Web Analytics Made Easy - Statcounter

جعفر سالارپیشه عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نقش دانشگاه‌ها در اقتصادمقاومتی عنوان کرد: نقش دانشگاه‌ها از حیث آموزش حائز اهمیت است و دانشگاه‌ها باید در ادبیات خود اقتصاد مقاومتی را به دانشجویان بیاموزند علاوه بر آن این نسل به گونه ای در دانشگاه‎ها سوق داده شود که به اقتصاد دانش‌بنیان باور داشته باشند و با شناخت ساز و کار، اصول و مهارت یک کسب و کار دانش‌بنیانی را ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که  ثبت 5 اختراع در کشور را تجربه کرده است، اظهار کرد: دانشگاه‌ها در رسالت پژوهشی خود باید به سمت کشف واقعیت نیازها و فرصت‌های دانش‌بنیان در هر تخصص بروند و این فرصت‌ها را به دانشجویان دیگر معرفی کنند که در این مسیر اساتید دانشگاه نقش کلیدی در رصد تکنولوژی را به عهده دارند.

سرپرست تیم حوزه فناوری توانبخشی یک شرکت دانش بنیان اظهار کرد: رسالت دیگر دانشگاه ها رسالت فرهنگی دانشجویی است که می تواند تاثیر بسزایی در کشف و هدایت استعدادهای خلاق در این زمینه از طریق برگزاری ایده بازارها، تشکل‌های دانشجویی و فرهنگ‌سازی مرتبط را داشته باشد و زمانی که صحبت از اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود امروزه همه نگاه‌ها سمت تولید کننده است که این صحیح نیست و در حقیقت باید تمامی ارکان اقتصاد، دانش‌بنیان شوند که این شامل تولید کننده، مصرف‌کننده، بازاریاب، قوانین و ... است.

وی افزود: امروزه توانایی تولید محصولات دانش‌بنیان در کشور تا حدودی به وجود آمده است ولی سایر ارکان هنوز با این موضوع تطابق پیدا نکردند که این منجر به شکست این کسب و کارها خواهد شد که دانشگاه‌ها باید علاوه بر بعد آموزشی، بعد پژوهشی و فرهنگی لازم جهت اصلاح این فرآیندها را مدنظر قرار دهند و وارد عمل شوند.

اقتصاد دانش‌بنیان پتانسیل بالقوه در جامعه است

این فعال شرکت دانش‌بنیان در ادامه گفت: اقتصاد دانش بنیان یک پتانسیل بالقوه است که اگر در مسیر صحیح قرار بگیرد منجر به ارتقا دانشگاه ها نیز خواهد شد که در این راستا اساتید و پایان‌نامه‌های دانشجویی باید به سمتی برود که حداقل یک نیاز واقعی را در کشور پاسخگو باشد و مخاطبینی در اقتصاد داشته باشد که این نقطه عطف تعالی دانشگاه‌ها است زیرا به عنوان حلال مشکلات صنعتی و اقتصادی مورد توجه کشور قرار می‌گیرد و به جای مصرف کننده به عنوان تولید کننده اصلی دیده می‌شود.

سالارپیشه اظهار کرد: در مباحث فناورانه اقتصاد دانش‌بنیان به این معنی است که ناچارفناور باید از فناوری روز دنیا در حوزه خود مطلع باشد که در این وظیفه نیز دانشگاه ها بسیار با اهمیت هستند و این تعامل دو طرفه منجر به ارتقا دانشگاه‌ها خواهد شد.

وی افزود: در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان آنچه به نظر می‌رسد این است که نباید توقع داشته باشیم برخی از فرآیند این اقتصاد همچنان دولتی باشد و آنچه امروز شاهد آن هستیم این است که شرکت‌های دانش‌بنیان جهت دریافت تسهیلات و خدماتی که قانون برای آنها در نظر گرفته است درگیر تشکیلات عریض و طویل دولتی و شبه دولتی می‌شوند که همین منجر به سرخوردگی فناوران و شرکت های دانش‌بنیان در بدو کار خواهد شد و جهت رفع این مشکل باید نقش دانشگاه ها در این فرآیند جدی تر دیده شود.

دانشگاه محور اقتصاد دانش بنیان است

این استاد دانشگاه ادامه داد: شرکت های دانش بنیان باید دفاتری در هر دانشگاه داشته باشند و دوشادوش فناوران به ارائه خدمات بپردازند و این یعنی همه بپذیرند دانشگاه محور اقتصاد دانش بنیان است و همچنین حضور سرمایه‌گذاران خطرپذیر خصوصی در دانشگاه‌ها می‌تواند گامی جهت چالاکی و پویایی دانشگاه و فناوران در دانشگاه باشد.

این مخترع کشورمان در ادامه افزود: در مبحث ارتباط با صنعت لازم است دفاتری که در دانشگاه‌ها از سال‌ها قبل بوجود آمده است و اغلب از مسیر خود خارج شده‌اند جدی‌تر مورد بازنگری قرار گیرد و به عنوان حلقه مفقوده اقتصاد دانش‌بنیان به جایگاه اصلی خود که رصد نیازهای صنعتی کشور  و باز تعریف ان در دانشگاه به عنوان مسئله علمی است بپردازند.

اساتید رویکرد محصول محور را جایگزین رویکرد مقاله محور کنند

سالارپیشه گفت: در پایان‌نامه دانشجویی و طرح‌های تحقیقاتی لازم است به جای رویکرد مقاله‌محور به رویکرد محصول محور ارتقا یابیم که متاسفانه در قوانین فقط مقالات برای دانشجویان و اساتید مورد توجه قرار می‌گیرد که لازم است به ثبت اختراع داخلی و خارجی نیز توجه ویژه‌ای شود.

وی در پایان توجه به اقتصاد دانش‌بنیان گامی مهم در جهت اقتصاد مقاومتی و ارتقای دانشگاه‌ها عنوان کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۰۳۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری فناکمال حمنی، که در راس یک هیئت تجاری برای شرکت در نمایشگاه ایران اکسپو به تهران سفر کرده است در حاشیه بازدید از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خانه نوآوری و فناوری (IHIT) گفت: تمام قسمت‌ها برای من جذاب بود ولی قسمت تجهیزات پزشکی بیشتر توجه من را به خود جلب کرد.

وی اظهار کرد: علاوه بر سطح بالای فناوری ، صمیمیت و خلوصی که در ایرانی‌ها دیدیم؛ عزم ما را بیش از پیش برای توسعه همکاری‌ها با ایران جزم کرد. به گفته او، امروز نمایندگان الجزایر شاهد آمادگی ایرانی‌ها برای انتقال فناوری به تمام نقاط جهان بودند و از این میزان امادگی ایرانیان بسیار حیرت زده شدند.

 

وی ضمن اعلام خرسندی از بازدید دستاورد‌های ایرانی گفت: اقتصاد ایران بسیار پیشرفته است؛ بطور مثال شتابدهنده خطی پزشکی امید. تاکنون فناوری ساخت این دستگاه در انحصار آمریکا، انگلیس و چین بوده است و ایران چهارمین کشور در جهان است که توانسته است این فناوی دقیق، پیچیده و حساس را بومی سازی کند.

وی اضافه کرد: به گفته مسئولین هزینه خرید این دستگاه از خارج از کشور حدود یک و نیم میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌کرد که اکنون با یک سوم این قیمت، این دستگاه در اصفهان ساخته شده است و این امر نشاندهنده قدرت ایرانی است.

دیگر خبرها

  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • بوشهر سومین استان کشور در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است
  • استان بوشهر در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش بنیان رتبه سوم کشور شد
  • کسب رتبه سوم استان بوشهر در توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور
  • رفع موانع تولید در مسیر تحقق شعار سال با نگاه مسأله محور
  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان
  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود
  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری