Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگرفکر کنیم، چون در قرآن راجع به صندوق انتخابات و یا چند سال بودن عمر حکومت و ضوابط ریز مدل اجرایی حکومت چیزی نیامده پس این‌ها اسلامی نیست، ما نیز از موضع روشنفکری در همان دامی افتاده‌ایم که جریان‌های متحجر شیعه و سنی در آن افتادند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست تخصصی ارتباط اسلام و دموکراسی در اندیشه معاصر که با حضور استادان الهیات از کشور ترکیه و ایران در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد گفت: یک مدل وجود دارد که احساس می‌کند می‌تواند بین اسلام و سکولاریسم همزیستی برقرار کند، اما ما معتقدیم که این مدل در آینده دچار تناقض‌های بیشتری خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه شاید نمونه این مدل در ترکیه وجود داشته باشد افزود: ما خوشحالیم که حزب عدالت و توسعه در ترکیه بر سر کار آمده است، اما این با سکولاریسم آتاتورک تا مدت زیادی قابل جمع نیست و من پیش‌بینی می‌کنم که در آینده یکی از این دو حذف خواهد شد.

رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: وقتی هنوز رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه برای با حجاب بودن همسران خودشان تحت فشار و تهدید قرار دارند شما بدانید که سکولاریزم نرم تا کجا حریم خصوصی حاکمان مذهبی و متدین را تحت فشار قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: وقتی که مرحوم اربکان روی کار آمد، چون صریح علیه صهیونیسم موضع گرفت و اولین سفر او به ایران و لیبی بود و دفاع محکم از حجاب کرد، دیدیم که چگونه او را با کودتا برداشتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر اردوغان نیز این اصلاحات بزرگ راه در ارتش و غیر ارتش نمی‌کرد تا الان سرنگون شده بود. در هر حال ترکیه همچنان در نوسان بین غرب و اسلام با انواع تهدید‌ها مواجه خواهد ماند.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: روشنفکران متدین ترکیه مسئولیت سنگین خیلی مهمی دارند، چون ممکن است در ۱۰ سال آینده مردم و حکومت ترکیه مجبور شوند بین اسلام و غرب یکی را انتخاب کنند، البته آن وقت نیز باید بگوید که مراد از اسلام کدام اسلام و با چه تفسیری است و اگر بحث غرب است بگویند که با چه تفسیری می‌خواهند کل غرب را رد کنند.

وی افزود: الگویی که در انقلاب اسلامی به آن رسیده‌ایم، این است که تمام حاکمان با رای مردم روی کار می‌آیند و این کاملاً با ارزش‌های سنت و قرآن سازگار است و توصیه شده و البته اگر این نیز با روش‌های دموکراسی غرب سازگار باشد بهتر است.

وی با طرح این سوال که دموکراسی غربی به دنبال چه نوع دموکراسی بالاتر از دموکراسی حاکم در جمهوری اسلامی ایران می‌شود اظهار کرد: معتقدیم که رجوع به صندوق‌های آراء به شرطی که در چهارچوب احکام شریعت بوده و بر خلاف واجب و حرام الهی نباشد، بدعت و نامشروع نیست و در این چارچوب شخصی که اهل زنا، شرابخواری و فساد است به هیچ وجه نباید به او اجازه داده شود که در معرض انتخابات قرار بگیرد.

رحیمپور ازغدی اضافه کرد: اگر لیبرال دموکراسی یعنی دمکراسی در چهارچوب ارزش‌های لیبرال و سوسیال دموکراسی یعنی دموکراسی در چارچوب اصول سوسیالیسم پس دموکراسی اسلامی هم یعنی انتخابات در چهارچوب اسلام.

وی با اشاره به اینکه اگر در ذات دموکراسی لائیسیته خوابیده ما نمی‌توانیم دموکراسی اسلامی داشته باشیم گفت: اگر دموکراسی مبنی بر این باشد که ما هیچ منبعی برای شریعت و حقانیت نداریم خوب طبیعتاً این با دموکراسی تناقض دارد، چنانچه با سلطنت هم معنی ندارد سلطنت یعنی اینکه یک شهر یا خانواده که به هر شکلی که می‌خواهند بر مردم حکومت کنند این نیز در فقه سیاسی شیعه و در قرآن شریف دیکتاتوری و طاغوت است.

رحیم‌پور ازغدی با تاکید بر اینکه نباید در برابر دموکراسی منفعل باشیم و احساس کنیم که باید به دموکراسی جواب دهیم تصریح کرد: این روشی است که روشنفکران متدین، اما غیر دینی گرفتار آن شده‌اند و می‌خواهند ثابت کنند که اسلام چیزی از دموکراسی کم ندارد، در هر حال ما می‌گوییم داشته‌های آن چه که به عنوان مردم سالاری اسلامی شناخته می‌شود از دموکراسی غربی بیشتر است و ضعف‌های آن را هم ندارد.

وی با اشاره به اینکه افرادی مانند عبدالرزاق مدام شیوه و محتوا را با هم خلط کرده‌اند افزود: من حدود ۴۰ اشکال به کتاب عبدالرزاق وارد کرده‌ام که متاسفانه هنوز کتاب آن چاپ نشده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در مجموع هشت نفر که یکی از آن‌ها عبدالرزاق است در ایجاد مغالطه در فلسفه سیاسی در جهان اهل سنت نقش موثری را ایفا کرده‌اند و کسی هم از میان اهل سنت جواب آن‌ها را نداده است؛ این در حالی است که بر اساس روایات اهل سنت می‌توان با قاطعیت به تمام این مغالطه‌ها جواب داد. نکته‌ای که وجود دارد این است که این افراد خطا‌ها و مفاسد عثمانی را به پای کل اسلام سیاسی و حکومت دینی نوشتند و این هم اشتباه دیگری است.

وی در پاسخ به اظهارات یک استاد ترک شرکت کننده در این نشست با طرح این سوال که وقتی می‌گویید در قرآن و سنت هیچ اسمی از خلافت و حکومت نیامده منظورتان چیست تصریح کرد: آیا منظورتان این است که اسم هیات دولت، کابینه، ادارات و وزارتخانه‌ها در قرآن و سنت نیامده است، اگر اینگونه باشد این به دیدگاه جریانات اهل حدیث و وهابی در مذهب سنی و اخباریون شیعه پس این بدعت است.

رحیم‌پور ازغدی اظهار کرد: اگرهم فکر کنیم، چون در قرآن راجع به صندوق انتخابات و یا چند سال بودن عمر حکومت و ضوابط ریز مدل اجرایی حکومت چیزی نیامده پس این‌ها اسلامی نیست ما نیز از موضع روشنفکری در همان دامی افتاده‌ایم که جریان‌های متحجر شیعه و سنی در آن افتادند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۷۰۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله مستقیم نظامی ایران به رژیم صهیونیستی یک شاهکار نظامی بود

به گزارش همشهری آنلاین، سردار سیدقاسم قریشی، انقلاب را زیر و رو کردن و دگرگونی در یک حکومت عنوان کرد مانند آنچه در انقلاب اکتبر روسیه یا در انقلاب پاکستان رخ داد اما تفاوت انقلاب اسلامی ایران را با انقلاب‌های دیگر جهان بر اساس سخنان امام راحل و رهبر انقلاب، پویا بودن این انقلاب و به عبارت بهتر مساوی بودن آن با اسلام ناب محمدی بیان کرد.سردار قریشی اظهار کرد: هدف نهایی انقلاب اسلامی ایران رسیدن به تمدن نوین اسلامی با زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان -عجّل الله تعالی فرجه الشّریف- است و مکتبی می‌تواند به این هدف برسد که خالص و اسلام ناب محمدی باشد.

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین درباره تفاوت اسلام ناب محمدی با فرق دیگر اسلام، گفت: امروز بسیاری از کشورهای مسلمان جهان با رؤسای جمهور آمریکا مراوده و ارتباط نزدیکی دارند، حتی شیعیانی در آمریکا و انگلیس هستند که مورد حمایت دولت‌های این دو کشور قرار دارند، اما اسلامی که موضوع انقلاب اسلامی ایران است به شدت مورد هجمه دشمنان قرار گفته است زیرا این اسلام مخالف حکومت غیرالهی بوده و پایه‌های حکومت طاغوت را به لرزه درآورده است.

وی در مورد اقتدار آفرینی انقلاب اسلامی تحت حاکمیت الهی اظهار کرد: این انقلاب بود که توانست در کمتر از نیم قرن از عمر خود به اقتداری دست پیدا کند که حکومت نامشروعی که با حمایت همه کشورهای اروپایی و آمریکایی ایجاد شده بود و داعیه از نیل تا فرات را داشت و برای خود هماوردی نمی‌دید را این گونه موشک باران کند.سردار قریشی اظهار کرد: کشور ما در سال آخر حکومت پهلوی از هر حیث کشوری وابسته بود، از لحاظ پزشکی توان تولید هیچ دارو و یا امکانات پزشکی را نداشت، از لحاظ علمی بسیار عقب مانده بود، از لحاظ نظامی حتی توان تولید فشنگ ژ۳ را نداشت و ستاد کل آن استقلال در تصمیم‌گیری بدون اذن آمریکایی‌ها را نداشت، از لحاظ عمرانی حتی دانش احداث سیلو را نداشت و در همه زمینه‌ها وابسته و ضعیف بود اما بعد از انقلاب در همه زمینه‌ها رشد کرد.جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: مردم با حمایت از انقلاب و هشت سال جان‌فشانی در دفاع مقدس و مقاومت ۴۵ ساله در برابر استکبار جهانی کشور را به مملکتی پیشرو و جزء چند کشور برتر دنیا تبدیل کردند که ۹۷ درصد از داروهای مورد نیازش را خودش تولید می‌کند، در پزشکی جزء چند کشور برتر دنیا است و در منطقه حرف اول را می‌زند، از لحاظ علمی در هر عرصه‌ای جزء چند کشور برتر دنیا است، در حوزه عمرانی سومین کشور در احداث پروژه‌های بزرگ همچون سدسازی است، در حوزه نظامی تولید کننده پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی دنیا و دارای نیروهای مسلحی مقتدر است.

او اظهار کرد: انقلاب اسلامی علاوه بر این که خودش رشد کرد، تبدیل به الگویی برای سایر ملت‌ها شد تا خود را از زیر یوق استکبار رها کنند، همچون یمن که امروز به خار چشم ابرقدرت‌های جهان تبدیل شده است.

سردار قریشی افزود: استکبار جهانی رژیم صهیونیستی را در این منطقه ایجاد کرد تا هرگاه مسلمانان منافع استکبار را به خطر انداختند آن‌ها را سرکوب کند که در ماجرای جمال عبدالناصر و بستن کانال سوئز کارکرد رژیم صهیونیستی را دیدیم اما امروز مردم فلسطین با الگوگیری از فرهنگ مقاومت انقلاب اسلامی ایران در مقابل این رژیم ایستادند و آن را به عجز واداشته‌اند.جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین عنوان کرد: اکنون هر روز در کرانه باختری که تحت تصرف رژیم سفّاک صهیونیستی است عملیات انجام می‌شود، غزه بعد از شش ماه مقاومت مردم این منطقه به قتلگاه صهیونیست‌ها تبدیل شده است در حالی که رژیم صهیونیستی به هیچ یک از اهداف خود در حمله به غزه دست پیدا نکرد.وی اظهارداشت: رژیم صهیونیستی گمان می‌کرد با حمله به کنسولگری ایران و وارد کردن ایران به جنگ، جنگی جهانی را به راه خواهد انداخت و خود را از باتلاقی که در آن فرو رفته است نجات خواهد داد اما مدیریت انقلاب اسلامی ایران کار را به گونه‌ای پیش برد که ضمن نمایش اقتدار ایران اسلامی، رژیم صهیونیستی بیشتر تحت فشار قرار گرفت و در جهان منزوی‌تر شد.
سردار قریشی حمله مستقیم نظامی ایران به رژیم صهیونیستی که تحت حمایت حکومت‌های قدرتمند جهان است و هدف قرار دادن یکی از تحت حفاظت‌ترین پایگاههای این رژیم را یک شاهکار نظامی عنوان کرد و گفت: ایران پهپادهای خود را از مرکز کشور به سمت اراضی اشغالی ارسال کرد، این پهپادها چند هزار کیلومتر مسیر را ظرف مدت چند ساعت طی کردند، این حمله از قبل اعلام شده بود و آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها، برخی کشورهای دیگر و خود رژیم صهیونیستی سامانه‌های پدافندی خود را برای مقابله آماده کرده بودند، اما باز هم این پرنده‌ها پیشروی کردند و اهداف خود در سرزمین‌های اشغالی را محقق کردند تا جایی که این مسأله تحسین کارشناسان غربی را هم به همراه داشت.جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین عاملی که باعث موفقیت و پیشرفت انقلاب اسلامی در نیم قرن گذشته شده است را عامل معنوی و معرفت و اعتقاد راسخ دانست و گفت: زمانی که یک رزمنده با انگیزه الهی به خط می‌زند دیگر هیچ چیز در دل او ترس و هراس نیانداخته لذا مسیر را تا انتها طی می‌کند. کد خبر 847623 منبع: فارس برچسب‌ها اسرائیل رژيم صهيونيستى ایالات متحده آمریکا فلسطین

دیگر خبرها

  • نیروهای امنیتی ما در بدترین شرایط اجازه ورود به دانشگاه‌ها را ندارند
  • دانشگاه‌های ایران اجازه ورود نیرو‌های امنیتی به دانشگاه را نمی‌دهد
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز
  • وحیدی: اجرای طرح انسداد مرزها در حال پیگیری است
  • حمله مستقیم نظامی ایران به رژیم صهیونیستی یک شاهکار نظامی بود
  • مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • دانشجویان مشهدی در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی تجمع کردند
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟
  • بیمه و امنیت شغلی کارگران مورد توجه مسئولان قرار گیرد