Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@06:35:12 GMT

شکوفايي خلاقيت، با اين کارها

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۲۹۹۷۳۰

شکوفايي خلاقيت، با اين کارها

خبرگزاري آريا - مجله پنجره خلاقيت - ترجمه شادي حسن پور: حتي اگر فکر مي کنيد که فرد خلاقي نيستيد، باز هم دليل نمي شود که براي پديدار کردن خلاقيت دروني تان يا ايجاد قوه خلاقيت در خود تلاشي نکنيد. مدتي پيش شرکت IBM نظرسنجي اي در ميان مديران عامل شرکت هاي مختلف برگزار کرد که در آن 60 درصد شرکت کنندگان بر اين عقيده بودند که «خلاقيت» مهم ترين مهارتي بوده که به آنها در نقش مديريتي شان کمک کرده است، چرا که اين توانايي در فرآيندهاي حل مسئله و نحوه مواجهه و رفع مشکلات و چالش ها تاثير بسزايي داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بذر خلاقيت در همه مردم وجود دارد، اما اين عادات روزانه افراد است که تعيين مي کند اين بذر شکوفا شود يا حتي جوانه هم نزند. در اين مقاله مي خواهيم به عادات روزانه و روش هايي اشاره کنيم که مي توانند خلاقيت شما را شکوفا و ذهنتان را تشويق کنند که به شکل متفاوتي فکر کنيد.
برنامه داشته باشيد
برخي اين طور فکر مي کنند که افراد خلاق زندگي بي برنامه و بدون ساختاري دارند، اما واقعا اين طور نيست. بيشتر ذهن هاي خلاق از برنامه روزمره شان به طور کامل باخبرند. به عنوان مثال استفن کينگ فروش بيش از 350 ميليون دلاري کتاب هايش را مديون برنامه فشرده و منظم نگارش روزانه اش مي داند. ويليام جيمز، روان شناس، تاثير برنامه ريزي جدي روزانه را به اين شکل توصيف مي کند که «اين کار از پيش ذهن را از فشار بي برنامگي دور مي کند و فضاي بيشتري را براي اقدام و عمل به آن مي بخشد.» البته منظور ما اين نيست که مي بايست براي دقيقه به دقيقه هر روزتان برنامه ريزي کنيد، بلکه بايد چند کار اصلي هر روز را در ذهن داشته باشيد و براي انجام دادن کارهايتان اولويت بندي کنيد.

با افراد خلاق حشر و نشر داشته باشيد
آلبرت انيشتين گفته است: «خلاقيت مسري است، آن را به ديگران نيز هديه دهيد.» علم نيز اين مسئله را ثابت کرده است که «خلاقيت مانند بيماري سرماخوردگي از فردي به فرد ديگر منتقل مي شود»، به ويژه اگر شما رهبر يک گروه باشيد، بهتر مي توانيد خلاقيت را به ديگران انتقال دهيد. شايد در ابتدا ترسناک به نظر برسد، اما شما بايد خود را به شکل خلاقانه اي ابراز کنيد. از يکي از همکارانتان در مورد ايده اي که داريد، نظرسنجي کنيد. اگر مالک کسب و کار هستيد، جلساتي را ترتيب دهيد تا در مورد پروژه هاي نوآورانه تان صحبت کنيد. اگرچه ممکن است اين نظرسنجي ها برايتان کمي سخت و ناراحت کننده باشند، اما باعث مي شوند که هرچه زودتر به ضعف ها و مشکلات احتمالي ايده هايتان پي ببريد.
شاداب باشيد
به نظرتان چرا کارمندان شرکت گوگل مي توانند در طول ساعات کاري واليبال يا بولينگ بازي کنند؟ به اين دليل که ثابت شده است شاداب بودند مي تواند بخش خلاق مغز را بيدار کند. علاوه بر اين «بازي»، سطح استرس را پايين مي آورد، خوش بيني و انگيزه بيشتري را به افراد مي بخشد و تمرکز را به طور کلي ارتقا مي دهد.
بيرون برويد
شواهد زيادي مزاياي ورزش کردن بر افزايش سطح خلاقيت را نشان مي دهند. در مطالعه اي که اخيرا به وسيله دانشگاه استنفورد صورت گرفته، مشخص شده است که افراد پس از ورزش کردن به شکل قابل توجهي خلاقيت بيشتري از خود نشان مي دهند. به همين دليل است که مديراني مانند مارک زاکربرگ و جک دورسي به طور مرتب جلساتي را قدم زنان برگزار مي کنند. سعي کنيد صبح ها کمي پياده روي کنيد يا حداقل براي خوردن ناهار از جاي خود برخيزيد و کمي راه برويد تا خلاقيت بيشتري به دست آوريد.
کمال گرايي را کنار بگذاريد
ادوين لند، يکي از بنيانگذاران شرکت پولارويد، گفته است: «عنصر اصلي خلاقيت اين است که از شکست خوردن نترسيد.» ثابت شده است که استرس مي تواند خلاقيت را در وجود شما نابود کند. پس کمال گرايي را کنار بگذاريد. البته اين به آن معنا نيست که کار ضعيف و تکراري ارائه کنيد، اما بدانيد که هر هنرمند خلاقي در طول زندگي اش بارها با شکست مواجه شده است.
از حبابي که در آن قرار داريد، فاصله بگيريد
زماني که نخواهيد زندگي و افکارتان را به چالش بکشيد، بايد تا ابد با همان طرز تفکر و نوع زندگي هميشگي تان سر کنيد. مسائل روزمره را از زاويه متفاوتي ببينيد و سعي کنيد ديگران را نيز با پرسيدن سوال به چالش بکشيد و از منطقه آسايش دورشان کنيد. اين کارها در نهايت شما و اطرافيانتان را به افرادي تبديل خواهدکرد که مسائل را از دريچه متفاوتي مي بينند.
مانند کودکان رفتار کنيد
وقتي مشکلات و مسائل گوناگون را از چشم افراد ديگري بررسي مي کنيد، طيف وسيع تري از راه حل ها به ذهنتان خواهد رسيد. مطالعات نشان داده اند که يک روش عالي براي درک نگرش هاي متفاوت اين است که همه چيز را از چشم يک کودک مورد بررسي قرار دهيد. خيلي ساده است. اگر طوري به همه چيز نگاه کنيد که انگار با چيزهاي جديدي رو به رو شده ايد و اگر همه چيز را مورد سوال قرار دهيد، خيلي زود به نگرش هاي جديد، متفاوت و خلاقانه اي دست مي يابيد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۲۹۹۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از چه سنی به بعد جزو افراد پیر محسوب می‌شویم؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، طبق پژوهشی که نتیجه آن در مجله انجمن سالمندی آمریکا منتشر شد، افراد در اواسط دهه ۶۰ سالگی معتقدند که پیری از ۷۵ سالگی شروع می‌شود، در حالی که افراد مسن‌تر فکر می‌کنند سن پیری دیرتر از این شروع می‌شوند.

