Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرز تهیه لبو پلو / طرز تهیه حلوا لبو / خواص غذایی و دارویی چغندر این ماده غذایی پرخاصیت و مفید را در مقاله زیر بخوانید.

طرز تهیه لبو پلو غذایی کاملا پاییزی

در فصل پاییز و زمستان که امکان خرید و دسترسی آسان‌تر به چغندر یا لبو زیادتر است، بهتر دیدیم طرز تهیه پلوی متفاوتی را با نام « پلوی لبو » آموزش دهیم و یک بار امتحان کردن آن را حداقل از باب ایجاد تنوع غذایی به شما پیشنهاد دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مواد لازم :

 مرغ پخته و ریز خرد شده    نصف یک عدد

 لبو پخته و خرد شده           چهار عدد

اسفناج پخته شده      ۱۰۰ گرم

 برنج آبکش شده     سه پیمانه

 پیاز سرخ شده       یک عدد

زعفران ساییده شده یک قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و روغن            به میزان لازم

طرز تهیه :

مرغ را همراه پیاز، نمک و فلفل کمی تفت می‌دهیم و لبوها را به صورت دلخواه خرد می‌کنیم.

اسفناج‌ها را می‌گذاریم کمی نرم شوند. ( اسفناج‌ها نیازی به پخت زیاد ندارند ) و به مخلوط مرغ و پیاز داغ اضافه میکنیم.

برنج را آبکش میکنیم

 درون یک قابلمه به صورت لایه‌لایه تمام مواد را به برنج آبکش شده می افزاییم ( ابتدا برنج میریزیم سپس مخلوط مرغ و پیازداغ و اسفناج و سپس لبوها دوباره همین کار را ادامه می دهیم تا مواد تمام شوند (لایه آخر برنج باشد بهتراست) و بگذارید پلو دم بکشد.

توجه: به خاطر اینکه لبوها له نشوند، پس از اینکه مواد را لابه‌لای برنج قرار دادیم لبو را نیز روی آن اضافه می‌کنیم، چون موقع مخلوط کردن لبو له می‌شود، بهتر است که جداگانه به برنج اضافه شود.

طرز تهیه حلوا لبو پرخاصیت ویژه جشن شب یلدا

ارسال شده در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ توسط گروه روزنه با موضوع آشپزی

طرز تهیه حلوا لبو پرخاصیت

در مطلب زیر طرز تهیه حلوا لبو را برای شما عزیزان قرار داده ایم این حلوا بسیار خوشمزه و پرخاصیت می باشد همچنین شما میتوانید از این حلوای پرخاصیت برای جشن های شب یلدا از آن استفاده کنید همچنین در زیر از خاصیت های بسیار زیاد لبو نیز مطالب جالبی نوشته شده است.

طرز تهیه حلوا لبو پرخاصیت

برای شب یلدای تان حلوا لبو درست کنید
مواد لازم برای حلوا لبو برای ۲ نفر :

لبو : ۴ عدد
کره : ۲ الی ۳ قاشق سوپ خوری
شیره انگور : یک چهارم پیمانه
آرد ساده یا سبوس دار : ۲ تا ۳ قاشق

طرز تهیه حلوا لبو :

چغندر خام را رنده کنید و با کمی کره در تابه تفت دهید و بگذارید تا هم بپزد و هم به روغن بیفتد و آبش کشیده شود .


با لبوی پخته هم میتوان این حلوا را تهیه کرد .در آن صورت فقط در کره کمی تفت دهید و خاموش کنید .
سپس در تابه ای دیگر آرد را کمی تفت دهید تار رنگش تغییر کند و بو داده شود .
اکنون چغندر تفت داده شده را با آرد بو داده مخلوط کنید و کمی دیگر با هم تفت دهید .
سپس حدود ۳/۴ لیوان شیره انگور را داخل آن ریخته و هم بزنید تا کم کم به روغن و شیره بیفتد .
اگر کمی سفت است میتوانید ۱/۳ لیوان آب اضافه کنید و بهم بزنید و حرارت دهید تا آب آن به خورد حلوا برود .
اکنون حلوای شما آماده است تزیین کنید و سرو کنید .
شیره انگور حالت سردی چغندر را خنثی می کند .
اگر اهل لبو باشید این حلوا بسیار زیبا و خوشمزه و زینت بخش میز میهمانی شماست .

نکته : با فلفل دلمه سبز و لبو یا چعندر ورقه و دانه ذرت می توانید ظرف حلوا را تزیین کنید . برخی چغندر ها رنگ ارغوانی و تیره تری دارند این نوع چغندر برای تهیه حلوا زیباتر خواهد بود زیرا رنگ قشنگی به حلوا خواهد داد .

خواص غذایی و دارویی چغندر

رنگ ارغوانی چغندر به دلیل وجود ترکیبی به نام بتاسیانین است که خاصیت ضدسرطانی داشته و از بروز سرطان‌ها به‌خصوص سرطان کولون جلوگیری می‌کند. 

در هر ١٠٠ گرم از آن، ٣٨٠ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد که به کاهش فشار خون کمک می‌کند.  
فیبر زیاد موجود در آن، موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی در بیماران قلبی است.

 گفتنی است، چغندر قرمز به دلیل داشتن مواد مغذی آهن در کنار اسیدفولیک از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند.

مفیدترین و بهترین بخش چغندر، برگ آن است و بعد ساقه‌های آن و بعد از آن ریشه که پخته آن لبو نام دارد.  قند ریشه چغندر برای مبتلایان به دیابت مضر است. 

لبو به دلیل داشتن فیبر که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسیدفولیک، باید در سبد غذایی بیماران قلبی قرار گیرد.  افراد می‌توانند با مصرف ١٠٥ گرم چغندر قرمز، ٥٣‌درصد اسیدفولیک مورد نیاز بدن را تأمین کنند. رنگ ارغوانی چغندر به دلیل وجود ترکیبی به نام بتاسیانین است که خاصیت ضد سرطانی داشته و از بروز سرطان‌ها به‌خصوص سرطان کولون جلوگیری می ‌کند. 

١.  طبیعت چغندر گرم وتر است.

٢.  مصرف چغندر بیماری جذام را از بین می‌برد.

٣. چغندر، عقل را زیاد می‌کند.

٤.  شیره چغندر یکی از بهترین شیره‌های سبزی است که به ساختن گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند، خون را تصفیه کرده و جریان خون را بهبود می‌بخشد.  از این رو مصرف چغندر به خانم‌ها بسیار توصیه می‌شود.

٥. چغندر قرمز یا لبو به دلیل داشتن فیبر فراوان که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسید فولیک، بهتر است در سبد غذایی بیماران قلبی و زنان باردار قرار بگیرد.

٦. لبو دارای مقادیر فراوان آهن در کنار ویتامین ث و اسیدفولیک است که از بروز کم خونی در افراد به‌ویژه دختران جوان ممانعت می‌کند.

٧. چغندر ملین، نرم‌کننده و ادرارآور بوده و در رفع یبوست نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند. همچنین اهمیت بسزایی در دستگاه گوارش دارد.

٨. درمان‌کننده التهاب مجاری ادرار است.

 ٩.  چغندر برای درمان التهاب مثانه، بواسیر و بیماری‌های پوستی بسیار مفید است.  اشتها را نیز زیاد می‌کند.

١٠. چغندر مانند هویج دارای کاروتن است که در معده تبدیل به ویتامینA می‌شود.

١١.  مدر، اشتها آور و آرام بخش است، کار عضلات را تقویت می‌کند، خون را بند می‌آورد، معده را تقویت می‌کند، اسهال خونی را متوقف می‌سازد.

١٢. آب پخته شده‌ آن برای درمان التهاب مثانه، یبوست، بواسیر و بیماری‌های پوستی مصرف می‌شود.

١٣. آب چغندرخام را بگیرید و با ماست مخلوط کنید و صبح ناشتا بخورید و هر روز تکرار کنید از سفید شدن موها جلوگیری می‌کند.

١٤. هر شب با آب گرم پخته‌ آن موضع را بشویید.  ترک خوردگی‌های پوست که از سرماخوردگی باشد را برطرف می‌کند.

١٥. آن را بپزید و با آب نیم گرم آن تنقیه کنید ورم روده را درمان می‌کند.

 مضرات خامه:

برای بیان مضرات و فواید خامه باید به شریط مصرف کننده آن نگاه کنیم، بعنوان مثال مصرف خامه برای کودکان، نوجوانانی که با کمبود رشد مواجه هستند بسیار توصیه می شود چون درحجم کم، انرژی خوبی را به بدن داده و در ضمن رساندن مواد مغذی و ویتامینها، رشد بدن را تامین می کند.

درحالی که افراد مبتلا به فشار خون و اضافه وزن باید از مصرف خامه ها پرهیز کنند و حتی اگر عدم مصرف امکان پذیر نباشد باید به مقدار بسیار کم و به ندرت مورد استفاده قرار گیرند، البته مصرف زیاد خامه برای افراد عادی (بدون افزایش وزن و بیماری خاص) هم توصیه نمی شود.

مصرف خامه باید بعنوان تفریح و در حداقل موارد نه اینکه در برنامه غذایی معمول افراد به طور مرتب قرار گیرد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه معمولا نباید به خامه ها ترکیباتی مثل خامه، انجیر، عسل یا شکلات را اضافه کرد، گفت:ماده ای که تحت عنوان خامه فرم گرفته برای کیک ها به مصرف می رسد جز سفیده تخم مرغ و مقدار زیادی شکر ( که بدون هیچ نوع ارزش غذایی، مضرات فراوانی را برای بدن به همراه دارد) چیز دیگری نیست لذا نبایدنام خامه را روی آنها گذاشت.

وی درباره بحث بهداشتی خامه ها یادآور شد:استفاده از خامه های فله و بدون نام نشان می توانند خطراتی همچون تب مالت را به همراه داشته باشند لذا فقط توصیه به مصرف خامه های شناسنامه دار است.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۴۳۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیرات شگفت انگیز مصرف روزانه پیاز

پیاز دارای خواص دارویی فراوانی برای بدن است این گیاه دارویی به صورت پخته یا خام خواص بی نظیری دارد که خوب است آنهارا بدانید.

به گزارش عصرایران؛ اگرچه هر نوع سبزی فوایدی برای سلامتی دارد اما، برخی از سبزیجات مانند پیاز خواص بسیار خاصی دارند. پیاز به طور کلی برای سلامت قلب، استخوان و روده شناخته شده است وحتی فواید دیگری دارد که ممکن است بسیاری از افراد از آن شگفت زده شوند. با این حال، اگر به پیاز حساس هستید قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

افزایش باروری

در گذشته، ناباروری مردان با معاینات، جراحی‌ها و آزمایش‌های زیادی درمان می‌شد اما، اکنون می‌توان با نوشیدن آب پیاز به سادگی این مشکل را برطرف کرد، زیرا استفاده از طیف گسترده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها که پیاز مقدار زیادی از آن‌ها را دارد بسیار روی باروری تاثیر گذار است.

کمک به سینوس‌ها

یک راه عالی برای متوقف و کند کردن روند خونریزی بینی، استفاده از پیاز است! کافی است نصف پیاز را بردارید و آن را درست زیر سوراخ‌های بینی قرار دهید و سپس ببوید، زیرا پیاز به دلیل داشتن ویتامین ث و بیوفلاونوئید‌ها باعث می‌شود مسیر بینی کمتر به خونریزی حساس شود همچنین یکی دیگر از مزایای مطلوب پیاز این است که در زمان گرفتگی بینی راه‌های بینی را شل و تنفس را برای ما آسان‌تر می‌کند.

جلوگیری از افسردگی و بهبود خلق و خو

پیاز دارای فولات یا همان ویتامین ب ۹ است، این ویتامین با شکستن اسید آمینه به نام هموسیستئین از افسردگی جلوگیری و خلق و خوی شما را تقویت می‌کند. به بیان ساده، این اسید آمینه نامطلوب به بدن اجازه نمی‌دهد هورمون‌های خوبی تولید کند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان

پیاز می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌ها در بدن کمک کند اما، فواید زیادی برای سلامت دهان و دندان نیز دارد همچنین، جویدن پیاز خام به قوی‌تر شدن دندان‌ها و مبارزه با هر گونه باکتری موجود در دهان کمک می‌کند. به سادگی مقداری پیاز را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه بجوید، زیرا این کار می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان نیز کمک کند.

جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

پیاز می‌تواند از سرماخوردگی، سرفه، تب و گلودرد جلوگیری کند.

پیاز خود را تکه تکه و آن را به مدت ۶ تا ۸ ساعت در آب آشامیدنی خیس کنید و ۳-۴ قاشق غذاخوری ۳ بار در روز مصرف کنید.

درمان گوش درد

گوش‌ها ما یکی از حساس‌ترین اعضای بدن هستند و ممکن است به دلایل زیادی مانند صدا‌های بلند و سفر با هواپیما درد بگیرند و برخی از پزشکان استفاده از قطره گوش را برای کاهش درد توصیه کنند. با این حال، پیاز پخته نیز می‌تواند کمک کند. یک پیاز را در آب بپزید تا نرم شود سپس آن را روی یک پارچه و گوش خود قرار دهید تا گوش درد بهبود یابد.

دیگر خبرها

  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • تاثیرات شگفت انگیز مصرف روزانه پیاز
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • تمام خواص و مضرات ادویه کاری + طرز تهیه و ارزش غذایی
  • برداشت جلبک‌های دارویی از سواحل صخره ایی منطقه رمین چابهار
  • نخستین دوره برداشت جلبک‌های دریایی در چابهار آغاز شد
  • ۷ نکته مهم برای تهیه بستنی ساده خانگی که باید بدانید
  • (عکس) یک اورانگوتان زخمی با گیاه دارویی خود را درمان کرد!
  • ۷ نکته مهم برای تهیه بستنی ساده خانگی + طرز تهیه
  • طرز تهیه چیز کیک نسکافه، خوشمزه و دلپذیر (فیلم)