Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهر تاریخی که در اکثر سفرنامه‌ها تحت عنوان شهری مربوط به دوره ساسانی از آن نام برده شده است،در منابع تاریخی اطلاعات متقنی در زمینه علل طبیعی آبادانی این شهر و ماندگاری و در نهایت نابودی آن وجود ندارد.به گزارش بلاغ، بهزاد فریادیان - باستان شناس در نشست « تحلیل پالئوژئومورفولوژی منطقه سیمره و ارتباط آن با توسعه مدنیت» اظهار داشت: درک ارتباط متقابل محیط و فعالیت های انسانی در منطقه (شهر تاریخی سیمره)، بررسی تحولات پالئوژئومورفولوژی (ژئومورفولوژیک دیرینه ) و تعیین عوامل طبیعی موثر بر توسعه مدنیت و تغییرات زیستگاه‌های انسانی در منطقه و تعیین فازهای مختلف سکونت انسان در شهر  تاریخی سیمره از اهداف اصلی این طرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فریادیان افزود: دست یابی به علل تحولات سکونتگاهی در منطقه به ویژه تخلیه مقطعی  شهر تاریخی سیمره در ارتباط با عوامل محتمل کاتاستروفیک در دوره های مختلف تاریخی و تجزیه و تحلیل مزیت ها و محدودیت های ژئومورفولوژیک (دانش شناسایی اشکال ناهمواری های زمین )در ارتباط با سکونتگاههای انسانی در شهر باستانی سیمره از دیگر اهدافی است که در اجرای این پروژه دنبال شده است.

وی اظهار داشت: اینکه  شرایط پالئوژئومورفولوژی و رخدادهای کاتاستروفیک چگونه توسعه مدنیت در منطقه را تحت تاثیر قرار داده است؟، کدام عوامل محیطی در توسعه مدنیت در شهر باستانی سیمره نقش داشته اند؟و آیا ارتباطی بین تشکیل محیط دریاچه ای در نتیجه رخداد زمین لغزش بزرگ سیمره و افول و ترک شهر  تاریخی  سیمره وجود دارد؟ پرسش هایی است که در این پروژه پاسخ گو هستیم.

در جستجوی دلایل نابودی شهر تاریخی سیمره

وی افزود: توسعه مدنیت در منطقه (شهر  تاریخی  سیمره) تحت تاثیر رخداد زمین لغزش بزرگ سیمره و پیامد آن تشکیل محیط های دریاچه ای بوده است و نابودی و ترک شهر تاریخی سیمره نتیجه رخدادی کاتاستروفیک نظیر زلزله یا آبگرفتگی و یا دیگر بلایای طبیعی  به وقوع پیوسته است فرضیه های پیش رو در این پروژه است.

این باستان شناس در ادامه به بیان نتایج اولیه حاصل از گمانه زنی پرداخت و گفت: منطقه از نظر ژئومورفولوژی بسیار فعال بوده و وقایع کاتاستروفیک زیادی را پشت سر گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه توالی محیط های دریاچه ایی با رخدادهای سیلابی در سطوح لایه نگاری گمانه ها این واقعیت را آشکار می سازد تصریح کرد: تشکیل این محیط ها تحت تاثیر تکرار زمین لغزش بزرگ سیمره و سد شدن رود سیمره بوده است.

به گفته این باستان شناس، توسعه، افول و تغییر مکان سکونتگاه های انسانی به‌ویژه در شهر تاریخی سیمره در هر دوره بدون شک تحت تاثیر این راخدادها بوده است.

وی با اشاره به برداشتن تعداد 8 نمونه رسوب برای تعیین سن Osl و چندین نمونه برای مطالعات آزمایشگاهی از هر لایه بعد از پایان حفاری و نخ کشی دقیق لایه بندی ها گفت: به منظور جلوگیری از در معرض نور قرار گرفتن نمونه ها از لوله ای  به قطر 5 سانتی متر و طول 20 سانتی متر استفاده شده است.

 فریادیان، تعیین دوره های تاریخی سکونت انسان در شهر  تاریخی سیمره و در سطح دشت سیمره، تعیین علل توسعه و افول مدنیت در منطقه و شهر تاریخی  سیمره ، تعیین دوره های رخداد زمین لغزش بزرگ سیمره، تعیین دوره های تشکیل دریاچه در منطقه و نابودی و ترک سکونتگاه های باستانی به ویژه شهر سیمره و انتقال جمعیت آن به بالادست دریاچه و به طور کلی بازسازی شرایط دیرینه محیطی در منطقه به ویژه در هولوسن و تاثیرات آن بر توسعه مدنیت در منطقه را نتایجی عنوان کرد که با تعیین سن نمونه ها حاصل خواهد شد.

وی اظهار داشت: منطقه سیمره در واحد زاگرس چین‌خورده  از جمله مناطقی است که شرایط مناسب طبیعی و استراتژیک آن برای ورود به مرحله نوسنگی فوق‌العاده مطلوب بوده است. 

لغزش سیمره ،بزرگترین لغزش زمین

صمد عظیمی راد - دانشجوی دکتری جغرافیا نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه لغزش بزرگ سیمره، که بزرگ‌ترین لغزش زمین محسوب می شود، سبب سد شدن مسیر رود سیمره و کشکان در گذشته شده گفت: شواهد نشان می دهد این لغزش موجب تشکیل دو دریاچه یکی در مسیر رود بزرگ سیمره و دیگری در مسیر کشکان رود شده است.

وی اظهار داشت: با اندکی توجه به موقعیت مکانی این سکونتگاههای باستانی به ویژه شهر تاریخی سیمره در می یابیم که همه آنها در مجاورت لغزش بزرگ سیمره و در بالا دست آن شکل گرفته اند.

عظیمی راد با بیان اینکه شهر تاریخی سیمره یک محوطه تاریخی است که در اکثر سفرنامه‌ها تحت عنوان شهری مربوط به دوره ساسانی و یا قدیم‌تر از آن نام برده شده است،  تصریح کرد: در منابع تاریخی اطلاعات متقنی در زمینه علل طبیعی آبادانی این شهر و ماندگاری و در نهایت نابودی و علل تخلیه شهر وجود ندارد.

به گفته این جغرافیدان، مطالعات پالئوژئومورفولوژی منطقه سیمره نشان می‌دهد که این منطقه رخدادهای طبیعی زیادی را پشت سر گذاشته که  مهم‌ترین آنها وقوع زمین‌لغزش بزرگ سیمره است.

به گفته عظیمی راد،  منطقه از نظر تکتونیکی کاملاً فعال بوده و زمین‌لرزه‌های زیادی در منطقه رخ می دهد.

وی با بیان اینکه شواهد تاریخی و پالئوژئومورفولوژی در منطقه نشان می دهد بین تحولات تاریخی و مدنیت در منطقه و تحولات پالئوژئومورفولوژی آن ارتباط معنی‌داری وجود دارد، افزود: آستانه های محیطی به دلیل وقوع رخدادهای متعدد ژئومورفیک مثل زمین‌لرزه، زمین‌لغزش و تشکیل دریاچه‌های سدی در منطقه تغییر کرده است.

عظیمی راد خاطرنشان کرد: در این پژوهش ما به دنبال علل پالئوژئومورفولوژی و طبیعی عمده و اصلی برای توسعه مدنیت در منطقه( شهر تاریخی سیمره) و همچنین علل نابودی و ترک این سکونتگاه های باستانی در دوره های مختلف تاریخی هستیم.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۲۰۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، همایش روز ملی خلیج فارس و افتتاح دو نمایشگاه با حضور فرماندار بندرماهشهر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان، رییس اداره میراث فرهنگی بندرماهشهر، مشاور وزیر میراث فرهنگی و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، نماینده اداره کل پایگاه های وزارت میراث فرهنگی و سایر مسئولین شهرستانی و استانی در بندرماهشهر افتتاح شد.

فریدون بندری فرماندار بندرماهشهر اظهار کرد: در آستانه روز ملی خلیج فارس برنامه های متنوعی در سطح شهرستان بندرماهشهر اجرا شد. بندرماهشهر ظرفیت بسیار زیادی ابعاد مختلف ارائه تاریخ و فرهنگ غنی خود در کرانه خلیج فارس دارد‌.

فرماندار بندرماهشهر گفت: افتتاحیه دو نمایشگاه را در روز ملی خلیج فارس داشته ایم. در گستره خلیج فارس تنوع فرهنگی بسیاری وجود دارد، این تنوع فرهنگی در قالب نمایشگاه نقشه های تاریخی خلیج فارس از  دوران باستان تا اخرین تغییر و تحولات خلیج فارس و نمایشگاه عروسک های زیبای اقوام ایران که برآیندی از فرهنگ های متنوع و منحصر به فرد است، در معرض دید عموم قرار گرفته است.

سارا عبادی رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بندرماهشهر بیان داشت: از حمایت و همکاری فرمانداری بندرماهشهر، منطقه سوم دریایی سپاه پاسداران، شرکت عملیات غیرصنعتی، پتروشیمی بندرامام، موسسه فرهنگی هنری آوای نصر ایرانیان، کانون فرهنگی هنری دایا، موسسه آموزشی گردشگری فراز علم و دانش پارس، پژوهشگاه میراث فرهنگی، دریابانی و شیلات کمال تشکر را داریم.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بندرماهشهر افزود: نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس با این وسعت و اهمیت نقشه ها و نمایشگاه عروسک های بومی اقوام ایران برای اولین بار است که در استان خوزستان در بندرماهشهر برگزار می شود.

علیرضا ایزدی مشاور وزیر میراث فرهنگی و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی بیان داشت: باعث خوشحالی است که روز بزرگداشت خلیج فارس در بندرماهشهر حضور داشته ایم. همدلی و همراهی مسئولین و مردم باعث اتفاقات خوب در این شهر شده و افتتاح دو نمایشگاه بسیار ارزشمند قابل تامل است.

غلامعباس اویسی مدیر موسسه فرهنگی هنری آوای نصر ایرانیان برگزار کننده دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و نمایشگاه عروسک های بومی اقوام ایران زمین بیان داشت: خلیج فارس جان ما هست و با توجه به هجمه های رسانه ای که در این سال ها بر نام خلیج فارس بود تصمیم گرفتیم برای آشنایی نسل جدید یا z برنامه های در کناره خلیج فارس در بندرماهشهر برگزار کنیم که خوشبختانه مورد استقبال فراوان نسل نوجوان و جوانان شهر قرار گرفت

همایش بزرگداشت روز ملی خلیج فارس از منظر پژوهش های مردم شناسی نیز در بندرماهشهر با حضور اساتید پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، ژیلا مشیری، زهرا زارع، مریم کیان، گیتی دشتکی و نازنین نوری نژاد برگزار شد.

دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایران، از تاریخ ۱۰ الی ۱۳ اردیبهشت از ساعت ۱۷ الی ۲۲ در فرهنگسرای فردوسی بندرماهشهر دایر بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان
  • افتتاح نمایشگاه نقشه‌‌های تاریخی خلیج‌فارس و عروسک‌های بومی اقوام ایرانی
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • مانوری برای محک آمادگی در برابر حوادث احتمالی
  • سیل توصیف از گل شهاب: وحشیانه، غیرمعقول و تاریخی!
  • شیراز؛ اولین شهر ایرانی که صاحب یک روز در تقویم شد
  • (تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد
  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها (فیلم)