که شهدا زنده‌اند و در قهقهۀ مستانه‌شان عند ربهم یرزقون اند. نام و یاد آنها در دل‌ها برای همیشه جاویدان است و آحاد و اقشار مختلف مردمی با نام و یاد و مرام شان مأنوس هستند.
آفرین به مردم بصیر، ولایتمدار، شهید پرور و همیشه در صحنه شهرستان اشکذر و شهرستان‌های همجوار که به حق با حضور چشمگیرشان از این میهمان گرانقدر، میزبانیِ خوبی کردند و خالق عظمتی سترگ در صفحات کتاب قطور تاریخ انقلاب اسلامی شهرستان و حتی استان شده، موجبات یاس و ناامیدی نظام سلطه و دشمنان خارجی و فریب خوردگان داخلی و نیز شادمانی دلدادگان انقلاب و رهبری فراهم آوردند.
برخود لازم دانستیم از همۀ اقشار مختلف مردمی، ائمه جمعه و جماعات، موسسات قرآنی، هیأت امنای مساجد وحسینیه‌ها، هیأت‌های مذهبی، ادارات و نهاد‌ها، نیرو‌های نظامی و انتظامی و بسیحیان همیشه در صحنه، صاحبان صنایع و؛ که به نوعی در خلق این حماسۀ به یادماندنی سهیم بودند کمال تشکر را داشته و امیدواریم همواره در عمل به مکتب امام خمینی رحمت الله علیه، منویات رهبر معظم انقلاب و پیمودن مسیری که شهدا برایمان ترسیم نمودند پایدار باشیم.
انشاء الله 
محمد رضا طالبیان امام جمعه اشکذر
روح الله ردایی فرماندار شهرستان اشکذر
سرهنگ پاسدار حسین هاتفی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج اشکذر

دیگر خبرها

  • کارنامه‌ی یکی از شاخص‌ترین چهره‌های علمی تاریخ‌نگاری معاصر بررسی می‌شود
  • عرضه کتاب حاشیه‌نگاری‌ از دیدارهای رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • الکترونیک سبز می‌شود/ ابداع نانوسیم‌هایی که از هوا برق تولید می‌کنند 
  • شرط‌بندی ضد انقلاب روی مهره سوخته اسرائیل
  • عمارت نوفل لوشاتو میزبان چه نمایش‌هایی است؟/ تاریخ فرهنگ و هنر ایران، مدیون کیمیایی است
  • کتاب «رضای انقلاب» در حوزه هنری رونمایی می‌شود
  • «محمد پورجعفری» یک نمایش جنایی به صحنه می‌برد
  • کنگره شهدای مرکزی به یک جریان عظیم فرهنگی در کشور تبدیل شده است
  • مقایسه صحنه اعتراضات دانشجویی در ایران و آمریکا
  • پیام قدردانی از حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع و تدفین شهید گمنام