Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز، معاون دانشگاه و رئیس مجتمع آموزشی و فرهنگی سما گفت: «بهترین غذاهای سنتی و محلی زنجان از سوی بیش از 400 نفر از دانش آموزان و 50 نفر از اولیای مدارس زنجان و همکاری ویژه آموزگار، اولیا و دانش آموزان پایه چهارم مدرسه ابتدایی پسران سما تهیه و ارائه شد.»

حمید ماکوئی هدف از برگزاری این جشنواره تقویت و انجام پژوهش درباره فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، معرفی تنوع و هنر و غذاهای استان زنجان ترویج فرهنگ غذاهای بومی و منطقه‌ای استان‌ و ترویج سفره‌های ایرانی و احیای دوباره فرهنگِ استفاده از غذاهای بومی و اصیل هر منطقه در بین مردم و خانواده‌ها و ترویج دوباره طبخ و عرضه غذاهای سنتی، بومی و محلی، افزایش تعامل بین اولیا و مربیان، افزایش خود باوری و اعتماد به نفس دانش آموزان و معرفی و بیان اصالت و ماهیت اقوام ایرانی را نام برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون دانشگاه آزاد اسلامی در امور سما زنجان افزود: «این جشنواره در چهار بخش پیش‌غذا، غذای اصلی، دسرها و نوشیدنی‌های سنتی بومی و محلی و در سه محور پخت غذاهای سنتی، نمایشگاه صنایع‌دستی مرتبط با غذا و فرهنگ غذا و موسیقی و آیین‌های مرتبط با غذا برگزار شد اولویت این جشنواره تهیه غذاهای سنتی زنجان بود و دانش آموزان این مرکز با رعایت این اولویت توانستند فرهنگ غذایی زنجان را زنده کنند.»

ماکوئی گفت: «استان زنجان با غذاهای همچون جغور بغور، کله جوش، کاچی، هوره، آش ترش، شیش انداز،کوفته، قویماخ، پیازآب و پیش‌غذاهای زیتون پرورده، بورانی، ترشی لیته، ترشی بادمجان شکم پر و دسرهای حلوای اوماج،حلوای ترک،کدوی حلوای و نوشیدنی دوغ نعنایی وشیرنی های چای چورگی، شصتی، قراویه در ایران شناخته شده است و هر ساله در جشنواره آش ایرانی میزبان بسیاری از گردگشران ایرانی و خارجی است.»

معاون دانشگاه و رئیس مجتمع آموزشی و فرهنگی سما اظهار کرد: «بسیاری از معضلات امروز جامعه ما که متاسفانه بیماری‌هایی را نیز به همراه دارد به فرهنگ غذایی ما برمی‌گردد و برای اصلاح این شیوه غلط می‌توانیم با تغییر سبک زندگی و زنده کردن فرهنگ متنوع غذاهای بومی سلامتی را به جامعه هدیه کنیم.»

ماکوئی خاطرنشان کرد: «ما به عنوان واحد دانشگاهی و فعال در حوزه دانش آموزی بر خود واجب می‌دانیم که در حد امکان با ترویج فرهنگ غذایی سنتی دانش آموزان و نسل امروزی را با تنوع غذایی و مواد غذایی سالم آشنا کنیم که در این جشنواره به این هدف اصلی‌مان رسیدیم.»

وی پیشنهاد داد که دانشگاه ها و مدارس با برگزاری جشنواره های این‌چنینی و با احیای فرهنگ غذایی بومی خودشان گام مهمی در راستای سلامت جامعه بردارند.

از دیگر برنامه های این جشنواره اجرای موسیقی محلی و سرود از سوی دانش‌آموزان با پوشش سنتی بود که با استقبال گسترده معلمان،دانش آموزان و اولیا مواجه شد.

سما زنجان آیین‌های سرزمین من جشنواره سنتی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۳۴۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان امیریه دامغان برگزار می‌شود

به‌گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، مجتبی اکبرپور روز یکشنبه۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ با دعوت از علاقه‌مندان و گردشگران گفت: پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان در روزهای ۱۹ الی ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در محل بنای تاریخی ارگ سپه‌سالار و عمارت دختر ناصرالدین‌شاه شهر امیریه، پایتخت گل غلتان ایران از توابع شهرستان دامغان برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان افزود: در آیین گل غلتان، نوزاد را پس از استحمام، با تنی مرطوب و عریان در پارچه‌ای سپید می‌پیچند و او را در میان گل‌های محمدی غلت می‌دهند و بنا به اعتقاد بسیاری از مردمان دیار امیریه، تمامی حساسیت‌های فصلی و بیماری‌های مربوط به فصول بهار و تابستان را از نوزاد دور می‌کنند و سبب حفظ طراوت و شادابی نوزادان می‌شوند.

مجتبی اکبرپور گفت: در باور اهالی منطقه غلتاندن بدن نوزادان زیر یک سال، در میان‌برگ‌های گل محمدی باعث حفظ طراوت و شادابی و دور ماندن از بیماری‌های مختلف به‌ویژه آلرژی و حساسیت‌های فصلی می‌شود.

او افزود: سالیانه هزاران نفر ازهم‌وطنان، از سراسر کشور، برای مطهر کردن نوزادان زیر یک سال خود در گلبرگ‌های گل محمدی و تماشای این آئین در جشنواره گل غلتان نوزادان امیریه حضور می‌یابند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان بابیان اینکه جشنواره ملی، آیینی و مذهبی گل غلتان، یک آیین معنوی چند صدساله در شهر امیریه دامغان است که در اردیبهشت، ماه رویش گل‌های محمدی، در این شهر اجرا می‌شود، افزود: جشنواره گل غلتان می‌تواند علاوه بر زنده نگه‌داشتن آیین‌های کهن و اصیل گذشتگان با شناساندن ظرفیت‌های گردشگری شهر امیریه، گامی مؤثر در افزایش فرصت‌های کارآفرینی و سرمایه‌گذاری گردشگری در این شهر باشد.

او بابیان اینکه اشاعه ترویج آداب سنت‌های ایران اسلامی و ایجاد شورونشاط اجتماعی محور و هدف اصلی این برنامه است، گفت: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، بازدید از گلستان‌های محمدی از دیگر برنامه‌ها خواهد بود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان افزود: آیین گل غلتان نوزاد در شهر امیریه در سال ۱۳۸۹ به شماره ۱۷۷ به‌عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از عید باستانی نوروز است که به ثبت ملی رسیده است.

شهر امیریه در ۲۵ کیلومتری شهر دامغان و ۹۰ کیلومتری مرکز استان سمنان قرار دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903105

دیگر خبرها

  • ۲۰ چمن ورزشی ویژه دانش آموزان در زنجان افتتاح شد
  • نخستین سرویس مدرسه تهران مخصوص بچه‌پولدارها بود
  • اختتامیه جشنواره سفیران سلامت در چابهار برگزار شد
  • پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان امیریه دامغان برگزار می‌شود
  • دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی سمپاد برگزار می‌شود
  • هزینه تحصیل رایگان ۴ دهک اول در مدارس سمپاد پرداخت نشده است
  • امتحانات نهایی دانش آموزان عشایری متوسطه در سه مدرسه برگزارمی شود
  • جشنواره غذاهای سنتی شهرستان گرمی برگزار شد
  • نخستین آیین‌نامه اجرایی سند تحول آموزش و پرورش تصویب شد
  • برپایی نخستین جشنواره غذای سنتی در شهر مریانج