Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرسودگی شبکه آب روستایی شهرستان ممسنی سبب هدررفت ۵۰ تا ۶۰ درصدی آب در روستاهای این شهرستان می‌شود. ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۶ استانها فارس نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، خشکسالی و کمبود آب امروز برای مردم استان فارس به ویژه روستاها تبدیل به یکی از دغدغه‌های جدی و روزانه شده است، به گونه‌ای که در برخی از روستاها کشاورزی تعطیل شده و مردم دسته دسته از روستاها به سمت شهرهای اطراف مهاجرت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان مشکلی دیگر بر سر آب روستاها قرار دارد که سبب هدررفت همین میزان کم آب می‌شود و آن فرسودگی شبکه آب روستایی است. براساس آخرین اطلاعاتی که از سوی علی بوستانی، مدیرعامل آبفای روستایی استان فارس ذکر شده، حدود 40 درصد از شبکه آب روستایی عمری بالای 25 سال دارد که باید تعویض شود. 

این امر در شهرستان‌های مختلف هدر رفت 40 تا 60 درصدی آب را به دنبال داشته که خبرگزاری تسنیم نیز در گزارش‌های گوناگونی به آنها پرداخته است. روستای تل زیری شهرستان ممسنی یکی از روستاهایی است که با مشکل فرسودگی و شکستگی لوله آب روبه‌رو است. بیت‌الله عرب دهیار روستا در گفت‌وگو با تسنیم این موضوع را تائید می‌کند. 

هدررفت آب و فرسودگی شبکه آب 

به گفته وی این روستای 500 نفره مشکل آب ندارد اما فرسودگی شبکه آب و شکستگی‌های زیاد آن سبب شده که بخشی از آب روستا هدر رود. عرب می‌گوید: گاه یک هفته طول می‌کشد تا برای تعمیر لوله بیایند که این موضوع نتیجه‌ای جز هدررفت آب ندارد. 

دهیار تل زیری می‌گوید: در سال‌هایی که بارش کم بوده، کشاورزی در روستا کمتر شده اما مردم هنوز در روستا حضور دارند. نکته دیگری که وی در صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند ازدیاد جوانان تحصیلکرده روستا است که به دلیل اینکه شرایط کار برای آنها مهیا نیست به همراه خانواده خود به شهر می‌روند. 

براساس صحبت‌های عرب هر چند این موضوع هنوز به اندازه‌ای نیست که روی جمعیت روستا تاثیر منفی گذاشته باشد اما ممکن است در آینده سبب کاهش جمعیت روستا شود. 

فرسودگی 30 تا 50 درصد شبکه آب ممسنی 

 کامبیز لشگری، رئیس آبفای روستایی شهرستان ممسنی با تائید این موضوع که فرسودگی شبکه‌های روستایی در این شهرستان سبب هدررفت بخشی از منابع آبی اهالی روستاها می‌شود، در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: 30 تا 50 درصد شبکه آب روستایی ممسنی نیاز به ترمیم و تعمیر دارد. 

به گفته وی این میزان فرسودگی سبب هدررفت 50 تا 60 درصد آب در روستاهای ممسنی می‌شود که با توجه به اعتبارات اندک این شبکه‌ها براساس اولویت مرمت می‌شود اما راهکار اصلی این نیست بلکه باید شبکه تعویض شود. 

رئیس آبفای روستایی ممسنی معتقد است باید همه برای حل این مشکل وارد میدان شوند و از نیاز به اعتبارات استانی، شهرستانی و دیگر منابع برای حل مشکلات آب روستایی ممسنی سخن می‌گوید. لشگری اعتبار مورد نیاز برای حل تمامی مشکلات آب روستایی این شهرستان را 200 میلیارد تومان اعلام می‌کند. 

در حالی که بسیاری از روستاهای استان فارس با مشکلات بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند، هدررفت آب به دلیل فرسودگی شبکه نیز مشکلی بر دیگر مشکلات روستاها افزوده است. 

خبرگزاری تسنیم در نظر دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

گزارش از حلیمه زارع

انتهای پیام/ش

R41382/P1361/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۹۹۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مسائل و مشکلات روستا‌های پیرانشهر با حضور مدیر کل بنیاد مسکن استان آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،جلسه بررسی مسائل و مشکلات حوزه روستا‌های شهرستان با حضور فرماندار پیرانشهر، "علیرضا مقدم"مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، بخشداران مرکزی و لاجان و کارشناسان و مسؤلان مربوطه در محل فرمانداری برگزارشد.   در این جلسه مسائل متعدد حوزه روستایی از جمله: تشویق مردم به استفاده از تسهیلات مسکن روستایی و آسان کاری در این خصوص، افزایش سهمیه قیر رایگان جهت آسفالت معابر روستاها، صدور سند ساختمان مسکونی روستایی و توجه ویژه به این حوزه، احداث دیوار حفاظتی و ساحلی در روستا‌های دارای شرایط حاد، مشکلات تجهیز و احداث ساختمان بنیاد مسکن شهرستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیماتی هم در این خصوص اتخاذ گردید.

دیگر خبرها

  • ۵۰ واحد مسکونی در خراسان جنوبی بر اثر سیلاب اخیر خسارت دید
  • ۴۰ روستای شهرستان اهر از نعمت آب شرب برخوردار شدند
  • اجرا نشدن شبکه فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • اجرا نشدن فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • بررسی مسائل و مشکلات روستا‌های پیرانشهر با حضور مدیر کل بنیاد مسکن استان آذربایجان غربی
  • عزم دولت برای تأمین مسکن جدی است
  • حذف نقطه حادثه خیز حوزه شهرستان بشرویه در محور روستایی کرند
  • فیلم| اردوی جهادی با عطر شهدا
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان