عروس امام خمینی: زنان میتوانند در ورزشگاه حاضر شوند
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۳۶۷۹۱
روزنامه آرمان با دکترفاطمه طباطبایی مصاحبه ای انجام داده است. به گزارش صدای ایران،مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید؛
آیا امروز اندیشههای امام را در جامعه مشاهده میکنید؟
پاسخ به این سوال کار سادهای نیست. نه پاسخ مثبت میدهم و نه پاسخ منفی. امروزه نوعی احساس جمعی در جامعه به وجود آمده که جامعه امروز ایران از تفکرات امام فاصله گرفته نمیتوان این نظر را کتمان کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام همواره نسبت به حفظ و رعایت اخلاق در سیاست تاکید داشتند. به نظر شما این مساله به چه میزان در مدیریت جامعه در دوران پس از انقلاب وجود داشته است؟
بدیهی است خطا و انحراف یک مدیر پیامدهای ناگواری به دنبال دارد، روی رفتار دیگر مدیران نیز تاثیر منفی میگذارد. انحراف وخطای یک مدیر برای مردم دردناک است و احساس میکنند که ممکن است این وضعیت برای همه مدیران جامعه هم وجود داشته باشد. عموم مردم که نمیتوانند از وضعیت یک اداره یا سازمان اطلاع درستی داشته باشند و دقیقا بدانند که کدام یک از کارمندان وظایف خود را به خوبی انجام میدهند ویا کدام یک از موقعیت خود سوءاستفاده میکنند. طبیعی است که یک خطا و انحراف میتواند چهره کلی آن سازمان را مخدوش کند. گام اولی که کج برداشته میشود به ویژه اگر از ناحیه مدیر باشد این کجی ادامه پیدا میکند و رفتهرفته به راههای انحرافی دیگری کشیده میشود. از این نظر امام همواره به مسئولان نظام تاکید میکردند که مراقب اعمال و رفتار خود باشند .
انقلاب اسلامی بیشتر از دست متحجرین لطمه خورد یا از دست روشنفکرنماهای غربزده؟
حضرت امام(ره) همواره عنوان میکردند که انقلاب از دست متحجرین لطمه خواهد خورد.جمله ایشان را بهخاطر داریم که پدر پیر شما همواره از دست متحجرین لطمه خورده است. با این وجود غرب زدههای درون کشور نیز به جامعه و انقلاب آسیب زدند و این واقعیتی انکار ناپذیر است. بسیاری از این افراد خود را در شکل دوست نشان میدهند اما تفکرات وابسته به غرب و روحیه استثمارگری دارند. ما باید از کسانی هراس داشته باشیم که خود را در شکل دوست نشان میدهند اما اهدافی در جهت منافع بیگانگان دارند. این افراد هم در بین متحجرین و هم در بین روشنفکرنماهای غرب زده وجود دارد.روحیه استثمارگری خطرناک است. اینکه عدهای گمان کنند آنها میفهمند و دیگران نمیفهمند. عقاید و رای آنها ملاک صحت است یا اینکه همه چیز باید برای آنها باشد تفکر خطرناک و مسمومی است.
دغدغههای زنان نسبت به گذشته چه تفاوتهایی پیدا کرده است؟
در شرایط کنونی فضا برای رشد و بروز استعدادهای زنان نسبت به گذشته بازتر شده است. به همین دلیل نیز زنان تحصیل کرده و دانشگاهی موفق شده اند استعدادها و تواناییهای خود را در جامعه نشان بدهند.اگر به تعداد زنان تحصیلکرده در گذشته و امروز نگاه کنیم متوجه میشویم که امروز وضعیت تحصیل و ابراز عقاید زنان نسبت به گذشته مساعدتر است. با این وجود ما باید این مساله را بپذیریم که در جامعه ما برخی قوانین در مورد زنان و خانواده وجود دارد که باید اصلاح یا اجرا شود. به نظر من زمان آن فرا رسیده که در این قوانین تجدید نظرشود و قوانینی به تصویب برسد که با دغدغهها و حقوق اساسی و شهروندی زنان جامعه همخوانی بیشتری داشته باشد. از سوی دیگر برخی از مراکز تصمیمگیری برای زنان، مردانه است. به جای زنان فکر میکنند و برای آنها تصمیمگیری میکنند. این در حالی است که باید در مراکز تصمیمگیری که قرار است درباره زنان برنامهریزی شود از زنان متخصص و شایسته که به لطف خدا و فراوان هم هستند دعوت شود. چطور ممکن است در قوانینی که قرار است درباره زنان اجرا شود آنها حضور نداشته باشند تا دیدگاههای خود را مطرح کنند؟ خوشبختانه در شرایط کنونی زنان متخصص زیادی در زمینههای مختلف رشد کردهاند و هر کدام میتوانند در مراکز تصمیمگیری حضور فعال و تاثیرگذار داشته باشند. این در حالی است که متاسفانه هنوز هم فرصت برای حضور زنان در عرصههای کلان سیاستگذاری به معنای واقعی فراهم نشده است. مطالبات زنان برای حضور در این مراکز تصمیمگیری به منظور بهره وری بیشتر، جدی تر از گذشته مطرح است.
برخی از جامعه شناسان در سالهای اخیر از اصطلاح«فروپاشی خانوادهها» در جامعه ایرانی سخن میگویند. مهمترین دلیل این اتفاق چیست؟
البته پاسخ به سوال شما مشکل است ضمن آنکه نمیدانم با اصل سوال شما چقدر میتوانم همدل باشم قبول دارم که طلاق در میان زوجهای جوان زیاد است ولی نمیدانم میتوانیم از این رویداد فروپاشی خانوادهای ایرانی را نتیجه بگیرم؟ بگذریم؛ خانوادههای ایرانی بن مایه دینی و مذهبی دارند. ممکن است برخی ازظواهر دینی در خانوادههای ایرانی رعایت نشود اما خانواده ایرانی دارای اصالت و بنمایه دینی است. با غیرت و تعصب خاص فرهنگ ایرانی، وقتی پای ماهواره وفرهنگها و روابط غیرمانوس به خانواده ایرانی باز میشود تغییرات مهمی در رویکرد خانوادههای ایرانی به وجود میآورد وآن را دستخوش دگرگونیهایی میکند. با حضور ماهواره و فضای مجازی نوعی آمیختگی فرهنگی درخانوادههای ایرانی به وجود میآورد. در نتیجه تناقض و رفتارهایی را درمحیط خانواده به وجود میآورد که زمینه از هم گسیختگی خانوادهها را فراهم میکند و میان اعتقاد وسلیقه در خانوادههای ایرانی فاصله ایجاد میکند.
دیدگاه شما درباره حضور زنان در ورزشگاهها چیست؟
من معتقدم زنان میتوانند در ورزشگاهها حضور داشته باشند و اگر به نظر برخی از بزرگان شرایط ورزشگاهها با شأن زنان ایرانی نامناسب است باید مسئولان مربوطه این امکانات و ساختارهای فیزیکی ورزشگاهها را به شکلی فراهم کنند؛ نه آنکه صورت مساله را حذف کنیم.
دیدگاه شما درباره دختران موسوم به خیابان انقلاب که در اماکن عمومی کشف حجاب میکنند، چیست؟
به نظرمن قانون محترم است و اگر کسی قصد دارد دیدگاهها و مطالبات خود را به گوش مسئولان برساند، پسندیده آن است که از راههای قانونی این کار را انجام بدهد و البته این حق طبیعی هر کسی است.
اگر امام امروز زنده بودند با چه ناهنجاریها و مسائلی در جامعه مبارزه میکردند؟
امام با تیزهوشی خاصی که داشتند نمیگذاشتند خیلی از اتفاقات رخ بدهد، نمونهای را که خود شاهد آن بودم نقل میکنم .پس از پیروزی انقلاب امام به قم مهاجرت کردند والبته همانطور که میدانید قصد نداشتند در مسائل کشورداری دخالت مستقیم داشته باشند و به روحانیون نیز توصیه میکردند که در پستهای دولتی دخالت نکنند. امام حتی با تشکیل حزب توسط روحانیون نیز موافق نبودند. هنگامی که در پاریس حضور داشتند برخی از روحانیون و ازجمله آیت ا... بهشتی که همواره رویکرد تشکیلاتی داشتند و با همراهی آیتا...هاشمی، باهنرو موسویخوئینیها قصد تشکیل حزب داشتند. این پیشنهاد توسط آقای موسویها با امام مطرح شد و امام در پاسخ به آقای موسویخوئینیها عنوان کردند که با تشکیل حزب توسط روحانیون موافق نیستند. دلیل اصلی این مساله نیز آن بود که همواره در همه مناقشات سیاسی و اجتماعی روحانیون بین گروههای دیگر داوری میکردند. به همین دلیل نیز اگر روحانیون یک طرف دعوای سیاسی در کشور قرار میگرفتند مشخص نبود که چه کسی قرار است در این دعوا نقش داوری ایفا کند. امام معتقد بودند که روحانیون باید نقش اصلاحگرانه در امور اجتماعی و سیاسی داشته باشند.
منبع: صدای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۳۶۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عروس بزرگ امام خمینی درگذشت؛ معصومه حائری که بود؟
معصومه حائری فرزند مرحوم آیتالله شیخ مرتضی حائری و از خاندان آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری بنیان گذار حوزه علمیه قم است. او با آیت الله شهید مصطفی خمینی ازدواج کرده و عروس ارشد حضرت امام خمینی (س) است.
به گزارش جماران، خانم معصومه حائری در تاریخ ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۳۳ با حاج آقا مصطفی خمینی ازدواج کردند، ایشان در ابتدا علاقهای به ازدواج نداشتند، اما با توجه به شرایط آن دوران به توصیه پدرشان و بعد از ملاقات حاج آقا مصطفی به ازدواج با ایشان رضایت میدهند، و بعد از گذشت یک سال به عقد ایشان در میآیند.
حاصل ازدواجشان ۴ فرزند بود، دو تن از فرزندانشان در کودکی از دنیا رفته اند، و یک پسر به نام حسین و یک دختر به نام مریم دارند. ایشان در دوران تبعید حضرت امام (س) و حاج آقا مصطفی در عراق حضور داشتند، و همسر گرامیشان را همراهی میکردند.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نگاهی به خانواده شهید سید مصطفی خمینی اولین مصاحبه با همسر سید مصطفی خمینی/ مدرن و امروزی بود و سر حجاب بر من سخت نمیگرفت