Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر اجرایی جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب از رقابت جدی ۴۰ روستا برای حضور در فهرست نامزدهای نهایی این جشنواره خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری رویدادهای ترویج کتابخوانی، ابراهیم حیدری گفت: در دبیرخانه این جشنواره پرونده بیش از ۱۳۰۰ روستا مورد بررسی قرار گرفت و از میان آن‌ها طی چندین مرحله داوری ۴۰ روستا به مرحله نبمه نهایی داوری راه یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته معاون دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روستاهای سن‌سن، استرک و حسنارود از استان اصفهان؛ دریان از آذربایجان شرقی و روستای ناچیت از آذربایجان غربی؛ روستاهای محمّد صالحی، زیارت ساحلی و گورک سادات از استان بوشهر؛ روستای هفت جوی از استان تهران، اسفندیار و چهارفرسخ از استان خراسان جنوبی؛ روستاهای فدافن، حصار زبرخان، عشایری کلات، ماروسک و بشرآباد از خراسان رضوی؛ روستاهای اسفیدان و بزنج از خراسان شمالی؛ روستاهای باصدی، مربچه و بجک از استان خوزستان؛ روستاهای مؤمن‌آباد، لاسجرد و فریومد از استان سمنان؛ روستاهای امامزاده بزم، فیشور و علویه از استان فارس؛ روستای فارسجین از استان قزوین؛ روستاهای سرا و آرندان از استان کردستان؛ روستای دهنو لوداب از استان کهکیلویه و بویر احمد؛ روستاهای قادیکلای بزرگ، عربخیل، گلبستان و کردخیل از استان مازندران؛ روستاهای حسین‌آباد کارخانه قند، شهرک سلگی و زاغه از استان همدان و روستاهای شرف‌آباد و اسلامیه از استان یزد، ۴۰ روستایی هستند که به این مرحله از چهارمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب راه یافتند.

حیدری همچنین با اشاره به رشد ۴۰ درصدی روستاهای شرکت کننده در این جشنواره گفت: علاوه بر افزایش مشارکت روستاها، طرح‌های رسیده به دبیرخانه جشنواره به لحاظ کیفی نیز تنوع چشمگیری داشت و خلاقیت  در طرحها و برنامه‌هادر امر ترویج کتابخوانی کاملا قابل ملموس است و امروزه مسیولین روستایی مساله فرهنگ و ترویج کتابخوانی را به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی خود می‌دانند و برای آن بر نامه‌ریزی می‌کنند.

دبیر اجرایی جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب همچنین درباره این جشنواره گفت: جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» برنامه‌ای است که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود. بر این اساس هر سال ده روستا یا آبادی عشایری به عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند. برای شرکت در این جشنواره، روستاها باید ضمن معرفی ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی روستا، مجموعه فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را برای تقویت زیرساخت‌های کتاب‌خوانی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.

حیدری همچنین تصریح کرد: هدف این جشنواره حمایت از اقدام‌های انجام‌شده در روستاها و پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها، و معرفی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی مرتبط با کتاب‌خوانی که با مشارکت مردم و دستگاه‌های فعال در روستا انجام شده یا اجرای آن برای سال آینده پیش‌بینی شده است. تلاش برای تأمین بودجه‌های لازم برای گسترش فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها و توجه دادن مردم و نهادهای روستایی به اهمیت کتاب و فرهنگی‌تر شدن فضای روستاها و نیز پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان روستایی با کتاب از دیگر اهداف این جشنواره است.

وی افزود: از برگزیدگان چهارمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب همزمان با انتخاب چهارمین پایتخت کتاب ایران هشتم اسفندماه  تقدیر به عمل خواهد آمد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۲۶۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان جشنواره ملی "شعر کودک و نوجوان رضوی" در همدان 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی با عنوان "سلام امام مهربان" همراه با عرض ارادت شاعران به ساحت مقدس علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) در سالن شهیدآوینی و نکوداشت چهره برجسته شعر کودک و نوجوان؛ استاد جواد محقق به کار خود پایان داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: اعطای افتخار خادمی حرم حضرت امام رضا (ع) به استاد محقق از دیگر قسمت‌های جالب و ماندگار این برنامه بود.

شاعر برجسته کشوری در بخش معرفی کتاب "این لحظه‌ها را دوست دارم" اثر مریم زرنشان نیز در این مراسم گفت: کتاب خانم زرنشان کتابی است سراسر تصاویر زیبا، چرا که بچه‌ها با نگاه خود به زیارت می‌روند و با گنبد و آیینه و گلدسته حرف می‌زنند و برایشان خاطره‌ای رقم می‌خورد.

غلامرضا بکتاش گفت: این کتاب حاوی ۹ شعر کودک و نوجوان است که موضوع و محوریت آن زیارت امام رضا (ع) است؛ در تمامی اشعار این کتاب می‌توان تصاویر زیبا و بدیعی از زیارت و حضور در حرم پیدا کرد.

بکتاش گفت: خانم زرنشان در کتاب "این لحظه‌ها را دوست دارم" با زبانی روان و صمیمی سخن گفته‌اند و تصاویر و معانی اشعار این کتاب برای قشر کودک و نوجوان نه تنها قابل فهم بلکه دلچسب است.

مریم زرنشان نویسنده کتاب "من این لحظه‌ها را دوست دارم" نیز بیان کرد: در این کتاب ۱۰ شعر رضوی سروده شده که توسط انتشارات به‌نشر منتشر شده است.

او گفت: امسال جشنواره را تولیدمحور با طرح هشت کتاب در نظر گرفتیم و همچنین مجموعه شعر‌های این جشنواره و اشعار برگزیده جشنواره ملی در هشت کتاب منتشر خواهد شد.

در ادامه مراسم با حضور مسعود ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، احمد میرزاده دبیر پانزدهین دوره از جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی، شاعران و نویسندگان این عرصه و علاقمندان به ادبیات آیینی برای نخستین بار از این کتاب رونمایی شد.
 
دبیر پانزدهمین دوره از جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی گفت: در جشنواره ملی شعر رضوی ۴۳۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که ۲.۵ برابر سال گذشته بود و این اشعار توسط ۱۱۵ شاعر ارسال شده بود.

در پایان مراسم، آیین نکوداشت جواد محقق شاعر و ادیب و استاد ادبیات مطرح کشور و استان همدان برگزار شد و از وی تقدیر به عمل آمد.

دیگر خبرها

  • انتقال آذوقه به عشایر روستاهای آبدانان
  • پایان جشنواره ملی "شعر کودک و نوجوان رضوی" در همدان 
  • جشنواره ملی روستایی ـ عشایری در ۸ روستا برگزار می‌شود
  • پایان جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان + تصویر
  • نکوداشت چهره برجسته فرهنگ و ادب کشور «استاد جواد محقق» در همدان
  • اجرای هزار میلیارد طرح عمرانی در روستاهای استان یزد
  • اعتبار هزار میلیاردی برای طرح‌های عمرانی روستاها
  • انتخاب دو روستای اردبیل به عنوان روستای «دوستدار کتاب» در کشور
  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود