خلق حماسهای از جنس حضور در دیار خشت و خاطره/ایستادهایم تا آخر
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۳۵۲۶۵
یزد ـ «بوی گل سوسن و یاسمن» امروز سراسر دیار خشت و خاطره را در بر گرفته و در عید انقلاب، مردمی که ایستادهاند تا آخر، حماسهای از جنس حضور را به نمایش گذاشتهاند.
خبرگزاری مهر، گروه استانها ـ نیره شفیعیپور: سی و نهمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران را در حالی در یزد، شهر قنات و قنوت و قناعت، به جشن نشستهایم که مردم این دیار وفادارتر از همیشه، حماسه ای از جنس حضور خلق کردهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حضور حماسی مردم امروز از اردکان تا خاتم، تفت تا بافق، اشکذر تا مهریز، ابرکوه تا بهاباد و میبد تا یزد، حضوری بینظیر است و باز هم همه به میدان آمدهاند و برای انقلاب خود سنگ تمام گذاشتهاند.
امروز حتی آن نسل چهارمی های انقلاب که گاه به نظر می رسد درک درستی از انقلاب ندارند هم به میدان آمدهاند و در کنار نسلی که بیشتر عمر خود را در مبارزات انقلابی و دفاع و نبرد گذراندهاند، شعار الله اکبر سر میدهند.
تجلی وحدت در خیابانهای یزد
وحدت امروز در خیابانهای یزد به خوبی تجلی یافته و آنجا که پیر و جوان در کنار هم در جشن انقلاب خود شادمانی می کنند، اقوام و ادیان مختلف نیز به جمع آنها پیوسته اند.
افغانستانی هایی که دیگر امروز بخشی از جمعیت یزد شده اند، زرتشتی هایی که قرن هاست در دیار خشت و خاطره زیسته اند و از زمانی که اسلام در این دیار طلوع کرد، زندگی مسالمت آمیز خود را با مسلمین این دیار ادامه دادند، کلیمی ها، همه و همه به میدان آمده اند تا عید انقلاب را در کنار هم جشن بگیرند.
لباس یکدست سفید با کلاه و کفشی که آنها نیز سفیدرنگ هستند، مطمئنم می کند که او زرتشتی است، لبخندی از جنس آشنایی تحویلم می دهد، مطمئن می شوم که می خواهم با او گفتگو کنم.
نامش بهمن آذرفام است، می گوید در طول ۳۰ سال گذشته هر سال به راهپیمایی آمده و او نیز در کنار مردم مسلمان، جشن پیروزی انقلاب را به شادی نشسته است.
حضور غرورآفرین اقوام و ادیان در کنار یکدیگر
آذرفام می گوید: انقلاب ایران اگرچه اسلامی است، اما برای اقلیت دینی زرتشتی نیز برکات بسیاری داشته و ما هم همانند دیگر مردم از دستاوردهای آن بهره مند بوده ایم.
حرفهایش برای جالب به نظر می رسد، با کنجکاوی که حالا دیگر با کمی بدجنسی تلفیق شده، می پرسم، این حرفها را واقعی است؟ و بی درنگ و مصمم پاسخ می گوید: بله، آنقدر محکم که دیگر مجال صحبت دیگری نمی ماند.
کمی آنسوتر تصاویری از جوانی با لباس مدافعان حرم در دستان مادری که به نظر می رسد از اتباع افغانستانی است، چشم نوازی می کند، سراغش می روم، خود را مادر شهید حسینی، یکی از سه شهید مدافع حرم استان یزد معرفی می کند.
از علت حضورش می پرسم، می گوید: ما سالهاست که در ایران و در استان یزد زندگی می کنیم و آنقدر به ایران اسلامی احساس دین می کنم که اگر ۱۰ پسر دیگر هم داشته باشم، آنها را نه تنها برای دفاع از مسلمین بلکه برای دفاع از مرزهای ایران، روانه می کنم.
چند قدمی جلوتر، یک جمع شش هفت نفری از نوجوانانی که با موهای ژل زده و مدلهای خاص در جمع حاضر شده اند را می بینیم که تلاش آنها برای سلفی گرفتن با پرچم، توجهم را جلب می کند.
نسل چهارم پا به پای انقلاب
تردید دارم که سراغشان بروم، همیشه با این نسل با احتیاط برخورد کرده ام چون حاضرجوابی هایشان گاهی آدم را بور می کند.
عکس گرفتن از آنها را بهانه و سر صحبت را باز می کنم، حدسم درست است، درک چندان قوی از انقلاب ندارند اما از حرفهایشان پیداست که آنها هم احساس مسئولیت کرده اند.
یکی از آنها بقیه او را میلاد خطاب می کنند، می گوید الان هفده ساله ام اما سه چهار سال است که در راهپیمایی ها شرکت می کنم به ویژه راهپیمایی ۲۲ بهمن. علتش را جویا می شوم و تحلیلی تحسین برانگیز جواب می گیرم.
می داند که هر سه شهید مدافع حرم یزد، از اتباع افغانستانی هستند، می گوید وقتی داعشی ها برای کشور ما تهدید بودند، مردم افغانستان از ایران برای دفاع از مردم مسلمان و جلوگیری از پیشروی داعشی ها و رسیدن آنها به مرز ایران به میدان رفتند و شهید شدند، از زمان احساس کردم نباید اینقدر بی تفاوت باشم و اینگونه شد که حداقل سعی کردم حضورم، نشانی از علاقه ام به کشورم باشد.
در جمع مردم، معاون استاندار یزد و فرماندار یزد توجهم را به خود جلب کردند، آنها نیز در جمع مردم مشغول شعار دادن بودند.
نجوای یا زهرا (س) در جشن 39 سالگی انقلاب
هر گوشه ای که نگاه می کردی، نکته ای زیبا برای طرح در گزارش بود اما مجالی برای پرداختن به آنها نبود و گاه تنها تصاویر است که می تواند گویای همه ذوق و شعف مردم در فجر آزادی باشد.
اینجا همه چیز در کنار هم رنگ تعهد و تعلق دارد، فضایی که با نجوای یا زهرا (س) عطرآگین شده و در همین فضا، پرچم های ملون و بادکنک های رنگی که نشان از شادی جشن عید انقلاب است.
حالا مردم به تدریج در میدان امیرچخماق جمع شده اند و جمعیتی بسیار بزرگ و عظیم، منتظر شنیدن سرودهای ماندگار انقلاب از محمد گلریز، خواننده ای که قدمت صدایش به اندازه قدمت انقلاب است، هستند.
این بانگ آزادی است کز خاوران خیزد ....
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۳۵۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ادعای بدون سند حجاریان درباره روحانی/ سخنی که خاندوزی باید تکذیب کند
علامه جوادیآملی با بیان اینکه یک عالم می تواند کار فرهنگی بکند که به منزله فتح خیبر باشد؛ خواستار توجه ویژه روحانیون به امر تبلیغ شد.
سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابهلای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیلها و پیشینههایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم میگذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.
***
سخنی که خاندوزی باید تکذیب کند
روحا... ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس در بخشی از یک مصاحبه با شفقنا ضمن انتقاد از وضعیت بانکها و اوضاع اعطای تسهیلات، از نحوه برخورد دولت با این وضعیت نیز ابراز گلایه کرده است.
او با بیان اینکه برخورد این دولت با بانک ها مطلقا برخورد جدی و سازنده ای نبوده، گفته است:
"اقای خاندوزی بارها در جلسات نظارتی ما به صراحت گفتند که «زور من به بانک ها نمی رسد». اقای رئیسی علی رغم شعاری که در ایام تبلیغات ریاست جمهوری گفتند که «بانک ها را به خط خواهم کرد» اما در عمل نشانه ای از این مساله نمیبینیم".[1]
*اظهارات ایزدخواه و ادعای او درباره ابراز ضعف وزیر اقتصاد در مقابل هژمونی بانکها در حالی است که از پشت تریبون دولت صدای دیگری به گوش مردم رسیده است.
مردم از بلندگوهای این دولت فریادهایی مثل برخورد با مدیران متخلف بانکی و برکناری آنها را شنیدهاند. لکن آنچه که لمس میکنند و آنچه میشنوند اما این است که زور خاندوزی به بانکها نمیرسد!
هرچه هست اکنون باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا وزیر اقتصاد این اظهارات آقای ایزدخواه را تکذیب میکند یا خیر؟
***
توصیه تازه علامه جوادیآملی به مبلغان: خیبر را فتح کنید
"فتح خیبر" با کار فرهنگی و تبلیغی
آیتا... جوادیآملی، از مراجع عظام تقلید و مفسّر برجسته قرآن کریم در دیدار با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت؛ طی سخنانی پیرامون اهمیت کار مبلغان و روحانیون کاروانهای زیارتی گفت: روز فتح خیبر، روز نجات مسلمان ها بود که باعث نشاط فراوانی شد، در همان روز فتح خیبر، جعفر، برادر امیرالمؤمنین، از مهاجرت حبشه برگشت. وجود مبارک رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثناء) فرمود امروز دو حادثه شیرین و گوارا برای من پیش آمد: یکی اینکه جعفر از حبشه برگشت و یکی اینکه خیبر را فتح کردیم، من نمیدانم به کدام یک از این دو خوشحالتر باشم! فتح خیبر و نجات مسلمان ها کجا، آمدنِ جعفر و برگشت او از مسافرت، کجا! چطور رسول خدا فرمود من نمی دانم به کدام یک از اینها خوشحال باشم؟!
به گزارش رسا، وی تصریح میکند: سرّش آن است که جعفر کار عالمانه و محققانه و فرهنگی کرد، یعنی یک عالم می تواند کار فرهنگی بکند که به منزله فتح خیبر باشد، لذا روحانیون کاروان ها بدانند وظیفه مهمی دارند و باید به گونه ای رفتار کنند که نمودی از جلال و شکوه اسلام داشته باشند.[2]
*مخاطب توصیه و تشریح آیتا... جوادیآملی همه روحانیون و مبلغانی هستند که در داخل و خارج از کشور فعالیت میکنند.
اهمیت و کارکرد این توصیه راهبردی را در آنجا میتوان یافت که ماه محرم نیز در پیش است و این امیدواری وجود دارد که ما به هر طلبهی صاحب منبر و تریبون به چشم یک رزمنده خیبری بنگریم.
رزمندهای دینمدار که با "سلاح لسان و علم و منطق" تباهی درد را در چشم مردم آشکار میکند و با تفسیری عقلانی از حماسه حسینی و انقلاب اسلامی؛ زمینه گرایش بیشتر مردم به سمت اسلام نابِ انقلابی را فراهم میسازد.
در باب ذکر شاهد مثال برای توصیه علامه جوادی همچنین میتوان به فعالیتهای شهید مطهری در حسینیه ارشاد و حضرت آیتا... خامنهای در دوران پیشا انقلاب و در مسجد کرامت نیز اشاره کرد که چگونه با فعالیت خیبری خود زمینه فهم اصولی از اسلام ناب و گرایش جامعه به سمت هدایت الهی را فراهم کردند.
***
ادعای بدون سند حجاریان درباره "روحانی"
سعید حجاریان، تئوریسین تحریم انتخابات و از چهرههای محوری هسته سخت اصلاحات به تازگی در یادداشتی که با عنوان "اصلاحطلبان؟ خیر، متشکرم!" در وبسایت مشق نو منتشر کرد، به ارائه تحلیلی از وضعیت فعلی اصلاحطلبان پرداخت و مدعی شد که حکومت راه قهر را در پیش گرفته و عملا مانع کنشگری اصلاحطلبان شده است.
او در این یادداشت اظهار میدارد که رخدادهایی مثل "بیانیه 10 مادهای دادستانی انقلاب برای ممنوع شدن فعالیتهای مسلحانه در صدر انقلاب، ارتقای پرستیژ ایران در نظام بینالملل، مدیریت بحران 11 سپتامبر و حمله آمریکا به عراق و بنبست شکنی در انتخابات ریاستجمهوری سال 92 (به معنی حضور چپها در انتخابات و حمایتشان از روحانی)" جملگی جزو رزومه و کارهای جریان چپ و اصلاحطلبان در عرصه حکمرانی بوده است!
او وعده داده است که ادامه یادداشت مذکور را نیز منتشر و تجویزهایی را برای آینده اصلاحات ارائه کند.[3]
*باید تأکید کرد که این یادداشت آقای حجاریان عملا یک مقدمه است که به نظر میرسد برای ارائه "طرح حضور اصلاحطلبان در انتخابات ریاستجمهوری 1404" نوشته شده و بر مقدمه هم نمیتوان شرح نوشت!
لکن رزومه سازی حجاریان از سابقه جریان چپ مقولهای است که از جهت جلوگیری از تحریف تاریخ نباید از آن گذشت.
آقای حجاریان به چه حقی طرح عقلانی و خیرخواهانه شهدای عزیزی مثل بهشتی و قدوسی و رجایی (که منجر به بیانیه دادستانی شد) در امنیتبخشی به انقلاب نوپای اسلامی را به حساب چپهای مدعی خط امام فاکتور کرده است؟!
آیا مثلا شهید بهشتی که اعتقاد به برخورد با بدحجابی و التزام به ولایت مطلقه فقیه داشت یک اصلاحطلب بود؟!
و یا همینطور شهید لاجوردی که در خط مقدم مبارزه مسلحانه و قضایی با منافقین آن روزها حضور داشت اصلاحطلب بود یا مغضوب اصلاحطلبان؟
بماند که در قضایای سلاحهای خیابانی آن روزها ردّ پاهایی از اصلاحطلبان نیز به چشم میخورد که محققان امنیت و تاریخ حتما باید آنها را بررسی کنند.
(از باب مثال اینکه عزت مطهری، از مبارزان مسلح دوران ستمشاهی در کتاب خاطرات خود از این میگوید که بهزاد نبوی برای ارادت به مجاهدین خلق بود که نام "سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی" را بر تشکل سیاسی خود نهاد)
ما همچنین منظور حجاریان از " ارتقای پرستیژ ایران در نظام بینالملل" را دقیقا نمیدانیم!
آیا منظور او طرح بیمحتوا و غیر اجرایی خاتمی و گفتگوی تمدنهاست که دست آخر به "محور شرارت خطاب شدن ایران از سوی آمریکا" انجامید؟
یا آنهمه قرار و مدارهای عجیب و غریب برخی اصلاحطلبان ستادی با نظریهپردازان آمریکایی که در دولت اصلاحات محقق شد؟
جالبتر اینکه حجاریان تدابیر نظامی و امنیتی ولایت فقیه در دهه 80 و همزمان با جنگطلبیهای آمریکا در منطقه را نیز ندید گرفته و آنها را در ادامه رزومهسازی خود برای اصلاحطلبان سند زده است!
بماند که اساسا تاریخ نمیداند نقش اصلاحطلبانی که همواره منتقد سیاستهای امنیتی و بینالمللی ایران و تصمیمات ولایت فقیه در این رابطه بودهاند در امنیتبخشی به ایران و ارتقای پرستیژ ایران چه بوده است؟ (مواضع اصلاحطلبان درباره حضور ایران در بوسنی و سوریه، ماجرای میکونوس و مذاکره با آمریکا خواندنیست!)
و اما حضور اصلاحطلبان در انتخابات 92.
آقای حجاریان هنگامی باید مدعی حضور خود و دوستانش در انتخابات 92 و بنبست شکنی شود که یک برگ سند رسمی مبنی بر حمایت از یک نامزد حاضر در این انتخابات بیاورد؟!
بله! آنها همانند 3 انتخابات اخیر؛ انتخابات 92 را هم تحریم کرده بودند با این تفاوت که مثل الآن جسارت ارائه بیانیه رسمی تحریم انتخابات نیافته بودند. از همین رو سکوت کردند و حتی محمدرضا عارف که اجبارا بعنوان نامزد اصلاحطلبان شناخته میشد را نیز از عرصه انتخابات کنار بردند تا نام و نشانی از آنها در انتخابات نباشد.
قضایا به گونهای پیش رفت که عارف هم بدون اینکه هیچ حمایت رسمی از روحانی داشته باشد از انتخابات کنار کشید و هیچ بیانهی رسمی هم در حمایت از روحانی از جانب اصلاحطلبان صادر نشد.
تا اینکه به ناگاه شیخ حسن روحانی علیرغم انتظارات رأی آورد و پیروز انتخابات شد. و اصلاحطلبان با مساعد دیدن اوضاع أنا شریک گفتند و 8 سال اجرائیات کشور را به سمت و سویی که میخواستند، بردند!
توصیه دلسوزانه به نسل جوان و مطالعهگران سیاسی این است که بر اساس سفارش مقام معظم رهبری حتما در سمت عقلانیت، فلسفه، تحلیل صحیح و مطالعه اصولی تاریخ قرار داشته باشند و به تحریفگران اجازه ذبح اینچنین تاریخ و جعل آنرا ندهند.
***
1_ https://fa.shafaqna.com/?p=1787845
2_ https://rasanews.ir/003Amf
3_https://mashghenow.com/?p=6064