Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرماندار صومعه سرا گفت: بسیار متاسفم اسم شهر صومعه سرا به نام شهر ابریشم می باشد اما هیچ اثری از این محصول دیگر نیست و کارخانه اش تعطیل شده است، این مشکل کالبد شکافی شده و به صورت سه صفحه کلی از تاریخچه ابریشم و تا مشکلات کنونی و راهکار برطرف کردن مشکلات خدمت استاندار ارائه شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از واران؛ علی فتح اللهی فرماندار شهرستان صومعه سرا صبح امروز با اشاره به موقعیت جغرافیایی و پتانسیل بسیار بالای صومعه سرا در زمینه های مختلف اظهار داشت: اگر بخواهیم به پتانسیل هایی که شهرستان صومعه سرا دارد توجه ویژه داشته ای باشیم در استان حرف اول را برای گفتن داریم، مثلا در بحث تردد مسافرانی از آستارا، تالش، اردبیل و سرعین داریم که اگر بتوانیم مسیرشان را از انزلی به صومعه سرا تغییر دهیم یک فرصت بسیار طلایی برای شهرستان ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در بحث توسعه شهرستان ابتدا باید از نماینده ی شهرستان جناب آقای دلخوش تشکر کنیم که اقدامات بسیار خوبی انجام داده اند و همینطور در کارهای دولت کمک حال ما هستند.
فتح اللهی با اشاره به فعالیت های فرمانداری از سال گذشته تاکنون گفت: اولین اقدام مناسب در شهرستان تعامل و همکاری و هماهنگی بین ادارات بود که تلاش کردیم این تعامل را بیشتر کنیم.

وی افزود: در بحث عملکرد ادارات رضایت نسبی را داریم و اولین کاری که صورت گرفت طبق دستور العملی ارائه شده، تحت هیچ شرایطی دستگاه های اداری حق ندارند مشکلات بین دستگاه ها را به دستگاه قضائی ببرند، ادارات باید برای رفع مشکل بین خود اقدام کنند و نباید خارج از آن صورت گیرد و لذا این تعامل بین ادارات رفاه را افزایش داده و باعث عملکرد بهتر شده است.

 

 

فتح اللهی گفت: تاکید کرده ام کارمندان و مسئولان به سالن های ورزشی بروند و ارتباط صمیمانه تری داشته باشیم تا بتوانیم به مردم هم نزدیک تَر باشیم. معتقدم ما دستگاه نظارتی و حاکمیتی هستیم و هرجا اشکال دیده شد همکاران و روئسای ادارات ورود کنند و نظارت را انجام دهند.
وی افزود: از کارهای زیر بنایی در سطح شهرستان نیز می توان به احداث قسمت اورژانس بیمارستان اشاره کرد که سال ها در حال انجام و احداث می باشد و یقینا امنیت و بهداشت را برای مردم رقم خواهد زد.

فرماندار صومعه سرا با تاکید بر تسریع ساخت پروژه های عمرانی شهرستان گفت: کمربندی تولم شهر با توجه به شرایطی که دارد به خصوص در ایام تعطیل و تابستان و روزهای پر ترافیک از جمله روز پنج شنبه؛ بخاطر بازار هفتگی شرایط سختی را برای مردم ایجاد می کند که مطمئنا با بهره برداری از کمربندی تولم شهر شرایط اقتصادی و اجتماعی بهتری خواهیم داشت.
وی افزود: چهار خطِ کردن محور فومن به پونل که متاسفانه در سال بسیاری از هم وطنانمان در این جاده جان خود را از دست می دهند یکی از اولویت های دولت و نماینده شهرستان برای تسریع است که تاثیر بسیاری نیز در زمینه گردشگری و زیرساختی برای صومعه سرا خواهد داشت.

فتح اللهی گفت: سد لاستیکی تولم شهر برای بهره وری مناسب از آب در حال اتمام است و با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی به نسبت ده سال قبل تفاوت زیادی پیدا باید در فکر نگه داری و ذخیره سازی و استفاده بهینه از آب باشیم.

وی افزود: یکی از برنامه های اصلی، استفاده ویژه از آبندان ها می باشد که یک کارگروه ویژه در همین راستا ایجاد کرده ایم که بتوانیم از ظرفیت این آبندان های پراکنده درمناطق روستایی نهایت استفاده را ببریم. بعد از مدت ها تلاش و تعامل ادارات توانستیم اولین آبندان را لایه روبی کنیم و در قالب گردگشگری ماهیگیری و کشاورزی در مردخه کوچک که در راستای دغدغه شما خبرنگاران بود که پیگیر بودید.

فرماندار صومعه سرا گفت: مجوز لایه رویی به زودی صادر و در بخش خصوصی انجام می شود که فشاری به دولت نمی آورد. مورد بعدی لإیه روبی سیاه درویشان خواهد بود که دو عدد بیل کشاورزی آماده شده که در صورت صدور مجوز نگرانی مردم در ضمینه تردد مسافر و گردشگر برطرف خواهد شد.

وی افزود: محیط زیست موافقت اولیه را انجام داده و امور آب هم استعمالات را انجام داده ایم تا این اتفاق رقم بخورد و به طور کل ما به دنبال استفاده از تمام ظرفیت های تالاب هستیم .

فتح اللهی گفت: ۱۸۳ آبندان در شهرستان داریم که با راه اندازی این ها بسیاری مشغول به کار می شوند در آبندان روستای مردخه ٢۵ نفر مشغول به کار شدند که در صورت شروع به کار تمام آبندان ها هزاران نَفَر شاغل می شوند علاوه بر این آب مطمئنه کشاورزی تأمین می شود و لایه روبی انجام می شود و تولیدات ماهی و گردشگری افزایش می باید و از نظر اقتصادی هم رونق می یابیم.

وی افزود: با راه اندازی آبندان ها به اندازه نصف هزینه سد منجیل و به صورت مهندسی تر می توان بهترین بهره برداری را انجام داد و اگر ضوابط را سخت نکنیم و رودخانه ها و جنگل ها و زمین ها را در اختیار مردم بگذاریم با مدیریت و مطالعه و برنامه مطمئن باشید مردم می توانند باعث توسعه گردشگری و تولیدات استان و شهرستان باشند.

فتح اللهی با اشاره به ورود سرمایه گذاران به شهرستان صومعه سرا گفت: در چمثقال برنامه ریزی انجام داده ایم و با سرمایه گذار صحبت کردیم و از این اعتباراتی که در بخش خصوصی داده شده نهایت استفاده را می کنیم.

وی افزود: با مدیران استانی ارتباط اداری و کاری خوبی داریم و همیشه در حد مقدورات خودشان پاسخگوی مشکلات ما بوده اند و برای رفع مشکلات تلاش کرده اند اما گاهی ضوابط دست مدیران را می بندد اما اینجا بحث شخصی نیست و درخواست داریم همه مسئولین کمک کنند به ادارات و دستگاه های شهرستان بتوانیم فضای بهتری را فراهم کنیم و سرمایه گذار را فراری ندهیم و شرایطی را ایجاد کنیم تا باعث ایجاد انگیزه شود و دیگر سرمایه گذاران بیایند.

فرماندار با اشاره به جلسات کارگروه اشتغال گفت: هر ١۵ روز کارگروه اشتغال در فرماندار تشکیل می شود و همین امر باعث جلوگیری از تعطیلی چندین کارخانه شده است. همینطور تأثیر مثبت دیگر این کارگروه در مصوب شدن پروژه های افراد می باشد که به صورت ماهانه برگزار می شود.

فرماندار گفت:در قالب توسعه ی شهرستان در تلاشیم از تمام ظرفیت خودمان در قالب بوم گردی بخش خصوصی و دولتی نهایت استفاده را ببریم که مطمعنا در توسعه ی شهرستان اشتغال را به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ دولتی اشتغال را از بین نمی برد گفت: دولت ها موظف به بستر سازی و زیر ساختی در جهت تولید اشتغال هستند.

فتح اللهی افزود: بوم گردی ها و آبندان ها اگر اجرا شوند باعث اشتغال ده ها تن از مردم می شوند و همین امر باعث رونق اشتغال می شود؛ درست است که کارخانجات و تولیدات بیشتر برای مردم قابل لمس می باشد اما ما کار را به خانه های مردم بردیم تا بتوانند از محوطه های خانه خودشان استفاده کنند.

فرماندار صومعه سرا با اشاره به اینکه عملکرد دولت تدبیر و امید را خوب می بینم گفت: اگر نمی گویم خیلی خوب دلیلش این است که شأن مردم ما بیشتر از این می باشد.

وی افزود: دولت اقای روحانی در دوره قبل با ۵١٪‏ و این دوره با ۶۴٪‏ رای مردم انتخاب شده است و ١۴ ٪‏ درصد افزایش رای خود به تنهایی نشانه رضایت مردم از دولت تدبیر و امید می باشد. دسترسی مردم به ادارات و فضای انتقادی درست در این دولت بیشتر شده که بسیار مورد استقبال قرار گرفته و در دلِ همین انتقاد ها مسائلی برای مسئولین روشن می شود که دغدغه های اصلی مردم است که باید از این فرصت ها استفاده شود.

فتح اللهی با اشاره به بخش فرهنگی شهرستان گفت: تلاش ما براین این است که نگرش ویژه ای به فرهنگ داشته باشیم و در همین راستا اعتبار صفحه فرهنگ و هنر را نسبت به سال گذشته سه برابر کرده ایم.

وی افزود: سالن فارابی اداره ارشاد در ماه آینده در دست تعمیر قرار خواهد گرفت و همینطور سالن طاهرگواب، ایده دیگر احداث یک سالن پلاتو با ظرفیت ١٠٠ نفر برای اجرای نمایش ها و تئاتر ها می باشد.

فرماندار صومعه سرا گفت: تاکید ما بر این است که هرچقدر می توانیم مردم را شاد کنیم چرا که شادی و سرور در ذات و فطرت انسان می باشد؛ هنر و موسیقی برای انسان لذت بخش است و روحِ انسان با بطن موسیقی ارتباط برقرار می کند، در تمام دنیا موسیقی و شعر یک زبان مشترک بین مردم جهان می باشد و با شعر می توان یک ملت را به دیده ی عموم گذاشت.
وی افزود: در بحث فضای اجتماعی، شهرستان صومعه سرا یک شهر سیاسی و مذهبی و با درک بالا می باشد همینطور تعداد خانواده های شهدا به نسبت جمعیت شهرستان چشمگیر است، خانواده های ایثارگران و آزاده ای که در سطح کشور حرفی برای گفتن دارند و ما در تلاشیم بستر مناسب برای حضور این عزیزان در تمام عرصه ها را فراهم کنیم.
فرماندار صومعه سرا گفت: جوانان بسیار فعالی داریم که در ایام و مناسب های مختلف برنامه دارند و شرایط را برایشان در بخش خصوصی فراهم می کنیم تا بتوانند خودشان را عرضه کنند در سطح شهرستان فعالیت کنند و برنامه هایشان را ارائه نمایند.

فتح اللهی با اشاره به بحث آموزش و پرورش و آموزش عالی شهرستان صومعه سرا گفت: دو آموزش و پرورش در قسمت تولمات و خودِ شهرستان صومعه سرا و همینطور چهار دانشگاه در سطح شهرستان داریم که این دانشگاه ها در حوزه ی کاری خود فعالیت دارند و ما به دنبال این هستیم فضاهای آموزشی را در سطح شهرستان با توجه به کارگروه هایی که داریم فعال تَر از گذشته کنیم، همانطور که می دانیم حضور دانش آموزان و دانشجوها در برخی مناسبت ها و مراسم ها بسیار پّررنگ است و کارهایی که داخل دانشگاه انجام می شود از نظر ماهیت و کیفیت متفاوت شده است و معتقدم که باید این دو مکان مهم را پویا و فعال کنیم بتوانیم نسبت به تضمین آینده کشورمان به جوانان اعتماد کنیم.

وی افزود: در خصوص عمران روستاها اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده است، در بعضی شاخص ها علاوه بر میانگین استانی از میانگین کشوری هم بالاتر هستیم.

فرماندار صومعه سرا گفت: در شاخص گاز صد در صد را بهره مند هستیم و به عنوان شهر سبز رسیده ایم که این شاخص در کشور کمتر از این درصد و در سطح استان هم ٩٨ درصد می باشد. در بحث مربوط به فضای سرانه ورزشی به طور میانگین کشوری و استانی که ٠/٧ و ٠/ ٨ می باشد، شهرستان صومعه سرا ١.٢ دهم می باشد که بسیار اثر گذار است و پس از افتتحاح۴ سالن ورزشی در ایام دهه فجر فضای سالن های پوشیده به میانگین ١.۵ (متر) خواهد رسید.
وی افزود: در بحث فضاهای ورزشی در کشور از میانگین بالایی برخوردار هستیم

فرماندار صومعه سرا گفت: ما می توانیم امکانات را تهیه کنیم و سالن های ورزشی را مجهز کنیم اما نمی توانیم هزینه های لباس و ورزشی را بدهیم.

وی افزود : در بحث شاخص بهرمندی آسفالت از میانگین کشوری که ۵٢.١٪‏ درصد می باشد صومعه سرا ۶۴٪‏ درصد می باشد که بسیار مطلوب است و در بخش آب حدود ٨۵٪‏ درصد بهره مند هستیم اما از نظر کیفیت و اصلاح شبکه های آب مشکلاتی داریم که با افزایش خانوار ها در تلاش بهبود این مشکلات هستیم.

فتح اللهی گفت: در سطح روستاها به دنبال ایجاد توسعه ی پایدار هستیم و اینکه اجازه ندهیم روستائیان عزیز که مولدین اصلی ما هستند از محیط روستایی خارج شوند. جوانان را راغب به زندگی در روستاها کنیم و لذا تسهیلات عمدتا برای مناطق روستایی و روستاهای زیر ده هزار نفر می باشد که دولت محترم درصد کمتری هم تعیین کرده چرا که می داند تولید را باید در روستاها دنبال کنیم.
وی افزود: هدف ما این است که بعد از ایجاد زیرساخت در روستاها تقویت فعالیت های کشاورزی و تولیدات صنایع دستی و مباحث بوم گردی را در اولویت کاری خود قرار دهیم.
فرماندار صومعه سرا با اشاره به طرح مبارزه با فقر و بیکاری گفت: در لیفشاگرد به دنبال ایجاد بازارچه دائمی هستیم که بتوانیم همزمان تولید و عرضه را داشته باشیم و مردم با نحوه بافت گلیم و دیگر صنایع دستی آشنا شوند.
وی افزود: در بحث ظرفیت های گردگشکری مناطقی را داریم که یکی از اهداف اصلی ما منطقه تاریخی هفت دغنان می باشد که در جلسه با استاندار در صومعه سرا نیز مطرح شده است.

فتح اللهی گفت:معتقدم راحت ترین کار اشتغال زایی می باشد و اگر ضوابط را سخت نگیریم به راحتی باعث اشتغال زایی می شویم.
وی افزود: در بحث استفاده از تولیدات کشاورزی اعلام آمادگی کرده ایم هر کسی به هر شکلی که می خواهد تولید کشاورزی داشته باشد پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در جهتِ گسترش محصول انجام می شود.
فتح اللهی گفت: ظرفیت های کشاورزی شهرستان از جمله ٢٨ هزار هکتار شالیزارهای برنج و ٢٢ هکتار ارضی نیشکر و همینطور ٢ هکتار زعفران و همینطور تولیدات ماهیان سرد آبی_گرم آبی، توت فرنگی نیز دیگر محصول صومعه سرا است که تولید خاصِ روستای گردشگری صوفیانده می باشد.

وی افزود: در کاشت درختان صنوبر که در کشور مقام اول را داریم و با شناسایی ۵٠٠ هکتار أراضی مخروبه جنگلی و جلگه ای که متعلق به منابع طبیعی می باشد را نیز در اختیار صنوبرکاران قرار دهیم.

فرماندار صومعه سرا گفت: بدنبال کاشت گونه ی جدیدی به نام پالونیا هستیم که بسیار زیباتر از صنوبر می باشد و گل های شکیلی دارد، زود رشدست و با شرایط آب و هوایی اینجا سنخیت دارد که کاملا تحقیق شده و بسیار اقتصادی تر می باشد.

وی افزود: در قسمتِ طیور اولین بِرند مرغ محلی کشور در شهرستان ما رقم خورده است که با تلاش و کوشش دستگاه ها و خود تولید کننده صورت گرفته است.
فتح اللهی گفت:در بحث نیازمندی های حوزه ی شهرستان یکی از نیازهای اساسی درمانگاه تأمین اجتماعی می باشد که متاسفانه افراد تحت پوشش به علت نبود درمانگاه مجبورند به بیمارستان ها و درمانگاه های خصوصی بروند که بدنبال زمینی برای تعرفه این درمانگاه هستیم.

فرماندار صومعه سرا با اشاره به نزدیک شدن سال نو گفت: در تلاشیم قسمت ورودی شهر صومعه سرا در ایام نوروز و مناسبت ها جای غرفه و چادر ها که در شان شهرستان نمی باشد، سازه ای را مناسب با فرهنگ شهرستان همراه با نمازخانه و سرویس بهداشتی مجهز و اتاق های معرف صنایع دستی و محصولات و تولیدات شهرستان بسازیم که اگر در خدمت شهرستان بودم سال آینده اجرا خواهم کرد.

وی افزود: میلیون ها مسافر از محدوده ما عبور می کند، زباله و ترافیکش برای ما می ماند اما از توقف و بازدید مسافران از شهر شرمنده ایم که بگوییم از چند میلیون چه تعداد از صومعه سرا بازدید کرده اند؟! بنابراین باید ضمینه را آماده کنیم و تلاش کنیم برای جذب مسافران و همینطور سرمایه گذاران که بیشترین وقت و انرژی بنده در جذب سرمایه گذار روزانه صرف می شود و هر روز سعی می کنیم با سرمایه گذاران صحبت کنیم.

فرماندار صومعه سرا با اشاره به صنعت و شرکت ابریشم در شهرستان گفت: بسیار متاسفم اسم شهر صومعه سرا به نام شهر ابریشم می باشد اما هیچ اثری از این محصول دیگر نیست و کارخانه اش تعطیل شده است. این مشکل کالبد شکافی شده و به صورت سه صفحه کلی از تاریخچه ابریشم و تا مشکلات کنونی و راهکار برطرف کردن مشکلات خدمت استاندار ارائه شده است.

وی افزود: با وضع قانون جدید و بالا و پایین شدن تعرفه ها انگیزه تولیدات داخلی کاهش یافت و واردات افزایش یافت و رقابت را از دست دادیم و اینکه استفاده بهینه از زمین های ابریشم صورت نگرفت تنها برداشت انجام شد و استراحتی به زمین ها داده نشد.

فتح اللهی گفت: حدود ٧۵٠ هزار هکتار أراضی ابریشم در شهرستان صومعه سرا داریم که به شدت بدنبال احیاء خواستگاه ابریشم ایران نه تنها گیلان در شهرستان صومعه سرا هستیم.

فرماندار صومعه سرا با اشاره به اینکه باید کمک به دولت را یکی از وظائف خود بدانیم گفت: معتقدم یک نظام جمهوری اسلامی و یک دولت داریم، تمام برآیندهای تفکرات نظام در بحث اجرا در دولت خلاصه می شود و نماد اجرایی کار و توسعه اشتغال، در تفکرات و دولت هایی که با انتخاب مردم کار می کند می باشد.

وی افزود: فرمانداری مهم است فرماندار مهم نیست و ما تلاش کردیم که روابط عمومی خوبی داشته باشیم و از تمام اصحاب رسانه و خبرگزاری ها استقبال می کنیم و جایگاه ویژه برای خبرنگاران در سالن جلسات فراهم کرده ایم؛ هدف ما خدمت به مردم می باشد و باید به یکدیگر کمک کنیم صادقانه عمل کنیم. اگر با دولت دشمنی کنیم نظام را زیر سوْال برده ایم و باید از فضای همدلی و همکاری و تعامل با دولت و نظام در جهت پیشرفت کشور استفاده کنیم.

فتح اللهی گفت: از مردم فهیم شهرستان تشکر می کنم بسیار تحمل می کنند و با ما همکاری دارند ، درست است مشکلات وجود دارد و کاستی هایی در خدمت به مردم داریم اما صادقانه این جمله را می گویم هرآنچه در توان داریم برای خدمت به مردم بکار می بریم. بضاعت و امکانات ما در همین حد می باشد و یقینا در مقابل عظمت مردم ناچیز می باشد و نمی توان خدمت به این مردم عزیز را عملکرد نامید.

وی درادامه افزود: فرماندار مهم نیست بنده نوکر مردم هستم و این نام ها فقط روی یک برگ کاغذ می باشد و این انسان با همین کاغذ می تواند جا به جا شود پس نباید به مقام و جایگاه دل بست باید خدمت در دنیا و دستمزد اخلاص عمل در آخرت را نیز در نظر بگیریم.
ـــــــــــــــــــ
سال گذشته در تاریخ ۳ بهمن ماه علی فتح اللهی به عنوان فرماندار صومعه سرا انتخاب شد؛ وی کارشناس ارشد برنامه ریزی توریسم و دارای بیست سال سابقه ی کاری در مسئولیت های مختلف از قبیل: حراست شهرداری و شهردار لیسار،معاون فرماندار تالش،معاون عمرانی و کارشناس مسئول امور روستایی استانداری و فرماندار تالش بوده است

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۹۲۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری قاتل در پوشش زباله گرد در لرستان


به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان ؛فرمانده انتظامی استان لرستان گفت: در پی کسب خبری مبنی بر قتل یک شهروند ۳۲ ساله در شهرستان سلسله موضوع به صورت ویژه در دستور پلیس آگاهی شهرستان قرار گرفت.
سردار  یحيی الهی افزود:در تحقيقات پليسی مشخص شد قاتل با برنامه ريزی از پيش طراحی شده مقتول را تحت نظر داشته و با لباس مبدل زباله گردی وی را در جلوی منزل خود با استفاده از تاريکی شب و خالی بودن کوچه از تردد با شليک گلوله به قتل می رساند و سريعا از محل متواری می شود.
وی افزود:مأموران پس هماهنگی قضايی، با اقدامات ميدانی وشگرد های خاص پليسی وی را کمتر از يک هفته شناسايی و طی يک عمليات منسجم دستگير کردند.
فرمانده انتظامی استان لرستان گفت:متهم علت قتل را اختلافات شخصی عنوان کرد که برای سير مراحل قانونی به مراجع قضایی شد .

 

 

دیگر خبرها

  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • پلمب سه شرکت حمل و نقل بار و مسافر در قروه
  • افتتاح پل روستای نوخاله در شهرستان صومعه سرا
  • افتتاح پل روستای نوخاله شهرستان صومعه سرا
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • پلمب۲ تالار متخلف در صومعه‌سرا
  • زباله سوز؛ نقطه پایانی رفع ابَرچالش سراوان
  • دستگیری قاتل در پوشش زباله گرد در لرستان
  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • آموزش خبرنگاران شهرستان‌های غرب گیلان