بیشتر بخوانید: غذاهای مفیدی که بدن را در برابر بیماری‌ها قوی می‌کنند

این تحقیق که در مجله روانشناسی و سالمندی انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شد، داده‌های ۱۴ هزار شرکت‌کننده در یک نظرسنجی سالمندی در آلمان را بررسی کرد که درباره پیری به‌عنوان مرحله‌ای از زندگی مطالعه می‌کرد. تاریخ تولد شرکت‌کنندگان بین سال‌های ۱۹۱۱ و ۱۹۷۴ بود و از سن ۴۰ تا ۸۵ سالگی به این مطالعه وارد شده بودند.

شرکت‌کنندگان طی ۲۵ سال، هشت بار درک خود را از سالمندی گزارش کردند. آن‌ها هر چهار تا پنج سالی که می‌گذشت، آغاز سن پیری را یک‌ سال دیرتر از بار قبل اعلام کردند. شرکت‌کنندگانی هم که زودتر یعنی بین سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۳۵ به دنیا آمده بودند، در مقایسه با افرادی که بعد از ۱۹۳۵ متولد شده‌ بودند، فکر می‌کردند که پیری زودتر آغاز می‌شود.

«مارکوس وتشتاین»، نویسنده ارشد این مطالعه و روانشناس دانشگاه هومبولت برلین، گفت: درک و تصور ما از پیری در گذر زمان به‌وضوح تغییر می‌کند. افرادی که امروز در سنین میانسالی‌ هستند یا افراد مسن‌تر باور دارند که سن پیری آنها دیرتر از همسالانشان در ۲۰ سال پیش است.

به گفته وتشتاین، این تغییر تا حدودی به بالا رفتن سطح امید به زندگی در افراد برمی‌گردد. امید به زندگی در آلمان حدود ۸۱ سال است که از ۷۱ سال در ۱۹۷۴ بیشتر شده است. همچنین بسیاری از مردم برای مدت طولانی‌تر یک زندگی همراه با سلامتی دارند.

وتشتاین می‌گوید: افرادی که احساس جوانی می‌کنند، معتقدند پیری دیرتر شروع می‌شود.

شرکت‌کنندگانی که تنهاتر بودند، بیماری‌های مزمن داشتند یا از سلامتی کامل برخوردار نبودند، بیشتر بر این تصور بودند که پیری زودتر آغاز می‌شود. زنان هم فکر می‌کردند که سن پیری در مردان حدود ۲.۴ سال دیرتر آغاز می‌شود.

با این حال برخی کارشناسان می گویند این نتایج ممکن است قابل تعمیم به کشورهای دیگر نباشد زیرا دیدگاه‌های فرهنگی درباره پیری و روند تحولات جوامع در طول زمان متفاوت است. به عنوان مثال امید به زندگی در ایالات متحده در طول همه‌گیری کووید از ۷۹ سال در ۲۰۱۹ به ۷۶ سال در ۲۰۲۱ رسید در حالی که امید به زندگی در آلمان از سال ۲۰۱۴ نسبتا پایدار بوده است.

تحقیقات قبلی نیز نشان داده بود باورهای منفی درباره افزایش سن با افزایش سطح استرس مرتبط است که به نوبه خود می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. برعکس افرادی که به پیری نگرشی مثبت دارند، احتمالا کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل‌ هستند و در مقایسه با افرادی که نگرش منفی درباره افزایش سن دارند، طولانی‌تر عمر می‌کنند.

همچنین افرادی که خود را جوان‌تر از سن شناسنامه‌ای‌شان می‌دانند، زوال حافظه آهسته‌تر، عملکرد شناختی بهتر و کاهش علائم افسردگی را گزارش کردند. در مقابل افرادی که خود را مسن‌تر از سن حقیقی‌شان می‌بینند بیشتر در معرض خطر مرگ‌ومیر قرار دارند.

منبع :ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228565 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • دستگیری ۲۲ عضو یک شرکت هرمی در نوشهر
  • بازدید رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از دانش‌بنیان‌های شهرک صنعتی هشتگرد
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • از چه سنی به بعد جزو افراد پیر محسوب می‌شویم؟
  • افتتاح تعاونی شکوفایی خلاقیت در شیروان
  • برای خانه‌دار شدن افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی برنامه داریم
  • "الف تا" رویدادی برای ارائه خلاقیت‌های آموزشی معلمان در سطح بین‌المللی
  • شوراها مردمی سازی کارها را در اولویت قرار دهند
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها
  • رویداد روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود