Web Analytics Made Easy - Statcounter

گاه زبان افسردگی می‌تواند بر دیگران اثری قدرتمند بگذارد. درست مانند تاثیرگذاری بالای اشعار سیلویا پلات و کرت کوبن، شاعرانی که در اثر ابتلا به افسردگی خودکشی کردند.

دانشمندان از گذشته به دنبال یافتن ارتباط دقیق میان زبان و افسردگی بودند و اکنون موفق به شناسایی واژه‌هایی شده‌اند که می‌توانند با دقتی بالا ابتلای افراد به افسردگی را تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تکنیک تحلیل زبانی معمولا به شکلی سنتی و به واسطه یادداشت‌برداری توسط متخصصان انجام می‌شود اما اکنون شیوه‌های رایانه‌ای به محققان امکان تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده‌ها را می‌دهد تا با دقتی بالا ویژگی‌های زبانی که ممکن است از چشم متخصصان دور بماند را شناسایی کند. ویژگی‌هایی مانند درصد فراوانی واژه‌ها، نوع واژه‌ها، تنوع واژگانی،‌ میانگین طول جمله و یا الگوی دستوری.

در این زمینه دستنوشته‌های شخصی و یادداشت‌های روزانه افراد افسرده کارایی بسیار دارند،‌ به ویژه اگر به افسردگان مشهوری مانند سیلویا پلات و کرت کوبن تعلق داشته باشند. با بررسی این اطلاعات محققان توانسته‌اند تفاوتی کاملا محسوس میان زبان استفاده شده توسط افراد مبتلا و غیر مبتلا به افسردگی را بیابند.

محققان دریافته‌اند افراد افسرده از حجم زیادی از واژه‌هایی با بار منفی استفاده می‌کنند،‌ به ویژه صفت‌ها و قید‌های منفی مانند «تنها» یا «بدبخت». همچنین افراد افسرده بیشتر از ضمیر اول‌ شخص مفرد مانند «من» و «خودم» استفاده می‌کنند و تعداد ضمایر دوم شخص و جمع در کلام آنها بسیار محدود است،‌ این یعنی افراد افسرده بیشتر روی خود متمرکزند و ارتباط کمی با دیگران دارند. محققان معتقدند ضمیرها بیشتر از واژگان منفی در تشخیص افسردگی کارایی دارند.

محققان همچنین با بررسی داده‌های ثبت شده توسط ۶۴۰۰ عضو انجمن‌های بیماری‌های روانی دریافتند واژه‌های استدلالی، مانند «همیشه»،‌ «هیچ‌چیز» یا «کاملا» نسبت به ضمیرها و واژه‌های منفی نشانگرهای بهتری برای تشخیص بیماری‌های روانی مانند افسردگی هستند. شیوع استفاده از این واژه‌ها در میان انجمن‌های مبتلا به استرس و افسردگی ۵۰ درصد بالاتر بوده‌است و در گروه های معتقد به خودکشی نرخ استفاده از این واژه‌ها به ۸۰ درصد می‌رسد.

البته این احتمال وجود دارد که افراد غیرافسرده از زبان افسرده‌ها استفاده کنند، اما با توجه به وجود ۳۰۰ میلیون افسرده در سرتاسر جهان،‌ ایجاد ابزارهای جدید برای شناسایی و تشخیص این اختلال می‌تواند از رویداد‌های ناگواری که ممکن است برای مبتلایان رخ دهد جلوگیری کند.

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۸۲۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

این نوع سردرد‌ها که به "سردرد‌های خوشه‌ای" معروف هستند، بسیار دردناک بوده و می‌توانند از ۱۵ دقیقه تا سه ساعت در هر بار طول بکشند. این مطالعه جدید نشان داد افرادی که به این نوع سردرد مبتلا هستند ممکن است بیش از سه برابر بیشتر در معرض سایر بیماری‌های پزشکی مانند بیماری قلبی یا اختلالات روانی قرار داشته باشند.

«کارولین ران»، نویسنده این مطالعه از مؤسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد، می‌گوید: «در سرتاسر جهان، سردرد تأثیر بسیار منفی بر کیفیت زندگی افراد، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اجتماعی دارد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «نتایج ما نشان می‌دهد که افراد مبتلا به سردرد خوشه‌ای با افزایش خطر ابتلاء به سایر بیماری‌ها مواجه هستند.»

این مطالعه شامل بیش از ۳۲۰۰ سوئدی ۱۶ تا ۶۴ ساله بود که سردرد‌های خوشه‌ای داشتند. بیشتر آن‌ها مرد بودند، زیرا مردان بیشتر در معرض سردرد‌های خوشه‌ای هستند. محققان آن گروه را با ۱۶۲۰۰ نفر بدون سردرد مقایسه کردند که از نظر سن، جنسیت و عوامل دیگر مشابه بودند.

محققان سوابق کاری افراد را بررسی کردند تا مشخص کنند که افراد چند روز در سال به دلیل بیماری و ناتوانی از کار غیبت می‌کنند.

یافته‌ها نشان داد افراد مبتلا به سردرد خوشه‌ای به طور متوسط ۶۳ روز به دلیل بیماری و ناتوانی غیبت از محل کار داشتند درحالیکه افراد بدون سردرد خوشه‌ای ۳۴ روز غیبت از محل کار داشتند.

به گفته محققان، حدود ۹۲ درصد از افرادی که سردرد‌های خوشه‌ای داشتند حداقل یک بیماری دیگر هم داشتند و حدود ۷۸ درصد از افرادی که سردرد خوشه‌ای نداشتند، دو بیماری دیگر داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • الگوی مهاجرت دانشمندان در جهان چیست؟ / فاصله جغرافیایی کم‌تر؛ احتمال انتقال دانش بیشتر
  • وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی به سود ما نیست | وقتی می پرسم آیا اقدام بیشتر علیه سپاه ضروری است، پاسخ منفی است
  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • خوردنی هایی که افسردگی می‌آورند
  • خوردنی و غذاهایی که افسردگی شدید می آورند
  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