Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- خانه تاریخی اخوان شهر بهبهان در آستانه ریزش بر سر عابران است و گویا راهکاری برای نجات این بنای تاریخ ثبت ملی شده وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، همسایه شاکی و عصبانی است، قفل نیم بند در خانه را با دست می کش و قفل بدون صدایی باز می شود. پشت در خانه ای در آستانه سقوط قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانه تاریخی اخوان در شهر بهبهان در فهرست آثار ملی ثبت و مالکیت آن نیز با سازمان میراث فرهنگی است. با این حال این خانه ترک های عمیقی خورده و دیوارش با کوچکترین تکان فرو میریزد.

در داخل خانه اوضاع وخیم تر است، سقف یکی از اتاق ها به تیرهای چوبی تکیه داده اما در بخش دیگر کف یک اتاق به طور کامل فرو ریخته است. سقف در آستانه ریزش است و دیوارها نیز تاب تحمل وزن بنا را ندارند. هیچ بعید نیست طی ماه های آینده این بنا به طور کامل به سمت چپ فرو ریزد و تنها باید امیدوار بود زمانی که این بنای تاریخی آخر سر زیر بار وعده ها تخریب می شود،کسی در پیاده رو کنار آن حضور نداشته باشد. 

پس از تملک خانه اخوان قرار بود این بنا تبدیل به موزه بهبهان شود. بنایی که حالا در آستانه ریزش است و ممکن است به شهروندان این شهر نیز آسیب برساند. اتفاقی که حالا صدای همسایه ها نیز در آورده است. 

یکی از همسایه ها از وضعیت فعلی عصبانی است و می گوید: به همه جا رجوع کردیم، آخر سر این بنا روی ما خراب می شود. اگر نمی خواهند کاری برای این بنا کنند، یک نامه بدهند ما خودمان 24 ساعته این بنا را تخریب می کنیم تا دیگر خطر جانی ما را تهدید نکند.

کبری ابوعلی، مدیر میراث فرهنگی شهرستان بهبهان در این باره به خبرگزاری میزان می گوید: پس از اینکه خانه تحت مالکیت میراث فرهنگی قرار گرفت، مدتی مستاجر داشت. پس از خروج این مستاجران وضعیت آرام آرام رو به وخامت رفت. 4 سال است که بنا خالی مانده و اوضاع خطرناکی دارد.

او به چند بودجه که برای مرمت این بنا آمده اشاره می کند و می گوید: بودجه ای لحاظ شد اما وضعیت خانه به گونه ای است که دو پیمانکار برای بخش شمالی آوردیم اما آنها گفتند که وضعیت خطرناک است و نمی توانیم کاری انجام دهیم. باید برای این خانه تصمیم عاجلی گرفته شود.

خانه تاریخی اخوان متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است که معماری آن مانند دیگر خانه های بافت قدیم شهر بهبهان و با همان مصالح سنگ و گچ ساخته شده است. اين خانه متعلق به يکي از شهروندان صاحب نام آن دوره بنام حاج شکرالله رحيمي معروف به اخوان بوده که پس از وصلت خانوادگي ايشان با خانواده بهادر ديوان يعني دختر نجف خان به همسري پسرش اين خانه را به عنوان مهريه عروسش به وي بخشيد که پس از آن به مالکيت خانم فرنگيس منصوري در آمد و هم اکنون که بنام خانه اخوان معروف است. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۱۳۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم

شهر شیراز در استان فارس واقع شده است. هر ساله گردشگران بسیاری از این شهر مهد فرهنگ و هنر بازدید می‌کنند. خانه زینت الملک قوامی نیز یکی از همین اماکن زیبا و گردشگری شیراز است و از جمله زیباترین و مشهورترین خانه‌های تاریخی است که هر سال گردشگران بسیاری از آن دیدن می‌کنند؛ خانه‌ای که قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد.

شهروندخبرنگار نا فیلمی را به نمایش گذاشت که مشاهده می‌کنید.

منبع: شهروندخبرنگار - فارس

بیشتر بخوانید:

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری قزوین در آستانه نوروز + تصاویر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • طوفان و گردباد در اوکلاهمای آمریکا/ 3 کشته و 30 زخمی / ده‌ها خانه نابود شدند
  • آرتتا و موفقیتی که ونگر حسرتش را داشت!‏
  • دختر شاعر فلسطینی مانند پدرش کشته شد
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • ۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان
  • مناطق گردشگری شهر بهبهان + فیلم
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • آتش و فراموشی؛ روایت استاد فلسطینی از زندگی خانواده او در غزه