Web Analytics Made Easy - Statcounter

تداوم روند ذبح بره‌های ماده در کشتارگاه‌های استان اصفهان از پنج سال گذشته تاکنون لطمات جبران‌ناپذیری به صنعت دامداری این استان وارد کرده است. ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ استانها اصفهان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، در گذشته‌های نه‌چندان دور در پی خشکسالی‌های متوالی در استان اصفهان تولید‌کنندگان شیر‌خام برای تأمین پول خرید علوفه، دام‌های‌شان را راهی کشتارگاه می‌کردند و به دلیل کمبود آذوقه و کاهش توان مالی دامداران از 100 راس گاوی که در این استان ذبح می‌شد 85 درصد آن گاوهای شیرده و مولد بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ذبح بی‌رویه بره‌های ماده از 5 سال پیش در استان اصفهان نه تنها بر صنعت دامداری استان لطمات جبران‌ناپذیری را وارد کرده، بلکه با تأثیرگذاری بر اقتصاد بازار گوشت قرمز نوسانات شدید قیمتی را رقم زده، چرا که با کشتار بره‌های ماده‌، زاد و ولد دامی روند کاهشی به خود گرفته و بازار با کمبود عرضه دام مواجه می‌شود.

ذبح 40 درصد دام مولد و سبک در کشتارگاه‌های اصفهان در سکوت مسئولان

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان گفت: اکنون به دلیل گرانی آذوقه و خشکسالی‌های متوالی 30 تا 40 درصد گاو‌های مولد و سبک در کشتارگاه‌های استان اصفهان ذبح می‌شود.

رضا انصاری درباره موضوع ذبح دام‌های مولد در کشتارگاه‌های اصفهان، اظهار داشت: در این زمینه به صورت کتبی و شفاهی به تمام ارگان‌ها اطلاع داده‌ایم، اما تاکنون هیچ‌کدام از سازمان‌های مرتبط جوابگو نبودند و حتی درصدد پیشنهاد راهکار و اقدامی اساسی نبوده‌اند.

وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان هم در جریان تمام امور اتحادیه‌ها و کشتارگاه‌های استان است، اما متأسفانه تاکنون هیچ‌گونه اقدامی انجام نشده است. به تمام ارگان‌های مرتبط اطلاع داده‌ایم که در آینده با معضلاتی مواجه نشویم، هر طور سیاست اجازه می‌دهد خود آنها اقدام می‌کنند.

کمبود دام زنده اصفهان فقط با ذبح 5 درصد دام‌ها

وی با انتقاد از اینکه اکنون 30 تا 40 درصد گاو‌های مولد و سبک در کشتارگاه‌های استان اصفهان ذبح می‌شوند، گفت: ذبح این گاو‌ها طی سال‌های متوالی در کشتارگاه‌های استان انجام می‌شود و چنانچه با همت مسئولان مرتبط فقط 5 درصد آنها برای کشتار ذبح شود، کمبود دام زنده اصفهان جبران خواهد شد.

انصاری اضافه کرد: اکنون دام‌های سبک و کوچک برای ذبح به کشتارگاه‌های استان اصفهان هم ارسال می‌شوند که طی 2 سال نگهداری و پرورش آنها می‌توان جوابگوی کمبود دام زنده استان بود. در کشورهای استرالیا و نیوزلند ذبح دام زنده سبک در کشتارگاه‌ها ممنوع است، اما این امر در کشتارگاه‌های ما به راحتی و بدون آینده‌نگری اجرایی می‌شود.

روند ذبح دام مولد در اصفهان با خشکسالی‌های متوالی و گرانی علوفه

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان در ادامه تأکید کرد: مسئولان، سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط برای جبران کمبود دام زنده در استان اصفهان باید راهکارها و اقدامات کارشناسی اساسی برای جلوگیری از این معضل انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه دام‌های مولد در کشتارگاه‌های استان اصفهان با قیمت 29 تا 30 هزار تومان ذبح می‌شوند، اظهار داشت: بسیاری از دامداران به دلیل خشکسالی، گرانی آذوقه و علوفه گاو‌های مولد خود را برای کشتار می‌برند، به طور حتم دیگر گاو ماده و شیردهی جایگزین آنها نخواهد شد و مشکل از شرایط فعلی بدتر هم می‌شود.

انصاری با اشاره به افزایش چند درصدی نرخ غذای دام سنگین و سبک طی سال جاری، افزود: اکنون نرخ یک کیلوگرم علوفه 1200 تا 1500 تومان برای دامداران به فروش می‌رسد که برای آنها به هیچ‌وجه به صرفه نیست.

گرانی گوشت قرمز در اصفهان با روند کشتار گاوهای مولد

نایب رئیس اتحادیه گوشت قرمز استان اصفهان گفت: کشتار گاوهای مولد با شیردهی اندک یکی از دلایل اصلی کمبود و گرانی گوشت گوساله در اصفهان است.

اصغر پورباطنی با اشاره به تداوم روند ذبح بره‌های ماده در استان اصفهان، اظهار داشت: ادامه این روند بر کمبود و گرانی گوشت گوساله بسیار تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با کمبود گوشت گوساله در استان روبه‌رو هستیم، گفت: به مسئولان اعلام کردیم، اگر روند کشتار گاوهای مولد در اصفهان ادامه یابد در آینده با معضلات جبران‌ناپذیری روبه‌رو خواهیم شد.

نایب رئیس اتحادیه گوشت قرمز استان اصفهان با اشاره به کمبود آذوقه و خشکسالی‌های متوالی پیش آمده در استان اصفهان، اظهار داشت: بسیاری از دامداران به دلیل خشکسالی و نبود آذوقه و علوفه گاو‌های شیرده خود را می‌کشتند، چرا که در شرایط فعلی کشتار دام زنده از نگهداری آن به صرفه‌تر است.

پورباطنی افزود: به مسئولان مربوطه در استان اصفهان گزارش دادیم که اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد در آینده با مشکل کمبود شیر و گوساله مواجه می‌شویم.

به گزارش تسنیم، اکنون با این توضیحات باید منتظر ماند و دید برای جلوگیری از تداوم روند ذبح بره‌های ماده در کشتارگاه‌های استان اصفهان و گاو‌های مولد چه تصمیم گرفته می‌شود؛ ادامه این روند بدون‌شک صنعت گوشت اصفهان را با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌سازد.

انتهای پیام/ ز

R41346/P41362/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۳۸۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند

به گزارش «نماینده»، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس و در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی در پاسخ به تذکر دنیامالی نماینده بندرانزلی در انتقاد به مصوبات کمیسیون در این طرح گفت: طرح مالیات بر سوداگری یکی از طرح‌های مهم مجلس یازدهم است.

وی با بیان اینکه با این طرح، چهار دارایی پایه در اقتصاد کشور از سوداگری جدا می‌شود، افزود: ما باید بخش مولد اقتصادی را تقویت کنیم تا منابع به سمت بخش مولد اقتصادی بازار طلا، ارز، خودرو و مسکن حرکت کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به روند بررسی ایرادات شورای نگهبان در این طرح گفت: در طی مسیر تصویب طرح مالیات بر سوداگری سه طرح دیگر تصویب و ابلاغ شد که بر محتوا و متن طرح مالیات بر سوداگری تأثیر می‌گذارد لذا باید طرح اصلاح می‌شد.

پورابراهیمی در پایان تاکید کرد: قانون مالیات بر سوداگری به کاهش قیمت و التهابات در بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند و اینکه می‌توانیم منابع اقتصادی را به سمت بازارهای مولد به جای بازارهای سوادگرانه انتقال دهیم.

دیگر خبرها

  • ذبح‌کننده غیرمجاز دام در خرمشهر محکوم به پرداخت جزای نقدی شد
  • خریداری ۳ سری دستگاه سیستم برودتی پیش سرد، ویژه کشتارگاه دام
  • خیرین و مسؤولان در رفع مشکلات مراکز نگهداری معولان کمک کنند
  • باور به سوددهی «دلالی» علی‌رغم حمایت فرهنگ عمومی از کار مولد
  • تاسیس ۳۱ دانشگاه فرهنگیان مجزا با چه تدبیری انجام می‌شود!
  • نقدینگی‌های جامعه باید به‌سمت بخش مولد اقتصاد یعنی نفت و گاز هدایت شود
  • دشمنان برای رواج بی حیایی و بی عفتی در جامعه تلاش می کنند
  • پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران