Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@06:30:01 GMT

امنيت شغلي در کسب و کار امروزي

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۰۸۹۶۵

امنيت شغلي در کسب و کار امروزي

خبرگزاري آريا - ماهنامه معيشت - احسان عسکريان دماوندي: امنيت شغلي مترادف است با امنيت در کسب درآمد؛ لذا امنيت شغلي يکي از مهم ترين دغدغه هاي افراد شاغل است. کمتر شاغلي را مي توان پيدا کرد (جز در مواردي که افراد استخدام رسمي مراکز دولتي و نيمه دولتي هستند) که دغدغه امنيت شغلي نداشته باشد. فرد شاغل دوست دارد جايي کار کند که براساس عايد و درآمدي که دارد براي زندگي اش برنامه ريزي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بداند براي مدتي طولاني چقدر درآمد دارد، چقدر مزايا دارد و مسير شغلي و ارتقايش به چه صورت است تا بتواند بسياري مسائل بيرون از شغلش را که متاثر از امنيت شغلي است، کنترل کند.
امنيت شغلي از دو منظر قابل بررسي است: منظر اول محل کار است. بسياري از افراد تصورشان از امنيت شغلي آن است که جايي کار کنند که از ابتدا تا دوران بازنشستگي در آنجا باشند، اخراج نشوند و حقوق کافي هم بگيرند. اگر هم شد بتوانند در شغلشان پيشرفت داشته باشند. اين تصور تا سي سال پيش هم تصور عجيبي نبود و عموم شاغلان به سبب مشاغل دولتي يا رسمي همين گونه بودند؛ شغلي داشتند و تا انتها در همان شغل ماندگار مي شدند. مشاغل آزاد هم تا حدودي همين شرايط را داشته است. يعني حتي فردي که مغازه و کاسبي خاصي داشت در همان کار و کاسبي ماندگار شد. اما امروز با تغييرات سريع دنيا اين موضوع نيز دستخوش تغيير شده است. اين روزها معناي امنيت شغلي از بودن در جايي به شکل ثابت تغيير کرده است.

بي شک اين ترجيح که فردي به شکل دائم براي سازماني کار کند، در ذهن فرد شاغل و کارفرما وجود دارد؛ اما دنياي امروز مانع از آن است که اين مسئله همه گير باشد و براي بيشتر افراد و سازمان ها اين گونه نيست. البته اين موضوع را نيز نبايد از نظر دور داشت که امنيت شغلي براي سازمان ها، که به معناي نگهداشت نيروي انساني است، نيز اهميت زيادي دارد. آن ها مي خواهند نيرويي را که با صرف هزينه هاي مختلف و آموزش هاي متعدد استخدام مي کنند، در سازمان ماندگار باشد. اما بحث اين است که محيط پرچالش بيرون از سازمان بسياري از اين ها را مجبور مي کند در دوره هاي مختلف تعديل داشته باشند و بعد که شرايط بهبود پيدا کرد، دوباره جذب نيرو کنند.
اين اتفاق سازمان هاي امروز را با مسائل زيادي رو به رو کرده است؛ ضمن آن که بسياري از شاغلان نيز در صورتي که موقعيت بهتري پيدا کنند، فوري از سازمان خارج مي شوند و قراردادهاي کوتاه هم در اين مسئله معمولا دخيل اند. با توجه به اين مسائل و تغييرات (چه در محيط کار و چه در بحث قوانين و نوع قراردادهاي کاري) بحث در خصوص امنيت شغلي را بايد در جاي ديگري پيگيري کرد. در هر صورت اين موضوع براي هر شاغلي اهميت دارد و پيوستگي در کسب درآمد قطعا از ميزان درآمد نيز مهم تر است؛ اين پيوستگي زماني رخ خواهدداد که فرد در صورت تغيير شغل مدت زيادي بيکار نماند. با توجه به مطالبي که گفته شد و به طور خلاصه، براي داشتن امنيت شغلي، فردي که جوياي کار يا مشغول به کار است، بايد به مسائل زير توجه کند:
نوع سازمان
اگر وارد سازماني مي شويد که نوع کارش فصلي است يا به شکل پروژه اي فعاليت مي کند و قرار است در بخش هايي فعاليت کنيد که ارتباط مستقيم با پروژه هاي سازمان دارد، بدانيد که شغل شما امنيت مطلوبي نخواهد داشت. تغيير دولت ها، سياست هاي پولي و ارزي، بودجه هاي عمراني، اولويت هاي کاري و... مسائلي است که ممکن است يک سازمان پروژه محور را دچار رفت و آمد نيروي زيادي کند؛ از اين رو اگر قرار است در اين گونه سازمان ها مشغول به فعاليت شويد، زياد به فکر امنيت شغلي نباشيد. در اين بين سازمان هايي هم هستند که اصولا ماهيت فصلي دارند. به ويژه اين موضوع در کشور ما بسيار رايج است که پس از تغيير دولت ها و افراد در مناصب مختلف، شرکت هايي با وابستگي هايي اين چنيني به وجود مي آيند و بعد ناگهان محو مي شوند. شايد براي يک شاغل تشخيص اين گونه سازمان ها مشکل باشد؛ اما از شنيده ها مي تواند در اين خصوص تصميماتي بگيرد.
نوع شغل
مشاغلي هستند که در آن ها تغيير و تحول زياد است؛ مشاغل مهندسي معمولا از اين دست اند يا به طور کلي مشاغلي که در حال حاضر با توليد مرتبط اند. با توجه به بند قبلي مي توان گفت مشاغلي هم که اصولا با پروژه ها ارتباط دارند، جزو اين دسته مشاغل اند. براي نمونه مي توان به حرفه هاي مرتبط با صنعت ساختمان اشاره کرد. به شکل مستقيم و غيرمستقيم بيش از دويست شغل با صنعت ساختمان در ارتباط است. بديهي است در کشور ما که چند سالي است اين صنعت روبه افول گذاشته، مشاغل مرتبط با آن نيز دچار عدم ثبات و امنيت هستند.

مهارت
دو بحث قبلي مسائلي بود که بيشتر به محيط کار و محيط بيرون از کار مرتبط بود. اما بحث مهارت بحثي دروني و مربوط به خود شاغل است. بيان شد که اين روزها و در دنياي امروز امنيت شغلي لزوما به معناي ماندگاري در يک محل کار ثابت نيست، بلکه بيشتر به اين معناست که فرد شاغل بتواند و توانايي اين را داشته باشد که در مدت کوتاهي شغل پيدا کند. اين مهم حاصل نمي شود مگر اين که فرد شاغل از توانايي هاي ويژه و متنوعي برخوردار باشد. توانايي هايي که صرفا محصور به يک شغل در يک جايگاه خاص نباشد و بتواند در جايگاه هاي مشابه و در محل هاي ديگر انعطاف به خرج دهد و فرد را صاحب شغل کند.
باز اين موضوع حاصل نمي شود مگر آن که فرد در تمام مدتي که مشغول به کار است، دست از آموختن برندارد. حداقل در کشور ما کمتر سازماني وجود دارد که فرد در آن ها دائم در حال يادگيري باشد و معمولا آموزش ها محدود به همان کار خاصي است که فرد به آن مشغول است. به همين دليل هم اگر آن شغل از دست برود، توانايي پيدا کردن شغل جديد بسيار کم است. يادگيري دائمي به فرد اين امکان را مي دهد که امنيت شغلي را بحثي دروني کند، نه بيروني. يعني خود فرد درباره شغل و موقعيت خود تصميم گيرنده باشد. اين گونه است که فرد امنيت شغلي به معناي واقعي را تجربه مي کند؛ به شکلي که جا به جايي در شغل همواره او را در وضعيت بهتري قرار مي دهد و دلواپسي از اين جهت برايش وجود ندارد.
تعامل
همان گونه که گفته شد در شرايط عادي هم سازمان و هم فرد علاقه مندند که در يک وضعيت ثبات به کار خود ادامه دهند. اما اين ثبات نيازمند آن است که شرايط براي هر دو طرف در حد مطلوب باشد. کارکنان دوست دارند حقوق آن ها مراعات شود و از سوي ديگر سازمان دوست دارد فردي که استخدام کرده و تا حدود زيادي به او امنيت شغلي داده است، از نظر عملکرد و بهره وري در حد حداقل معمول باشد و همچنين ساير نظام ها (ديسيپلين ها) و قوانين مرتبط با سازمان را مراعات کند. در مشاغلي که شکل پشتيباني دارند يا سازمان هايي که ماهيت آن ها خدماتي است، که شرايط بيروني آن چنان تاثيري بر کسب و کار آن ها ندارد، معمولا رفت و آمد شغلي آن چنان زياد نيست و خود سازمان ها علاقه زيادي دارند که نيروهاي آن ها به سازمان وفادار بمانند.
کارکناني که خوب کار نمي کنند يا رفتارشان در سازمان خارج از عرف قراردادهاي سازماني است، استثنا هستند. رفتار و عملکرد اين گونه شاغلان در عمل امنيت شغلي آن ها و گاه حتي آينده شغلي شان را به مخاطره جدي مي اندازد. در باب امنيت شغلي مطالب بسيار زياد است. از بُعد روان شناسي و اين که افراد چگونه به شغل نگاه مي کنند تا مسائل سازماني و همچنين جنسيت در اين موضوع حائز اهميت است؛ اما مسئله اي که در هر صورت تضمين کننده شغل است، توانمندي فرد و تنوع در توانايي ها و آمادگي رواني براي پذيرش شغل هاي جديد و کار در سازمان هاي مختلف است و از ديد نويسنده اين يادداشت براي تضمين شغلي هيچ موضوعي مهم تر از اين نيست.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۰۸۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت شغلی در گرو رونق تولید/ بیمه کارگران ساختمانی پیگری می‌شود

ایسنا/گیلان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، کاهش نرخ بیکاری را موجب امنیت شغلی دانست و گفت: امنیت شغلی صرفا قرارداد دائمی نیست و رونق تولید و اشتغال به امنیت شغلی منجر می‌شود.

سیاوش آقاجانی امروز، ۸ اردیبهشت ماه در نشست کارگر، کارفرما و دولت که به مناسبت روز کارگر برگزار شد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را پیگیر مطالبات کارگران دانست و اظهار کرد: مشکلات مربوط به بیمه تکمیلی و مزد و... جزو اصلی ترین مطالبات جامعه کارگری است.

وی بیمه کارگران ساختمانی را جزو اولویت‌های دولت و مجلس دانست و افزود: دولت و مجلس به دنبال حل این مشکل هستند و به زودی مشکلات و موانع ایجاد شده در این خصوص برطرف خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان بر نظارت بر تشکلات کارگری به ویژه تشکلات کارگران ساختمانی تاکید و عنوان کرد: برخی از افراد سودجو از یارانه بیمه کارگران ساختمانی سوء استفاده می کردند لذا تشکلات کارگران ساختمانی باید نظارت بر کارگاه ها و کارفرمایان را جدی بگیرند تا ضرری متوجه کارگران ساختمانی نشود.

آقاجانی با تاکید بر لزوم تداوم بیمه کارگران ساختمانی به عنوان مطالبه به حق کارگران، خاطرنشان کرد: تشکلات کارگری استان ضابطه‌مند و قانونی و درست پیگیری مطالبات کارگران و بازنشستگان را در دستور کار دارند.

وی خواستار پیگیری قانونی و مستمر مطالبات کارگران شد و خاطرنشان کرد: نحوه پیگیری تشکلات و شوراهای اسلامی کار به رشد سایر تشکلات و همکاری دستگاه های اجرایی و امنیتی کمک می کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه برخورد با کارفرمایان متخلف را دنبال می کنیم، گفت: برخورد با کارفرمایان متخلف عملا صفر بود و هیچ پرونده معرفی به دادگاه نداشتیم، اما در دولت سیزدهم حمایت از کارگران را با جدیت دنبال می‌کنیم و سال گذشته حدود ۱۵۰ کارفرمای متخلف را به دادگاه معرفی کردیم؛ البته حوادث کارگاهی صفر نمی‌شود، اما روند را کاهشی خواهیم کرد.

آقاجانی از اجرای ۱۶ طرح طبقه بدی طی دو سال گذشته خبر داد و متذکر شد: از کارگران و کارفرمایان و بازنشسته ها حمایت می کنیم؛ پیگیری مطالبات کارگران نیز به تولید ضربه نخواهد زد.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از تقابل کارگر و کارفرما، تاکید کرد: اگر متولیان حوزه کار به تکالیف قانونی خود درست عمل کنند، این تقابل ایجاد نمی شود و بدون ملتهب شدن فضای کارگاه و توقف تولید، به حق و حقوق کارگران رسیدگی خواهیم کرد.

مدیرکل تعاون گیلان با اشاره به فعالیت ۴۷ شورای اسلامی کار در استان، بیان کرد: حمایت از کارفرمایان جدی است، اما حمایت از حوزه کارفرمایی به معنی نادیده گرفتن حق کارگران نیست.

آقاجانی با اشاره به پیگیری های مدیریت درمان تامین اجتماعی استان جهت ارائه خدمت به کارگران و بازنشستگان، تاکید کرد: پیگیر افزایش درمانگاه های تامین اجتماعی هستیم.

وی کاهش نرخ بیکاری را موجب امنیت شغلی دانست و گفت: امنیت شغلی صرفا قرارداد دائمی نیست و رونق تولید و اشتغال به امنیت شغلی منجر می شود؛ در کنار تولید و اشتغال، مهارت نیز به امنیت شغلی کمک می کند و لذا تشکلات به سمت آموزش و مهارت و ایمنی بروند.

مدیرکل تعاون گیلان با بیان اینکه جذب نیروی کار در شرکت ها و کارخانجات سخت شده است، افزود: در سنوات گذشته شاهد اعتراض کارفرمایان نسبت به قانون تعیین حداقل دستمزد بودیم و لذا اکنون فرصت خوبی است تا کارفرمایان با کارگران بر سر حقوق و دستمزد به تفاهم برسند، زیرا با مشاغل بیشتر، راحت‌تر و با درآمد بالاتر مواجه هستیم.

آقاجانی با بیان اینکه کارگاه‌های دارای مشاغل سخت یا تخصصی باید دستمزد بیشتری پرداخت کنند تا در جذب و حفظ نیروی کار مشکل نداشته باشند، عنوان کرد: کارفرمایان باید از مدیریت سنتی مبتنی بر حداقل دستمرد به سمت مدیریت مبتنی بر تناسب دستمزد و رشد تولید و توسعه کارگاه و... بروند؛ در واقع اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و پرداخت پاداش افزایش تولید و دیگر امتیازات و رفاهیات، به ایجاد انگیزه برای حفظ و جذب نیروی کار کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری گیلان طی سه سال گذشته حدود سه درصد کاهش یافته است، اضافه کرد: شاهد کاهش دو درصدی نرخ بیکاری در کشور هستیم که نشان دهنده بهبود وضعیت بازار کار است.

مدیرکل تعاون گیلان با اشاره به بیانات رهبر انقلاب، امنیت شغلی را در گرو رونق تولید دانست و یادآور شد: رونق کارگاه و جهش تولید و بهبود اشتغال، امنیت شغلی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: در گذشته کارفرمایان با صف طولانی متقاضیان کار مواجه بودند، اما اکنون این شرایط وجود ندارد و کارفرمایان برای جذب و حفظ نیروهای کار خود باید امتیازاتی فراتر از قانون هم در نظر بگیرند.

آقاجانی، تعادل بازار کار را دغدغه اصلی کارگران دانست و متذکر شد: کار و کارگر در نظام اسلامی دارای ارزش ذاتی بوده و با تولید ارزش رابطه مستقیم دارد؛ مقام معظم رهبری سال جاری را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری فرمودند و لذا مصداق بارز مشارکت مردم همین نیروی کاری است که در عرصه تولید حضور دارد.

وی ایجاد هر نوع ارزش افزوده در بخش های صنعتی و کشاورزی و... اعم از تولید کالا یا خدمات را به مثابه تولید دانست و تاکید کرد: تولید حلال مشکلات اقتصادی بوده و به رشد درآمد ناخالص ملی کمک می کند.

مدیرکل تعاون گیلان رونق تولید را مساوی کاهش تورم و افزایش اشتغال دانست و ادامه داد: با کاهش نرخ بیکاری، آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق نیز کاهش می یابد و شاهد رفع مشکلات ازدواج و مسکن و فرزندآوری و... خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تولید به بازار ارز سامان می دهد و پیامدهای تحریم را خنثی می کند، گفت: کارگران و کارفرمایان نقش محوری در تحقق شعار سال دارد و باید شاهد تولیدات کیفی‌تر باشیم؛ رهبر انقلاب از مسئولان نیز خواستند که فرایند تولید را تسهیل و موانع آن را رفع کنند تا مردم بتوانند سهم بیشتری در تولید داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امنیت شغلی کارگران سبب آرامش جامعه می‌شود
  • امنیت شغلی در گرو رونق تولید/ بیمه کارگران ساختمانی پیگری می‌شود
  • سرنوشت لایحه امنیت شغلی به کجا ختم شد؟
  • امنیت شغلی کارگران در کاشان تامین شود
  • لایحه پیشنهادی امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟
  • کارگر ماهر هم امنیت شغلی ندارد
  • عدم امنیت شغلی جامعه کارگری با قرارداد های شرکتی و کوتاه مدت
  • عدم امنیت شغلی جامعه کارگری با قراردادهای شرکتی و کوتاه مدت
  • لزوم توجه ویژه مسئولان به بیمه و امنیت شغلی کارگران
  • مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند