Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@18:05:50 GMT

از چشم تنبل، كار بكش!

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۰۸۰۲۶

از چشم تنبل، كار بكش!

خبرگزاري آريا -

از چشم تنبل، كار بكش!
تا به حال حتماً افراد و مخصوصاً کودکاني را ديده‌ايد که يک چشمشان را پوشانده‌اند و فکر کرده‌ايد احتمالاً جراحي چشم انجام داده‌اند، اما خيلي وقت‌ها اين‌طور نيست و اين راهي است براي وادار کردن چشم تنبل به کار کردن و از تنبلي درآمدن.
تنبلي چشم
تنبلي چشم يعني کاهش بينايي يک چشم با وجود اصلاح عيب انکساري.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در معاينه چشم اين بيماران هيچ ضايعه‌اي ديده نمي‌شود، بنابراين معمولاً تشخيص آن هم دير انجام مي‌شود. گاهي نمره يکي از چشم‌هاي بيمار چهار و ديگري صفر است.
علت اصلي اين مشکل ممکن است اختلاف عيب انکساري باشد و در اين صورت چشم سالم کار مي‌کند و از چشم دچار عيب، کمتر کار کشيده مي‌شود و مخصوصاً اگر بيمار عينک نزند، به حالتي مي‌رسد که به آن تنبلي چشم مي‌گويند. البته تنبلي چشم ممکن است دوطرفه هم باشد که در اين صورت اوضاع بدتر مي‌شود.
علت بروز تنبلي چشم ژنتيک است و هر ضايعه‌اي که باعث شود ديد يک يا هر دو چشم کاهش يابد و مثلاً تصوير واضح به شبکيه نرسد، باعث تنبلي يک يا دو طرفه چشم‌ها مي‌شود.
عيب انکساري يک چشم؛ مقصر اصلي
عيب انکساري و عينک نزدن براي اصلاح آن، مهم‌ترين علت است و بعد از آن عيوبي مانند کدر شدن قرنيه به هر دليل (ضربه، بيماري قرنيه)، آب‌ مرواريد، کدر شدن مايع زجاجيه و مشکلات شبکيه مي‌تواند عامل تنبلي چشم باشد.
يکي ديگر از چيزهايي که باعث تنبلي چشم مي‌شود، انحراف چشم است و البته برعکس اين قضيه هم تا حدي صادق است، يعني تنبلي چشم مي‌تواند باعث انحراف چشم شود.
درمان فقط قبل از 3 سالگي
اگر قبل از 3 سالگي تنبلي چشم تشخيص داده و براي درمان آن اقدام شود، احتمال درمان وجود دارد ولي در سنين بالاتر درمان کامل امکان‌پذير نيست. سيستم بينايي تا پنج و شش سالگي انعطاف‌پذير است و مي‌توان با تحريک آن يعني بستن چشم سالم، چشم تنبل را وادار به کار کرد، ولي بعد از اين سن، شانس تحريک و وادار کردن چشم دچار تنبلي، کمتر مي‌شود. حتي اگر بچه‌اي در پنج سالگي براي درمان اقدام شود، شانس او کمتر است و اگر قرار باشد يکي دو سال هم درمان طول بکشد، کمي دير است چون اجزاي چشمش کمي بالغ شده؛ البته اين مسئله صد درصد نيست.
اگر قبل از 3 سالگي تنبلي چشم تشخيص داده و براي درمان آن اقدام شود، احتمال درمان وجود دارد ولي در سنين بالاتر درمان کامل امکان‌پذير نيست.
تنبلي چشم فقط در کودکي ايجاد مي‌شود
تنبلي چشم هيچ‌وقت در فرد بزرگ‌سالي که قبلاً چشم تنبل نداشته، ايجاد نمي‌شود. امکان اين که در سنين بزرگ‌سالي تنبلي چشم تشخيص داده شود، وجود دارد ولي حتماً در کودکي ايجاد شده است چون احتمال ايجاد اين مشکل بعد از شش يا هفت سالگي وجود ندارد.
اگر تنبلي چشم در کودکي درمان نشود، عينک هم فايده چنداني ندارد، چون اين عيب، انکساري نيست که با عينک درمان شود. کسي که دچار تنبلي چشم است، حتي اگر عينک هم بزند خوب نمي‌بيند و ميزان ديد او به ميزان تنبلي چشمش بستگي دارد، اما در بزرگ‌سالي هم بايد براي درمان اقدام کرد، زيرا ممکن است از نوع خفيف به نوع شديد تبديل شود و بينايي را کمتر کند.
يک چشم بايد بسته بماند
تا به حال حتماً افراد و مخصوصاً کودکاني را ديده‌ايد که يک چشمشان را پوشانده‌اند و فکر کرده‌ايد احتمالاً جراحي چشم انجام داده‌اند، اما خيلي وقت‌ها اين‌طور نيست و اين راهي است براي وادار کردن چشم تنبل به کار کردن و از تنبلي درآمدن.
راه‌حل‌هاي اصلي مشکل تنبلي چشم که تا قبل از سه سالگي به درمان کامل مي‌انجامد و در سنين بالاتر به بهبود نسبي مي‌رسد، بستن چشم و اصلاح عيوب انکساري است. علاوه بر اين‌ها، گاهي چشم سالم را با قطره‌هايي دچار تاري مي‌کنند تا بيمار مجبور شود از چشم تنبل براي ديدن استفاده کند و تا حدي بهبود يابد.
والدين توجه کنند
تنبلي چشم نشانه خاصي ندارد که بتوان زود متوجه آن شد. ممکن است يکي از چشم‌هاي کودک دچار تنبلي باشد، ولي بدون مشکل مثلاً تلويزيون تماشا کند و هيچ‌وقت اعتراض نکند، بنابراين پدر و مادر متوجه خطري که فرزندشان را تهديد مي‌کند، نشوند. بهتر است والدين بازي E را به کودکشان ياد دهند. يعني يک حرف E را روي مقوا بکشند و از او بخواهند با دست نشان دهد كه شاخه‌هاي آن به کدام طرف است. آن‌ها بايد اين نوشته را در فاصله‌اي معين نگه دارند و از کودک بخواهند ابتدا با هر دو چشم به آن نگاه کند و بگويد جهت E به کدام طرف است و بعد با يک چشم و سپس با چشم ديگر. اگر متوجه شدند ديد يک چشم با چشم ديگر تفاوت دارد، حتماً به چشم‌پزشک مراجعه کنند. حتماً بايد برنامه‌هاي غربالگري را در سنين پايين جدي گرفت، زيرا اگر درمان نشود تا آخر عمر، فرد کم‌بينا خواهد ماند.
دکتر فرامرز انوري - چشم ‌پزشک
منابع:
jamejamonline.ir
tebyan.net


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۰۸۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحسین لوکا مودریچ توسط نواک جوکوویچ و جود بلینگام: لوکیتا باورنکردنی است

اسطوره کروات رئال مادرید در 38 سالگی همچنان در اوج است.

طرفداری | در حین مراسم جوایز لوریوس، جود بلینگام در گفتگویی با نواک جوکوویچ به تمجید از لوکا مودریچ، هم‌تیمی خود در رئال مادرید، می‌پردازد.

بلینگام از عملکرد فوق‌العاده مودریچ در سن 38 سالگی ابراز شگفتی می‌کند. جوکوویچ نیز با تأیید صحبت‌های ستاره جوان رئال مادرید، مودریچ را دوست و بازیکنی باورنکردنی توصیف می‌کند و به سبک بازی فعال و تحرک مداوم او به عنوان دلیل اصلی این عملکرد فوق‌العاده اشاره می‌کند.

نواک جوکوویچ

من در ورزشگاه برای بازی [ال‌کلاسیکو] حضور داشتم. تیم شگفت‌انگیزی از بازیکنان. لوکا مودریچ دوست و بازیکن خوبی است و او هنوز در این سن و سال باورنکردنی است.

جود بلینگام

چطوری او می‌تواند در 38 سالگی چنین بازی انجام دهد. او واقعا فراتر از من است. او مثل همسن و سال‌های من بازی می‌کند.

نواک جوکوویچ

او تحرک فوق‌العاده‌ای دارد و مدام در حال دوندگی است. او در موقعیتی از زمین قرار دارد که باید مدام در حال حرکت و جابجایی باشد.

جود بلینگام

هنوز هم او این کار را به راحتی انجام می‌دهد.

از دست ندهید ????????????????????????

بایرلورکوزن رکورد 59 ساله را می‌شکند پاس دیدنی سردار آزمون برابر یوونتوس که با بی‌دقتی گل نشد (فیلم) کلوپ: امیدوارم با هوای بارانی اشک‌هایم را کسی نبیند پالما با ایرانی‌ها فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد

دیگر خبرها

  • مراسم تحلیف ریاست جمهوری برای سی سالگی
  • ماموگرافی برای غربالگری سرطان از ۴۰ سالگی
  • تحسین لوکا مودریچ توسط نواک جوکوویچ و جود بلینگام: لوکیتا باورنکردنی است
  • پدر شهید جاویدالاثر علی اربابی آسمانی شد
  • درگذشت بازیگر «تایتانیک» و «ارباب حلقه‌ها» در ۷۹ سالگی
  • «سزار لوئیس منوتی» اسطوره فوتبال آرژانتین در سن 85 سالگی درگذشت
  • مسی تغییر ژنتیکی داده شد!
  • (تصویر) تغییر چهره بازیگر «پایتخت» در سن ۷۱ سالگی
  • بازیگر پایتخت در سن ۷۱ سالگی |‌ عکس
  • (ویدئو) واکنش جالب یک «تنبل» بعد از دیدن بچه گمشده‌اش